Motkoppling - bra eller anus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad anser DU om motkoppling?

Det är en förutsättning för välljud!
28
51%
Inge' bra. Zero feedback ska de' va'!
9
16%
Båda konstruktionsprinciperna har sina förtjänster (fegsvar... ;-) )
18
33%

Antal röster : 55

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-19 22:40

StefanL skrev:Vissa gillar färgat ljud och tycker det är transparent, vissa gillar transparent ljud och tycker det är färgat.

Och vissa tycker att "transparent ljud" är... En mycket märklig ihopsättning av ord.

En överföringslänk kan vara transparent; signalen passerar igenom utan att påverkas, men signalen, ljudet i sig kan ju inte vara transparent.

Analogi: Ett glas kan färga ljuset, eller det kan vara transparent. Ljuset kan vara färgat, men ljuset kan inte vara transparent.

Slut petimätri.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-19 22:45

Svante skrev:
Slut petimätri.

Äääntligen* . . . ! :D

*Avser föståss stafningen . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-19 23:05

bensnake skrev:Mätningar ger vid handen att motkoppling, samtidigt som den sänker mängden total harmonisk distorsion, adderar nya artefakter såsom att öka komplexiteten av distorsionen att gå mot högre ordningens varianter. Så trots att mätningar visar på låg THD, förekommer peakar, far beyond average, av "jobbig" dist vid för örat känsliga frekvenser.

En brasklapp här:

Det må vara sant att en typisk motkopplad förstärkares dist är mer dominerad av högre ordningens distorsionskomponenter.

Det betyder dock inte att de högre ordningens komponenterna i den motkopplade förstärkaren är starkare än de i den omotkopplade.

Det låter när man läser det du skriver som att du tror att man får mer högre ordningens dist i motkopplade förstärkare än om man låter bli motkopplingen. Så är det inte om man inte närmar sig klippning eller hastighetsklippning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-19 23:06

Laila skrev:*Avser föståss stafningen . . . :)

Ja, fortfarande vid snart 50 års ålder lär jag mig fortfarande. Och jag gillar det :D .

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-19 23:07

Svante skrev:
StefanL skrev:Vissa gillar färgat ljud och tycker det är transparent, vissa gillar transparent ljud och tycker det är färgat.

Och vissa tycker att "transparent ljud" är... En mycket märklig ihopsättning av ord .

Jag är både märklig och komplex serru.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-01-19 23:22

bensnake skrev:Mätningar ger vid handen att motkoppling, samtidigt som den sänker mängden total harmonisk distorsion, adderar nya artefakter såsom att öka komplexiteten av distorsionen att gå mot högre ordningens varianter. Så trots att mätningar visar på låg THD, förekommer peakar, far beyond average, av "jobbig" dist vid för örat känsliga frekvenser.

Kan någon konstruktör här i närheten på ett pedagogiskt sätt förklara för en enkel lekman hur man förhåller sig till ovanstående? Går det att helt åtgärda eller handlar det alltid om kompromisser? Vari består i sådana fall kompromisserna?

Är du med på vad Almen och Morello menar? Problemet du tar upp är alltså väl känt men yttrar sig bara i felaktiga konstruktioner (med för lite motkoppling). Det är relativt "lätt" (vad gäller kretslösningar), vad jag har sett, att trycka ned den "jobbiga" högre ordningens harmoniska distorsion som du hänvisar till ned i brusgolvet så att den knappt går att upptäcka ens med en spektrumanalysator, än mindre höra. Det handlar alltså inte om något man måste kompromissa om men man måste ha med det i beräkningarna när man konstruerar.

Man måste ha klart för sig en sak. I den mån man upplever problem med hur välkonstruerade* moderna transistorförstärkare "låter" så beror det inte på att de påverkar hur det låter i "negativ" riktning utan på att de inte påverkar ljudet i "positiv" riktning. Eventuella fel med välkonstruerade moderna transistorförstärkare står alltså inte att finna i deras återgivningsfel utan i deras brist på återgivningsfel.

/DQ-20

*) Till exempel hemmabioförstärkare för ca 5000 kr.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-20 01:47

Almen skrev:Menar du att om en expert säger något så nöjer du dig med det? Det är bara att välja rätt expert, alltså? :)

Nej. Jag har aldrig någonsin i musik- eller hifi-sammanhang lyssnat på teknokrater. Min bakgrund som musiker, det faktum att jag begåvats med absolut gehör samt över 20 års erfarenhet av hifi-utrustning och -lyssning gör att jag är fullkomligt trygg med min inre referens. Jag vet när det låter bra.

Du måste syfta på de som väljer steg enbart efter hur detta passerat F/E-lyssningar... ;-) Inget ont om detta tillvägagångssätt men det är inte så jag jobbar.

Däremot tycker jag att det är intressant att få tekniska förklaringar. Vad gäller just hifi, skulle jag dock aldrig drömma om att basera t.ex. inköp på expertutlåtanden, mätvärden eller vad lyssningar jag själv inte deltagit i ger vid handen.

Utom allt tvivel står att jag själv föredrar lågt motkopplade single end-konstruktioner i klass A då det kommer till högkvalitativ (enligt min referens) musikåtergivning.

Jag anser helt enkelt inte att övriga förstärkarkonstruktioner lyckas förmedla den nerv och äkthet musiken förtjänar (utifrån min referens).

Anledningen till detta finns måhända att finna i någon annan faktor än just motkoppling.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-20 06:41

Bensnake:

För mig räcker det med att konstatera att ingen förstärkare utan motkoppling,oavsett pris, klarat en F/E test utan tydlig detektion.

Vad beror det på tror du ?

Litet blindtester har också varit nyttigt för mig. Otydliga förstärkare låter inte bättre, utan sämre. Det låter som ett skynke framför högtalarna.

Förstärkare helt utan motkoppling färgar ljudet- sen kanske en del gillar soundet med det har knappast med begreppet hifi att göra.

Det tråkiga ( tycker jag ) med färgande komponenter är att allting låter likadant. :?
Odogmatisk sekt- granskare

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-01-20 07:57

Richard skrev:Bensnake:

För mig räcker det med att konstatera att ingen förstärkare utan motkoppling,oavsett pris, klarat en F/E test utan tydlig detektion.

Litet blindtester har också varit nyttigt för mig. Otydliga förstärkare låter inte bättre, utan sämre. Det låter som ett skynke framför högtalarna.

Förstärkare helt utan motkoppling färgar ljudet- sen kanske en del gillar soundet med det har knappast med begreppet hifi att göra.

Det tråkiga ( tycker jag ) med färgande komponenter är att allting låter likadant. :?

Tomt och innehållslöst sa Hasse och Tage men dom hade kanske skäl. Det var en påse det. Referens Hasse o Tages Knäpp up revy. Om man inte fyller den med nåt.
Här är det icke mottaktkopplade förstärkare som knappast har med Hifi att göra ?? Kan det bli knäppare/innehållslöst :(

//L

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-20 08:22

Svante skrev:
En brasklapp här:

Det må vara sant att en typisk motkopplad förstärkares dist är mer dominerad av högre ordningens distorsionskomponenter.

Det betyder dock inte att de högre ordningens komponenterna i den motkopplade förstärkaren är starkare än de i den omotkopplade.

Det låter när man läser det du skriver som att du tror att man får mer högre ordningens dist i motkopplade förstärkare än om man låter bli motkopplingen. Så är det inte om man inte närmar sig klippning eller hastighetsklippning.

Möjligen kan man se en ökad absolut nivå på högre ordningens dist när man inför motkoppling på kretsar som har låg open loop gain. Det är väl detta som fått vissa att tro att det är allmängiltigt.

De bäst presterande kretsarna är vad jag sett de som har hög linjäritet innan motkoppling (oftast med hög bias) , hög open loop gain och därmed rejält med motkoppling när detta införs för att uppnå lämplig gain.

Exempel på IC's: AD797, LM4562
Diskret mikrofonförstärkare: Earthworks Audio ZDT
Slutsteg: ExtremA

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-20 09:09

lech skrev:

Tomt och innehållslöst sa Hasse och Tage men dom hade kanske skäl. Det var en påse det. Referens Hasse o Tages Knäpp up revy. Om man inte fyller den med nåt.

Perfekt analogi ;) .

Det man ska fylla den transparenta förstärkaren med är musik. Musiken ska inte skapas i förstärkaren. :D

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-01-20 09:10

Apropå NFSET förstärkare är det en enkel sak att lägga in en motkopplingsslinga för den som så önskar. I varje fall gäller det mina konstruktioner. Man kan eventuellt göra den in och urkopplingsbar medels en omkopplare. Om det nu tillfredställer någon, allt för kunden! :)
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-20 09:49

bensnake skrev:
Almen skrev:Menar du att om en expert säger något så nöjer du dig med det? Det är bara att välja rätt expert, alltså? :)

Nej. Jag har aldrig någonsin i musik- eller hifi-sammanhang lyssnat på teknokrater. Min bakgrund som musiker, det faktum att jag begåvats med absolut gehör samt över 20 års erfarenhet av hifi-utrustning och -lyssning gör att jag är fullkomligt trygg med min inre referens. Jag vet när det låter bra.

Du måste syfta på de som väljer steg enbart efter hur detta passerat F/E-lyssningar... ;-) Inget ont om detta tillvägagångssätt men det är inte så jag jobbar.

Nej, jag syftade på detta du skrev:
Jag är bara lekman. Därmed blir mina tolkningar av det jag läser inte alltid fullgoda, med anledning av innehållets komplexitet (terminologin och de fysiska sambanden i kontext är lite lurigt att till fullo dra korrekta slutsatser utifrån). Därför efterlyser jag expertutlåtande. Har du något?

Vad jag menade var, vilket expertutlåtande vill du ha? Morellos eller ErikAnderssons? Måste du inte till syvende och sidst försöka sätta dig in i saken själv?

Däremot tycker jag att det är intressant att få tekniska förklaringar. Vad gäller just hifi, skulle jag dock aldrig drömma om att basera t.ex. inköp på expertutlåtanden, mätvärden eller vad lyssningar jag själv inte deltagit i ger vid handen.

Utom allt tvivel står att jag själv föredrar lågt motkopplade single end-konstruktioner i klass A då det kommer till högkvalitativ (enligt min referens) musikåtergivning.

Jag anser helt enkelt inte att övriga förstärkarkonstruktioner lyckas förmedla den nerv och äkthet musiken förtjänar (utifrån min referens).

Anledningen till detta finns måhända att finna i någon annan faktor än just motkoppling.

Ja, och denna faktor kan vara att de steg du gillar färgar signalen mer än de steg du inte gillar. Är det en förklaring som du inte kan tänka dig?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-20 10:10

ErikAndersson skrev:Apropå NFSET förstärkare är det en enkel sak att lägga in en motkopplingsslinga för den som så önskar. I varje fall gäller det mina konstruktioner. Man kan eventuellt göra den in och urkopplingsbar medels en omkopplare. Om det nu tillfredställer någon, allt för kunden! :)

För h-vete, Erik! Don't! ;-)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-20 10:26

bensnake skrev:Nej. Jag har aldrig någonsin i musik- eller hifi-sammanhang lyssnat på teknokrater. Min bakgrund som musiker, det faktum att jag begåvats med absolut gehör samt över 20 års erfarenhet av hifi-utrustning och -lyssning gör att jag är fullkomligt trygg med min inre referens. Jag vet när det låter bra.

Gott!

Nu är det väl antagligen så att alla inte vet själva när det låter bra så då får man väl mäta sig fram till vad som är bra istället och förhoppningsvis vara nöjd med det. Bra är ett fint ord. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-20 10:31

bensnake skrev:
ErikAndersson skrev:Apropå NFSET förstärkare är det en enkel sak att lägga in en motkopplingsslinga för den som så önskar. I varje fall gäller det mina konstruktioner. Man kan eventuellt göra den in och urkopplingsbar medels en omkopplare. Om det nu tillfredställer någon, allt för kunden! :)

För h-vete, Erik! Don't! ;-)

Här finns exempel på variabel motkoppling på en SET (http://www.stereophile.com/content/cary-audio-design-cad-805-monoblock-power-amplifier-measurements).

Här en MOS-FET utan motkoppling (http://www.stereophile.com/content/ayre-acoustics-v-3-power-amplifier-measurements), samt även lite diskussion med konstruktören.

Flint här på forumet har ju också förtjänstfullt simulerat och testbyggt med och utan motkoppling. Han lade väl också ut F/E-ljudexempel på detta, vill jag minnas.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-20 10:31

Hmm, och hur hanterar man då den lägre förstärkningen? Jag menar inför man en motkoppling med en faktor 10 på en förstärkare som har "rätt" förstärkning så sjunker nivån med 20 dB. Får man ett extra förstärkarsteg på köpet då också, tillsammans med omkopplaren?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-20 10:39

sprudel skrev:
bensnake skrev:Nej. Jag har aldrig någonsin i musik- eller hifi-sammanhang lyssnat på teknokrater. Min bakgrund som musiker, det faktum att jag begåvats med absolut gehör samt över 20 års erfarenhet av hifi-utrustning och -lyssning gör att jag är fullkomligt trygg med min inre referens. Jag vet när det låter bra.

Gott!

Nu är det väl antagligen så att alla inte vet själva när det låter bra så då får man väl mäta sig fram till vad som är bra istället och förhoppningsvis vara nöjd med det.

Hur menar du att man skulle mäta sig fram till att det låter bra?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-20 10:49

Man mäter välan tess dä står "BRA" på dissplajen . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-20 11:07

Jag tycker att det är helt ok att det räcker för dig. Du har hittat din "modell" för urval.

Att SE-förstärkare inte fixar F/E-lyssning utan detektion, har nog flera orsaker. Adderande av harmoniska övertoner är en. Att effektsvaga stärkare måhända inte passar speciellt bra med aktuell konstlast, är en annan möjlig förklaring. Sedan är det ju så, som du ju vet, att många ändå föredrar SE-burken när det kommer till upplevd ljudvalitet.

Sedan är jag lite nyfiken på vilka "otydliga" stärkare du lyssnat på. Att det skulle låta som att "lägga ett skynke" framför högtalarna är nämligen så långt ifrån min upplevda verklighet av en välkonstruerad SE-stärkare man bara kan komma.

Och det där med sameness är ett kapitel för sig. Menar du att alla fonogram skulle låta likadant? Att en hårdkomprimerat masterad platta skulle låta likadant som en dynamisk inspelning? Eller att en ljus inspelning skulle låta likadant som en med något nedmixat övre register? Eller att en platt inspelning skulle låta likadant som en med tydligt positionerade instrument såväl i bredd- som djupled? Eller att en torr, närliggande sångmix skulle låta likadant som en mer avlägset mixad röst med reverb?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-20 11:14

Almen skrev:Vad jag menade var, vilket expertutlåtande vill du ha? Morellos eller ErikAnderssons? Måste du inte till syvende och sidst försöka sätta dig in i saken själv?

Jag vill ha bådas. Och jo för fan. Det är ju det jag försöker göra. :)
Senast redigerad av bensnake 2012-01-20 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-20 11:15

bensnake skrev:Sedan är det ju så, som du ju vet, att många ändå föredrar SE-burken när det kommer till upplevd ljudvalitet.

Varför inte prata om musikupplevelse snarare än ljudkvalité?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-20 11:16

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:Sedan är det ju så, som du ju vet, att många ändå föredrar SE-burken när det kommer till upplevd ljudvalitet.

Kan man väl göra, men nyckelordet tror jag är "upplevd". :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-20 11:19

Nattlorden skrev:

Varför då? Jag ser ingen diskrepans mellan "musikupplevelse" och "upplevd ljudkvalitet".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-20 11:44

bensnake skrev:
Nattlorden skrev:

Varför då? Jag ser ingen diskrepans mellan "musikupplevelse" och "upplevd ljudkvalitet".

Lyssnar de på musik, eller på ljud?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-20 11:46

bensnake skrev:
Almen skrev:Vad jag menade var, vilket expertutlåtande vill du ha? Morellos eller ErikAnderssons?

Jag vill ha bådas.

Men när två expertutlåtanden står i konflikt med varandra?

Vem ska man tro på, tro på, tro på när,
tro på när allt är så här?

Almen skrev:Måste du inte till syvende och sidst försöka sätta dig in i saken själv?
Och jo för fan. Det är ju det jag försöker göra. :)

Samma här. :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-20 11:46

Almen skrev:Ja, och denna faktor kan vara att de steg du gillar färgar signalen mer än de steg du inte gillar. Är det en förklaring som du inte kan tänka dig?

Jodå, jag kan mycket väl tänka mig denna förklaring som sannolik.

Frågan är varför jag tycker att högt motkopplade klass AB- eller D-steg misslyckas så kapitalt med att förmedla trovärdighet i återgivningen, trots att de "på papperet" mäter så fint och att de passerat F/E-lyssningar utan detektering.

När jag satt mig i lyssningsposition, tryckt på play och slutit ögonen, vill jag bli berörd. En akgura ska låta som jag är van vid att en akgura gör. En sax eller cello ska förmedla de hårresande kvaliteter dessa instrument gör i verkliga livet. En nära mixad, torr sångröst ska låta live och som "på riktigt".

Detta är inte fallet med mina nuvarande bioreceivrar (till filmljud fungerar de dock finfint. Bra tryck.). Inte heller med mina tidigare Rotelriggar eller med min fete-Mac för- och slutstegskombo. Hur välkonstruerade och lågdistande dessa än må vara. Ljudet låter inte dåligt. Men artificiellt. Syntetiskt. Blodfattigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-20 11:48

bensnake skrev:När jag satt mig i lyssningsposition, tryckt på play och slutit ögonen, vill jag bli berörd. En akgura ska låta som jag är van vid att en akgura gör. En sax eller cello ska förmedla de hårresande kvaliteter dessa instrument gör i verkliga livet. En nära mixad, torr sångröst ska låta live och som "på riktigt".

Hur verifierar du att de kvalitéer du söker verkligen existerar på skivan?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-01-20 11:48

Svante skrev:

Hmm, och hur hanterar man då den lägre förstärkningen? Jag menar inför man en motkoppling med en faktor 10 på en förstärkare som har "rätt" förstärkning så sjunker nivån med 20 dB. Får man ett extra förstärkarsteg på köpet då också, tillsammans med omkopplaren?

Ja, det går ju inte så bra efter som råförstäkningen ät på tok för liten för att ge utrymme till så mycket regulativ återkoppling som behövs.

Skulle gissa att en typisk SET-häck behöver minimum 60-100 dB återkoppling för att börja prestera, MEN då kommer man att få stabilitetsproblem.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-20 11:49

Nattlorden skrev:
bensnake skrev:
Nattlorden skrev:

Lyssnar de på musik, eller på ljud?

"Musik för fan!" /Trindeman Lindeman :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi