Ni med familj: hur påverkas er hifi-hobby av densamma?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-13 14:01

Efter att ha läst i ett antal trådar både här och annorstädes om hur många som måste göra avkall på sin kära hobby till följd av att man skaffat familj och ynglat av sig.

Självklart är det som så att man när man måste ta hänsyn till andra påverkas men emellanåt undrar jag om inte många entusiaster begränsar sig mer än nödvändigt i onödan. Säljer av utrustning, byter ned sig, lyssnar tyst eller inte alls på kvällar etc.

jag har själv en familj med två relativt små barn och jag har egentligen aldrig upplevt detta som ett problem vad det gäller att lyssna på musik/film. Inte mer än det tidsmässiga då jag såklart har mycket mindre tid över för mina hobbies generellt. Detta har gjort att jag lagt DIY på hyllan men å andra sidan har jag då mer tid och möjlighet att köpa in färdiga saker, justera rummen och få till välljudande lösningar ändå.

Jag kanske har en extremt förstående fru och snälla barn men jag har utan några större problem fått till en bra anpassad lyssningsplats för 2-kanal i vardagsrummet (där halva rummet är helt anpassat för mina behov) och en helt dedikerad hemmabio i ett eget rum. Utöver detta har jag tillgång till bra ljud och bild i så gott som varje rum.

Huset har hyffsat öppen planlösning vilket gör att ljudet från min 2-kanalsrigg sprids i stora delar av huset när jag spelar. Barnen har än så länge aldrig vaknat till följd av att jag dragit på varken där eller i hemmabion. Som referens kan nämnas att jag en kväll i hemmabion körde konserter under 3-4h med ljudtryck uppemot 120dB i topparna utan att de stördes sovande lugnt i sina sängar.

Mitt intresse har snarare gjort att mina barn uppskattar bra musik och bra ljud, de har aldrig fått för sig att pilla på mina apparater, kablar eller gud förbjude högtalare. De har från start fått vara med mig i närheten av utrustningen och en enkel tillrättavisning när de var små och gjorde ett snedsteg räckte, de förstår att de är viktiga för pappa och att de inte får leka med dem. Däremot är de ju allt som ofta med och ser film, dansar järnet till bra musik eller stillsamt sätter sig i sweetspot och lyssnar på tex körmusik. Dottern på 5år sade häromdagen att när jag blundar och lyssnar på denna låten låter det som att jag är på konsert och att kören står där framme och sjunger. Ett betyg så gott som något. :)

Jag har valt att istället för att begränsa mig själv i min hobby, introducera den tidigt för mina barn och min familj och då dels få ökad föståelse för vad som är viktigt för mig och dels hitta likar på hemmaplan som i alla fall delvis delar min hobby. Vem vet, snart kanske jag och barnen kan börja konstruera högtalare tillsammans igen, verktyg är ju kul.

Jag vill bara med denna posten påvisa att man i många fall inte tvunget behöver begränsa sig så mycket bara för att man har barn. jag ser det snarare som min uppgift att föra arvet vidare. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-13 14:13

När mina barn var små så brukade dom vakna när jag stängde av musiken så det blev tyst!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-13 14:19

När jag hade små barn hade jag inte så mycket egentid, så problemet löste sig själv. Mycket hörlurslyssning blev det, dessutom.

Numera ser jag nog inte hifi som så mycket hobby, mer än att tjata med er trevliga mänskor här! Anläggningen används mest till att spela en och annan skiva! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-13 14:25

Jag kan inte spela hur ofta och hur högt jag vill.

Jag måste ta hänsyn till familjen i hur ofta och hur dyrt jag kan köpa saker för.

Jag kan inte bygga om huset så som jag skulle gjort utan familjen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-13 15:18

Jag lyssnar inte lika ofta som jag skulle göra annars.
Men vadå, det ser jag ändå som en liten uppoffring ställt mot det antal kvadratmeter stereon upptar :wink:

Dessutom har jag en så tillmötesgående fru att jag får ha 2 anläggningar.
Nu gäller det bara att få in den tredje i köket :twisted:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-13 15:35

2-ch skrev:
Dessutom har jag en så tillmötesgående fru att jag får ha 2 ...

Tre fruar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-13 15:37

:lol: :lol: Årets fulcitat! :lol: :lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-13 15:44

Positivt! Mina barn, nja iaf två av dem har fått bra musiksmak.
När min son var 6 år, så ville han att jag skulle spela in
Pink Floyd och Mike Oldfield på band då alla andra i hans
ålder lyssnade på Smurfhits! :) Barne har ännu inte nått
ekonomin som behövs för att skaffa potenta anläggningar.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-13 16:25

familjelivet påverkar allt, ekonomiskt, tidsmässigt och apparaternas storlek och utseende och plats, men min musiksmak den kan ingen påverka!!
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-01-13 16:28

paa skrev:
2-ch skrev:
Dessutom har jag en så tillmötesgående fru att jag får ha 2 ...

Tre fruar?

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-13 17:11

celef skrev:

familjelivet påverkar allt, ekonomiskt, tidsmässigt och apparaternas storlek och utseende och plats, men min musiksmak den kan ingen påverka!!

Får väl modifiera celef's uttalande lite. Familjelivet påverkar mycket, ekonomiskt, tidsmässigt, apparaternas storlek och placering. Musikintresset delar vi och nära nog även musiksmaken! Senaste större hifiprylförväret ställde en del på sin plats... Ett par Magnepan-högtalare dominerar förstås nästan vilket rum som helst! Blev förvånad att det gick så snabbt att få ett godkännande av "regeringen". Den femtonårige sonen gillade det direkt... En stor del av anledningen till godkännandet var ju att det lät bra! Nu har det börjat tryckas på att vinylriggen ska göras i ordning... Ett krux är möjligen att man helst skulle vilja spela lite mera än vad vardagen medger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-13 17:17

Det påverkar mig väldigt lite förutom mängden tid jag får över för mitt intresse.

Man skulle då kunna tro att jag är nån sorts tyrann därhemma man så är det inte :) Jag har en mycket snäll fru som uppskattar att jag har passsion för något.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-13 17:26

ni pöjkar verkar ju ha hamnat rätt här i livet, själv tycker jag att jag får kämpa hårt för varje millimeter här hemma, ingen räkmacka här inte, men tyck nu inte synd om mig för jag kan faktiskt uppskatta även förlorade fighter :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-13 17:26

celef skrev:

Eller hur.
Du har börjat lyssna på Martin Stenmarck och Peter Jöback bara för att de är så bra, va?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 17:40

Jag brukar dela apparatens inköpspris med 10 och därefter halvera. På detta sätt kostade mina senaste högtalare bara 3500. Tror dock inte hon går på det längre. Men är kåt, glad och tacksam ändå... ;-)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-13 17:44

celef skrev:ni pöjkar verkar ju ha hamnat rätt här i livet, själv tycker jag att jag får kämpa hårt för varje millimeter här hemma, ingen räkmacka här inte, men tyck nu inte synd om mig för jag kan faktiskt uppskatta även förlorade fighter :)

Det gäller göra ett bra val av livspartner!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-13 18:05

bensnake skrev:Jag brukar dela apparatens inköpspris med 10 och därefter halvera. På detta sätt kostade mina senaste högtalare bara 3500. Tror dock inte hon går på det längre. Men är kåt, glad och tacksam ändå... ;-)

Haha, bra knep ! ;)
Och vilken tur du har, Då hänger hon väll kvar ett tag till då, tills du säker var stereoprylarna verkligen kostar... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-13 18:16

DVD-ai skrev:
bensnake skrev:Jag brukar dela apparatens inköpspris med 10 och därefter halvera. På detta sätt kostade mina senaste högtalare bara 3500. Tror dock inte hon går på det längre. Men är kåt, glad och tacksam ändå... ;-)

Haha, bra knep ! ;)
Och vilken tur du har, Då hänger hon väll kvar ett tag till då, tills du säker var stereoprylarna verkligen kostar... 8)

Då säger hon det klassiska:

-I want HALF! :D

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 18:27

DVD-ai skrev:

Haha, bra knep ! ;)

Grejen är att hon inte VILL veta. Hon har frågat vid ett par tillfällen men omedelbart dragit tillbaka frågan; "nej förresten, jag vill inte veta!"

Hemligheten ligger i att inte försaka familjeangelägenheter såsom t.ex. kontinuerliga kärleksweekender på tu man hand samt en längre all inclusive-resa per år med hela familjen. Börjar man tumma på detta, och anledningen till tummandet skulle vara hifi-relaterat, är man illa ute... ;-)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-13 18:35

KarlXII skrev:
DVD-ai skrev:

Haha, bra knep ! ;)

Då säger hon det klassiska:

-I want HALF! :D

Det låter obehagligt. Det är roligare när hon säger "I want WHOLE"... ;-)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-13 18:38

bobbitt skrev:Det låter obehagligt. Det är roligare när hon säger "I want WHOLE"... ;-)

+1. :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-13 18:50

Om Familj inbegriper sambo men inga knoddar, så har jag nåt att säga. Annars inte.

1 Jag har eget rum för stereon.
2 Dipolstrålningen stör inte lika mycket (till övervåningen) som den från låddor.
3 Jag spelar för övrigt inte speciellt högt.
4 Vi har gemensam ekonomi enbart för mat och hushållskostnader.

Det viktigaste:
5 Vi har varsin ekonomi utöver detta, vilket innebär att jag kan köpa det jag vill köpa utan att fråga, mörka eller förhandla.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-01-13 18:54

Mitt intresse har gjort att jag har en mycket musikintresserad tonårsdotter. En som jag delar en del musikupplevelser med. Och hon visar mig en del ny musik.

När jag satte in de senaste baslådorna i vardagsrummet var hennes reaktion när hon kom in (allt var klart då):

- Fan, vad mycket högtalare det är här inne!

- Jo, men visst är det lite fränt?

- Jaa. Men, fan, vad mycket högtalare det är!

Hon spelar gärna stereo för sina kamrater, och är glad över skivsamlingen. Jag får alltså säga att det är bara positivt!

/Jonas

Edit: Den till det. Tack Neffe!
Senast redigerad av Dartman 2012-01-13 20:27, redigerad totalt 1 gång.
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-13 19:01

KarlXII skrev:
celef skrev:

Eller hur.
Du har börjat lyssna på Martin Stenmarck och Peter Jöback bara för att de är så bra, va?

:lol: ta av dig tomtemössan vettja
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-13 19:02

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:ni pöjkar verkar ju ha hamnat rätt här i livet, själv tycker jag att jag får kämpa hårt för varje millimeter här hemma, ingen räkmacka här inte, men tyck nu inte synd om mig för jag kan faktiskt uppskatta även förlorade fighter :)

Det gäller göra ett bra val av livspartner!

absolut, men jag råkade bli förblindad av annant än musik och stereo
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-01-13 20:24

Dartman skrev:Mitt intresse har gjort att jag har en mycket musikintresserad tonårsdotter. En som jag delar en del musikupplevelser med. Och hon visar mig en del ny musik.

När jag satte in de senaste baslådorna i vardagsrummet var hennes reaktion när hon kom in (allt var klart då):

- Fan, vad mycket högtalare den är här inne!

Hon spelar gärna stereo för sina kamrater, och är glad över skivsamlingen. Jag får alltså säga att det är bara positivt!

/Jonas

"Vad mycket högtalare den är här inne"???
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-01-13 20:26

Nefilim skrev:
Dartman skrev:Mitt intresse har gjort att jag har en mycket musikintresserad tonårsdotter. En som jag delar en del musikupplevelser med. Och hon visar mig en del ny musik.

- Fan, vad mycket högtalare den är här inne!

/Jonas

"Vad mycket högtalare den är här inne"???

Aj fan. Det ska det stå. Ändrar!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-01-13 21:23

Hur mycket jag har att säga till om kanske bäst illustreras av följande lilla pärla.

- Jag tror faktiskt att jag ger dig fria händer med trappan! (ska renoveras)
[kort paus]
- Alltså... fria händer att föreslå hur vi skulle kunna göra...

Hon behöver iaf inte oroa sig över att jag bara håller ihop för att hon är så lätt att leva med. :lol:

Det är mest akustikregleringen jag oroar mig för nu.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-13 21:36

Alla i familjen är musikintresserade, mer eller mindre. Minst först; hustrun och jag kan ha en Queen-session någon gång, men det är inte så ofta.
Sonen gillar att lira sina låtar på anläggningen när han "lanar" någon natt med datorkompisarna. Han gillar trycket.
Denn sanne entusiesten är dottern som man kan gotta ner sig i soffan med tillsammans med Pulse och få träningsvärk i armarna av alla high five. Hon är en väldigt fin människa. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-13 21:43

darkg skrev:Hur mycket jag har att säga till om kanske bäst illustreras av följande lilla pärla.

- Jag tror faktiskt att jag ger dig fria händer med trappan! (ska renoveras)
[kort paus]
- Alltså... fria händer att föreslå hur vi skulle kunna göra...

Sagd av vem till vem?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi