Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Jag satt och funderade häromveckan och tänkte att i många fall så bygger man en låda med ett element hängande i en av sidorna. Låt oss för enkelhetens skull säga att det är en kub. Korgen är ju stark, gjuten i aluminium eller pressad i plåt. Varför gör man inte fästpunkter i korgens botten (innan magneten). Då skulle man kunna fästa gängstav till bakstycket eller sidostyckena?
Jag tänker litegrann som att vissa motorcyklar låter motorn vara en del av ramens uppbyggnad.
Eller tänk en tom korg vänd 180 grader och fästes i elementen, bakstycke mot bakstycke och sedan i framsida/baksida.
Eller överdriver jag problemet? När man ändå skall göra en gjutform så skadar det väl inte att lägga till några fästöron?
Mvh
Fjonk
LasseA skrev:B&W använder metoden till sina mellanregister i de större högtalarna.
Svante skrev:Spekulation: Jag tror att man kan få problem med elementen. Det är inte svårt att tänka sig att en lite skevande kraft i lådan ger en förflyttning på någon bråkdel av en mm, och om den förflyttningen hamnar i magnetgapet kan talspolen ta i kanten. Av den anledningen skulle det vara dåligt att låta högtalarkorgen bära upp krafter i lådan.
Richard skrev:Jag tror inte att en så påkostad högtalare som B/ W : s flaggskepp ancänder tekniken av hype- anledning eller kostnadsskäl, utan anledningen är säkerligen att det är bättre, dvs låter bättre med en sådan montering.
MagnusÖstberg skrev:Det är också B&W som trodde att ljudvågen går rakt bakåt från ett element
De hade också snuskigt mycket problem med sin strut bakom diskanten som verkligen inte alls betedde sig som de förutspått.
Richard skrev:Svante skrev:Spekulation: Jag tror att man kan få problem med elementen. Det är inte svårt att tänka sig att en lite skevande kraft i lådan ger en förflyttning på någon bråkdel av en mm, och om den förflyttningen hamnar i magnetgapet kan talspolen ta i kanten. Av den anledningen skulle det vara dåligt att låta högtalarkorgen bära upp krafter i lådan.
Eftersom B/W och monitor audio använder tekniken så bör det finnas fördelar också ?
En är kanske mindre resonanser i baffeln, den kanske största fördelen är att talspolen " sitter som i ett skruvstäd" eftersom bulten ju tar spjärn mot lådans bakre vägg.
Stabil talspolemontering kanske helt enkelt innebär ett bättre ljud ?
MagnusÖstberg skrev:Svaret är nej.
Richard skrev:Svante:
Du glömmer resonanserna som kan bildas i själva baffeln- påverkar dessa diskantåtergivningen negativt ? Så som B/W påstår ?
Blir resonanserna i baffeln mindre med bakmonterat baselement ?
Linn är inne på samma spår, där tex Keltik, flaggskeppet under 90-talet hade en baffel med inslag av ku- stone ( krossad marmor ). Men här fanns ingen montering bakifrån, utan endast stabil frontmontering.
Blir resonanserna mindre i baffeln med bakmonterade baselement: ja eller nej ?
MagnusÖstberg skrev:Men blir det ett problem med en "normal" låda svante, den rörliga massan i ett element i förhållande till den totala massan?
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Men blir det ett problem med en "normal" låda svante, den rörliga massan i ett element i förhållande till den totala massan?
Vet inte. Bygg en "normal" låda" och sätt i ett "normalt" element, montera sedan en "normal" koppling till bakstycket och mät med en accelerometer på bakstycket och se hur mycket det rör sig.
Fundera sedan på om det finns andra "normala" delar att prova med och hur mpnga och hur många kombinationer av dem det blir.
Ursäkta raljerandet, men ordet "normal" brukar dyka upp när man inte borde förenkla men ändå vill göra det, mot bättre vetande.
Jag vet att du har fel.Richard skrev:Svante: vad låter bättre med SAMMA element med mjukt plåtschassie kontra gjutet stålschassie ?
Jag tror att 100 % skulle välja det gjutna schassiet som låtandes bättre.
Vad beror det på tror du ?
Richard skrev:Svante: vad låter bättre med SAMMA element med mjukt plåtschassie kontra gjutet stålschassie ?
Jag tror att 100 % skulle välja det gjutna schassiet som låtandes bättre.
Vad beror det på tror du ?
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Men blir det ett problem med en "normal" låda svante, den rörliga massan i ett element i förhållande till den totala massan?
Vet inte. Bygg en "normal" låda" och sätt i ett "normalt" element, montera sedan en "normal" koppling till bakstycket och mät med en accelerometer på bakstycket och se hur mycket det rör sig.
Fundera sedan på om det finns andra "normala" delar att prova med och hur mpnga och hur många kombinationer av dem det blir.
Ursäkta raljerandet, men ordet "normal" brukar dyka upp när man inte borde förenkla men ändå vill göra det, mot bättre vetande.
Har inte det gjorts på forumet?
MagnusÖstberg skrev:Normal står inom hartassar av en anledning.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 31 gäster