Moderator: Redaktörer
Bjorn_ skrev:Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?
adzer skrev:Bjorn_ skrev:Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?
Nej som magnus sa så kör de flesta utan. Fördelen med ett HP filter vid de lägsta frekvenserna är att du kan spela högre vid de hörbara frekvenserna då elementen inte måste arbeta med iinfrabasen.
Bjorn_ skrev:Jo, det är brant som en svart pist, så det är väl en nackdel antar jag.
Det blir rätt stor skillnad på kurvan beroende på hur jag skruvar på filtret (kör ju en dsp sub amp), nu är den i alla fall jämn utan pucklar, men brant så in i helvete från avstämning och ner. (vad är nackdelen med detta egentligen???)
Kan absolut testa med en slav i nästa bygge om det finns intresse för att se hur den beter sig (innan jag sätter i den andra). Efter att ha läst en massa så är jag nu helt övertygad om att två pr är rätt väg, i alla fall för detta bygget.
Varför skulle du föredra en pr, lägre vikten på slaven eller?
Jag medger att 27 Hz inte är något att skryta med direkt, men något lågbasmonster blir det inte denna gången. Skall vikta ner det rejält ändå bara för att se hur det blir, men jag skulle tro att jag landar på 25 eller så när jag är klar. Vill inte ha för mycket vikt, inbillar mig att det blir mer dist då.
paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?
Kurvorna för slavarnas avstämning börjar vid 20 liter, och 220 gram extravikt ger 25 Hz, vilket är den avstämning SEAS rekommenderar för en 40 liters låda med ROY-elementet.
Jag tror det är bättre att bygga lådan lite större, typ 50-60 liter, än att vikta på mer på slavarna.
Bjorn_ skrev:paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?
Är det så enkelt? (42 liter för att vara exakt - men det spelar ju mindre roll)Kurvorna för slavarnas avstämning börjar vid 20 liter, och 220 gram extravikt ger 25 Hz, vilket är den avstämning SEAS rekommenderar för en 40 liters låda med ROY-elementet.
För i så fall fattar jag ditt svarJag tror det är bättre att bygga lådan lite större, typ 50-60 liter, än att vikta på mer på slavarna.
Jo, det tror jag med... Jag har sett byggen på nätet med upp till 700 g på en slav - det var därför jag frågade om någon visste, förmodligen kanske det inte låter så bra med så mkt massa på slaven och det är inget jag strävar efter heller.
Bjorn_ skrev:
Jag testade att installera programmet på en annan dator. Matade in alla värden igen - körde på 40 liter (enligt seas riktlinjer) och EN slav. Får då moving mass på 154 g - hur är det möjligt?
Är det Fp som jag gör fel på eller?
mms på slaven "out of the box" är ju 260 g...
Basta vet inte hur mycket slaven väger "out of the box", du kan alltså glatt föra in orimliga värden på fp.. Varför Basta får moving mass till så lågt vid 27Hz resonansfrekvens på slaven förstår jag inte, tittar man på bilden så ser resonansfrekvensen dock ut att ligga klart över 30 Hz i din simulering. Jag har simulerat också och väljer man fp så att "svackan" i driver response hamnar på rätt ställe (i det här fallet 27Hz) så stämmer moving mass perfekt med seas datablad.Bjorn_ skrev:
Jag testade att installera programmet på en annan dator. Matade in alla värden igen - körde på 40 liter (enligt seas riktlinjer) och EN slav. Får då moving mass på 154 g - hur är det möjligt?
Är det Fp som jag gör fel på eller?
mms på slaven "out of the box" är ju 260 g...
Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster