värsta klyschan

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 02:21

För varje inlägg du skriver inser jag allt mer hur klok du är Flint.

Varför har jag för mig att jag inte tyckte det för länge sedan?

Hade jag helt fel då? :o Tyvärr är mitt minne rörande sådana här saker inte av den sort att jag minns sådant. Är alltså dålig på att minnas vem som skrivit vad, bortsett ifrån det jag själv skrivit. För det mesta. :oops:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-08 02:30

IngOehman skrev:För varje inlägg du skriver inser jag allt mer hur klok du är Flint.

Hade jag helt fel då? :o Tyvärr är mitt minne rörande sådana här saker inte av den sort att jag minns sådant. Är alltså dålig på att minnas vem som skrivit vad, bortsett ifrån det jag själv skrivit. För det mesta. :oops:

Vh, iö

Mognad Ingvar. På vardera sidan tangentbordet. Som gamla viner och brieostar. Men jag föredrar nötiga ostar. Det fanns för länge sedan en ost som hette "Baron". Den var fin. Nötig i smaken.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 02:37

Jag kan försäkra att jag är praktiskt taget helt omogen.

Det igår inte i min personlighet att kunna mogna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-08 02:39

IngOehman skrev:Jag kan försäkra att jag är praktiskt taget helt omogen.

Det igår inte i min personlighet att kunna mogna.

Vh, iö

Man märker det inte själv.
Andra märker det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 03:24

Jag har blivit beskylld för att vara väldigt mogen alltsedan 20-årsåldern. Då trodde en nyanställd kollega att jag var 35. :o

Har minst lika många gånger blivit beskylld för att vara hopplöst omogen i modern tid, alltså några decennier senare.

När jag läser saker jag skrev på 80-talet tänker jag nästan alltid - ja just det - bra formulerat, precis så skulle jag skriva idag!

Fast ibland blir jag till och med förvånad över att jag kan lära mig av att läsa mina gamla texter... För så klokt kan jag inte skriva längre. :(

Jag har nog en partiellt tillbakabildad förmåga tror jag. :oops: Fast det trodde jag redan då. Tror jag.

Jag har ju så förfärligt dåligt minne att jag inte minns om det kan ha varit så att jag mindes bättre förr. Jag har för mig att de jag känt länge brukar säga att jag alltid har haft dåligt minne.

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-08 05:06

IngOehman skrev::lol:

Fast alla vet väl vem du E?

:o 8O
Nej, Ö, det är bara du som luckats lyska ut det! Och hur är det
möjligt, med ditt minne? :wink: :?
(Möjligen några till då, pga svårigheter hos bekanta att hålla saker hemliga ...)

IngOehman skrev:Är alla snälla? Nä, det håller jag inte med om. De flesta ja, men inte alla.

Skrev ju: "så gott som alla". Alltså inte alla! Otrevligt att antyda
något annat, ju. :wink:
  Håller med andra ord helt med, fast så gott som alla antyder att
det är lite fler - sant eller ej - än bara de flesta.

Att vissa beter sig otrevligt är nog tyvärr något man får leva med. I
bästa fall lär sig de som betett sig sålunda, av sina misstag!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-08 07:00

Flint skrev:
IngOehman skrev:För varje inlägg du skriver inser jag allt mer hur klok du är Flint.

Vh, iö

Mognad Ingvar. På vardera sidan tangentbordet. Som gamla viner och brieostar. Men jag föredrar nötiga ostar. Det fanns för länge sedan en ost som hette "Baron". Den var fin. Nötig i smaken.

Tyckte också om den. Men Wästgöta Kloster (svart) är en hygglig efterträdare, tycker jag.
Mundus Vult Decipi

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-08 09:33

IngOehman skrev:
EngelholmAudio skrev:Att överstyra tills alla signaler blir fyrkantsvågor har ju endast mycket lite att göra med verkligheten.

Om det är vad du tror så tycker jag du skall ratta in en rekamradiostation någon dag :o , och kolla in signalen med oscilloskop... :wink:
Min verklighet är relativt befriad från reklamradio...En skön verklighet som rekommenderas alla och envar. :lol:

Ingvar skrev:
EngelholmAudio skrev:
Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".

Igen - jag skrev att det var ett extremexempel.
Japp. Bra. Men nere på den nivån som färgningar förekommer i vettiga förstärkare då? Hur lika varandra låter då musiken?

Ingvar skrev:De två text-exemplen är ju väldigt olika varandra - helt lika text helt enkelt, men lyssna sedan på de två 8-loopade inspelningarna. Berätta gärna här på faktiskt hur lika eller olika du tycker att de låter varandra. :wink:
Vi får se om jag återkommer i denna fråga! :lol:

Ingvar skrev:
EngelholmAudio skrev:Du skrev inte nått ang "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna". Därför stämmer inte:
Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.
Jodå. Vad jag skrev var:
IngOehman skrev:...att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra...
Japp, och jag läser det fortfarande helt utan att du menar "ju mer färgande desto mer lika". Det står bara "färgande desto mer lik".

Ingvar skrev:
Ingvar skrev:...Transparent anläggning renderar maximal variation.

Täcker inte det in "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna"??? Jagmenar, jag påstod inte att det var ett exakt citat. Eller såg du citationstecken eller något quote?
Nej inte som jag läste det. Du brukar normal skriva extremt tydligt men i detta fall saknas det ett "ju". :wink:

IngOehman skrev:
Jag själv skrev:Men nu förstår jag bättre vad du menar. Och förlåt om jag finner det lite roande de (få) gånger jag hittar nått litet fel hos Herrn! :)

Du får allt leta vidare. 8)
Jag väljer att förklara min åsikt mer nogrant.

Ingvar skrev:
EngelholmAudio skrev:
Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?
Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del! :lol: Dom går aldrig hem ändå!!!
Men nej - maträtterna blir inte mer lika varandra.

Klart de blir! Hur kommer du frem till att de inte blir det?
Lätt som en pankaka! Enda skillnaden är smakvariationen utökats med tabasco, i övrigt är alla andra smaker intakt och variationen finns fortfarande kvar.

Ingvar skrev:Ett extremfall är att du har så mycket tabasco att det blir huvudingrediensen (mer än hälften), men det går att gå vidare och tänka sig att man häller på så mycket att det är nästan bara tabasco, och bara lite, lite av själva ursprungsrätten.
Så är det helt klart, men jag pratar inte om ett misslyckande av tabascotillsatsen. Precis som jag heller inte pratar om gravt distorderande SET-förstärkare med 30% dist.
Den mängd färgning gemene hifisnubbe normal lägger till vid sammansättning av framlyssnad elektronik är inte i digniteten 50% tabasco. Det handlar om ett fåtal droppar till fler än 1 person.

Ingvar skrev:Menar du fortfarande att du inte finner några likheter mellan "1 liter tabasco + 1 ml mosad potatis" och "1 liter tabasco + 1 ml mosad jordgubbe"? Isåfall är du helt tabasco-immun. :wink:
Tvi farao - snälla, tvinga mig inte testa detta också!

Ingvar skrev:
EngelholmAudio skrev:Dom har däremot gemensamt en liten mängd distortion - förlåt jag menar - en god skvätt tabasco! Tänk dig själv, E: äggröra med tbo till frukost, texmex till lunch och tacos till kvällen. Alla mål ackompanjerade av Bloody Mary! :lol: 8) :lol: 8O

Ja, det kan jag tänka mig. Va jag inte kan tänka mig är hur man kan anse att de tre rätterna inte blivit mera lika varandra på grund av tabascon.
Dom har fått en gemensam nämnare. Men resten av maträtten är lika olik som innan.

Ingvar skrev:
Flint skrev:Ingvar.
Det är tydligen inte helt lätt att tolka dig rätt.
Kanske borde du tota ihop en bruksnavisning till din idéologi.
Det skulle kanske bespara dig x antal nedslag på ditt förmodligen illa sargade tangentbord.

Jag tror nog att det är tillräckligt lätt att tolka mig rätt, i varje fall om man försöker. Den som försöker misstolka har alltid lätt at lyckas med sitt värv, det kan man inte gardera sig mot.
Jag brukar finna det lätt jag med, så även denna gång. Men jag anser det smugit sig in ett lite type-o.

Ingvar skrev:Jag brukar tänka som så, att om 95% av dem som vill förstå, förstår vad jag skriver, så får det räcka. :P Vill man nå bättre siffror än så måste man nog avstå helt från att utlägga sig i komplicerade frågor, och man får absolut inte någonsin säga något kontroversiellt, hur sant det än är. Vem skulle bli gladare av det?
95% är en mycket acceptabel siffra. Den lär nog gälla framförallt här på Faktiskt.se där intellischensen inte är låg.

Ingvar skrev:(Nä, glöm den frågan förresten... :oops: )
Glömd!

Ingvar skrev:Rättare sagt - varför skulle jag bry mig om att det finns dom som bleve gladare om jag inte skrev något alls, när det finns dom som uppskattar att man skriver, och när jag ju definitivt skriver med gott uppsåt.
Kanske är det dom 5% som inte fattar som önskar att du inte skrev. Och då spelar det ju ingen roll. Skriv på!

Ämnet nedlagt från min sida, vilket på intet sätt hindrar dig från att bemöta detta inlägg.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-08 10:14

IngOehman skrev:
Flint skrev:
EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.

Instämmer.

Ni har missförstått - svårt.

Jag har inte sagt att musiken blir mera lik. Jag skrev dessutom inte att en mikroskopisk färgnng för saker att bli identiska.

Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.

Ett extremexempel kan vara att först övertyra allt så att permanent fyrkantvåg råder, därefter adderar man 10 reverb i följd som har en bandbredd om 1 kHz, runt i kHz, och inställda för en mycket lång efterklangstid.

Gör experimentet själv den som vill!

Jag försäkrar att det, nätan oberoende av valt musikstycke, kommer att låta mycket likt. Nästan identiskt faktiskt. :o

Som tur är är så stora färgnngr mycket ovanliga.
:P

Vh, iö

Jo...visst är det så att ju mer färgning desto mer likt blir ljudet från olika inspelningar av olika typer av musik. Men det är ju ingen som diskuterar så grova färgningar här att ljudet ens skulle kunna antydas vara sig likt på grund av det. En Denon 2105 färgar ju också hörbart, dvs är icke-transparent, men är uppenbarligen fullt duglig som musikförmedlare, så sannolikheten torde vara stor att även andra fabrikat lyckats med bedriften att tillverka musikförmedlande apparatur som, ehuru ej heltransparanta, ändock ej så färgande att de får ljudet att låta likadant oavsett inspelning.

Konformerar man en musiksignal till en fyrkantvåg så kommer det att låta fyrkantvåg om alla musiksignaler som konformeras till fyrkantvågor. Detta tror jag är ganska självklart för de flesta. Behöver det verkligen påpekas och förtydligas?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-07-08 10:52

rhenrics skrev:Konformerar man en musiksignal till en fyrkantvåg så kommer det att låta fyrkantvåg om alla musiksignaler som konformeras till fyrkantvågor. Detta tror jag är ganska självklart för de flesta. Behöver det verkligen påpekas och förtydligas?

Exemplet ovan är ju extremt. Men även vid mindre extrema förvrängningar tenderar skillnaderna att jämnas ut/maskeras.

Det kan exempelvis vara svårt att skilja på en Steinway och en Bösendorfflygel genom en enkel transistorradio. Trots att dessa instrument låter påtagligt olika i verkligheten. Ju mer transparent en anläggning är, desto tydligare torde dessa olikheter framträda.

Huruvida några droppar Tabasco ökar skillnaden eller likriktar smaken av olika maträtter - så menar jag att det senare sker. Att däremot smaken blir "bättre" eller "förhöjd" är ju en annan sak (och beroende på vad man tycker om Tabasco).

Optimalt borde Tabasco användas till vissa maträtter, kummin till andra, peppar till ytterligare andra osv. Då får vi maträtter som verkligen kan "blomma ut" och där vi dessutom ökat de smakmässiga skillnaderna.

Men drar vi paralleller till ljudåtergivning, så blir det praktiskt svårt (om inte annat) att lägga till olika färgning till olika skivor. Ett pragmatiskt förhållningssätt är då att undvika färgning helt (så gott det nu låter sig göras).

Råkar man vara oerhört förtjust i Tabasco (eller klangen av ett något tillbakahållet mellanregister) så kan man ju faktiskt tillåta sig detta trots att resultatet likriktas.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-08 10:54

Det är ju fullständigt barockt att påstå att regeln om den ökande
"samenessen"/enformigheten/likheten med ökande färgning,
enbart skulle gälla vid större färgningar än säg 5% THD?! Den
måste ju gälla ända från minimal färgning till maximal.

Livet blir aaaningens mer enformigt om man lyssnar på hela Back in
Black varje dag kl 17.00, än om man väljer att göra på annat vis.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-08 12:38

EngelholmAudio skrev:Enda skillnaden är smakvariationen utökats med tabasco, i övrigt är alla andra smaker intakt och variationen finns fortfarande kvar.

EA, det är nog bra att du lägger ner, för det där går du aldrig i land med. :) Om man har två företeelser och ger dem en ny gemensam egenskap (t.ex. Tabasco) utan att förändra något annat
så måste de ju bli mer lika varandra (d.v.s. ha fler gemensamma egenskaper, vilket väl är en rimlig definition av likhet) än de var innan.

rhenrics skrev:Men det är ju ingen som diskuterar så grova färgningar här att ljudet ens skulle kunna antydas vara sig likt på grund av det.

Jodå, det krävs inte så mycket faktiskt. När man väl lärt sig känna igen en färgning kan den bli myckjet irriterande även om den är liten. Jag hade en gång en CD-spelare som jag till en början tyckte lät väldigt bra, med naturlig klang o.s.v. Men efter en tid märkte jag att något inte stod rätt till med mellanregistret, ljudet fick nämligen en lätt onaturlig karaktär, någon sorts "skimmer" eller vad man ska kalla det. När jag väl upptäckt det hördes det på alla skivor och jag bytte ut CD-spelaren.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-08 12:40

E skrev:Livet blir aaaningens mer enformigt om man lyssnar på hela Back in
Black varje dag kl 17.00, än om man väljer att göra på annat vis.

Mvh E*

Du glömde en viktig reservation, nämligen allt annat lika.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-08 13:55

Magnuz skrev:
EA, det är nog bra att du lägger ner, för det där går du aldrig i land med. :) Om man har två företeelser och ger dem en ny gemensam egenskap (t.ex. Tabasco) utan att förändra något annat
så måste de ju bli mer lika varandra (d.v.s. ha fler gemensamma egenskaper, vilket väl är en rimlig definition av likhet) än de var innan.

Det är möjligt att just tabasco är ett dåligt exempel. Kanske denna krydda är för pikant (dominant). Men själva det konceptuella i EA:s resonemang tycker jag är fullständigt relevant. Salt och kryddor, för att fortsätta på detta kulinariska spår, är ju till för att förhöja den unika smak som redan finns hos de olika maträtterna. Ofta är det nog snarare så att mat smakar förvånansvärt lika innan man saltat och pepprat och låtit de speciella karaktärerna som finns i maten komma fram. Man saltar ju inte maten för att den ska smaka salt. Och bara för att två maträtter har det gemensamt att de båda är saltade innebär inte det att upplevelsen av dem båda bör vara saltad mat. Det handlar som sagt om hur mycket man saltar.

Magnuz skrev:]Jodå, det krävs inte så mycket faktiskt. När man väl lärt sig känna igen en färgning kan den bli myckjet irriterande även om den är liten. Jag hade en gång en CD-spelare som jag till en början tyckte lät väldigt bra, med naturlig klang o.s.v. Men efter en tid märkte jag att något inte stod rätt till med mellanregistret, ljudet fick nämligen en lätt onaturlig karaktär, någon sorts "skimmer" eller vad man ska kalla det. När jag väl upptäckt det hördes det på alla skivor och jag bytte ut CD-spelaren.

Jag blev faktiskt inte klokare av ditt exempel över hur mycket det behövs. Det behövs inte mycket, ok så långt är jag med, men jag har ju ingen aning om hur mycket din cd-spelare färgar musiken. Vissa cd-spelare är bättre än andra, så långt torde de flesta vara överens, men sen då? Är det t ex helt orimligt att spekulera kring att den kanske förändrat sitt ljud under den tid du använt den?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-08 14:11

rhenrics skrev:
Det är möjligt att just tabasco är ett dåligt exempel. Kanske denna krydda är för pikant (dominant). Men själv det konceptuella i EA:s resonemang tycker jag är fullständigt relevant. Salt och kryddor, för att fortsätta på detta kulinariska spår, är ju till för att förhöja den unika smak som redan finns hos de olika maträtterna.

Det brukar hävdas att det är så, ja. När det gäller salt stämmer det nog i viss mån, men faktum kvarstår: två saltade rabarberpajer är mer lika varandra än en saltad och en osaltad (förutsatt givetvis att allt annat är lika). Hur som helst tror jag den här matliknelsen börjar gå för långt när vi börjar diskutera kryddors egenskaper. :)

rhenrics skrev:Jag blev faktiskt inte klokare av ditt exempel över hur mycket det behövs.

Det måste vara hörbart, förstås. Sedan är det väl troligen individuella skillnader från lyssnare till lyssnare när man börjar uppleva påtaglig sameness. Det som krävs är ju att man kan skilja ut och känna igen färgningen.

rhenrics skrev: Det behövs inte mycket, ok så långt är jag med, men jag har ju ingen aning om hur mycket din cd-spelare färgar musiken. Vissa cd-spelare är bättre än andra, så långt torde de flesta vara överens, men sen då? Är det t ex helt orimligt att spekulera kring att den kanske förändrat sitt ljud under den tid du använt den?

Det verkar osannolikt att den skulle ha förändrat sitt ljud under den tid jag använt den, jag har nämligen hört andra exemplar med samma karaktär. Sedan förstår jag inte riktigt vad det hade med saken att göra heller.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-08 17:45

Magnuz skrev:
Det verkar osannolikt att den skulle ha förändrat sitt ljud under den tid jag använt den, jag har nämligen hört andra exemplar med samma karaktär. Sedan förstår jag inte riktigt vad det hade med saken att göra heller.

Anledningen till att jag frågade var för att jag fick intrycket att du föst tyckte den spelade naturligt och bra för att sedan, efter en tid som jag tror du uttryckte dig, börja uppfatta att den spelade mindre bra. Har man en apparat i flera år så är det väl naturligt att apparaten börjar avvika från sin spec, det gör väl alla maskiner, speciellt mekaniska. Men om du nu inte haft apparaten så länge så faller ju den hypotesen uppenbarligen. Ville dock motivera min frågeställning.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-07-08 17:49

Magnuz skrev:Det brukar hävdas att det är så, ja. När det gäller salt stämmer det nog i viss mån, men faktum kvarstår: två saltade rabarberpajer är mer lika varandra än en saltad och en osaltad (förutsatt givetvis att allt annat är lika). Hur som helst tror jag den här matliknelsen börjar gå för långt när vi börjar diskutera kryddors egenskaper. :)

Nej, och saltad glass kanske inte heller är någon hit. Man kan säkert komma på fler exempel där salt inte passar. Man ska alltså salta där det passar och med måtta! :wink:

Att det är skillnad mellan osaltat och saltat, därom tvistar väl ingen? Poängen är ju att den saltade rätten ska vara godare än den osaltade!

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-07-08 19:05

IngOehman skrev:Jag har ju så förfärligt dåligt minne att jag inte minns om det kan ha varit så att jag mindes bättre förr. Jag har för mig att de jag känt länge brukar säga att jag alltid har haft dåligt minne

Har också dåligt minne. Mest när det gäller namn. Kommer inte ihåg namnet på personer jag har träffat. Blir lite pinsamt med artister och deras låtar i hifisvängen. "Jag har hört det här förut men vet inte vika det är" :oops: Trist när det är en skiva jag har själv 8)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 19:11

Tycker man att allt blir godare av salt, och inte bryr sig om vad kocken velat skapa, så kan man nanturligtivs välja att salta allt. (Alltså använda den enligt egen uppfattning "snyggfärgande" apparaten.)

Det är ju inte omoraliskt att vara förespråkare för samness, bara för att jag nu inte råkar vara det.

Så salta ni (som tycker så) er glass, och era jordgubbar. :wink:

Jag avstår från standardkryddningar. Kanske vill jag dock ha möjlighet att krydda när det behövs, men jag vill slippa tillsatta kryddor när de inte behövs. Enda sättet att kunna slippa är att ha en apparatur utan inbyggd krydda!

En transparent apparatur.

En apparatur som excellerar i F/E-lyssning! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-07-08 19:46

IngOehman skrev:Tycker man att allt blir godare av salt

En del kan förbättras enligt mig med salt
IngOehman skrev:Så salta ni (som tycker så) er glass, och era jordgubbar. :wink:

Men så klart inte allt.
Vad gör man då?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 01:30

nl1970 skrev:
IngOehman skrev:Tycker man att allt blir godare av salt

En del kan förbättras enligt mig med salt

Med en hifi-apparat som saltar allt KAN du inte välja.

nl1970 skrev:
IngOehman skrev:Så salta ni (som tycker så) er glass, och era jordgubbar. :wink:

Men så klart inte allt.
Vad gör man då?

Väljer bort apparater som saltar allt? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-10 08:54

var nånstans i apparaterna sitter behållaren där man fyller på salt och tabasco?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-07-10 14:03

(skiv)tallriken ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 14:32

Pinnick skrev:(skiv)tallriken ?

Huvva... kul.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 15:26

Det finns ju massor av flask-förstärkare* på marknaden. Det är väl just kryddor det är i behållarna? Får man förmoda.

Vh, iö

- - - - -

PS. *Alltså plåtlådor, ur vilka det sticker upp glasflaskor. Mycket märkligt det hela. För att man skall kunna se hur mycket de kryddar ljudet så sitter det dessutom en liten glödtråd i varje flaska.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 15:41

IngOehman skrev:Det finns ju massor av flask-förstärkare* på marknaden. Det är väl just kryddor det är i behållarna? Får man förmoda.

Vh, iö

- - - - -

PS. *Alltså plåtlådor, ur vilka det sticker upp glasflaskor. Mycket märkligt det hela. För att man skall kunna se hur mycket de kryddar ljudet så sitter det dessutom en liten glödtråd i varje flaska.

Nä.. nu är du elak mot mänskligheten. Många i den anser att flaskor bättre återger musik i reproducerad form. Måhända att du kanske inte delar den uppfattningen. Jag gjode det i alla fall till för fjorton dagar sedan. Delade den alltså. Numera vet jag kanske bättre. Det får framtiden utvisa. Den ljusa du vet. Ljus kan ev. anses vara färgad...

Kanske borde du begrunda varför många föredrar reproducerad musik via rörförstärkare istället för att bara motarbeta det verbalt Kan det ha en rimlig förklaring?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 16:13

Nu var mitt inlägg för det första ju främst menat att vara på skoj.

Därefter kan jag nämna att jag har full förståelse för flasklyssnarnas dragning. Jag tror nog att de flesta i rätt sammanhang kan uppskatta kryddningen.

Däremot kan det ta lite tid att samla tillräcklig information för att (OM man är återgivningsintresserad i själen, annars spelar det ingen roll) nå visshet i att det ÄR en färgning och inte en kvalitet man uppskattat. Har man kommit så långt kan man göra valet. Dessförinnan är man ju utelämnad åt sina dubier.

Vh, iö

PS. Man skall inte glömma att det finns en förfärlig massa dåliga transistorförstärkare också.

Även om det nog är min uppfattning att högtalare och rum är mycket väsentliga att lägga krut på om man vill nå en hyggligt transparen kedja, så är effektförstärkare än idag en svår konst att konstruera, och de allra flesta har ganska tydliga hörbara färgningar, även inom transistor-genren.

Har de senaste veckorna lyssnat på flera stycken, och mindre än hälften av dem skulle släppas in i min kedja.

Att det är svårt att finna likheter mellan å ena sidan:
Rykte/image/tillverkadata/tillverkartexter och å andra sidan:
F/E-lyssnad transparens/Verkliga prestanda, är lite lustigt. Eller är det olustigt det är? Tillverkarna ljuger ikapp med varandra istället för tt försöka tala sanning.

En av de apparater som inte klarade sig så bra i F/E-lyssningen är en Kinatillverkad med anrikt brittiskt namn. En annan apparat, som jag inte F/E-lyssnade denna gång, är en switchmode-apparat med namn som påminner lite om den där fina Denon-bioreceivern...

Jag (och Morello) har föresten mätt på den där switchmodeförstärkaren också...

Kanske lägger jag ut mätningarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-10 16:16

Ja, gör det; lägg ut mätningarna alltså. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 16:47

IngOehman skrev:Nu var mitt inlägg för det första ju främst menat att vara på skoj.

Därefter kan jag nämna att jag har full förståelse för flasklyssnarnas dragning. Jag tror nog att de flesta i rätt sammanhang kan uppskatta kryddningen.

Däremot kan det ta lite tid att samla tillräcklig information för att (OM man är återgivningsintresserad i själen, annars spelar det ingen roll) nå visshet i att det ÄR en färgning och inte en kvalitet man uppskattat. Har man kommit så långt kan man göra valet. Dessförinnan är man ju utelämnad åt sina dubier.

Vh, iö

PS. Man skall inte glömma att det finns en förfärlig massa dåliga transistorförstärkare också.

Även om det nog är min uppfattning att högtalare och rum är mycket väsentliga att lägga krut på om man vill nå en hyggligt transparen kedja, så är effektförstärkare än idag en svår konst att konstruera, och de allra flesta har ganska tydliga hörbara färgningar, även inom transistor-genren.

Har de senaste veckorna lyssnat på flera stycken, och mindre än hälften av dem skulle släppas in i min kedja.

Att det är svårt att finna likheter mellan å ena sidan:
Rykte/image/tillverkadata/tillverkartexter och å andra sidan:
F/E-lyssnad transparens/Verkliga prestanda, är lite lustigt. Eller är det olustigt det är? Tillverkarna ljuger ikapp med varandra istället för tt försöka tala sanning.

En av de apparater som inte klarade sig så bra i F/E-lyssningen är en Kinatillverkad med anrikt brittiskt namn. En annan apparat, som jag inte F/E-lyssnade denna gång, är en switchmode-apparat med namn som påminner lite om den där fina Denon-bioreceivern...

Jag (och Morello) har föresten mätt på den där switchmodeförstärkaren också...

Kanske lägger jag ut mätningarna.
Lägg ut dom så får vi diskutera dom. Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-10 17:15

Flint skrev:Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?

Har man varit med här ett tag och sett dina tidigare inlägg/diskussioner är väl detta snarast en retorisk fråga :-)

Det är intressant att det är just Hiraga-stärkeriet som fått dig på lite andra tankar när det gäller rör vs transistor. För Hiraga-förstärkaren är väl delvis skapad med något sorts rör-ideal i baktankarna?

På den tiden jag hade tillfälle att lyssna på en sådan hemma hade jag för övrigt enbart en NAD 3020 att jämföra med, och detta genom ett par små Boston A40 högtalare. Vinylsvarv var dock en Linn LP12. Så det var knappast förvånande att jag inte hörde någon större skillnad på 3020 och Hiraga.....

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi