HDCD, SACD och nya standards?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-06-30 16:43

MusicMan skrev:Om man har köpt (relativt nya) skivor regelbundet se senaste åren så har man säkerligen åtminstone en CD med HDCD-kodning på den. Jag kan nämna tre skivor med HDCD i min skivsamling som jag kommer på så här på rak arm: Tool - Lateralus, Teddybears STHLM - Rock N' Roll High School och Kent - Vapen och Ammunition. Man kan även kolla på http://www.hdcd.com där det finns en förteckning över skivor med HDCD-kodning.

Den sidan är bra på sitt sätt men uppdatersdes, så vitt jag har förstått, senast 2003. Vissa av titlarnai katalogen går inte att få tag på. Vet tyvärr inte vilka det rör sig om. Men detta är väl resultatet av en icke uppdaterad sida.

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-06-30 16:54

Blue skrev:Kan någon här riktigt ärligt påstå att dom uppfattar att dom märker att deras HDCD-skivor genrellt låter bättre en de vanliga skivorna? Jag kan det då sannerligen icke! 8)

Ja, jag har några från Linn och en av varje av Dire Streits. Ljudet jag hör är bättre med HDCD-avkodning. Trancientsvaret, dynamiken, djupare basinformation, med mer innehåll...det där sista var svårt att sätta fingret på. Röster och vissa acustiska ljud är mer detaljrika.
Men frågan är om alla tycker lika. Det är värl med likadant här som i mycket annat, hur man är som person...kanske.

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-06-30 17:05

swede skrev:Då är den stora frågan:

Var kan man hitta information om HUR teknologin fungerar, alltså en längre skrift som beskriver teknologin (inte påhittade teorier om "så skulle det kanske kunna vara")?

Det jag är intresserad av är:

* HDCD
* DVD-A
* SACD

Det som är intressant är ju att många tyckare på forum lyfter upp det ena formatet efter det andra, utan att egentligen förklara hur de fungerar. Om man inte kan följa processen och förstå varför en teknologi skulle vara bättre, är det ju lite svårt att lita på att så verkligen är fallet.

Det jag är ute efter är lite vetenskaplig fakta. ;:)

//magnus

Om du vill kan jag sända över information om HDCD, skriven av upphovsmännen från Microsonics (engelska)
Thomas Bergman
maila mig på thomas@hitbutiken.com

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-06-30 17:07

swede skrev:Jag har läst på HDCD.com och tycker inte att de förklarar teknologin speciellt bra. De berättar bara att det är "bra" och inte något mer.

Det jag vill ha är ju egentligen en förklaring om HUR det fungerar, helst i detalj.

//magnus

Om du vill kan jag skicka dej information på engelska, skriven av upphovsmännen från Pacific Microsonics.

Thomas Bergman
thomas@hitbutiken.com

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-06-30 17:11

Kraniet skrev:så man kan få HDCD avkodning i datorn me? intressant.. bara windows sunkplayer då eller?

Nja. Det är snarare så att Microsoft köpte in HDCD-rättigheterna i oktober 2000. därför kan Windows Mediaplayer känna att det är en HDCD CD i släden. Men eftersom det handlar om hårdvara (chipet i spelaren eller AV-förstärkaren) och inte mjukvara, är Mediaplayer endast en kännare av signalen från HDCD CD:n som talar om att det är en HDCD CD.

Thomas Bergman

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-30 18:37

Kan nämna att allt som glimmar inte är guld. :cry:

Vad jag menar är, att många inspelningar, som förvisso ÄR HDCD enligt definitionen, och som förvisso även ÄR utförda med Super Bit Mapping, är inte försedda med den upplösningen, och bruskarakteristiken, på riktigt!!! :x

Orsaken är, att mastringsfirmor inte vet vad de pysslar med, alternativt: Gärna lurar skivköparna (och skivbolagen). :o :cry:

Vad jag talar om är att det förkommer att tvåkanaliga original i standard PCM-format som skickas till mastringsstudior - förses med såväl HDCD-* som SBM-#kodning!!!

Skivorna säljs som HDCD-skivor med SBM, men är i verkligheten sämre PÅ ALLA PUNKTER än originalinspelningen i linjär PCM!

Huruvida dessa tilltag/dumheter sker endast på grund av inkompetens, eller om det beror på att mastringsfirman bedrägligt tar betalt från kunden för den inte bara meningslösa, utan rent destruktiva "insatsen" (men betalar mindre pengar till HDCD (/uSoft?) resp Sony) låter jag vara osagt. Men att kunden drabbas i slutändan, BÅDE ekonomiskt och med avseende på ljudkvaliteten är fakta. :cry:

Vh, iö

*HDCD är en s k bakåtkompatibel (med försämrad ljudkvalitet till följd) upplösningshöjningsmetod som kan appliceras OM MAN HAR ETT MASTERBAND MED HÖGRE UPPLÖSNING ÄN 16 BITAR ATT UTGÅ IFRÅN!

#SBM är en bakåtkompatibel psykoakustisk brusminskningsmetod som kan appliceras OM MAN HAR ETT MASTERBAND MED HÖGRE UPPLÖSNING ÄN 16 BITAR ATT UTGÅ IFRÅN!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-30 19:17

Om detta hade jag inte en aning! :oops: Vet ej om jag tolkar dig rätt men får uppfattningen att HDCD ger ett sämre resultat rent ljudmässigt. I klartext då IÖ så kan jag sluta undra över Mark Knopflers " Sailing to Philadelphia ". Gillar plattan men har trott att den låter bättre med HDCD viket jag saknar.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-06-30 22:23

Det känns som rätt så stor skillnad mellan olika HDCD skivor Mike Oldfields inspelningar på HDCD som jag har låter inge vidare jämfört med Roxy Musics HDCD kodade Avalon som ljuder grymt bra hemma hos mig, problemet är att veta om det beror på HDCD tekniken att den låter bra.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-01 01:39

HDCD kan under vissa förutsättningar fungera marginellt bättre än vanlig CD, men:

1. Inte om ett linjär-PCM original med 16 bitars upplösning förelegat.

2, Inte om en DAC utan HDCD används. Påståendena från HDCD om att kodningen medför ljudkvalitetsfördelar även med DAC utan HDCD är ren lögn.

Viktigast att minnas i sammanhanget är dock att 99% av marknadens alla inspelningar, på grund av mikrofonbrus m fl begränsningar, INTE har något att vinna på HDCD. Jag känner inte till någon inspelning som givits ut på HDCD som inte hade gått att göra ännu bättre genom att istället åtgärda de dominerande felen och ge ut fonogrammet på vanlig CD!

Det kan dock självklart finnas HDCD-inspelningar som avviker från dem jag träffat på, och som således är marginellt bättre än en optimal CD.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-07-01 09:21

HDCD uppspelat på en icke HDCD-kompatibel apparat är väl in praktiken att betrakta som en kompressor. Man använder processer som kallas Peak Extend (PE) och Low Level Extension" (LLE) för att "trycka ihop" musiksignalen och därefter höja medelnivån med så mycket som 6dB. Sedan kodas information om hur avkodaren ska hantera informationen vid uppslepning in i LSB:n.

För uppspelning i icke HDCD-apparater får man därför både en förvrängnig i form av en komprimerad musiksignal, samt att LSB:n ryker så att den maximala upplösningen "bara" blir 15 bitar. Men den eventuella försämringen av att ha förlorat LSB:n är säkert som en piss i Missisippi jämfört med den övriga ljudförstöringen orsakat av HDCD-kodningen.

Skulle man vara elak kan man se HDCD som att man har lyckats köra musiksignalen genom en rätt avancerad processning som ändå inte medför hörbara förvrängnnigar jämfört med "rak" PCM. En bedrift i sig visserligen, men om du råkar ha en CD-spelare utan HDCD-chippet sitter du i skiten med en komprimerad och nivåhöjd inspelning.

Och att tillskriva en HDCD-kodad skiva speciella ljudliga kvaliteter till följd av just HDCD utan att ha jämfört samma skiva med och utan HDCD-kodning är ju ren nonsens! Kul att skivorna låter bra men det har med största sannolikhet inget att göra med om de är kodade med HDCD eller inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-01 12:40

skrutten skrev:Det känns som rätt så stor skillnad mellan olika HDCD skivor Mike Oldfields inspelningar på HDCD som jag har låter inge vidare jämfört med Roxy Musics HDCD kodade Avalon som ljuder grymt bra hemma hos mig, problemet är att veta om det beror på HDCD tekniken att den låter bra.

Det stora problemet med Avalaon i nyutgåva är någon haft det dåliga omdömmet att köra hela mixen genom en hård-limiter.
Detta är fullt hörbart och synligt på oscilloskop om man jämför med orginalutgåvan. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-01 13:43

skrutten skrev:Det känns som rätt så stor skillnad mellan olika HDCD skivor Mike Oldfields inspelningar på HDCD som jag har låter inge vidare jämfört med Roxy Musics HDCD kodade Avalon som ljuder grymt bra hemma hos mig, problemet är att veta om det beror på HDCD tekniken att den låter bra.

Har du möjlighet att jämföra originalet med HDCD-utgåvan. Kommer du uppfatta den hörbara skillnaden som Morello påtalar och om du gör det kommer du ändå att tycka att Avalon låter grymt bra jämfört med originalet?
Skulle gärna göra det själv med hjälp av DVD-spelaren som har HDCD men jag saknar skivorna!
När jag jämför " Sailing to Philadelphia " så tycker jag att CD låter bättre men det kan ju bero på kvalitetsskillnad mellan DVD och CD-spelare. På DVD-spelaren upplever jag ingen skillnad mellen HDCD och CD.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-07-01 18:32

Morello skrev:

Det stora problemet med Avalaon i nyutgåva är någon haft det dåliga omdömmet att köra hela mixen genom en hård-limiter.
Detta är fullt hörbart och synligt på oscilloskop om man jämför med orginalutgåvan. :D

Hehe, nu har jag inte original utgåvan på CD men däremot så har jag Greatest hits utgåvor av vissa låtar typ More Then This t.ex.
Den är säkert mixat skumt i HDCD men jag tycker trots detta (eller tack vare detta) att det ljuder bra :D.

Så här ser det ut i siffror:

More Than This CD version.
Left Right
Min Sample Value: -31344 -31359
Max Sample Value: 31513 31437
Peak Amplitude: -.34 dB -.36 dB
Possibly Clipped: 0 0
DC Offset: -.003 -.006
Minimum RMS Power: -103.26 dB -90.12 dB
Maximum RMS Power: -5.56 dB -6.23 dB
Average RMS Power: -13.74 dB -13.69 dB
Total RMS Power: -12.94 dB -12.9 dB
Using RMS Window of 50 ms

More Than This HDCD version.
Left Right
Min Sample Value: -32361 -32362
Max Sample Value: 32362 32361
Peak Amplitude: -.11 dB -.11 dB
Possibly Clipped: 0 0
DC Offset: .001 -.002
Minimum RMS Power: -102.49 dB -93.49 dB
Maximum RMS Power: -4.94 dB -5.61 dB
Average RMS Power: -13.05 dB -13 dB
Total RMS Power: -12.28 dB -12.24 dB
Using RMS Window of 50 ms
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-01 18:48

Morello skrev:

Den har jag på CD. Den version som jag har tycker jag låter plåtigt och skrikigt och "utan bas". Jag vet inte om det ska vara så mycket bas på den i och för sig. Det är möjligt att det inte ska vara det.

Men i alla fall, den version jag har tror jag är en ganska gammal utgåva. Mitt otroligt sofistikerade långtidslyssningsminne ( :roll: )säger mig att jag tidigare hade större behållning av en ännu äldre vinylutgåva.

Morello, vet du några kännetecken på din skiva som man kan avgöra om det är nytgåva eller ej.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Thomasbergman

Re: HDCD, SACD och nya standards?

Inläggav Thomasbergman » 2005-07-04 14:26

manw skrev:Kan någon klargöra skillnaden gentemot vanliga CD (44,1 kHz / 16bit)?

Köpte en DAC som enligt uppgift skulle kunna spela HDCD via en vanlig CD spelare, hur har man då (?) klämt in fler bitar på en vanlig CD (medium)? har man det?

SACD, vad är det? Är det dessa som använder en DVD-skiva?

Jag är fåkunnig om just detta men någon kanske skulle kunna bringa klarhet genom länkar eller dylikt.

Jag jan inte detaljerat hur det går till, men genom att använda vitt brus och arbeta med ordlängderna i low level (där dom inte ligger lika tätt) kan man göra detta. Jag är inte tillräkligt tekniskt kunnig att ta till mig det där i mikrodetalj. Visst måste det vara någon form av komprimering, men När upphovsmännen satt och önskade ett bättre sätt att få fram ljud än ur PCM 16 bitar, banade dom väg för en idé som blev en ljudsensation världen över. Därför tror jag int' man ska finta sig med att tro att komprimering i det här fallet är som det elende som förut har funnits exempel på genom hifi-historien.

Thomas

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-04 19:45

"men genom att använda vitt brus och arbeta med ordlängderna i low level (där dom inte ligger lika tätt)"

vad exakt är det som inte ligger lika tätt? ordlängderna?
Dogmatisk Mac-Taliban

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-07-06 14:48

Style skrev:"men genom att använda vitt brus och arbeta med ordlängderna i low level (där dom inte ligger lika tätt)"

Ja, ordlängderna ligger inte lika tätt i low level. Därför är genomförbart att skapa utrymme för sex till åtta bitar extra. Jag tror till och med att sättet jag uttrycker mig på här, kan varal felaktigt, eftersom jag inte har rört mig i dom här kretsarna förut.

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-07-09 19:09

IngOehman skrev:Kan nämna att allt som glimmar inte är guld. :cry:

Vad jag menar är, att många inspelningar, som förvisso ÄR HDCD enligt definitionen, och som förvisso även ÄR utförda med Super Bit Mapping, är inte försedda med den upplösningen, och bruskarakteristiken, på riktigt!!! :x

Orsaken är, att mastringsfirmor inte vet vad de pysslar med, alternativt: Gärna lurar skivköparna (och skivbolagen). :o :cry:

Vad jag talar om är att det förkommer att tvåkanaliga original i standard PCM-format som skickas till mastringsstudior - förses med såväl HDCD-* som SBM-#kodning!!!

Skivorna säljs som HDCD-skivor med SBM, men är i verkligheten sämre PÅ ALLA PUNKTER än originalinspelningen i linjär PCM!

Huruvida dessa tilltag/dumheter sker endast på grund av inkompetens, eller om det beror på att mastringsfirman bedrägligt tar betalt från kunden för den inte bara meningslösa, utan rent destruktiva "insatsen" (men betalar mindre pengar till HDCD (/uSoft?) resp Sony) låter jag vara osagt. Men att kunden drabbas i slutändan, BÅDE ekonomiskt och med avseende på ljudkvaliteten är fakta. :cry:

Vh, iö

*HDCD är en s k bakåtkompatibel (med försämrad ljudkvalitet till följd) upplösningshöjningsmetod som kan appliceras OM MAN HAR ETT MASTERBAND MED HÖGRE UPPLÖSNING ÄN 16 BITAR ATT UTGÅ IFRÅN!

#SBM är en bakåtkompatibel psykoakustisk brusminskningsmetod som kan appliceras OM MAN HAR ETT MASTERBAND MED HÖGRE UPPLÖSNING ÄN 16 BITAR ATT UTGÅ IFRÅN!

Nu var det ett tag sedan du skrev detta, men du uttrycker dig övertygande på ett sätt som kanske skulle kunna få folk att tro att "HDCD är inget att bry sig om, eftersom det kanske inte är på riktigt..."

Om det skulle finnas någon masteringstudio som bara skulle strunta i sitt jobb och ge ut ett sådant resultat, skulle den antagligen innom kort bli utan jobb. Jag tänker att om det stämmer med vad du säger, är det sannolikt en ytterst ovanlig företeelse. Du påstår att det förekommer. Det vore intressant att få ta del av detta exempel.

Det är troligen inte heller särskilt troligt att dom skulle vilja komma undan en avgift till Usoft och Sony, eftersom det faktiskt var tvärtom. Masteringstudios fick betalt för att använda konceptet.

Du skriver att redan mastrade 16-bit skivor sålts som om det vore HDCD-skivor med SBM (Super Bit Maping), men i verkligheten blivit sämre på alla punkter än originalinspelningen i linjär PCM. Men jag undrar om det i överhuvudtaget sker någon förändring, om signalen redan är mastrad innan. Jag antar ett ingenting sker i så fall. 16 in - 16 ut.

Du undervisar om att HDCD är en metod som är bakåt-kompatibel, med försämrad ljudkvalitet som resultat. Ärligt talat tror jag faktiskt du har fått något om bakfoten här. När man spelar en HDCD-kodad inspelning i en spelare som inte kan läsa HDCD-kodade skivor, låter det bättre än av samma inspelning på vanlig 16-bitars CD. Detta beror på att en HDCD-processor är en processor med mer än 200 miljoner instruktioner per sekund (MIPS). Filtret i sig är av extra hög kvalitet. Spelar man en vanlig 16-bitars CD genom en spelare utrustad med HDCD-decoder, blir ljudbilden bättre på grund av att PDM100 och PDM200, som chipen heter, är i sig, extra bra filter.

SBM (Super Bit Maping) är en ordinär metod man använder för att få ner en 20-bitars eller 24-bitars inspelning till 16 bitar och innehåller ingenting som skall kodas upp vid avspelning. HDCD är en avancerad tecknologi som tillsammans med "Dithering" (kan inte det svenska ordet för detta) öppnar upp ljudbilden i 20 eller 24 bitars upplösning i en spelare, A/V-förstärkare m.m. utrustad med decoder. Jag tycker det verkar som du fått även detta om bakfoten.

Obs! Om jag verkar syrlig, ber jag om överseende. Jag vill lyfta fram en ljudbärare i ljuset som 1996, då den kom, sannerligen var före sin tid och håller för att jämföras ännu i dag. Kanske SACD och vissa vinyler med bra inspelning-utrustning. Du vill bara visa på att det förekommer skit i maskineriet, även om inte alltid. Jag befarar att ditt sätt att uttrycka dig skulle kunna ge signaler om att HDCD är inget att lita på. Och det resonemanget köper jag inte.

Thomas / www.hdcd.se

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-09 19:38

Thomasbergman skrev:
Style skrev:"men genom att använda vitt brus och arbeta med ordlängderna i low level (där dom inte ligger lika tätt)"

Ja, ordlängderna ligger inte lika tätt i low level. Därför är genomförbart att skapa utrymme för sex till åtta bitar extra. Jag tror till och med att sättet jag uttrycker mig på här, kan varal felaktigt, eftersom jag inte har rört mig i dom här kretsarna förut.

jag förstår inte hur en ordlängd kan ligga mer eller mindre tätt

på en CD är ordlängden alltid 16 bitar mig veterligen

du menar kanske att den faktiska nyttolasten inte uttnyttjar hela ordlängden i alla lägen och därmed skapar utrymme för komprimering och därmed fler bitar? fast hur gör man det kompatibelt med en spelare utan avkodare

ëller hur funkar HDCD egentligen?
Dogmatisk Mac-Taliban

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-07-09 20:13

Style skrev:
Thomasbergman skrev:

du menar kanske att den faktiska nyttolasten inte uttnyttjar hela ordlängden i alla lägen och därmed skapar utrymme för komprimering och därmed fler bitar? fast hur gör man det kompatibelt med en spelare utan avkodare

Man kan säga att det är tvärt emot i jämförelse med Vinyl, där låga frekvenser kräver mer utrymme.

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-07-09 20:32

Conan skrev:HDCD uppspelat på en icke HDCD-kompatibel apparat är väl in praktiken att betrakta som en kompressor. Man använder processer som kallas Peak Extend (PE) och Low Level Extension" (LLE) för att "trycka ihop" musiksignalen och därefter höja medelnivån med så mycket som 6dB. Sedan kodas information om hur avkodaren ska hantera informationen vid uppslepning in i LSB:n.

För uppspelning i icke HDCD-apparater får man därför både en förvrängnig i form av en komprimerad musiksignal, samt att LSB:n ryker så att den maximala upplösningen "bara" blir 15 bitar. Men den eventuella försämringen av att ha förlorat LSB:n är säkert som en piss i Missisippi jämfört med den övriga ljudförstöringen orsakat av HDCD-kodningen.

Skulle man vara elak kan man se HDCD som att man har lyckats köra musiksignalen genom en rätt avancerad processning som ändå inte medför hörbara förvrängnnigar jämfört med "rak" PCM. En bedrift i sig visserligen, men om du råkar ha en CD-spelare utan HDCD-chippet sitter du i skiten med en komprimerad och nivåhöjd inspelning.

Och att tillskriva en HDCD-kodad skiva speciella ljudliga kvaliteter till följd av just HDCD utan att ha jämfört samma skiva med och utan HDCD-kodning är ju ren nonsens! Kul att skivorna låter bra men det har med största sannolikhet inget att göra med om de är kodade med HDCD eller inte.

Jag vet inte men det börjar nog bli lite uppskruvat? Eller också är det inte så, bara jag som inte är debatt-van ännu.
Men om HDCD vill jag säga att Keith Johnson, Michael Ritter och Pflash Pflaumer satt i början av 90-talet och ville få ljudet att bli bättre än det som går att få på CD. Detta jobbade dom med i fem års tid och bildade sedan Pacific Microsonics. Motorola, Tochiba, Burr&Brown m.fl. satsade på HDCD-tecknologin och så småningom byggde Mark Levinson en dac och en spelare med HDCD-decodern. Gå in på HDCD.se och öppna in dig på "hårdvara" och kolla igenom vilka som har utrustning med HDCD-decoders. Dessa tillverkar tror jag vet en hel del om ljud.

Nu bevisar det ingenting, men säger något om att om dina ord skulle stämma skulle dessa audiophiler ha hoppat i fel tunna när dom satsade på något så dåligt. Jag tror faktiskt att om du skulle läsa om hur HDCD-processen fungerar, skulle du inte uttrycka dig som du gjort.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-09 21:16

Thomasbergman skrev:
Style skrev:
Thomasbergman skrev:

Man kan säga att det är tvärt emot i jämförelse med Vinyl, där låga frekvenser kräver mer utrymme.

Att utnyttja "överblivna" bitar vid låga nivåer och samtidigt vara kompatibel med icke-HDCD-kapabla spelare är en omöjlighet. Hur ska denna spelare veta att mer signifikanta bitar är extrainformation?

Ordlängderna i redbook CD är konstant 16 bit. Samplen är dessutom i 2-komplementformat vilket gör det ännu svårare att "låna" bitar vid låga nivåer.

Sedan kan jag inte se att hdcd.se förklarar någonting alls.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-07-09 23:44

Thomasbergman skrev:Du undervisar om att HDCD är en metod som är bakåt-kompatibel, med försämrad ljudkvalitet som resultat. Ärligt talat tror jag faktiskt du har fått något om bakfoten här. När man spelar en HDCD-kodad inspelning i en spelare som inte kan läsa HDCD-kodade skivor, låter det bättre än av samma inspelning på vanlig 16-bitars CD.

Det låter ju fullständigt orimligt att det skulle finnas en annan kodning som gör att en vanlig CD-spelare ger ut en signal mer likt originalet än om man använder den kodning som den aktuella CD-spelaren är konstruerad för.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-09 23:54

Mja, jag känner bara att det stora problemet med dagen fonogram inte är om det "bara" är vanlig 16 bitar PCM eller om det är nåt finare, utan vad som läggs på dem.

Efter att man har insett hur små skillnaderna mellan medierna är, och efter att ha sett hur stor del av skivorna som faktiskt är komprimerade, limiterade och klippta, antagligen i syfte att höja medelljudstyrkan på skivan, så undrar man om det är nya CD-format som behövs, eller om kanske en allmän upplysning om volymkontrollens funktion skulle göra större underverk.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-09 23:56

Väl talat Svante-kompis. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-07-10 00:44

Jax skrev:
Thomasbergman skrev:
Style skrev:
Thomasbergman skrev:

Att utnyttja "överblivna" bitar vid låga nivåer och samtidigt vara kompatibel med icke-HDCD-kapabla spelare är en omöjlighet. Hur ska denna spelare veta att mer signifikanta bitar är extrainformation?

Ordlängderna i redbook CD är konstant 16 bit. Samplen är dessutom i 2-komplementformat vilket gör det ännu svårare att "låna" bitar vid låga nivåer.

Sedan kan jag inte se att hdcd.se förklarar någonting alls.

Nej. Jag har inte den kunnigheten, att jag hur som helst kan hänga med i andras detaljer. När jag läser mig till och får förklarat av personer som jobbat med HDCD mastering, hänger jag ändå inte med i frågan om hur det egentligen går till just om detta. Men det handlar om hur man jobbar med vitt brus och hur man på matematisk nivå, arbetar på ett särskilt vis med ordlängder i low level.

Men om du nu tänker som du visar här ovan och därmed anser det inte fungerar vill jag råda att inte dömma tecknologin som omöjlig eller ogenomförbar utifrån din kunskapsgräns. Här finns istället mer att lära. Som sagt förut: Här sitter tre genier, varav två i dag har professurer, och under fem års tid, arbetar fram en kritiker-rosad ljudbärare. Jag undrar om vi då kan säga: "Det är ju bara att lägga ihop två och två, och inse att det där är en omöjlighet...kanske bara en metod som får ljudet att låta sämre!"

Jag vill bara lyfta fram en faktisk upplevelse: Ljudkvaliteten går att lyssna på. Okej! Alla HDCD-album kan ju inte låta som förväntat. Så är det ju bara. Och det kommer alltid finnas den som tycker att HDCD är skit. Jag för min del skulle inte vara så "på" i det här om jag inte vore mer än glad över hur bra det kan låta i min ljudutrustning i 20 till 24 bitars (pdm200) upplösning, med ett headroom på upp till 115 dB.

Du skriver: "Sedan kan jag inte se att hdcd.se förklarar någonting alls." Jag tänker: "Va...?" Menar du att hemsidan inte kan förklara någonting alls? Lite hjälp kan man få av den bild som finns bakom "se bild" i texten, inne på "Vad är HDCD". Annars är texten i och för sig gjord på ett mer överskådligt sätt för att den o-vane ska kunna ta den till sig. Om du kanske menar att den inte ligger på din kunskapsnivå så förstår jag vad du menar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-10 02:36

Thomasbergman skrev:

Vh, iö

Nu var det ett tag sedan du skrev detta, men du uttrycker dig övertygande på ett sätt som kanske skulle kunna få folk att tro att "HDCD är inget att bry sig om, eftersom det kanske inte är på riktigt..."

Om det skulle finnas någon masteringstudio som bara skulle strunta i sitt jobb och ge ut ett sådant resultat, skulle den antagligen innom kort bli utan jobb. Jag tänker att om det stämmer med vad du säger, är det sannolikt en ytterst ovanlig företeelse. Du påstår att det förekommer. Det vore intressant att få ta del av detta exempel.

Det är troligen inte heller särskilt troligt att dom skulle vilja komma undan en avgift till Usoft och Sony, eftersom det faktiskt var tvärtom. Masteringstudios fick betalt för att använda konceptet.

Du skriver att redan mastrade 16-bit skivor sålts som om det vore HDCD-skivor med SBM (Super Bit Maping), men i verkligheten blivit sämre på alla punkter än originalinspelningen i linjär PCM. Men jag undrar om det i överhuvudtaget sker någon förändring, om signalen redan är mastrad innan. Jag antar ett ingenting sker i så fall. 16 in - 16 ut.

Du undervisar om att HDCD är en metod som är bakåt-kompatibel, med försämrad ljudkvalitet som resultat. Ärligt talat tror jag faktiskt du har fått något om bakfoten här. När man spelar en HDCD-kodad inspelning i en spelare som inte kan läsa HDCD-kodade skivor, låter det bättre än av samma inspelning på vanlig 16-bitars CD. Detta beror på att en HDCD-processor är en processor med mer än 200 miljoner instruktioner per sekund (MIPS). Filtret i sig är av extra hög kvalitet. Spelar man en vanlig 16-bitars CD genom en spelare utrustad med HDCD-decoder, blir ljudbilden bättre på grund av att PDM100 och PDM200, som chipen heter, är i sig, extra bra filter.

SBM (Super Bit Maping) är en ordinär metod man använder för att få ner en 20-bitars eller 24-bitars inspelning till 16 bitar och innehåller ingenting som skall kodas upp vid avspelning. HDCD är en avancerad tecknologi som tillsammans med "Dithering" (kan inte det svenska ordet för detta) öppnar upp ljudbilden i 20 eller 24 bitars upplösning i en spelare, A/V-förstärkare m.m. utrustad med decoder. Jag tycker det verkar som du fått även detta om bakfoten.

Obs! Om jag verkar syrlig, ber jag om överseende. Jag vill lyfta fram en ljudbärare i ljuset som 1996, då den kom, sannerligen var före sin tid och håller för att jämföras ännu i dag. Kanske SACD och vissa vinyler med bra inspelning-utrustning. Du vill bara visa på att det förekommer skit i maskineriet, även om inte alltid. Jag befarar att ditt sätt att uttrycka dig skulle kunna ge signaler om att HDCD är inget att lita på. Och det resonemanget köper jag inte.

Thomas / www.hdcd.se

Du får verka hur syrlig du vill. :wink:

Beteckningen HDCD är DEFINITIVT inte att lita på! Nästan allt av det du skriver är för övrigt fel eller missuppfattat. Du skriver som om du hade lusläst allt förefintligt propagandamaterial, både fram och baklänges, och trott på precis allting. Det får man förstås göra. Men det är klart bättre att undersöka hur det förhåller sig. Då blir slutstaterna helt annorlunda än det du läst i reklampamfletterna.

Din story om hur en CD avselad med en HDCD-apparat blir bättre än CD, och att HDCD avspelad i en appara utan HDCD-funktion är rent parodisk. :lol:
Börja med att försöka förstå begreppet återgivning. Lyckas du med det är förutsättningen bättre att resten skall gå in.

När du i slutet kommer in på SACD och vinyl trillar myntet ned dock. Din relation till verkligheten är nog inte baserad på objektivitet.

Helt ok det också. Hoppas jag inte verkade syrlig. :wink:

Vh, iö

PS. Jag lyssnar med glädje på både vinyl, SACD och 78-varvs shellac skivor. Men om jag rörande samma inspelning kunde välja DVD-A (och ingen mastringsstudio varit där och förstört ljudkvaliteten) gjorde jag det förstås för det mesta.

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-07-10 12:29

IngOehman skrev:
Thomasbergman skrev:

Vh, iö

Thomas / www.hdcd.se

Du får verka hur syrlig du vill. :wink:

Beteckningen HDCD är DEFINITIVT inte att lita på! Nästan allt av det du skriver är för övrigt fel eller missuppfattat. Du skriver som om du hade lusläst allt förefintligt propagandamaterial, både fram och baklänges, och trott på precis allting. Det får man förstås göra. Men det är klart bättre att undersöka hur det förhåller sig. Då blir slutstaterna helt annorlunda än det du läst i reklampamfletterna.

Din story om hur en CD avselad med en HDCD-apparat blir bättre än CD, och att HDCD avspelad i en appara utan HDCD-funktion är rent parodisk. :lol:
Börja med att försöka förstå begreppet återgivning. Lyckas du med det är förutsättningen bättre att resten skall gå in.

När du i slutet kommer in på SACD och vinyl trillar myntet ned dock. Din relation till verkligheten är nog inte baserad på objektivitet.

Helt ok det också. Hoppas jag inte verkade syrlig. :wink:

Vh, iö

PS. Jag lyssnar med glädje på både vinyl, SACD och 78-varvs shellac skivor. Men om jag rörande samma inspelning kunde välja DVD-A (och ingen mastringsstudio varit där och förstört ljudkvaliteten) gjorde jag det förstås för det mesta.

1. Nu börjar det likna en prestigekamp, där den som kan uttrycka sig bäst tycks ha rätt: "Beteckningen HDCD är DEFINITIVT inte att lita på! Nästan allt av det du skriver är för övrigt fel eller missuppfattat."
Jag börjar undra lite om de flesta anser att jag är en som inte fattar vad det här handlar om?

2. "Du skriver som om du hade lusläst allt förefintligt propagandamaterial, både fram och baklänges, och trott på precis allting. Det får man förstås göra."
Det kan ju vara sant, att jag läst sådant som inte stämmer, eftersom jag själv inte arbetat med gravering och liknande, men jag är faktiskt inte sådan att jag tror jag lär mig något av propagandatexter.

3. "Men det är klart bättre att undersöka hur det förhåller sig. Då blir slutstaterna helt annorlunda än det du läst i reklampamfletterna."
Jag antar att du jobbat med garvering och liknande som har med ämnet att göra? Detta är ej sarkastiskt menat. Men jag har kollat min information med vad grundarna för HDCD har skrivit, jag har haft samtal med en som arbetat med HDCD under många år, för att få klart för mig hur det fungerar. Visserligen har vi inte pratat om detaljerna, eftersom jag inte förstår allt. Men det jag skrivit om här ovan är inga "reklampamfletter".

4. "Din story om hur en CD avselad med en HDCD-apparat blir bättre än CD, och att HDCD avspelad i en appara utan HDCD-funktion är rent parodisk. :lol:"
Jag uppfattar det som du vill förlöjliga mig. Inte särskilt trevligt... Om det var för mina "om bakfoten" ber jag dig om ursäkt.

5. "Börja med att försöka förstå begreppet återgivning. Lyckas du med det är förutsättningen bättre att resten skall gå in. "
Jo. Om ljudsignalen får vara ifred så mycket som möjligt på vägen fram till prässning, och för den delen, till högtalarkonen. är ju det optimala. Är det så du tänker? Det kan hända att det här är din bakkård, men visst. Att lägga in allt på en direktgraverad skiva på en fantastisk inspelningslokal, är väl ur återgivningssynpunkt, en höjdare. Kan inte bli annat! Men jag tror att 20 till 24 bitar istället för 16 bitar plus mycket annat som en HDCD-graverare kan göra för att skärpa till det som gjorts från studion, är till fördel. Men då måste man förstås tro att det inte är en bluff.

Som sagt, alla som vill ha en prestigekamp i detta forum räcker upp en hand!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-10 13:05

Jag tror att man ska sluta räkna bitar och i stället inse att

2^-16=0.000015=0.0015%
2^-20=0.00000095=0.000095%
2^-24=0.000000060=0.0000060%

Jämför man med distorsionssiffror, så inser man att en vanlig 16-bitar CD duger väldigt långt.

Ännu hellre kan man omvandla siffrorna till dB och inse att med riktigt ditherbrus så blir störningarna brus (inte dist) och hamnar bruset i runda slängar på

-144 dB för 24 bitar,
-120 dB för 20 bitar och
-96 dB för 16 bitar.

om allt övrigt är idealt. Det är det inte. Undrar fö vad bullernivån i ditt rum är. Är den 20 dBA så är det riktigt tyst, och om du spelar ett normalt fonogram med 15 dB crest, så måste du höja blir medelnivån till 96+20-15=101 dB för att bruset från en vanlig CD ska bli lika starkt som bakgrundsbullret.

Jo, visst, bruset har ett annat spektrum än bakgrundsbullret och det talar emot mitt resonemang. Å andra sidan talar maskering för det. Vem hör bakgrundsbullret när man spelar med 101 dB medelnivå.

16 är inte bara 67% av 24. Det är 0,0015%-0.0000060% ~ 0,0015% mindre. I det ideala fallet. Och om man ska leka djävulens advokat en stund.

Jag påstår, att hör man skillnad mellan olika digitala hifimedietyper så är det med största sannolikhet för att man har lagt olika saker på medierna. Inte för att medierna har en liten ynklig skillnad i precision. Vanligaste skillnaden som den outbildade faller för är nog olika medelnivå, därav hela kompressionsracet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Thomasbergman

Inläggav Thomasbergman » 2005-07-10 14:05

Svante skrev:Jag tror att man ska sluta räkna bitar och i stället inse att

2^-16=0.000015=0.0015%
2^-20=0.00000095=0.000095%
2^-24=0.000000060=0.0000060%

Jämför man med distorsionssiffror, så inser man att en vanlig 16-bitar CD duger väldigt långt.

Ännu hellre kan man omvandla siffrorna till dB och inse att med riktigt ditherbrus så blir störningarna brus (inte dist) och hamnar bruset i runda slängar på

-144 dB för 24 bitar,
-120 dB för 20 bitar och
-96 dB för 16 bitar.

om allt övrigt är idealt. Det är det inte. Undrar fö vad bullernivån i ditt rum är. Är den 20 dBA så är det riktigt tyst, och om du spelar ett normalt fonogram med 15 dB crest, så måste du höja blir medelnivån till 96+20-15=101 dB för att bruset från en vanlig CD ska bli lika starkt som bakgrundsbullret.

Jo, visst, bruset har ett annat spektrum än bakgrundsbullret och det talar emot mitt resonemang. Å andra sidan talar maskering för det. Vem hör bakgrundsbullret när man spelar med 101 dB medelnivå.

16 är inte bara 67% av 24. Det är 0,0015%-0.0000060% ~ 0,0015% mindre. I det ideala fallet. Och om man ska leka djävulens advokat en stund.

Jag påstår, att hör man skillnad mellan olika digitala hifimedietyper så är det med största sannolikhet för att man har lagt olika saker på medierna. Inte för att medierna har en liten ynklig skillnad i precision. Vanligaste skillnaden som den outbildade faller för är nog olika medelnivå, därav hela kompressionsracet.

Ja, det du visar tycker jag är intressant. Man kan ju inte tro annat än att jag bara accepterar HDCD? Jag håller mej till PCM och vinyl också.
Jag anser även att många av er är mer kunniga än jag, vilket då och då kommer visa sig.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum