Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
Fast nuskavise.
Huruvida det finns en subjektivt upplevd fördel tar man väl bäst reda på genom att fråga. Frågar du mig får du svaret att en tonkurverak kedja (vilket alla som klarar en F/E-lyssning har) ger mig en bättre lyssningsupplevelse.
Är inte det bevis så det räcker?
Försöker man göra det subjektiva objektivt så får man finna sig i sådana gungflysvar.
Jag frågar inte efter din subjektiva uppfattning om färgning eller inte. Den vet jag. Jag frågar efter objektivt utförda tester som visar att icke färgande förstärkare subjektivt föredras av gemene man. En slags koll på att allt ert tuggande om färgning överhuvud taget har någon som helst betydelse för andra än er själva. Att den har betydelse för er är ganska uppenbart.
darkg skrev:Är det så att f/e-lyssnarnas argument ofta är genomskinliga medan kritikerna måste bekänna färg?
Flint skrev:Svante skrev:phon skrev:Grejen är ju att Flintan redan har testat det hela och funnit att alla F/E-testade stärkare som passerar hyfsat obemärkt hos SB låter skit hemma hos honom.
Det är ju fullt naturligt, hans högtalare är ju helt samspelta med hans rörhäck, ingen "transparent" förstärkare kan ju låta bra inkopplad i den. Det blir tvärtom hos alla andra med normala högisar, hans rörhäck låter skit hos dom.
Därför är F/E-metoden, Öhman, Studio Blue och alla vi andra kass tycker han.
Ahajavisstja, han byggde ju tom 2 ohms utimpedans och tyckte det var bra.
Ja så kan det gå om man använder tumgängor. Då är förstås tumskruvar bra och SI-systemet kass.
Finns det något som visar att ni ens själva föredrar en icke färgande förstärkare mot en färgande i en blindtest när ni inte vet vad ni lyssnar på? Vågar ni ens testa det? Dyrkabelgänget verkar inte vilja testa det. Är ni lika ointresserade av sanningen?
Flint skrev:Svante
Spelar ingen roll hur du argumenterar inom f/e-testets ramar. Visa att din tes håller genom att göra ett b/t med 10 slumpvist utvalda personer och att alla föredrar den ofärgande förstärkaren som musikförmedlare före den färgande. Då ska jag ta er placebotrigger på allvar.
Svante skrev:Jag tror säkert att en del skulle föredra en distburk, speciellt om man har indoktrinerats med rörljud under många år. Jag tycker att det är fruktansvärt trist. Det utesluter ju återgivning av riktig akustisk musik.

Flint skrev:Jag är bara intresserad av fakta och regerar mot placebo-triggern i f/e-testet. Den är minst lika stor som prislappen för hajendarna. Ingen vågar eller vill kolla med facit om dom/ni kan peka ut era favoriter när skynket är för.
Flint skrev:Vad jag menar med det förra inlägget är att allt inkl. "ofärgande steg" blir till en smaksak när man inte vet vad som spelas. Precis allt. Då finns inget självklart ideologiskt rätt. Då finns bara lyssningsintrycken. Därför anser jag att "transparens" bara ingår som som ytterligare en parameter som vilken annan som helst. Varken viktigare eller mindre viktig (jo kanske mindre viktig).
Du genomförde ju en riktigt rolig F/E-lyssning här på faktiskt, där flera kunde identifiera före och efter och tala om skillnaderna. Vart var placebon där, vi hade ju ingen aning om vad det var vi jämförde.Flint skrev:Jag är bara intresserad av fakta och regerar mot placebo-triggern i f/e-testet. Den är minst lika stor som prislappen för hajendarna. Ingen vågar eller vill kolla med facit om dom/ni kan peka ut era favoriter när skynket är för.
joel skrev:Vad är ståndpunkterna i denna tråd?
Sida A hävdar att f/e lyssning är ett bra test som ger vissa objektiva resultat men som inte på något sätt säger om en förstärkare är bra i verklig setup då testet inte värderar hur en förstärkare samspelar med en verklig högtalare med en musiksignal på olika nivåer.
joel skrev:Därmed konstateras att testet ger intressant information om en produkt men kan inte ensamt utse en universellt "bra" förstärkare
joel skrev:Sida B hävdar att f/e lyssning är helt meningslöst eftersom de inte ser något som helst värde med att veta hur en förstärkare beter sig under de givna testförhållandena.
Stämmer ovan?
Alexi skrev:Du genomförde ju en riktigt rolig F/E-lyssning här på faktiskt, där flera kunde identifiera före och efter och tala om skillnaderna. Vart var placebon där, vi hade ju ingen aning om vad det var vi jämförde.Flint skrev:Jag är bara intresserad av fakta och regerar mot placebo-triggern i f/e-testet. Den är minst lika stor som prislappen för hajendarna. Ingen vågar eller vill kolla med facit om dom/ni kan peka ut era favoriter när skynket är för.
Jag menar denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=45460Flint skrev:Alexi skrev:Du genomförde ju en riktigt rolig F/E-lyssning här på faktiskt, där flera kunde identifiera före och efter och tala om skillnaderna. Vart var placebon där, vi hade ju ingen aning om vad det var vi jämförde.Flint skrev:Jag är bara intresserad av fakta och regerar mot placebo-triggern i f/e-testet. Den är minst lika stor som prislappen för hajendarna. Ingen vågar eller vill kolla med facit om dom/ni kan peka ut era favoriter när skynket är för.
Alexi
Vad menar du. Skickade jag en icke färgande förstärkare till någon för lyssning och denne någon tyckte att den lät bra på grund av den placebo det innebar att jag hade funnit steget icke färgande? Har inget minne av det. Vem skulle jag ha skickat den till och vilken förstärkare var det?
Bättre kan du.
//
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Jag framhåller ett det inte finns några objektiva bevis i form av blindtest för att f/e-testade och befunnet icke färgande prylar ger subjektivt upplevda fördelar.
Fast nuskavise.
Huruvida det finns en subjektivt upplevd fördel tar man väl bäst reda på genom att fråga. Frågar du mig får du svaret att en tonkurverak kedja (vilket alla som klarar en F/E-lyssning har) ger mig en bättre lyssningsupplevelse.
Försöker man göra det subjektiva objektivt så får man finna sig i sådana gungflysvar.
Jag frågar inte efter din subjektiva uppfattning om färgning eller inte. Den vet jag. Jag frågar efter objektivt utförda tester som visar att icke färgande förstärkare subjektivt föredras av gemene man. En slags koll på att allt ert tuggande om färgning överhuvud taget har någon som helst betydelse för andra än er själva. Att den har betydelse för er är ganska uppenbart.
Vee-Eight skrev:Personlig åsikt är att denna tråd och mycket innehåll däri har tagit ytterligt fåniga proportioner. Jag ämnar bara göra en kommentar;
Tanken med ett F/E-test är inte att påvisa en apparat som låter bäst utan om man kan detektera om den utesluts ur en signalkedja. Om man sedan uppskattar apparater som tillför minimalt till signalinformationen är ju upp till var och en, men det är helt skilt från, och har absolut inget med F/E-lyssning att göra.
Det är mig totalt ointressant huruvida folk föredrar, mer än på ett plan för att hålla en intressant och socialt givande diskussion.
Tråden är just nu allt annat än intressant och socialt givande.
Fast nuskavise.
Flint skrev:Vad jag menar med det förra inlägget är att allt inkl. "ofärgande steg" blir till en smaksak när man inte vet vad som spelas. Precis allt. Då finns inget självklart ideologiskt rätt. Då finns bara lyssningsintrycken. Därför anser jag att "transparens" bara ingår som som ytterligare en parameter som vilken annan som helst. Varken viktigare eller mindre viktig (jo kanske mindre viktig).
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 32 gäster