SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-18 16:38

Jo, kommer nog börja testa det, men jag har inga vikter hemma direkt som funkar, har kollat igenom gångarna på biltema och bauhaus men hittar inget lämpligt. Det sitter en "orginalvikt" på elementet som man kan gjuta av... får bli så kanske.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 19:38

Så, har bestämt mig för att "spika ihop" andra basen nu också. Det blir samma mått och formgivning. Har beställt gjutsand så att jag kan gjuta av orginalvikterna och få bättre passform på vikterna till slavbasarna. Kommer göra några mindre också för att testa att justera ner dem i avstämning lite grann.

Har gjort lite lyssning och är hyfsat nöjd. Enligt manualen till Sub Amp:en så skall man dra på rejält ("spela hög musik") och ha volym-kontrollen på "0". Sen skall man smyga upp input gain tills strax under att den klipper. Det beror ju sjukt mkt på vilken musik man spelar. Ett sacd-spår från Diana krall så får jag köra 5 dB i gain, kör jag mainstream på spotify så kan jag ha 15...
Busta Rhymes har också rätt sjuk bas ("ladies" t ex) och där kan jag väl ligga på 7 dB - likaså Rammstein med "Los"

Mycket klubbmusik kan jag köra med 12-14 dB i gain utan problem. Det blir mycket bas, men jag antar att den inte är lika krävande, eller?

Det är kanske därför man kan olika presets, antar jag?

För övrigt så har jag ställt "high pass"i sub ampen på 250 utan slope men delar i recievern på 120 Hz. Subsonic på 25 med 24 dB slope (skall provmäta med 12 i slope också)

Jag är i alla fall så pass nöjd att jag kör på en till. Jag körde folie på den första men sket i att grundmåla med någon spray-färg - och det syns i efterhand tyvärr, så den för jag klä om.

En fråga om täthet,är det en faktor att det kan läcka ut ur skruvhålen till elementet? (jag kör islagsmuttrar och gängade bultar)

//Björn

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-22 20:33

Om du smörjer gängorna med lite silikonfett, så ska det mycket till för att det ska läcka luft igenom dom.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 20:59

Bra tips, tack!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 21:02

Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-22 22:46

De flesta kör utan subsonicfilter :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-22 23:09

Bjorn_ skrev:Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?

Nej som magnus sa så kör de flesta utan. Fördelen med ett HP filter vid de lägsta frekvenserna är att du kan spela högre vid de hörbara frekvenserna då elementen inte måste arbeta med iinfrabasen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 23:13

Ok :)

Skall testa utan också och gör lite mätningar. Testade 12 i slope idag också, men det blev bättre med 24. Får testa utan också. Med 12 i slope så sjunker den (i amplitud) från 16 Hz ner till 20 innan den sticker rejält upp till 30 Hz för att sedan vara ganska rak.
Med 24 i slope så börjar den högre men har en jämn kurva uppåt, ingen berg och dalbana.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-22 23:18

adzer skrev:
Bjorn_ skrev:Är det på något sätt farligt att köra utan filter helt (subsonic) om man håller sig på rimliga nivåer ?

Nej som magnus sa så kör de flesta utan. Fördelen med ett HP filter vid de lägsta frekvenserna är att du kan spela högre vid de hörbara frekvenserna då elementen inte måste arbeta med iinfrabasen.

Japp, därför tror jag på 24-slope (för att jag inte vill att de spelar lägre än , säg 25 Hz) men jag skall testa utan också :)

Bjorn_

group delay

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-28 12:57

Hej igen,

Har mätt, och läst, och mätt igen - osv. När jag kör frekvenssvep och lite nätt känner på gummikanten på ena slaven och den aktiva samtidigt så är där en viss fördröjning.
Dum fråga nu, är det group delay jag känner då eller?

Fortsätter med dumma antagenden här...

ju mer man viktar slaven, ju större delay, eller? (fast lägre avstämning)

Hur mäter man sånt - är det simulering som gäller?

Har för övrigt lite problem med simulering, vilket är lite irriterande. I basta så är jag inte hundra på värdena man skall mata in för PR. Bassbox får jag inte upp några gafer i... i de medföljande exemplen får jag grafer, men när jag testar själv med egen konfig så blir det inget... Sjukt jobbigt.

//Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-28 20:43

Nä ok då, då är det väl inte så. Kan någon göra sig ett försök till att förklara grupplöptid/group delay och hur det inverkar på en PR-lösning?

Till att börja med, kan jag anta att PR och det aktiva elementet har olika avstämning, likt en BR ?
Det känns ju onekligen så när jag sitter och testar.

Inverkar group delay på detta alls, och hur mäter man det i så fall?

//Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-31 00:34

Ger mig inte i första taget, det var naturligtvis avstämningsfrekvensen på pr som jag kände och inget annat. Förstår att jag inte behöver förklara det här, men det kan ju finnas andra idioter som jag som undrar, kanske...

Det kändes nästan brottsligt att inte få ner avstämningen lite till så jag klämde i lite mer vikter i den idag. Har inte fått mina gjutgrejjer än, så än så länge är det bara lite brickor i den. Fick ner den till 27 hz idag, skall testa lite till. Fick byta en massa bultar idag också, plus limma om några muttrar - man skall tydligen ha respekt för slipdamm / borrdamm i gängorna - lätt att dra itu dem...
Hittade silikonfett på biltema(för tätningen i gängorna), hette "bromskolvsfett" och fick handlas över disk, men billigt, 20 spänn för en tub. Gick en halv tub på tre element.

Har även klivit ner i delning, ligger på 110 Hz nu - skulle inte förvåna mig och jag slutar ännu lägre. Problemet är att jag måste eq:a om frontarna efter varje sub-ändring och det tar ju lite tid. Efter att ha viktat ner slavarna lite till så får jag även jämnare kurva utan eq vilket är trevligt, det känns ju som om elementen trivs bättre ( men det kan ju ha med den lägre delningen att göra också). Ja, vaffan vet jag, men det känns ju som om det går framåt iaf.
Designen är i alla fall helt spikad nu, hade massa funderingar men det känns bäst som det är nu.

To be continued...

//Björn

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-31 00:46

27Hz... det går absolut inte! 8)

Som ett test, plocka bort den ena slaven och plugga det hålet trots allt. Under avstämningsfrekvensen tvärdör ett PR system...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-31 01:24

Jo, det är brant som en svart pist, så det är väl en nackdel antar jag.
Det blir rätt stor skillnad på kurvan beroende på hur jag skruvar på filtret (kör ju en dsp sub amp), nu är den i alla fall jämn utan pucklar, men brant så in i helvete från avstämning och ner. (vad är nackdelen med detta egentligen???)

Kan absolut testa med en slav i nästa bygge om det finns intresse för att se hur den beter sig (innan jag sätter i den andra). Efter att ha läst en massa så är jag nu helt övertygad om att två pr är rätt väg, i alla fall för detta bygget.

Varför skulle du föredra en pr, lägre vikten på slaven eller?

Jag medger att 27 Hz inte är något att skryta med direkt, men något lågbasmonster blir det inte denna gången. Skall vikta ner det rejält ändå bara för att se hur det blir, men jag skulle tro att jag landar på 25 eller så när jag är klar. Vill inte ha för mycket vikt, inbillar mig att det blir mer dist då.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-31 06:43

Bjorn_ skrev:Jo, det är brant som en svart pist, så det är väl en nackdel antar jag.
Det blir rätt stor skillnad på kurvan beroende på hur jag skruvar på filtret (kör ju en dsp sub amp), nu är den i alla fall jämn utan pucklar, men brant så in i helvete från avstämning och ner. (vad är nackdelen med detta egentligen???)

Kan absolut testa med en slav i nästa bygge om det finns intresse för att se hur den beter sig (innan jag sätter i den andra). Efter att ha läst en massa så är jag nu helt övertygad om att två pr är rätt väg, i alla fall för detta bygget.

Varför skulle du föredra en pr, lägre vikten på slaven eller?

Jag medger att 27 Hz inte är något att skryta med direkt, men något lågbasmonster blir det inte denna gången. Skall vikta ner det rejält ändå bara för att se hur det blir, men jag skulle tro att jag landar på 25 eller så när jag är klar. Vill inte ha för mycket vikt, inbillar mig att det blir mer dist då.

När man bygger slavbas så skall lådan vara lika stor som en basreflex låda och här gör dom flesta fel och tror att man kan bygga en låda mycket mindre än vad som är brukligt och tro att man skall få den att fungera lika bra som en stor låda vilket är fel.
När man viktar så måste man ta hänsyn till lådvolymen med och prova olika kombinationer under simulering för som du har det nu så kommer du att knäcka upphängningen på slavarna om du försöker få ner avstämnings frekvensen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-03 19:31

Jag tror inte jag är nära någon gräns ännu för slavarna vad gäller vikt. Har lagt på 250 g per slav nu, alltså en total på 510 g per slav inräknat mms på elementet. Får bli en fråga till seas om de har någon rekommenderad maxvikt, för det framgår inte, kan ju vara kul att veta. Har sett andra byggen med betydligt mer vikt, men det skiljer sig säkert mellan olika element.
Som sagt så sluta jag nog strax under 30 Hz när jag är klar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-03 20:05

Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?
Så här ser SEAS kurvor ut för hur man kan vikta slavarna:

Bild

Kurvorna för slavarnas avstämning börjar vid 20 liter, och 220 gram extravikt ger 25 Hz, vilket är den avstämning SEAS rekommenderar för en 40 liters låda med ROY-elementet.
Jag tror det är bättre att bygga lådan lite större, typ 50-60 liter, än att vikta på mer på slavarna.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-04 13:58

Hej!

Har läst om tråden och set att många av tipsen var alldeles korrekta. Det har ju varit (och är) lite av ett läroprojekt för mig så det gör inget att det blir lite fel här och där. Lådan jag har är på 42 liter och jag har nu äntligen lyckats simulera lite i basta. Det finns andra tips i tråden men jag kanske fattar bättre hur det hänger ihop om någon kan förklara mina simuleringar...

Först, vad är Box Q och hur skall det justeras? Tror inte 20 är något jag matat in...

Bild

Under Vent har jag fyllt i följande:

Sp=2*363
VAS=2*97
under vent = 28mm
Detta ger moving mass på närmre 600 g - fråga:
Är detta totalen av mms? alltså mms på slaven + extra vikt - fördelat på två slavar?

Bild

Ser det ut att stämma eller är jag fel på det?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-04 14:53

Box Q är hur högt Q själva den tomma lådan har.
Q är resonansvilligheten som minskas av olika dämpningar, och dämpningen i en låda kan bestå av absorbenter eller hål och läckor i lådan, eller väggarnas resonanser om de ligger i närheten av avstämningen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-04 16:35

Ok, så hur känns det med 20 som värde då?

Hur ser de övriga parametrarna ut, tänker då närmst på vas, sp och den uträknade "moving mass" ?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 00:33

Bild

Nu ger jag fan snart upp :(
Det är hyfsat svårt att försöka fatta det här när jag inte lyckas simulera...

Jag har förstått att "moving mass" som Sp och Fp ger är totalen MEN, varför får jag inte 260 g då när jag matat in alla värde?

Jag har utgått från EN slav och 40 liters låda (i simuleringen)... Innan jag fått rätt på detta kan jag ju inte gå vidare...

Om jag försöker ändra vas och sp till det dubbla (för dubbla slavar) så borde jag få 260+260+400 (vilket är det som seas skriver funkar för en helmholz på 27) men basta räknar fram 627,5

någon? pls....

//Björn

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 00:44

paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?

Är det så enkelt? (42 liter för att vara exakt - men det spelar ju mindre roll)
Kurvorna för slavarnas avstämning börjar vid 20 liter, och 220 gram extravikt ger 25 Hz, vilket är den avstämning SEAS rekommenderar för en 40 liters låda med ROY-elementet.

För i så fall fattar jag ditt svar
Jag tror det är bättre att bygga lådan lite större, typ 50-60 liter, än att vikta på mer på slavarna.

Jo, det tror jag med... Jag har sett byggen på nätet med upp till 700 g på en slav - det var därför jag frågade om någon visste, förmodligen kanske det inte låter så bra med så mkt massa på slaven och det är inget jag strävar efter heller.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 09:27

Bjorn_ skrev:
paa skrev:Du har väl en låda på ca 40 liter, uppdelat blir det alltså 20 liter per slav?

Är det så enkelt? (42 liter för att vara exakt - men det spelar ju mindre roll)

För i så fall fattar jag ditt svar

Jo, det tror jag med... Jag har sett byggen på nätet med upp till 700 g på en slav - det var därför jag frågade om någon visste, förmodligen kanske det inte låter så bra med så mkt massa på slaven och det är inget jag strävar efter heller.

du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 10:32

Bild

Jag testade att installera programmet på en annan dator. Matade in alla värden igen - körde på 40 liter (enligt seas riktlinjer) och EN slav. Får då moving mass på 154 g - hur är det möjligt?

Är det Fp som jag gör fel på eller?

mms på slaven "out of the box" är ju 260 g...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-05 11:06

Bjorn_ skrev:Bild

Jag testade att installera programmet på en annan dator. Matade in alla värden igen - körde på 40 liter (enligt seas riktlinjer) och EN slav. Får då moving mass på 154 g - hur är det möjligt?

Jag använder inte basta till slavbas lådor utan kör med bassbox som har bättre layout på sitt program

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 11:20

Japp, har dock inte fått bassbox att funka alls. Fungerar kanske dåligt på win 7 eller så är det "fel 40" (dvs fel på användaren)

Får inte upp några grafer över huvud taget i bassbox

Egentligen är jag nöjd med den första lådan, men jag har ju möjlighet att göra en större låda - min ursprungliga tanke på 27 liter har jag släppt för länge sen. Hade varit kul att kunna simulera lite för att se vart det hamnar innan man sågar igen. Spontant känns det ju som om man vill ha så lite vikt som möjligt. Om jag använt EN slav så kunde jag väl bara följt databladet från SEAS, men jag är osäker på hur det blir med två slavar. Men om det "bara" är att halvera lådvolymen så kan jag ju gissa hur det blir...

Jag har ju mätt responsen i efterhand på första lådan, och det stämmer nästan med vad SEAS skrev (vid 200g extra vikt per slav). från 31 Hz och upp är det hyfsat rakt (28 på -3 då alltså).
Jag hade gärna haft halva vikten, dvs 100g extra per slav istället, men jag vet som sagt inte vilken volym jag siktar på då...

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 11:28

Bjorn_ skrev:Bild

Basta vet inte hur mycket slaven väger "out of the box", du kan alltså glatt föra in orimliga värden på fp.. Varför Basta får moving mass till så lågt vid 27Hz resonansfrekvens på slaven förstår jag inte, tittar man på bilden så ser resonansfrekvensen dock ut att ligga klart över 30 Hz i din simulering. Jag har simulerat också och väljer man fp så att "svackan" i driver response hamnar på rätt ställe (i det här fallet 27Hz) så stämmer moving mass perfekt med seas datablad.
Senast redigerad av LasseA 2012-02-05 11:30, redigerad totalt 1 gång.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 11:30

boom skrev:du kan max med den lådvolymen lägga på 90gram per slav =MMS på 350gram och då får du ett f3db på 28hz men viktar du mera så höjer du f3db till 55hz.
sen att det finns andra slvar som tål högre viktning har i regel annan upphängning för att klara påfrestningarna som blir sen gör många fel när dom bygger med slav utan att mäta upp var man har avstämnings frekvensen.
Vad baserar du detta på? Det framgår tydligt av Seas datablad till slaven att den går att vikta med mer än 90 gram extravikt. Menar du att du HÖJER resonansfrekvensen då du ökar massan på slaven?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-05 11:53

Bild

Så eller?

Vikter stämmer inte ändå...

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-05 11:57

Bjorn_ skrev:Så eller?

Vikter stämmer inte ändå...
Den stämmer visst, 40L låda med slav utan extravikt (= moving mass 220g) ger resonansfrekvens på 27Hz i seas datablad, precis som i simuleringen...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum