Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.
IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
på att någon lagt det där med avsikt, är ingen nyhet. Jag har varit
noga med att peka på detta dessutom.
Nicke skrev:steveo hur mycket gain har du vid 10Hz?
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Vet inte vad du vänter dig för kommentarer.
Ditt inlägg innehåller ingenting nytt eller något som står i motsatsför-
hållande till andras inlägg. Att infra-innehåll undantagsvis beror på att
någon lagt det där med avsikt, är ingen nyhet.
Men framförallt betyder det inte att det finns ens minsta fog för sådana
ljudläggningar.
De är hur som helst hanterbara.
Vh, iö
Ok ,så, alla exempel jag kan komma med är bevis på att det endast sker i undantagsfall. Kanske du skulle vilja nämna vilka dessa undantagsfallen är så jag kan låta bli just de specifika fallen?
För mig är det helt absolut uppenbart, av nämnda skäl, att de finns där med vilja.
steveo1234 skrev:Men, för att vända på problemet.
Hur förklarar du infraljuden i åskan när Tom Cruise och Dakota Fanning är inomhus i början på War of the world? De ljuden har ingen direkt hörbar komponent, de är dessutom helt uppenbart inte transponerade från högre frekvenser. Ljuden matchar EXAKT vad som händer på skärmen. Precis så hade det gjorts om någon medvetet placerat de ljuden där för att skapa en känsla av obehag och övernaturligt hot. Menar du på fullt allvar att de ljuden finns där av "misstag"?
steveo1234 skrev:Ingvar: Din kapitulation beviljas.
steveo1234 skrev:Så, då kan vi börja diskutera nyttan av 10hz signal. Har du något system som kan återge 10hz på referensnivå så börjar vi med en provlyssning av ett par klipp så kan vi diskutera värdet av det efteråt.
jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
IÖ, ovanstående kan för en utomstående betraktare framstå som postulat. Kan du tänka dig att utveckla påståendet något, vad har du för belägg för ovanstående?
Tillåt mig fetmarkera det jag tror är kärnpunkten.IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
IÖ, ovanstående kan för en utomstående betraktare framstå som postulat. Kan du tänka dig att utveckla påståendet något, vad har du för belägg för ovanstående?
Första citatet: Jag har ritat åtskilliga mixstudior för film och känner många
filmmixare, så jag har skaplig koll på hur de brukar arbeta. Jag har även
många gånger blivit inkallad som rådgivare i fillljudläggningssammanhang.
Har till och med kommit med i eftertexten på grund av det.
Andra citatet: Jag är osäker på vad det är du ifrågasätter. Tror du inte på
att det finns filmmixare som avsiktligt lägger ljud med infra-innehåll? Det
gör det, läs t ex om de exempel som steveo1234 hänvisat till flera gånger.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Tillåt mig fetmarkera det jag tror är kärnpunkten.IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
Vh, iö
Ni surrar kring en definitionsdebatt om mängden film det kan handla om verkar det som, för ni är båda överrens om att det sker.
Jag tror att det beror rätt mycket på vilken genre ma snackar om. Helt klart är att ni båda ser mycket film men att steve1234 har en skilld åsikt om vad han behöver.
Finns det verkligen någon logisk anledning till att någon måste ha rätt eller fel här?
Kan man inte bara konstatera att det finns, och det kommer framöver att komma fler filmer som kan ha medvetet mycket energi lågt ner i frekvens. Det finns mångfalt fler filmer som inte har det och så kommer det förmodligen fortsätta att vara.
Behöver man då kunna återge det för att fullt ut njuta av filmen? Ja, det behöver man enligt steve1234 och han har sin gräns för vad som krävs för det. Nej, det behöver man inte enligt IÖ eftersom det skulle krävas att man skall klara av att återge långt över den standard som finns och dessutom anser han att det iallafall mest är skräp i den lägsta infran som inte tillför något.
Jag tror kanske att det är rätt klargjort för de flesta som följer den diskussionen att ni faktiskt aldrig kommer komma till konsensus. Och jag förstår inte varför det skulle vara viktigt heller!
steve1234 - när får man komma och avnjuta en rulle och lyssna och höra lite exempel hemma hos dig? Det skulle ge mig lite mer kött på benen iallafall på vad jag kanske skulle anse vara en vettig dimensionering!
DVD-ai skrev:En sak som jag måste få reflektera över när jag sitter och läser eran diskussion är:
Att Stevo1234 faktiskt inte bemödar sig att svara på i stort sätt något som Ingvar skriver som svar på hans frågor...
Och har inte kommit med några kommentarer gällande det som Ingvar frågar honom ?
steveo1234 skrev:För övrigt är du välkommen hem till mig närhelst du är i närheten av Helsingborg för en hands-on upplevelse.
DVD-ai skrev:Men om du svarar på hans frågor då ?
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
Vh, iö
Tillåt mig fetmarkera det jag tror är kärnpunkten.
Ni surrar kring en definitionsdebatt om mängden film det kan handla om verkar det som, för ni är båda överrens om att det sker.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det beror rätt mycket på vilken genre ma snackar om. Helt klart är att ni båda ser mycket film men att steve1234 har en skilld åsikt om vad han behöver.
MagnusÖstberg skrev:Finns det verkligen någon logisk anledning till att någon måste ha rätt eller fel här?
MagnusÖstberg skrev:Kan man inte bara konstatera att det finns, och det kommer framöver att komma fler filmer som kan ha medvetet mycket energi lågt ner i frekvens.
MagnusÖstberg skrev:Det finns mångfalt fler filmer som inte har det och så kommer det förmodligen fortsätta att vara.
IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan man inte bara konstatera att det finns, och det kommer framöver att komma fler filmer som kan ha medvetet mycket energi lågt ner i frekvens.
Nej, det kan man inte bli överens om. Det kan man bara speku-
lera om. Händelser är framtiden är inte faktiska, ännu.Vh, iö
IngOehman skrev:Mycket bra inlägg DVDai.
Men en rättså grundläggande sak måste jag få klargöra, och det
är att retorik som sådant inte är något "fult".
Att ha en poäng som man försöker nå fram med genom att med
ord redovisa grunderna till poängen - ÄR att använda ratorik, per
definition!
Ett exempel på retorik är att framlägga fakta. Ett annat exempel
är att redovisa den logisk tankeserie (A leder till B på grund av
C, vilket ger D som kan ses överensstämmer med E, som är vad
jag började med att redovisa) som är grund till det man sagt.
- - -
Och - om någon blir irriterad över att man använder sig av fakta
och logik så skall man kanske inte delta i diskussioner på fak-
tiskt överhuvudtaget,där retorik ju används i ALLA vettiga inlägg.
Att däremot avstå från att följa eller kommentera tankekedjor
och fakta - till förmån för att bara komentera ATT den man talar
med använder ratorik (duh... att diskutera ÄR just att använda
retorik!) så använder man fulretorik. Det får du gärna sluta upp
med steveo12234.MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
Vh, iö
Tillåt mig fetmarkera det jag tror är kärnpunkten.
Jag tror faktiskt vi till och med är överens om mångden det sker
med.
Jag har inte invändt mot steveo1234 uppfattning därvidlag. Att
han tycks söka strid förvånar mig därför mycket. Jag är hur som
helt helt överens med det han skrivit dårvidlag, och det har jag
även klargjort när jag skrivit att jag är väl medveten om undan-
tagen. Men han tycks inte vilja vara överens med mig, trots att
det kanske hade varit mera logiskt att vara överens med den
som håller med om det man påstått.MagnusÖstberg skrev:Jag tror att det beror rätt mycket på vilken genre ma snackar om. Helt klart är att ni båda ser mycket film men att steve1234 har en skilld åsikt om vad han behöver.
Är inte säker på det heller. Jag har flera gånger påpekat att jag
INTE söker begränsningar om anläggningens bandbredd - utan
att jag bara har synpunkter på vissa av de filmproduktioner som
görs, där det slängs bprt möjligheter alldeles i ondöan genom
att man skapar (medvetet eller omedvetet) soundtrack som är
begränsar vad man kan skapa för upplevelser.MagnusÖstberg skrev:Finns det verkligen någon logisk anledning till att någon måste ha rätt eller fel här?
Bra fråga, som jag dock inte kan svara på eftersom jag inte har
några invändningar mot det steveo1234 redovisat. Det är ju bara
välkända saker, och jag förstår inte varför han försäker göra en
konflikt av det.MagnusÖstberg skrev:Kan man inte bara konstatera att det finns, och det kommer framöver att komma fler filmer som kan ha medvetet mycket energi lågt ner i frekvens.
Nej, det kan man inte bli överens om. Det kan man bara speku-
lera om. Händelser är framtiden är inte faktiska, ännu.
MagnusÖstberg skrev:Det finns mångfalt fler filmer som inte har det och så kommer det förmodligen fortsätta att vara.
Jag höll på att svara, savisst, men måste ängra mig. Det finns
nog inge filmer utan energi under 20 Hz. Det är en gradfråga.
Allting, alla naturliga miljöer har ju ljud under 20 Hz, och jag
tror ingen tycker att man skall HP-filtrera utan skäl. För att få
bort allt måste man dessutom skära oändligt brant, och sådana
otäckheter vill nog ingen ha in i kedjan. Inte jag hur som helst.
(Svarar på resten strax)
Vh, iö
DVD-ai skrev:
Alldeles riktigt Ingvar, men jag tror inte jag skrev att retorik var något fult i sig, utan bara att Steveo1234 blir irriterad av att du nyttjar den
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Men om du svarar på hans frågor då ?
Då exploderar tråden ut i 10 deltrådar och blir omöjlig att överskåda.
Jag har presenterat vad jag tror, anledningen till att jag tror att det är så med så starka bevis, indicier och argument som jag kan hitta för att det faktiskt är så. Jag kan inte göra mer än så. Om någon vill visa vart jag har fel så är jag tacksam för den insatsen.
Ingvar har säkert gjort detsamma. Men, min uppfattning är att de argumenten och indicierna jag visar är mångfalt mycket mer sannolika än Ingvars motsvarande. Han köper inte mina argument, jag köper inte hans. Full stop.
Så, nu finns det två argument för två motsatta uppfattningar. Läsarna får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning om vad de tror.Om någon undrar någonting om min "beviskedja" eller tycker att jag har fel, så, fire away! Jag ser fram emot den diskussionen.
EDIT: Och om någon i all denna förvirring är på det oklara med vad min ståndpunkt är så kan jag antagligen sammanfatta den lite kort.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:För övrigt är du välkommen hem till mig närhelst du är i närheten av Helsingborg för en hands-on upplevelse.
Tack för klargörandet.
Ser fram emot att få hands-on upplevelse. Det blir nog en tripp i vår/sommar
IngOehman skrev:Första citatet: Jag har ritat åtskilliga mixstudior för film och känner många
Vh, iö
IngOehman skrev:Men en rättså grundläggande sak måste jag få klargöra, och det
är att retorik som sådant inte är något "fult".
DVD-ai skrev:Jejeje, Ne nu skiter jag i att följa denna diskussionen, den kommer antagligen inte att komma någonvart ändå
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster