Självklart är det som så att man när man måste ta hänsyn till andra påverkas men emellanåt undrar jag om inte många entusiaster begränsar sig mer än nödvändigt i onödan. Säljer av utrustning, byter ned sig, lyssnar tyst eller inte alls på kvällar etc.
jag har själv en familj med två relativt små barn och jag har egentligen aldrig upplevt detta som ett problem vad det gäller att lyssna på musik/film. Inte mer än det tidsmässiga då jag såklart har mycket mindre tid över för mina hobbies generellt. Detta har gjort att jag lagt DIY på hyllan men å andra sidan har jag då mer tid och möjlighet att köpa in färdiga saker, justera rummen och få till välljudande lösningar ändå.
Jag kanske har en extremt förstående fru och snälla barn men jag har utan några större problem fått till en bra anpassad lyssningsplats för 2-kanal i vardagsrummet (där halva rummet är helt anpassat för mina behov) och en helt dedikerad hemmabio i ett eget rum. Utöver detta har jag tillgång till bra ljud och bild i så gott som varje rum.
Huset har hyffsat öppen planlösning vilket gör att ljudet från min 2-kanalsrigg sprids i stora delar av huset när jag spelar. Barnen har än så länge aldrig vaknat till följd av att jag dragit på varken där eller i hemmabion. Som referens kan nämnas att jag en kväll i hemmabion körde konserter under 3-4h med ljudtryck uppemot 120dB i topparna utan att de stördes sovande lugnt i sina sängar.
Mitt intresse har snarare gjort att mina barn uppskattar bra musik och bra ljud, de har aldrig fått för sig att pilla på mina apparater, kablar eller gud förbjude högtalare. De har från start fått vara med mig i närheten av utrustningen och en enkel tillrättavisning när de var små och gjorde ett snedsteg räckte, de förstår att de är viktiga för pappa och att de inte får leka med dem. Däremot är de ju allt som ofta med och ser film, dansar järnet till bra musik eller stillsamt sätter sig i sweetspot och lyssnar på tex körmusik. Dottern på 5år sade häromdagen att när jag blundar och lyssnar på denna låten låter det som att jag är på konsert och att kören står där framme och sjunger. Ett betyg så gott som något.
Jag har valt att istället för att begränsa mig själv i min hobby, introducera den tidigt för mina barn och min familj och då dels få ökad föståelse för vad som är viktigt för mig och dels hitta likar på hemmaplan som i alla fall delvis delar min hobby. Vem vet, snart kanske jag och barnen kan börja konstruera högtalare tillsammans igen, verktyg är ju kul.
Jag vill bara med denna posten påvisa att man i många fall inte tvunget behöver begränsa sig så mycket bara för att man har barn. jag ser det snarare som min uppgift att föra arvet vidare.