Vill ni hjälpa mig igenom lite simuleringar i Basta?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-01-18 20:27

Minska db-skalan. Dra i den närmare ändarna. Ändra och flytta upp ohm-skalan efter det. Så ser får du en lite annan syn på det hela. Markera också i room gain.
Till att börja med.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-18 20:50

StefanH skrev:Minska db-skalan. Dra i den närmare ändarna. Ändra och flytta upp ohm-skalan efter det. Så ser får du en lite annan syn på det hela. Markera också i room gain.
Till att börja med.

härligt! Ska testa det. basen ser lite flack ut. behöver den delas ännu brantare tror ni?
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-18 21:29

adzer skrev:
Jonka_ skrev:
adzer skrev:
Jonka_ skrev:
adzer skrev:Ok skall de sitta i var sin kavitet så kan du likaväl simulera dem en och en.

Det enda du behöver göra i BR fliken är att ställa in fP samt diameter(alt Sp)
Du kan även fylla i om du har flera basreflexer under "# of vents"

Okej.

Men om jag simulerar dom en och en, kan man fortfarande se höjningen av paralellkoppling?

Nej det gör man inte.

Okej

Du kan dock lägga upp varje element som ett eget system. Då får du en kurva per element. Sen kan du summera dessa till en enda respons.

Fast... Då måste han bygga separata delningsfilter till dem. Det är bättre att säga att de är två, bestämma om de ska kopplas i serie eller parallell och bygga ETT filter till dem. Att det sitter en mellanvägg mellan två identiska kaviteter gör ingen skillnad i simuleringen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-18 21:32

Svante skrev:
adzer skrev:
Jonka_ skrev:
adzer skrev:
Jonka_ skrev:
adzer skrev:Ok skall de sitta i var sin kavitet så kan du likaväl simulera dem en och en.

Okej.

Men om jag simulerar dom en och en, kan man fortfarande se höjningen av paralellkoppling?

Nej det gör man inte.

Okej

Du kan dock lägga upp varje element som ett eget system. Då får du en kurva per element. Sen kan du summera dessa till en enda respons.

Fast... Då måste han bygga separata delningsfilter till dem. Det är bättre att säga att de är två, bestämma om de ska kopplas i serie eller parallell och bygga ETT filter till dem. Att det sitter en mellanvägg mellan två identiska kaviteter gör ingen skillnad i simuleringen.

okej. så då kan jag räkna på 80L alltså. tack för infon

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 21:32

Svante skrev:
adzer skrev:
Jonka_ skrev:
adzer skrev:
Jonka_ skrev:

Okej.

Nej det gör man inte.

Okej

Ja det blir kanske lättare. Jag har aldrig använt basta för att simulera med filter så har aldrig reflekterat över den delen, men som du säger att skall han ha samma filter till bägge så kan han lägga dem på samma likaväl.

Blir det verkligen ingen skillnad med två element i sama kavitet som ett ensamt i en hälften så stor i praktiken? Du menar att simuleringen inte blir annorlunda?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-18 21:50

adzer skrev:Blir det verkligen ingen skillnad med två element i sama kavitet som ett ensamt i en hälften så stor i praktiken? Du menar att simuleringen inte blir annorlunda?

Det blir ingen skillnad med två element i separata kaviteter och två element i samma kavitet.

Det blir dock problem i Basta! att plocka ihop de två separata om de ska seriekopplas, för det går inte. Och om de ska parallellkopplas måste man som sagt bygga ett filter per element.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 21:54

Svante skrev:
adzer skrev:Blir det verkligen ingen skillnad med två element i sama kavitet som ett ensamt i en hälften så stor i praktiken? Du menar att simuleringen inte blir annorlunda?

Det blir ingen skillnad med två element i separata kaviteter och två element i samma kavitet.

Det blir dock problem i Basta! att plocka ihop de två separata om de ska seriekopplas, för det går inte. Och om de ska parallellkopplas måste man som sagt bygga ett filter per element.

Ok då e jag med på vad du menar. Tack :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-18 23:15

StefanH skrev:Minska db-skalan. Dra i den närmare ändarna. Ändra och flytta upp ohm-skalan efter det. Så ser får du en lite annan syn på det hela. Markera också i room gain.
Till att börja med.

härligt! Ska testa det. basen ser lite flack ut. behöver den delas ännu brantare tror ni?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-18 23:17

Kör med en skala på 50dB på y-axeln. Mer eller mindre standard.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-19 00:29

adzer skrev:Kör med en skala på 50dB på y-axeln. Mer eller mindre standard.

Okej, Menar du på detta vis? alltså att skalan börjar på 50dB?

Bild

Sådärja, skala 60-100dB

Bild
Senast redigerad av Jonka_ 2012-01-19 07:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-01-19 00:50

Nu kör du med ungefär 110db skala! Testa ex. 60 - 110 som skala.
Skalan ska alltså innefatta 50dB totalt.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-19 07:40

Vilken spänning använder du?
SPL ser orimligt hög ut.

För 2,83V bör systemets känslighet ligga på
90-6+2=86 dB/2,83V/1m (4 dB baffelstegskorrigering)
möjligen 87 dB/2,83V/1m (med 3 dB baffelstegskorrigering)
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-19 08:02

chrisss skrev:Vilken spänning använder du?
SPL ser orimligt hög ut.

För 2,83V bör systemets känslighet ligga på
90-6+2=86 dB/2,83V/1m (4 dB baffelstegskorrigering)
möjligen 87 dB/2,83V/1m (med 3 dB baffelstegskorrigering)

Okej, Jag har försökt ändra nu så elementen är har samma kängslighet i programmet som på specen., justerade Qes

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-19 12:09

Jag är lite orolig för toppen vid 4kHz. Det behövs inte mycket där för att det ska låta aggressivt... Tror du kan lösa det genom att flytta upp delningen för diskanten en aning eller flytta runt elementen lite så det blir rakare.

Bild

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-19 12:30

Tack för tipset ! Ja jag ska labba lite till när jag är hemma från skidresan. har för mig att vid en högre delning mellan mid o disk så dalar mellanregistret väldigt mycket mer. men de kanske kan fixas genom att anpassa dämpning på diskanten därefter

delningen nu är på 340/2800. 4e ordningen rakt igenom. jag hade från början tänkt använda så få komponenter som möjligt. men verkarr svårt.

vilken delning hade ni satsat på? Och hur brant filter bör man ha? Miden kanske måste delas högre ? Den är ju endast 4"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-19 13:43

Kan vi inte lägga en länk i första inlägget på "basta sticky" tråden till denna tråden?

Denna tråden börjar utvecklas till en tutorial...

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-19 14:38

[img]http://img684.imageshack.us/img684/352/60110db.png[/img

Summeringen är på flera ställen svagare än delbidragen.

Signalerna är då mer än 135 grader ur fas. Summerar negativt.
Det betyder att den utsrålade energin spretar iväg och dyker
upp i en annan riktning. Power responsen spretig.

Vet inte hur viktigt det är men jag skulle inte acceptera det.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-19 20:11

Jonka_ skrev:Tack för tipset ! Ja jag ska labba lite till när jag är hemma från skidresan. har för mig att vid en högre delning mellan mid o disk så dalar mellanregistret väldigt mycket mer. men de kanske kan fixas genom att anpassa dämpning på diskanten därefter

delningen nu är på 340/2800. 4e ordningen rakt igenom. jag hade från början tänkt använda så få komponenter som möjligt. men verkarr svårt.

vilken delning hade ni satsat på? Och hur brant filter bör man ha? Miden kanske måste delas högre ? Den är ju endast 4"

Jag menade nog mer "dra i sär" om de summerar så där... Man kan sällan (aldrig?) få ett skolboksfilter perfekt. Det var väl MarkK som testade 1oF och menade att 2 st väl kunde spela 100dB ner till 300Hz utan besvärande dist... Den här har ju större X-max så det skulle kanske kunna funka? vad säger tillverkaren om delning?

chrisss skrev:Bild

Summeringen är på flera ställen svagare än delbidragen.

Signalerna är då mer än 135 grader ur fas. Summerar negativt.
Det betyder att den utsrålade energin spretar iväg och dyker
upp i en annan riktning. Power responsen spretig.

Vet inte hur viktigt det är men jag skulle inte acceptera det.

Undrar om det inte fordrar lite "live trail" för att få kläm på det där... Prova att fasvända mellanregistret i simuleringen och se vad som händer!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-19 20:41

Har du verkligen slagit på baffelsteget för alla drivers? Basen ser lite för slät ut för att vara simulerad med baffelsteg.

Vid 500 Hz ligger elementen verkligen i motfas, den blå kurvan ligger 14 dB ner och lyckas ändå sänka nivån på summan med 2 dB. Risken med detta är att de ligger i fas i någon annan riktning och då har du +2 dB i stället, ditåt. Men det kan bli helt annorlunda när du har slagit på baffelsteget för alla drivers.

Du kan visa fasen också, så kan man se om de spelar i fas eller inte, det blir dock lite rörigt om du inte har med "far field response".

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-19 23:36

Nu känns det inte så kul att vara i fjällen. villjag hem o fortsätta med basta! Ska testa de nu säger på söndagkväll förhoppningsvis.

när jag jryssa i fasvänt mid så blev det en jättedal istället. återkommer med lite bilder

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-20 00:15

Jonka_ skrev:Nu känns det inte så kul att vara i fjällen. villjag hem o fortsätta med basta!

Nejförfasen, ut med dig nu. Basta! finns kvar sen. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-20 00:39

Jonka_ skrev:Nu känns det inte så kul att vara i fjällen. villjag hem o fortsätta med basta!

Men du har väl bastu där?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-20 08:53

phon skrev:

Men du har väl bastu där?

Sant!!! Nu blire bacon o ägg sen ut i backen igen ;)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-20 09:58

Nu känns det inte så kul att vara i fjällen. villjag hem o fortsätta med basta! Ska testa de nu säger på söndagkväll förhoppningsvis.

när jag jryssa i fasvänt mid så blev det en jättedal istället. återkommer med lite bilder

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-20 10:32

Årets glesaste dubbelpost?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-20 11:21

Ja närmare ett dygn emellan. Det är ganska imponerande faktiskt :D

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-20 13:23

Vaffals! Vart kom den ifrån 8O

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-23 09:40

Sådär nu är jag hemma igen, Jag har svårt att få rätt känslighet när jag matar in parametrarna för elementen, Får lägga in värden från spec men sen ändra Cms för att hamna på den angivna känsligheten.

Exempel som basen, efter jag ändrat Cms så jag får en känslighet på 90dB så har SD ändrats från 220 till 270 och mms ändras från 20g till 33 :(

Några tips på hur jag ska gå tillväga?

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2012-01-23 10:13

Svante skrev:Har du verkligen slagit på baffelsteget för alla drivers? Basen ser lite för slät ut för att vara simulerad med baffelsteg.

Vid 500 Hz ligger elementen verkligen i motfas, den blå kurvan ligger 14 dB ner och lyckas ändå sänka nivån på summan med 2 dB. Risken med detta är att de ligger i fas i någon annan riktning och då har du +2 dB i stället, ditåt. Men det kan bli helt annorlunda när du har slagit på baffelsteget för alla drivers.

Du kan visa fasen också, så kan man se om de spelar i fas eller inte, det blir dock lite rörigt om du inte har med "far field response".

Ja den där dippen vid 500 har jag försökt få bort länge utan att kunna lyckas :( Jag "tror" att jag har slagit på baffelsteg, har kryssat i "enable box/baffle in free space" och även "driver baffle step" under fliken curves.

Har lyckats få bort den största toppen vid 4khz, men den vid 500 återstår.

Hur gör jag för att visa fasen på ett tydligt sätt?

Mellanregister är inte fasvänt, jag får helt enkelt inte till det när jag fasvänder elementet. LP blir hyffsat, men HP känns omöjligt

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-23 11:16

Jonka_ skrev:Sådär nu är jag hemma igen, Jag har svårt att få rätt känslighet när jag matar in parametrarna för elementen, Får lägga in värden från spec men sen ändra Cms för att hamna på den angivna känsligheten.

Exempel som basen, efter jag ändrat Cms så jag får en känslighet på 90dB så har SD ändrats från 220 till 270 och mms ändras från 20g till 33 :(

Några tips på hur jag ska gå tillväga?

Om du inte får ihop siffrorna så är det fel i databladet. Dock med reservation för känslighetssiffran. Basta! tar inte hänsyn till konuppbrytningar och de påverkar tonkurvan och därmed utnivån vid lite högre frekvenser. Tipset är därför att ignorera känsligheten och mata in en delmängd av T/S-parametrarna. Jag brukar utgå från mms, Sd, fs, Bl, Re och Qts. Och se till att drivspänningen står kvar på 2,83 V.

Känslighet är ett lite lurigt mått, den varierar ju med frekvensen (det är ju det tonkurvan visar). Försök inte att "fixa till" den så att den stämmer mot databladet, det inför antagligen mer fel än rätt.

Ang. nästa inlägg som du skrev finns frågan om visning av fasen redan besvarad i det du citerade ;) .

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum