Min egen hypotes, som grundar sig i egna erfarenheter utifrån lyssningsupplevelser, är att zero feedback-konstruktioner, ehuru effektsvaga med de "problem" detta för med sig med högtalarval, är bättre på att förstärka en musiksignal så att återgivningen upplevs som "mer levande", med högre realism och med mer linjär återgivning oavsett volym (givet att systemet i övrigt är välmatchat).
Tilläggas bör att denna min erfarenhet gäller såväl trisse- som rörkonstruktioner. Att jag sedan subjektivt föredrar rör, är en annan femma och kan säkert diskuteras i något annat sammanhang. Ingen trisse- kontra rördiskussion i denna tråd, alltså!*
Vissa är av uppfattningen att eftersom motkoppling bl.a. sänker distorsionen och ökar "stabiliteten" är den en förutsättning för välljud. "Annan uppfattning är bara dogmer", menar t.ex. Tom Nousaine på "The Audio Critic".
Andra menar att motkoppling bara är ett nödvändigt ont för att uppnå bl.a. högre effekt och mer gynnsam dämpfaktor och att generellt gäller "ju mindre skit i signalvägarna, och ju kortare dessa är, desto bättre..." (ja, just den gamla klyschan

Så vad säger ni? Är motkoppling bra eller anus? Och på vilka sätt? Är det rent av ett icke-problem? Red ut begreppen, boys!
Edit; om det förhåller sig så att trissor av någon anledning måhända passar sämre än rör utan motkoppling, får man givetvis påtala detta om man belägger påståendet, vill säga...