Är Douglas Self en klok karl?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 11:31

Morello skrev:
Flint skrev:Jag instämmer tillfullo i IngOehman och Morellos klassuppfattning.

Frågan är vad Ohly har för synpunkter? :lol:

Ohly får på tafsen för att han är gulagkaktivist och inte pseudofeminist.

Bäst vi släpper pullitiken. The Forum policy.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-07 11:47

Ja, efter en stund på IRC med Morello verkar det ju som det finns en ganska klar definition av klasserna. De stämmer inte överens med vad jag trodde (tex så behöver inte ett klass-A-steg bli särskilt varmt), men det är kanske användbart ändå, för de som har definitionerna klara för sig.

Vi övriga tycker jag ska prata om prestanda i stället. 8) :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 12:10

Svante skrev:Ja, efter en stund på IRC med Morello verkar det ju som det finns en ganska klar definition av klasserna. De stämmer inte överens med vad jag trodde (tex så behöver inte ett klass-A-steg bli särskilt varmt), men det är kanske användbart ändå, för de som har definitionerna klara för sig.

Jo men klassindelningen i det här fallat har inget med prestanda i övrigt att göra. Lika lite som ohms lag har det. Det gäller bara tekniska definitioner. Vill du sudda ut ohms lag med?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-07 14:47

Flint skrev:
Svante skrev:Ja, efter en stund på IRC med Morello verkar det ju som det finns en ganska klar definition av klasserna. De stämmer inte överens med vad jag trodde (tex så behöver inte ett klass-A-steg bli särskilt varmt), men det är kanske användbart ändå, för de som har definitionerna klara för sig.

Jo men klassindelningen i det här fallat har inget med prestanda i övrigt att göra. Lika lite som ohms lag har det. Det gäller bara tekniska definitioner. Vill du sudda ut ohms lag med?

Klassdefinitionerna är intressant för konstruktörer och hembyggare, samt dom som roas av konstruktions- och byggfrågor.

Precis som Ohms lag.

Konstigt!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 15:44

n3mmr skrev:
Flint skrev:

Klassdefinitionerna är intressant för konstruktörer och hembyggare, samt dom som roas av konstruktions- och byggfrågor.

Precis som Ohms lag.

Konstigt!

Instämmer, men den tekniska definitionen och utvärderingen av densamma ur musikalisk synpunkt är två olika sakar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-07 17:03

Flint skrev:
n3mmr skrev:
Flint skrev:

Precis som Ohms lag.

Konstigt!

Instämmer, men den tekniska definitionen och utvärderingen av densamma ur musikalisk synpunkt är två olika sakar.

Jag tror det är ungefär det jag försöker säga på mitt eget förvirrade sätt. Fast det behöver inte vara ur musikalisk synpunkt, jag skulle nog säga "återgivningssynpunkt", men det är en annan debatt.

Jag tycker att klassindelningen har spillt in i utvärderandet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 17:11

Svante skrev:
Flint skrev:
n3mmr skrev:
Flint skrev:

Precis som Ohms lag.

Konstigt!

Jag tror det är ungefär det jag försöker säga på mitt eget förvirrade sätt. Fast det behöver inte vara ur musikalisk synpunkt, jag skulle nog säga "återgivningssynpunkt", men det är en annan debatt.

Jag tycker att klassindelningen har spillt in i utvärderandet.

Min fråga har bara gällt definitionsfrågan och absolut inte utväderingen ur någon som helst synpunkt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-07 17:14

Flint skrev:
Svante skrev:Jag tycker att klassindelningen har spillt in i utvärderandet.

Min fråga har bara gällt definitionsfrågan och absolut inte utväderingen ur någon som helst synpunkt.

Nej, men du är ju en klok karl. :wink: Jag talar om de som vill köpa en klass-a-förstärkare för att de är bäst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-07 17:31

Svante skrev:Jag talar om de som vill köpa en klass-a-förstärkare för att de är bäst.

Tyvärr, många väljer efter teknisk spez, färg/tjocklek på kablar, etc istället för att lyssna. Lyssna själv eller lyssna på dem som borde veta.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 17:36

Svante skrev:
Flint skrev:

Nej, men du är ju en klok karl. :wink: Jag talar om de som vill köpa en klass-a-förstärkare för att de är bäst.

OK då. Om du ger fan i att kalla mig FyllKing så ger jag fan i att kalla dig politisk Klassfacist. Tumme?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-07 18:45

Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:

OK då. Om du ger fan i att kalla mig FyllKing så ger jag fan i att kalla dig politisk Klassfacist. Tumme?

:lol: :lol: Tumme!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 22:09

Svante skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:
Flint skrev:

:lol: :lol: Tumme!

He, he... :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 23:45

Vill försiktigtvis addera två små saker som jag nog tycker är viktiga förtydliganden:

1. Ett steg som arbetar i Klass A kan defintivt vara komplementärt (se mitt tidigare inlägg med alla definitioner). Däremot gäller, att ett steg som inte är det, läs ett single end-steg, MÅSTE arbeta i Klass A upp till klippning, per definition! När det inte arbetar i klass A längre kommer det ju att klippa. 8) Man skall inte blanda ihop arkitektur med Klass. :?

(För övrigt är single end-KlassA med förlustresistor i effektförstärkrsammanhang riktigt usel ingenjörskonst. Med strömgenerator blir det marginellt bättre, men med utgångstransformator börjar det likna något, som princip alltså. Ännu återstår att påvisa några transparenta konstruktioner med den principipen. :wink: )

2. Att distingera mellan Klass B och Klass C är inte alls svårt.

Klass B är ett specialfall, som har tomgångsströmmen noll, som nämnts tidigare är typfallet ett bipolärt effektsteg som har basarna ihopsatta. Gå man åt ena hållet för man Klass AB, går man åt andra blir det Klass C.

Klass AB har tomgångsstöm, medan Klass C har glapp. I regel gör man detta glapp rätt stort för att öka stegets effektivitet. Det används ju typiskt i sändarsammanhang, där distorsion inte är så viktigt, eftersom den elimineras med utgångsfilter, och relativa bandbredden är extremt liten (modulationen/bärvågsfrekvensen).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-09 01:33

IngOehman skrev:Vill försiktigtvis addera två små saker som jag nog tycker är viktiga förtydliganden:

1. Ett steg som arbetar i Klass A kan defintivt vara komplementärt (se mitt tidigare inlägg med alla definitioner). Däremot gäller, att ett steg som inte är det, läs ett single end-steg, MÅSTE arbeta i Klass A upp till klippning, per definition! När det inte arbetar i klass A längre kommer det ju att klippa. 8) Man skall inte blanda ihop arkitektur med Klass. :?

(För övrigt är single end-KlassA med förlustresistor i effektförstärkrsammanhang riktigt usel ingenjörskonst. Med strömgenerator blir det marginellt bättre, men med utgångstransformator börjar det likna något, som princip alltså. Ännu återstår att påvisa några transparenta konstruktioner med den principipen. :wink: )

2. Att distingera mellan Klass B och Klass C är inte alls svårt.

Klass B är ett specialfall, som har tomgångsströmmen noll, som nämnts tidigare är typfallet ett bipolärt effektsteg som har basarna ihopsatta. Gå man åt ena hållet för man Klass AB, går man åt andra blir det Klass C.

Klass AB har tomgångsstöm, medan Klass C har glapp. I regel gör man detta glapp rätt stort för att öka stegets effektivitet. Det används ju typiskt i sändarsammanhang, där distorsion inte är så viktigt, eftersom den elimineras med utgångsfilter, och relativa bandbredden är extremt liten (modulationen/bärvågsfrekvensen).

Vh, iö

Vad ska man säga om det där? Instämmer är kanske det mest adekvata ordet. Håller med är ett annat men då kan man ju undra vad det är man håller. Och med, vad är med. Är med detsamma som mot invers? Instämmer låter å andra sidan lite väl musikbetonat. En stämma. En ton alltså. Sysslar vi med körsång här? Kan man säga att delaktighet i en uppfattning är detsamma som körsång? Det ger begreppet körsång en ny dimmension, liksom. Ja, vad vet jag? Någon som kan trassla ut mig ur det här...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-09 03:15

Nä du hörrö, "håller med" är näppeligen det rätta ordet, det är faktiskt två ord. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-09 03:50

IngOehman skrev:Nä du hörrö, "håller med" är näppeligen det rätta ordet, det är faktiskt två ord. :wink:

Vh, iö

Hur i h*lvete definierar man begreppet antal? Det frågar jag mig. I alla fall i skriftspråk. Är det överhufvud taget intressant? Njae... kanske i bemärkelsen köttbullar. Om jag varje dag äter säg åtta köttbullar eller säg tio köttbullar så kommer det förr eller senarare att påverka mitt midjemått i någon riktning. Är midjemått intressant? Nej inte det minsta. Hur många kan rabbla Statsminister Perssons midjemått med tre decimalers noggrannhet i kilometer räknat? Förmodligen inte ens hon den där systembutiksföreståndarinnan vad hon nu heter. Å då är han ändå statsminister. Men kanske ur folkhälsosynpunkt. Men vem bryr sig om folkhälsan? Alltså är antal fullständigt ointressant. Statistiskt asså.
Senast redigerad av Flint 2005-07-09 11:39, redigerad totalt 3 gånger.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-09 09:36

Flint skrev:
Vem bryr sig om folkhälsan?

Folkhälsoinstitutet : 8) Smaka på det ordet. Låter som en underrättelseavdelning från det forna Östtyskland. :roll:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-09 11:32

hajen1 skrev:Flint skrev:
Vem bryr sig om folkhälsan?

Folkhälsoinstitutet : 8) Smaka på det ordet. Låter som en underrättelseavdelning från det forna Östtyskland. :roll:

Sverige befinner sig skrämmande närma den stora föredetta statsmakten i öst. Det märkte jag när jag en gång skulle flytta en jordglob. Det var bara en tumme mellan vi och Ivan. Tummen täckte Finland.

PS. Inlägget bör icke betraktas som politiskt utan mer ur geografisk synvinkel.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-09 14:36

:D :D
Ber att få tacka för geografilektionen!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 01:01

Jo, man kan maskera politiska inlägg såsom något annat, geografiska inlägg t'exempel. :wink:

Men när man skriver (notera min understrykning):

"Sverige befinner sig skrämmande närma den stora föredetta statsmakten i öst.", så är det nog ett politiskt inlägg ändå...

Ett bra förvisso, men helt klart med politiskt innehåll.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 02:23

IngOehman skrev:Jo, man kan maskera politiska inlägg såsom något annat, geografiska inlägg t'exempel. :wink:

Men när man skriver (notera min understrykning):

"Sverige befinner sig skrämmande närma den stora föredetta statsmakten i öst.", så är det nog ett politiskt inlägg ändå...

Ett bra förvisso, men helt klart med politiskt innehåll.

Vh, iö

Herr Öhman.
Din understrykning anser jag vara ytterst politicerande.
Min ursprungstext är däremot enbart geografiskt polariserad.
Måhända kan ordet "skämmande" anses besitta viss politisk laddning. Men dess användning i detta fallet bör anses vara generell och enbart accentuera ett avstånd i mått mätt. I paritet med begreppet "Buh..." vilket inte kan anses som speciellt politiskt laddat.
Detta i alla fall inte enligt min semantik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 02:50

Du menar på samma sätt som man kan säga att det är skrämmande nära mellan tårna, utan att mena att det är något speciellt skrämmande med det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 02:59

IngOehman skrev:Du menar på samma sätt som man kan säga att det är skrämmande nära mellan tårna, utan att mena att det är något speciellt skrämmande med det?

Vh, iö

Vi förstår varandra. Avstånd är relativt. I mitt relaterade fall var det som sagt bara en tumme mellan mig och planekonomin och jag kan inte neka till att den insikten var skrämmande. Däremellan var Finnarna. Tur att dom finns.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-10 10:55

Hmm! Motståndet i signaturen Tror du menar avståndet!! :wink: Hög intellektuell nivå på dessa våra inlägg :oops: :oops:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 11:30

hajen1 skrev:Hmm! Motståndet i signaturen Tror du menar avståndet!! :wink: Hög intellektuell nivå på dessa våra inlägg :oops: :oops:

:D

Men man kan undra vad detta har med Douglas Self och hans befarade sanitetsvärde att göra. Jag inser ännu en gång att mitt tangentbord har lockat mig farligt långt ifrån ursprungsämnet. I mått mätt. Hur når man ett tangentbord som hela tiden vill rymma från en och locka en till det som i folkmun kallas OT? Jag ber därför att få revidera mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-11 00:06

hajen1 skrev:Hmm! Motståndet i signaturen Tror du menar avståndet!! :wink: Hög intellektuell nivå på dessa våra inlägg :oops: :oops:

Vem har skrivit detta "Motståndet i signaturerna" som det ser ut som om du citerar????

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-11 01:37

IngOehman skrev:

Vem har skrivit detta "Motståndet i signaturerna" som det ser ut som om du citerar????

Tippar att det var jag, ett tag. Numera spekulerar jag i om jag är Linnanhängare. Hur vet man det? Rycker det i benen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-11 02:35

Ordet 'anhängare' är rätt intressant.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-11 03:02

IngOehman skrev:Ordet 'anhängare' är rätt intressant.

Vh, iö

Låtom oss spåna.
Att hänga an. Vad kommer det ifrån. Hänga är ganska lätt att definiera men an. Vad är det? Kanske har det viss negativ laddning. Hänga i bemärkelsen tynga ner. An är i det fallat det som bromsar. Det som absorberar energi. Men anhängare kan ju även ses positivt och det är nog den andemeningen jag lägger i begreppet i detta sammanhang. En form av samhörighet. Gruppgemenskap. Vad tror du?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-11 09:00

Flint skrev:
IngOehman skrev:Ordet 'anhängare' är rätt intressant.

Vh, iö

Låtom oss spåna.
Att hänga an. Vad kommer det ifrån. Hänga är ganska lätt att definiera men an. Vad är det? Kanske har det viss negativ laddning. Hänga i bemärkelsen tynga ner. An är i det fallat det som bromsar. Det som absorberar energi. Men anhängare kan ju även ses positivt och det är nog den andemeningen jag lägger i begreppet i detta sammanhang. En form av samhörighet. Gruppgemenskap. Vad tror du?

Sluta!

Min tråd!

OBS att

"Skrämmande" är ett geografiskt begrepp, tänk på "skrämmande nära stupet".

"politik" betyder i stort sett "konflikt". Dvs slagsmål. Alltså är alla diskussioner på faktiskt politiska eftersom dom samtliga åstadkommer konflikter av skrämmande slag, dvs nära stupet. Alltså skall, enligt reglerna, ingen diskussion alls tillåtas längre. Bomb över alltihop, tack!

Ska vi starta en website "kontrafaktiskt.se"???
Där bara förespråkare för "gener styr allt" får prata, tillsammans med folk som jämför folkhälsoinstitutet med gamla östtyska institutioner som daghem å sånt. Dom är inte alls liknande varandra! Försök lämna in ett barn på folkhälsoinstitutet kl 8 på morronen så ser ni vad skillnaden är.

För övrigt: är uttrycket "har åsikten att" exakt identiskt med "har den starka trom att" ? Eller inte?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum