Moderator: Redaktörer
blixten_no1 skrev:adzer skrev:Nej inte om du ställt LFE till 80Hz. Då går bara ljudet under 80Hz till LFE kanalen. 80-200Hz går isf till frontarna.
OM försteget / hembioförstärkaren gör rätt, annars höjs bara delningen på centern och inget av dialogen hamnar till frontarna.
philipbtz skrev:De 80-200Hz går väl inte till frontarna om man kör delat så att frontarna är inställda på S?
philipbtz skrev:Hoppas ingen tar illa upp nu men jag har verkligen seriösa funderingar här.
philipbtz skrev:Jag blev lite besviken på Ino nu måste jag säga då allting annat gällande Inohögtalare är så felfritt, bra mätningar, hänsyn till akustik osv, osv. Jag tycker att det borde finnas en surroundhögtalare som är lite större och går ner till 80Hz?
philipbtz skrev:Hur gör ni som har de megafeta systemen Ino erbjuder. Där ni kanske lagt över 100 000 eller mer på de andra högtalarna? De som väljer Ino tror jag ändå är väldigt kräsna på att återgivning skall vara helt korrekt. I ett sånt dyrt system vill man väl att surround:sen skall gå ner till 80Hz?
philipbtz skrev:Allt annat verkar perfekt förutom detta som jag inte riktigt förstår än. Speciellt hur jag skall resonera kring centern som jag är mycket tveksam till ifall en delning på 250Hz är optimalt om man sitter längst ut på en kant i soffan. Som sagt vill bara förstå tanken bakom valen som rekommenderas här.
IngOehman skrev:Men om man kör delat så rekommenderar jag av olika skäl att man gör det
med ett högklassigt analogt externt delningsfilter, t ex cr80s eller cr80es, och
inte det inbyggda i hemmabioförstärkaren. Då kan man ställa övergångsfrek-
vensen mellan fantom-center och högtalarcenter helt utan hänsyn till delnings-
frekvensen. Och som sagt - då blir min rekommendation att man lägger över-
gångsfrekvensen skapligt högt, gärna uppåt 250 Hz. Men man kan prova sig
fram.
IngOehman skrev:För iP: Den är minst och billigast.
philipbtz skrev:@IngOehman
Tack för en extremt bra förklaring till hur allt är tänkt. Får bli en av dina externa crossover filter om jag köper basmoduler någon dag. Jag visste väl att du hade tänkt igenom detKul att det blev ett litet tillägg i manifestet då detta bara kommer få lite osäkra köpare att vara helt säkra på att det är Ino Audio som gäller all the way! Tycker verkligen det är kanon att du bryr dig så mycket om dina kunder.
MVH
Philip
philipbtz skrev:DVD-ai skrev:Men om du inte tror på att det har med reflektionerna och rummets akustik att göra så kan jag tyvärr inte göra så mycket.
Jag uppskattar allt det du skriver förutom det här..inget att göra med att jag inte tror på akustik utan att jag ville ha en grundligare förklaring..vilket du gav, tack.
THX säger ändå att det skall delas vid 80Hz och det jag läst på andra forum innan jag skrev här rekommenderade stark att inte dela det minsta över detta. Därför undrade jag. Men då antar jag att man inte tog hänsyn till det faktum att man kan sätta LFE delningen till 80Hz så all sån info hamnar där och att delningen i centern kan sättas separat så att frontarna tar det. Jag litar ändå mer på er och IÖ än THX då jag inte litar alls mycket på storföretagen inom Hifi mera. Tips på receivers som kan göra detta? Har tittat lite på Onkyo, Integra och Marantz. Tänkte sedan hänga på ett Emotiva XPA-5 så behöver ingen monstereffekt i receivern bara bra med features som spotify, kunna dela så som ni beskriver osv.
bakerman22 skrev:adzer skrev:Sen om man verkligen vill att centerns skall spela fullregister är en annan femma.
Utveckla gärna.
Varför skulle man inte vilja det när man inte har några baslådor ?
philipbtz skrev:
I min prislista(2011-3) kostar dock iP 4800:- i rå MDF, d1 2800:- och d1s 3800:-.
IngOehman skrev:När jag träffar på en församling som det finns skäl att tro att de har en
tumregeuppbyggd världsbild, och jag har fått i uppdrag att förklara för
dem, hur det är å riktigt (inom något område) så har man en utmaning
framför sig, minst sagt...
IngOehman skrev:Problemet är att det inte går att fylla kärl som redan är fulla (som tror
sig vara det). Så för att lära så måste många först olära sig, och just
de som redan tror sig veta allt, är de oemottagliga.
IngOehman skrev:Humor kan dock fungera och liksom lösa upp geggan som behöver töm-
mas ur, innan det går att fylla på med riktigt förstånd (som i att förstå
de samband som innehålls, till skillnad grån att bara "kunna en massa
saker som har lärts utantill", som nästan alla tumregler är).
bakerman22 skrev:philipbtz skrev:
I min prislista(2011-3) kostar dock iP 4800:- i rå MDF, d1 2800:- och d1s 3800:-.
Dialog är väl en center och säljs styckvis ?
iP är stereohögtalare och säljs i par.
En styck iP blir således 2400 ?
Det är i alla fall min gissning.
DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:philipbtz skrev:
Dialog är väl en center och säljs styckvis ?
iP är stereohögtalare och säljs i par.
En styck iP blir således 2400 ?
Det är i alla fall min gissning.
Och den tror jag är mycket riktig, då det står i en skalt under priserna att dom kan köpas styckvis !![]()
edit: hur delar du din center ?
IngOehman skrev:Ett externt filter gör också att man har möjlighet att återge all stereofonsk bas stereofoniskt! Smile Den möjligheten förlorar man om man använder de interna delningsfiltren. Så - jag ser bara fördelar med en sådan lösning.
DVD-ai skrev:
edit: hur delar du din center ?
DVD-ai skrev:Om det låter tunt så är det ju felinställt någonstans i recivern![]()
för det ska det inte göra, jag har motsatt erfarenhet av alla system jag lyssnat på med centerkanal och delning testat mellan 80-250Hz
DVD-ai skrev:Om det låter tunt så är det ju felinställt någonstans i recivern![]()
för det ska det inte göra, jag har motsatt erfarenhet av alla system jag lyssnat på med centerkanal och delning testat mellan 80-250Hz
philipbtz skrev:DVD-ai skrev:Om det låter tunt så är det ju felinställt någonstans i recivern![]()
Ja, tycker det låter som frekvenserna går förlorande. I teorin borde det bara bli maffigare center. Då är ju frågan hur det var IÖ menade att man skulle koppla CR80s för att åstakomma 250Hz-delningen när man har resten av systemet delat i 80Hz (med CR80s)?
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:Om det låter tunt så är det ju felinställt någonstans i recivern![]()
Eller kan det vara så att du och jag inte är samma människa och upplever saker olika...?
DVD-ai skrev:philipbtz skrev:DVD-ai skrev:Om det låter tunt så är det ju felinställt någonstans i recivern![]()
Ja, tycker det låter som frekvenserna går förlorande. I teorin borde det bara bli maffigare center. Då är ju frågan hur det var IÖ menade att man skulle koppla CR80s för att åstakomma 250Hz-delningen när man har resten av systemet delat i 80Hz (med CR80s)?
Det går ju göra på 2st sätt.
Om du tar ut subb-signalen från reciverns .1 utgång
1: Du ställer in center som "smal" och delar den vid 250Hz
2: Ställer frontarna på "large" och delar dom 80Hz
3: väljer subbens LFE till utgång till att vara 80Hz eller över
4: ställer "bass out" inställnignen på main + sub
Det du SKA få då är att frontarna tar över för centern under 250Hz och arbetar sedan ner till 80Hz med centern's signal.
Vid 80Hz så tar sedan subben över![]()
Om du delar med ett aktivt Separat filter (typ cr80s)
1: Du ställer in centern som "smal" och delar den vid 250Hz
2: frontarna ställer du på "Large"
3: du ställer "bass out" inställnignen på "Main"
Det du SKA få då är sarra resultat som med första allternativet där recivern sköter allt.
Genom att koppla det aktiva filtret till hembiostärkarens "pre-out main" utgångar på baksidan och låta den externa filtret dela vid 80Hz. Och sedan ta ut signalen från den till ett steg som drivet toppar/ frontar och ett steg till moduler/subbar.
till TS:
Att ställa in ett cr80s får du hjälp med här på forumet om du skulel skaffa ett, det är inte så svårt som man först tror och mycket hänger på att lyssna![]()
Men mätningar KAN vara bra ibland för att se vilter håll man styr spökskeppet åt...Men är absolut något jag anser att man klarar sig utan om målet "bara" är att det ska låta så som man själv vill att det ska göra
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:Om det låter tunt så är det ju felinställt någonstans i recivern![]()
Eller kan det vara så att du och jag inte är samma människa och upplever saker olika...?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster