Moderator: Redaktörer
bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Nattlorden skrev:bensnake skrev:Sedan är det ju så, som du ju vet, att många ändå föredrar SE-burken när det kommer till upplevd ljudvalitet.
Varför inte prata om musikupplevelse snarare än ljudkvalité?
Varför då? Jag ser ingen diskrepans mellan "musikupplevelse" och "upplevd ljudkvalitet".
Lyssnar de på musik, eller på ljud?
"Musik för fan!" /Trindeman Lindeman
PappaBas skrev:@Nattis
Din lille ordmärkare!Musik består väl av ljud!?
Laila skrev:Aktare noga, Pappa Bas, så att du inte luras in
i en av Nattis oändliga språkförståelsedebatter . . .
Almen skrev:sprudel skrev:
Nu är det väl antagligen så att alla inte vet själva när det låter bra så då får man väl mäta sig fram till vad som är bra istället och förhoppningsvis vara nöjd med det.
Hur menar du att man skulle mäta sig fram till att det låter bra?
Laila skrev:Man mäter välan tess dä står "BRA" på dissplajen . . .
Ragnwald skrev:Piotr skrev:Ragnwald skrev:Exakt lagom motkoppling ska det vara, varken mer eller mindre.
Trissekonstruktörer har ofta av tradition, använt vansinnesmotkopplingar för att på pappret få fina standardmätresultat på dåliga konstruktioner. I dag vet man bättre.
Back in the days motkopplade man som jag förstår det trissesteg för att få fina siffror på THD med 1kHz sinus men det betyder ju inte att man fick bra mätbar prestanda vid 19+20kHz och ej heller bra hörbar prestanda.
Detta ska man inte skylla (tilltagen) motkoppling för.
Om kretsen har hög open loop gain och hög bandbredd går det alldeles utmärkt att motkoppla till 0dB gain och få extremt bra mätbar och hörbar prestanda. Betvivlar starkt att någon kan höra tex. en LM4562 kopplad som spänningsföljare.
/Peter
Tror det var efter bla Matti Otala förde TIM på bordet, man insåg att det inte var motkoppling i sig, utan olyckliga kombinationer av olika bandbredd på ingående steg i en förstärkare, som smakade dåligt.
http://jockohomo.net/data/7470.pdf
OP-ampar har duktig motkoppling jo.
Almen skrev:sprudel skrev:bensnake skrev:Nej. Jag har aldrig någonsin i musik- eller hifi-sammanhang lyssnat på teknokrater. Min bakgrund som musiker, det faktum att jag begåvats med absolut gehör samt över 20 års erfarenhet av hifi-utrustning och -lyssning gör att jag är fullkomligt trygg med min inre referens. Jag vet när det låter bra.
Anledningen till detta finns måhända att finna i någon annan faktor än just motkoppling.
Gott!
Nu är det väl antagligen så att alla inte vet själva när det låter bra så då får man väl mäta sig fram till vad som är bra istället och förhoppningsvis vara nöjd med det.
Hur menar du att man skulle mäta sig fram till att det låter bra?
PappaBas skrev::D jo men detta är lite svårt för jag tycker inte att man kan lägga objektiva värderingar på en rent subjektiv upplevelse?! Inte heller märka ord för man måste inse att när det gäller en upplevelse så uttrycker subjektet upplevelsen i sin kontext.
sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:bensnake skrev:Nej. Jag har aldrig någonsin i musik- eller hifi-sammanhang lyssnat på teknokrater. Min bakgrund som musiker, det faktum att jag begåvats med absolut gehör samt över 20 års erfarenhet av hifi-utrustning och -lyssning gör att jag är fullkomligt trygg med min inre referens. Jag vet när det låter bra.
Anledningen till detta finns måhända att finna i någon annan faktor än just motkoppling.
Gott!
Nu är det väl antagligen så att alla inte vet själva när det låter bra så då får man väl mäta sig fram till vad som är bra istället och förhoppningsvis vara nöjd med det.
Hur menar du att man skulle mäta sig fram till att det låter bra?
Du ser inte att jag uttrycker mig lite lurigt?
Man mäter sig fram till vad som är bra, och nöjer sig med det. Jag säger inte att det är detsamma som att det låter bra.
PappaBas skrev:Varför tycker vissa att det låter bra med en viss typ av förstärkare när gängse mätmetoder säger att de är sämre?
Det finns ju ingen mätmetod än för att kvantifiera vad det är som får det att låta bättre för vissa och avgöra om det ens existerar? De mätmetoder som refereras till här verkar ju peka mot att det där rörljudet skall vara sämre rent mätmässigt. Antingen är det så eller så är inte rätt mätmetod uppfunnen?
Skall lansera "The PappaBas audiophile satisfaction meter" den mäter hur mycket mungiporna devierar från medellinjen vid lyssning?
Nattlorden skrev:bensnake skrev:När jag satt mig i lyssningsposition, tryckt på play och slutit ögonen, vill jag bli berörd. En akgura ska låta som jag är van vid att en akgura gör. En sax eller cello ska förmedla de hårresande kvaliteter dessa instrument gör i verkliga livet. En nära mixad, torr sångröst ska låta live och som "på riktigt".
Hur verifierar du att de kvalitéer du söker verkligen existerar på skivan?
PappaBas skrev:@Almen
Precis, min poäng var att om det låter bra men mäter dåligt så kanske det är ett behov av en annan sorts mätningar som behövs för att kvantifiera vad fasen det är som är bra? Jag uttryckte mig nog luddigt...har hänt förut
ErikAndersson skrev:Ett tillägg till mitt senaste inlägg: Ur och inkopplingsbar motkoppling är inget nytt. Mängder av triodförstärkare har det i sina apparater. En känd konstruktör kallar tom det inkopplade läget för "mätläge"! Motkopplingen i en SET kan eventuellt användas vid avspelning av förgiftade svampar och dylik musik. Men om akustisk musik skall avnjutas kan det vara skönt att koppla ur eländet.
Jag byggde för länge sedan ett tiotal 6B4G/triod förstärkare vilka var försedda med variabel motkoppling i fyra steg samt helt urkopplad i ett läge. Men jag upphörde med det, det var ändå ingen som använde motkopplingen visade det sig så småningom.
Nattlorden skrev:PappaBas skrev:@Nattis
Din lille ordmärkare!Musik består väl av ljud!?
Ja, men musiken kan uppenbarligen bli bättre av att ljudkvalitén blir sämre, så jag vill bara slå ett slag att man säger vad man menar och inte överför det på något annat för att det finns någon sorts koppling däremellan.
PappaBas skrev::D jo men detta är lite svårt för jag tycker inte att man kan lägga objektiva värderingar på en rent subjektiv upplevelse?! Inte heller märka ord för man måste inse att när det gäller en upplevelse så uttrycker subjektet upplevelsen i sin kontext. Det är ju därför det är så svårt att analysera sådant? Det går inte genom att pressa definitionernas stringens dvs försöka mappa resultatet till en känd måttstock. Det enda som går är att försöka förstå vad uttrycken innebär för den individen genom att fråga om dem och försöka förstå den kulturella,tekniska,musikaliska,hifi-nerdiga kontext individen uttrycker det i? Inte genom att påtvinga stringens? That is a dead end. För mätningar är jag självklart för objektivitet och hårda definitioner
Man kan inte säga något om människors upplevelse utan jag är mer intresserad av varför? Varför tycker vissa att det låter bra med en viss typ av förstärkare när gängse mätmetoder säger att de är sämre?
Det finns ju ingen mätmetod än för att kvantifiera vad det är som får det att låta bättre för vissa och avgöra om det ens existerar? De mätmetoder som refereras till här verkar ju peka mot att det där rörljudet skall vara sämre rent mätmässigt. Antingen är det så eller så är inte rätt mätmetod uppfunnen?
Skall lansera "The PappaBas audiophile satisfaction meter" den mäter hur mycket mungiporna devierar från medellinjen vid lyssning?
bensnake skrev:Almen skrev:Ja, och denna faktor kan vara att de steg du gillar färgar signalen mer än de steg du inte gillar. Är det en förklaring som du inte kan tänka dig?
Jodå, jag kan mycket väl tänka mig denna förklaring som sannolik.
Frågan är varför jag tycker att högt motkopplade klass AB- eller D-steg misslyckas så kapitalt med att förmedla trovärdighet i återgivningen, trots att de "på papperet" mäter så fint och att de passerat F/E-lyssningar utan detektering.
När jag satt mig i lyssningsposition, tryckt på play och slutit ögonen, vill jag bli berörd. En akgura ska låta som jag är van vid att en akgura gör. En sax eller cello ska förmedla de hårresande kvaliteter dessa instrument gör i verkliga livet. En nära mixad, torr sångröst ska låta live och som "på riktigt".
Detta är inte fallet med mina nuvarande bioreceivrar (till filmljud fungerar de dock finfint. Bra tryck.). Inte heller med mina tidigare Rotelriggar eller med min fete-Mac för- och slutstegskombo. Hur välkonstruerade och lågdistande dessa än må vara. Ljudet låter inte dåligt. Men artificiellt.
Syntetiskt. Blodfattigt.
bensnake skrev:Nattlorden skrev:Hur verifierar du att de kvalitéer du söker verkligen existerar på skivan?
Det är mig fullständigt egalt så länge kvaliteterna framträder. På kassa inspelningar gör de det inte.
PappaBas skrev:@Johan Lindroos
Såg ditt inlägg precisjättebra förklart då fattar jag mer
Förstärkaren fyller så att säga ut instrumentets övertoner? Förstår att de fungerar på instrument som bygger på resonans.
Ahh det slog mig precis att röster faktiskt gör det med ju?
Kan det förklara att man tycker röster låter bra med?
Det borde ju gå att skriva ett dsp-program som emulerar det för att testa?
En "simple music"-enhancer.
Förhållanden mellan övertonerna borde spela roll. Då förstår jag vad ni pratar om när man mäter övertonernas magnitud på förstärkare.
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, Bing [Bot], sammel och 26 gäster