Varför har jag för mig att jag inte tyckte det för länge sedan?
Hade jag helt fel då?

Vh, iö
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:För varje inlägg du skriver inser jag allt mer hur klok du är Flint.
Hade jag helt fel då?Tyvärr är mitt minne rörande sådana här saker inte av den sort att jag minns sådant. Är alltså dålig på att minnas vem som skrivit vad, bortsett ifrån det jag själv skrivit. För det mesta.
![]()
Vh, iö
IngOehman skrev::lol:
Fast alla vet väl vem du E?
IngOehman skrev:Är alla snälla? Nä, det håller jag inte med om. De flesta ja, men inte alla.
Flint skrev:IngOehman skrev:För varje inlägg du skriver inser jag allt mer hur klok du är Flint.
Hade jag helt fel då?Tyvärr är mitt minne rörande sådana här saker inte av den sort att jag minns sådant. Är alltså dålig på att minnas vem som skrivit vad, bortsett ifrån det jag själv skrivit. För det mesta.
![]()
Vh, iö
Mognad Ingvar. På vardera sidan tangentbordet. Som gamla viner och brieostar. Men jag föredrar nötiga ostar. Det fanns för länge sedan en ost som hette "Baron". Den var fin. Nötig i smaken.
Min verklighet är relativt befriad från reklamradio...En skön verklighet som rekommenderas alla och envar.IngOehman skrev:EngelholmAudio skrev:Att överstyra tills alla signaler blir fyrkantsvågor har ju endast mycket lite att göra med verkligheten.
Om det är vad du tror så tycker jag du skall ratta in en rekamradiostation någon dag, och kolla in signalen med oscilloskop...
![]()
Japp. Bra. Men nere på den nivån som färgningar förekommer i vettiga förstärkare då? Hur lika varandra låter då musiken?Ingvar skrev:EngelholmAudio skrev:I denna text finns inget som antyder att det skall vara extremt färgad (så som fyrkantssignal oavsett inpusignal) apparat, enbart "icke-transparant".Ingvar skrev:Att få inspelningar att låta annorlunda än de gör genom att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra.
Igen - jag skrev att det var ett extremexempel.
Vi får se om jag återkommer i denna fråga!Ingvar skrev:De två text-exemplen är ju väldigt olika varandra - helt lika text helt enkelt, men lyssna sedan på de två 8-loopade inspelningarna. Berätta gärna här på faktiskt hur lika eller olika du tycker att de låter varandra.![]()
Japp, och jag läser det fortfarande helt utan att du menar "ju mer färgande desto mer lika". Det står bara "färgande desto mer lik".Ingvar skrev:Jodå. Vad jag skrev var:EngelholmAudio skrev:Du skrev inte nått ang "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna". Därför stämmer inte:Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.IngOehman skrev:...att använda icke-transparent elektronik (färgande apparatur) gör ju bara att alla skivor man spelar blir mera lika varandra...
Nej inte som jag läste det. Du brukar normal skriva extremt tydligt men i detta fall saknas det ett "ju".Ingvar skrev:Ingvar skrev:...Transparent anläggning renderar maximal variation.
Täcker inte det in "ju mer färgad desto mer lika låter inspelningarna"??? Jagmenar, jag påstod inte att det var ett exakt citat. Eller såg du citationstecken eller något quote?
Jag väljer att förklara min åsikt mer nogrant.IngOehman skrev:Jag själv skrev:Men nu förstår jag bättre vad du menar. Och förlåt om jag finner det lite roande de (få) gånger jag hittar nått litet fel hos Herrn!
Du får allt leta vidare.![]()
Lätt som en pankaka! Enda skillnaden är smakvariationen utökats med tabasco, i övrigt är alla andra smaker intakt och variationen finns fortfarande kvar.Ingvar skrev:EngelholmAudio skrev:Jag ser detta som slutet på analogier, paralleller och likheter för min del!Så om man har tabasco till alla maträtter, även tillbehören (i drycken t ex), då blir de inte mer lika varandra?Dom går aldrig hem ändå!!!
Men nej - maträtterna blir inte mer lika varandra.
Klart de blir! Hur kommer du frem till att de inte blir det?
Så är det helt klart, men jag pratar inte om ett misslyckande av tabascotillsatsen. Precis som jag heller inte pratar om gravt distorderande SET-förstärkare med 30% dist.Ingvar skrev:Ett extremfall är att du har så mycket tabasco att det blir huvudingrediensen (mer än hälften), men det går att gå vidare och tänka sig att man häller på så mycket att det är nästan bara tabasco, och bara lite, lite av själva ursprungsrätten.
Tvi farao - snälla, tvinga mig inte testa detta också!Ingvar skrev:Menar du fortfarande att du inte finner några likheter mellan "1 liter tabasco + 1 ml mosad potatis" och "1 liter tabasco + 1 ml mosad jordgubbe"? Isåfall är du helt tabasco-immun.![]()
Dom har fått en gemensam nämnare. Men resten av maträtten är lika olik som innan.Ingvar skrev:EngelholmAudio skrev:Dom har däremot gemensamt en liten mängd distortion - förlåt jag menar - en god skvätt tabasco! Tänk dig själv, E: äggröra med tbo till frukost, texmex till lunch och tacos till kvällen. Alla mål ackompanjerade av Bloody Mary!![]()
![]()
![]()
Ja, det kan jag tänka mig. Va jag inte kan tänka mig är hur man kan anse att de tre rätterna inte blivit mera lika varandra på grund av tabascon.
Jag brukar finna det lätt jag med, så även denna gång. Men jag anser det smugit sig in ett lite type-o.Ingvar skrev:Flint skrev:Ingvar.
Det är tydligen inte helt lätt att tolka dig rätt.
Kanske borde du tota ihop en bruksnavisning till din idéologi.
Det skulle kanske bespara dig x antal nedslag på ditt förmodligen illa sargade tangentbord.
Jag tror nog att det är tillräckligt lätt att tolka mig rätt, i varje fall om man försöker. Den som försöker misstolka har alltid lätt at lyckas med sitt värv, det kan man inte gardera sig mot.
95% är en mycket acceptabel siffra. Den lär nog gälla framförallt här på Faktiskt.se där intellischensen inte är låg.Ingvar skrev:Jag brukar tänka som så, att om 95% av dem som vill förstå, förstår vad jag skriver, så får det räcka.Vill man nå bättre siffror än så måste man nog avstå helt från att utlägga sig i komplicerade frågor, och man får absolut inte någonsin säga något kontroversiellt, hur sant det än är. Vem skulle bli gladare av det?
Glömd!Ingvar skrev:(Nä, glöm den frågan förresten...)
Kanske är det dom 5% som inte fattar som önskar att du inte skrev. Och då spelar det ju ingen roll. Skriv på!Ingvar skrev:Rättare sagt - varför skulle jag bry mig om att det finns dom som bleve gladare om jag inte skrev något alls, när det finns dom som uppskattar att man skriver, och när jag ju definitivt skriver med gott uppsåt.
IngOehman skrev:Flint skrev:EngelholmAudio skrev:Om en anläggning uppvisar färgning i diskanten som beror på 1dB's nivåhöjning så kommer ju fortfarande Paganini låta som Paganini medan Motorhead låter som Motorhead, om än med ett förstärkt diskantområde.
Instämmer.
Ni har missförstått - svårt.
Jag har inte sagt att musiken blir mera lik. Jag skrev dessutom inte att en mikroskopisk färgnng för saker att bli identiska.
Vad jag skrev var att ju mer färgning man tillför, desto likare blir olika inspelningar varandra.
Ett extremexempel kan vara att först övertyra allt så att permanent fyrkantvåg råder, därefter adderar man 10 reverb i följd som har en bandbredd om 1 kHz, runt i kHz, och inställda för en mycket lång efterklangstid.
Gör experimentet själv den som vill!
Jag försäkrar att det, nätan oberoende av valt musikstycke, kommer att låta mycket likt. Nästan identiskt faktiskt.![]()
Som tur är är så stora färgnngr mycket ovanliga.
![]()
Vh, iö
rhenrics skrev:Konformerar man en musiksignal till en fyrkantvåg så kommer det att låta fyrkantvåg om alla musiksignaler som konformeras till fyrkantvågor. Detta tror jag är ganska självklart för de flesta. Behöver det verkligen påpekas och förtydligas?
EngelholmAudio skrev:Enda skillnaden är smakvariationen utökats med tabasco, i övrigt är alla andra smaker intakt och variationen finns fortfarande kvar.
rhenrics skrev:Men det är ju ingen som diskuterar så grova färgningar här att ljudet ens skulle kunna antydas vara sig likt på grund av det.
Magnuz skrev:
EA, det är nog bra att du lägger ner, för det där går du aldrig i land med.Om man har två företeelser och ger dem en ny gemensam egenskap (t.ex. Tabasco) utan att förändra något annat
så måste de ju bli mer lika varandra (d.v.s. ha fler gemensamma egenskaper, vilket väl är en rimlig definition av likhet) än de var innan.
Magnuz skrev:]Jodå, det krävs inte så mycket faktiskt. När man väl lärt sig känna igen en färgning kan den bli myckjet irriterande även om den är liten. Jag hade en gång en CD-spelare som jag till en början tyckte lät väldigt bra, med naturlig klang o.s.v. Men efter en tid märkte jag att något inte stod rätt till med mellanregistret, ljudet fick nämligen en lätt onaturlig karaktär, någon sorts "skimmer" eller vad man ska kalla det. När jag väl upptäckt det hördes det på alla skivor och jag bytte ut CD-spelaren.
rhenrics skrev:
Det är möjligt att just tabasco är ett dåligt exempel. Kanske denna krydda är för pikant (dominant). Men själv det konceptuella i EA:s resonemang tycker jag är fullständigt relevant. Salt och kryddor, för att fortsätta på detta kulinariska spår, är ju till för att förhöja den unika smak som redan finns hos de olika maträtterna.
rhenrics skrev:Jag blev faktiskt inte klokare av ditt exempel över hur mycket det behövs.
rhenrics skrev: Det behövs inte mycket, ok så långt är jag med, men jag har ju ingen aning om hur mycket din cd-spelare färgar musiken. Vissa cd-spelare är bättre än andra, så långt torde de flesta vara överens, men sen då? Är det t ex helt orimligt att spekulera kring att den kanske förändrat sitt ljud under den tid du använt den?
Magnuz skrev:
Det verkar osannolikt att den skulle ha förändrat sitt ljud under den tid jag använt den, jag har nämligen hört andra exemplar med samma karaktär. Sedan förstår jag inte riktigt vad det hade med saken att göra heller.
Magnuz skrev:Det brukar hävdas att det är så, ja. När det gäller salt stämmer det nog i viss mån, men faktum kvarstår: två saltade rabarberpajer är mer lika varandra än en saltad och en osaltad (förutsatt givetvis att allt annat är lika). Hur som helst tror jag den här matliknelsen börjar gå för långt när vi börjar diskutera kryddors egenskaper.![]()
IngOehman skrev:Jag har ju så förfärligt dåligt minne att jag inte minns om det kan ha varit så att jag mindes bättre förr. Jag har för mig att de jag känt länge brukar säga att jag alltid har haft dåligt minne
IngOehman skrev:Tycker man att allt blir godare av salt
IngOehman skrev:Så salta ni (som tycker så) er glass, och era jordgubbar.
nl1970 skrev:IngOehman skrev:Tycker man att allt blir godare av salt
En del kan förbättras enligt mig med salt
nl1970 skrev:IngOehman skrev:Så salta ni (som tycker så) er glass, och era jordgubbar.
Men så klart inte allt.
Vad gör man då?
IngOehman skrev:Det finns ju massor av flask-förstärkare* på marknaden. Det är väl just kryddor det är i behållarna? Får man förmoda.
Vh, iö
- - - - -
PS. *Alltså plåtlådor, ur vilka det sticker upp glasflaskor. Mycket märkligt det hela. För att man skall kunna se hur mycket de kryddar ljudet så sitter det dessutom en liten glödtråd i varje flaska.
Lägg ut dom så får vi diskutera dom. Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?IngOehman skrev:Nu var mitt inlägg för det första ju främst menat att vara på skoj.
Därefter kan jag nämna att jag har full förståelse för flasklyssnarnas dragning. Jag tror nog att de flesta i rätt sammanhang kan uppskatta kryddningen.
Däremot kan det ta lite tid att samla tillräcklig information för att (OM man är återgivningsintresserad i själen, annars spelar det ingen roll) nå visshet i att det ÄR en färgning och inte en kvalitet man uppskattat. Har man kommit så långt kan man göra valet. Dessförinnan är man ju utelämnad åt sina dubier.
Vh, iö
PS. Man skall inte glömma att det finns en förfärlig massa dåliga transistorförstärkare också.
Även om det nog är min uppfattning att högtalare och rum är mycket väsentliga att lägga krut på om man vill nå en hyggligt transparen kedja, så är effektförstärkare än idag en svår konst att konstruera, och de allra flesta har ganska tydliga hörbara färgningar, även inom transistor-genren.
Har de senaste veckorna lyssnat på flera stycken, och mindre än hälften av dem skulle släppas in i min kedja.
Att det är svårt att finna likheter mellan å ena sidan:
Rykte/image/tillverkadata/tillverkartexter och å andra sidan:
F/E-lyssnad transparens/Verkliga prestanda, är lite lustigt. Eller är det olustigt det är? Tillverkarna ljuger ikapp med varandra istället för tt försöka tala sanning.
En av de apparater som inte klarade sig så bra i F/E-lyssningen är en Kinatillverkad med anrikt brittiskt namn. En annan apparat, som jag inte F/E-lyssnade denna gång, är en switchmode-apparat med namn som påminner lite om den där fina Denon-bioreceivern...
Jag (och Morello) har föresten mätt på den där switchmodeförstärkaren också...
Kanske lägger jag ut mätningarna.
Flint skrev:Men står alltid musikalisk upplevelse i paritet med mätmässig förfining? Uppstår alltid logik i alla situationer?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], Sunde och 24 gäster