Almen skrev:Den utbredda missuppfattningen kommer sig ju av marknadsföringen för icke-motkopplade förstärkare. Där svamlar man ofta med dåligt underbyggd argumention om hur dåligt det är med motkoppling.
Det svamlas rätt friskt bland de som häcklar single endkonstruktioner också. Men när det bjuds upp till diskussion, här och nu, är det bortsett från ett par tveksamma bilmetaforer signerade Svante och Almen, rätt tyst. Och från tillverkarna hörs ej ett ord... Med risk för upprepning; i min bok ter detta sig något märkligt.
Jag begriper inte riktigt hur en kompensation för att göra något olinjärt linjärt igen skulle kunna vara bättre än att låta det vara linjärt från början.
Om det inte vore för att majoriteten av högtalarna som säljs idag hade krävt motkopplade förstärkare...
Håll i er nu, här kommer den; bilmetafor no.3: Vi antar att Sveriges vägnät vore av den standarden att man titt som tätt tvingades att köra i halvmeterdjupt vatten, lerig terräng, branta backar och stenbumlingar för att ta sig från punkt A till punkt B. Då vore en Landrover Defender med sina amfibiemöjligheter, sin höga markfria gång, gigantiska vridmoment, låga utväxling och 4WD ett utmärkt val. Då hade man kunnat häckla alla Alfa roadster-ägare. Men om de då säger; "Vi kör inte under sådana förhållanden. Tacka vet vi den engelska landsbygden, utan vattendiken, branta stigningar eller stenblock mitt i vägen. Där kör vi. Med vinden i håret. Och vi gillar det.
Ok, den var inge' vidare.
Här kommer en förstärkarjämförelse i stället.
Vi tar ett par lättdrivna högtalare, säg Hesselvall 1. Jag har själv inte lyssnat till dessa men har hört mycket gott om dem (även om de ännu inte är i produktion). Ingvar Ö är konstruktör. Han brukar inte konstruera kattskit. Vi förutsätter alltså att det handlar om en väl genomtänkt konstruktion.
Vi ponerar att talarna står i ett för ändamålet anpassat rum med allt vad detta innebär i form av akustikfix, mått och vinklar.
Till att driva högtalarna har vi två kombatanter (för relevansens skull trissebaserade, båda MOSFET); i ena ringhörnan den väldige NAD 208THX, motkopplad så det förslår tillika obesegrad i alla F/E-lyssningar och en klar favorit hos LTS-folket på läktarna. I andra ringhörnan; utmanaren, underdogen Nelson Pass Aleph 3, en liten single endhäck på sisådär 30 W. Ett fåtal nördar applåderar försiktigt från ståplats. Oddsen är inte på lille Alephs sida.
Till detta ett neutralt försteg som är strängeligen instruerat om att inte driva på den väldigen NAD:en för fullt, då detta skulle kunna få fatala konsekvenser för högtalarna och till på köpet kanske vinna över lille Aleph på KO.
Vilka skillnader kan vi se i matchen? I rörelsemönster? Taktik? Vem är roligast att skåda? Vem ger den största behållningen? Vem vinner? Och i så fall hur? På poäng eller KO?
Och kanske viktigast för tråden; spelar motkopplingen eller avsaknaden av densamma någon som helst roll för utgången?