PappaBas skrev:Hmm sympatikus pådrag? Sexuell upphetsning?
@Peter
Är det IM-dist som är det händer vid tibetansk strupsång?Eller är det vanlig övertonsdist? Eller är det IM dist av harmoniska övertoner? Jag tror det senare. Där är ju något som låter himmelskt med skit in så att säga

Distorsion är förvrängning. Om det kommer in förvrängning vid sång är det liksom efter själva sjungandet. Det som händer nere i strupen är alltså knappast förvrängning, för det ÄR ju själva rösten som bildas där.
Men...
Tibetansk strupsång är framför allt två olika saker som kan kombineras oberoende av varandra. Den ena är att man skapar en väldigt lågfrekvent ton med hjälp av strukturer som ligger ovanför stämbanden (de kallas fickband eller falska stämband).
Jag kom plötsligt på att jag faktiskt är medförfattare till en vetenskaplig artikel om det där

. Vid den höghastighetsfilmningen sjöng fp med fickbandssvängningar på halva stämbandsfrekvensen, men det kan vara 1/3 eller 1/4 också.
Utöver det så formar man talröret så att man får en väldigt skarp resonans som man kan styra. Den resonansen "plockar ut" någon av deltonerna i den harmoniska signal som skapas av stämband och/eller fickband. Genom att flytta på resonansen kan man spela melodier på övertonerna, sk övertonssång, trots att grundtonen ligger still.
Det finns ytterligare ett sätt att skapa lågfrekventa signaler från stämbanden, utan att blanda in fickbanden och det är att låta dem "halta" så att varannan svängning blir olik. Även då bildas en subharmonisk svängning och grundtonen blir lägre typiskt hälften. Den kan jag få till hyfsat själv. Jag tror inte den används vid traditionell strupsång.
http://www.jvoice.org/article/S0892-1997(01)00008-X/abstract
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.