Moderator: Redaktörer
StefanH skrev:Minska db-skalan. Dra i den närmare ändarna. Ändra och flytta upp ohm-skalan efter det. Så ser får du en lite annan syn på det hela. Markera också i room gain.
Till att börja med.
adzer skrev:Jonka_ skrev:adzer skrev:Jonka_ skrev:adzer skrev:Ok skall de sitta i var sin kavitet så kan du likaväl simulera dem en och en.
Det enda du behöver göra i BR fliken är att ställa in fP samt diameter(alt Sp)
Du kan även fylla i om du har flera basreflexer under "# of vents"
Okej.
Men om jag simulerar dom en och en, kan man fortfarande se höjningen av paralellkoppling?
Nej det gör man inte.
Okej
Du kan dock lägga upp varje element som ett eget system. Då får du en kurva per element. Sen kan du summera dessa till en enda respons.
Svante skrev:adzer skrev:Jonka_ skrev:adzer skrev:Jonka_ skrev:adzer skrev:Ok skall de sitta i var sin kavitet så kan du likaväl simulera dem en och en.
Okej.
Men om jag simulerar dom en och en, kan man fortfarande se höjningen av paralellkoppling?
Nej det gör man inte.
Okej
Du kan dock lägga upp varje element som ett eget system. Då får du en kurva per element. Sen kan du summera dessa till en enda respons.
Fast... Då måste han bygga separata delningsfilter till dem. Det är bättre att säga att de är två, bestämma om de ska kopplas i serie eller parallell och bygga ETT filter till dem. Att det sitter en mellanvägg mellan två identiska kaviteter gör ingen skillnad i simuleringen.
Svante skrev:adzer skrev:Jonka_ skrev:adzer skrev:Jonka_ skrev:adzer skrev:Ok skall de sitta i var sin kavitet så kan du likaväl simulera dem en och en.
Okej.
Nej det gör man inte.
Okej
Fast... Då måste han bygga separata delningsfilter till dem. Det är bättre att säga att de är två, bestämma om de ska kopplas i serie eller parallell och bygga ETT filter till dem. Att det sitter en mellanvägg mellan två identiska kaviteter gör ingen skillnad i simuleringen.
adzer skrev:Blir det verkligen ingen skillnad med två element i sama kavitet som ett ensamt i en hälften så stor i praktiken? Du menar att simuleringen inte blir annorlunda?
Svante skrev:adzer skrev:Blir det verkligen ingen skillnad med två element i sama kavitet som ett ensamt i en hälften så stor i praktiken? Du menar att simuleringen inte blir annorlunda?
Det blir ingen skillnad med två element i separata kaviteter och två element i samma kavitet.
Det blir dock problem i Basta! att plocka ihop de två separata om de ska seriekopplas, för det går inte. Och om de ska parallellkopplas måste man som sagt bygga ett filter per element.
StefanH skrev:Minska db-skalan. Dra i den närmare ändarna. Ändra och flytta upp ohm-skalan efter det. Så ser får du en lite annan syn på det hela. Markera också i room gain.
Till att börja med.
adzer skrev:Kör med en skala på 50dB på y-axeln. Mer eller mindre standard.

chrisss skrev:Vilken spänning använder du?
SPL ser orimligt hög ut.
För 2,83V bör systemets känslighet ligga på
90-6+2=86 dB/2,83V/1m (4 dB baffelstegskorrigering)
möjligen 87 dB/2,83V/1m (med 3 dB baffelstegskorrigering)
Jonka_ skrev:Tack för tipset ! Ja jag ska labba lite till när jag är hemma från skidresan. har för mig att vid en högre delning mellan mid o disk så dalar mellanregistret väldigt mycket mer. men de kanske kan fixas genom att anpassa dämpning på diskanten därefter
delningen nu är på 340/2800. 4e ordningen rakt igenom. jag hade från början tänkt använda så få komponenter som möjligt. men verkarr svårt.
vilken delning hade ni satsat på? Och hur brant filter bör man ha? Miden kanske måste delas högre ? Den är ju endast 4"
chrisss skrev:
Summeringen är på flera ställen svagare än delbidragen.
Signalerna är då mer än 135 grader ur fas. Summerar negativt.
Det betyder att den utsrålade energin spretar iväg och dyker
upp i en annan riktning. Power responsen spretig.
Vet inte hur viktigt det är men jag skulle inte acceptera det.
Jonka_ skrev:Nu känns det inte så kul att vara i fjällen. villjag hem o fortsätta med basta!
Svante skrev:Har du verkligen slagit på baffelsteget för alla drivers? Basen ser lite för slät ut för att vara simulerad med baffelsteg.
Vid 500 Hz ligger elementen verkligen i motfas, den blå kurvan ligger 14 dB ner och lyckas ändå sänka nivån på summan med 2 dB. Risken med detta är att de ligger i fas i någon annan riktning och då har du +2 dB i stället, ditåt. Men det kan bli helt annorlunda när du har slagit på baffelsteget för alla drivers.
Du kan visa fasen också, så kan man se om de spelar i fas eller inte, det blir dock lite rörigt om du inte har med "far field response".

Jonka_ skrev:Sådär nu är jag hemma igen, Jag har svårt att få rätt känslighet när jag matar in parametrarna för elementen, Får lägga in värden från spec men sen ändra Cms för att hamna på den angivna känsligheten.
Exempel som basen, efter jag ändrat Cms så jag får en känslighet på 90dB så har SD ändrats från 220 till 270 och mms ändras från 20g till 33
Några tips på hur jag ska gå tillväga?
Användare som besöker denna kategori: exmag och 21 gäster