Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Men om du svarar på hans frågor då ?
Då exploderar tråden ut i 10 deltrådar och blir omöjlig att överskåda.
Jag har presenterat vad jag tror, anledningen till att jag tror att det är så med så starka bevis, indicier och argument som jag kan hitta för att det faktiskt är så. Jag kan inte göra mer än så. Om någon vill visa vart jag har fel så är jag tacksam för den insatsen.
Ingvar har säkert gjort detsamma. Men, min uppfattning är att de argumenten och indicierna jag visar är mångfalt mycket mer sannolika än Ingvars motsvarande. Han köper inte mina argument, jag köper inte hans. Full stop.
Så, nu finns det två argument för två motsatta uppfattningar. Läsarna får helt enkelt bilda sig en egen uppfattning om vad de tror.Om någon undrar någonting om min "beviskedja" eller tycker att jag har fel, så, fire away! Jag ser fram emot den diskussionen.
EDIT: Och om någon i all denna förvirring är på det oklara med vad min ståndpunkt är så kan jag antagligen sammanfatta den lite kort.
Varför kör du här med en sådan överlägsen ton ?(det fetmarkerade)
Det är helt ointressant i sammanhanget hur kunnig du är inom detta, det blir ändå konstigt då du inte kommer med några argument eller förklaringar till varför du tycker som du tycker ?!
Om du inte kan skriva det här nu i tråden så varför kan du då göra det senare?
jag förstår det inte ?!
(skämtar tagen på!)
Det du vill ha sagt är alltså att du inte vill just nu men om du ville så skulle du krossa ?![]()
(Skämtar tagen av!)
Så tror jag INTE att du menade, men det e så ditt inlägg framstår...
Hur menade du egentligen Steveo1234 ?
Naqref skrev:DVD-ai skrev:Jejeje, Ne nu skiter jag i att följa denna diskussionen, den kommer antagligen inte att komma någonvart ändå
Du är ny här på faktiskt? I så fall välkomnar jag dig.
Problem i kommunikationen kan dock fortsatt uppstå om man anser att ens egna retorik är ändamålsenlig men alla andras är ful.Naqref skrev:Retorik har gått från att vara det ondaste ondast till att bli rumsrent. Det är ju vad vi retorikanhängare alltid har accepterat. Retorik är bara ett sätta att tydliggöra budskap. Ett sådant verktyg kan aldrig vara ondt. Möjligen kan det användas för onda syften.
DVD-ai skrev:Okaay, de va en bättre förklaring
DVD-ai skrev:Ja jag håller med dig, i att ävenjkag fungerar så att jag är ointresserad av att bra få veta att jag har fel, då vill jag gärna veta varför också...
Du upplever att du inte får vera varför av Ingvars inlägg utan att han bara tillrättavisar dig, typ ?!
DVD-ai skrev:Jag tycker dock att du fått en del intressanta svar, Men några konkreta bevis på just ännet infrabasen's "råka varande eller medveten varande" är ju svårt att styrka utan att typ prata med alla ljudläggare personligen
Men häldre vara med vid skapandat av ljudläggningen av film(er) för att se "live" hur det går till.
För att se hur ofta dom medvetet lägger den där och hur ofta den bara är en "rest" som blivit kvar...
Och även se hur ofta som ljuden verkligen i grunden tillhör den aktuella scenen! Vilket är väldigt sällan, att dömma av alla filminspelningar jag sett tillvägagångsätten visade på divense dokumentärer osv...
DVD-ai skrev:Men eftersom jag själv aldrig varit i närheten av någon filminspelning (mer än i plugget!) så kan jag inte yttra mig om det basserat på egna erfarenheter utan bara vad jag fått visat för mig
IngOehman skrev:Antalet filmer per år där någon med vilja (men inte nödvändigtvis med gott omdöme) lägger en massa vid 5 Hz är nog färre än
ena handens fingrar.
bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Glebster skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Det är ju just det som Steveo säger, informationen finns "alltid" där av en anledning. Öhman säger att det är bara på en handfull av filmer per år som informationen hamnar där av fri vilja.
Tycker länken jag skickar postade talar sitt tydliga språk om hur det ligger till, upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning.
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Precis!
Ljudspåret till Cloverfield skapades så inkompetent av Will files. Han har ingen aning om att det finns enorma mängder (alltså, helt sjuka mänger) infrabas i det ljudspåret han skapade. Värre är att hans inkompetens inte uppmärksammats av branchen i heller! Han har till och med varit nominerad ett flertag gånger för best audio design, dom tur är utan att vinna. Ännu värre är ändå att hans inkompetens får fortsätta och att han under sin livstid har skapat så helt värdelösa ljudspår som "9", Incredibles, Drive angry,Last airbender, Percy Jackson, Beowolf, Ratatouille med flera.
Fort, någon, ring till hans arbetsgivare och berätta om hur hans inkompetens förstör filmspåren och om hur han är helt omedveten om vilket resultat han levererar!
EDIT: Nu skämtar jag lite. Jag har såklart fel för mig. Det finns bara en handfull filmer som har denna sortens effekter pålagda medvetet. Jag har bara råkat hitta den personen som står bakom dem och använder dem som exempel. My bad!
EDIT2: Jag skulle inte gjort detta inlägget. Beklagar.
steveo1234 skrev:
EDIT: Måste bara visa scenen i HHGTTG:
Den där har jag svårt att tro att den är placerad där medvetet...
Glebster skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:
EDIT: Måste bara visa scenen i HHGTTG:
Den där har jag svårt att tro att den är placerad där medvetet...
Ja det där ser inte riktigt ut.
Inte riktigt riktigt så att säga.
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Ännu värre är ändå att hans inkompetens får fortsätta och att han under sin livstid har skapat så helt värdelösa ljudspår som "9", Incredibles, Drive angry,Last airbender, Percy Jackson, Beowolf, Ratatouille med flera.
Glebster skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Det är ju just det som Steveo säger, att informationen finns "alltid" där av en anledning.
Öhman säger att det är bara på en handfull av filmer per år som informationen hamnar där av fri vilja.
Det är ju just det som Steveo säger, att informationen finns "alltid" där av en anledning. Öhman säger att det är bara på en handfull av filmer per år som informationen hamnar där av fri vilja.
Tycker länken jag postade talar sitt tydliga språk om hur det ligger till, upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning.
IngOehman skrev:Antalet filmer per år där någon med vilja (men inte nödvändigtvis med gott omdöme) lägger en massa vid 5 Hz är nog färre än
ena handens fingrar.
jonasp skrev:IngOehman skrev:När det gäller ljud av signifikant amplitud som ligger under 5-15 Hz så vågar jag faktiskt till och med påstå att det nästan alltid är oavsiktliga ljud - väl medveten om att det finns några sällsynta undantag.IngOehman skrev: Att infra-innehåll undantagsvis beror
på att någon lagt det där med avsikt, är ingen nyhet. Jag har varit
noga med att peka på detta dessutom.
IÖ, ovanstående kan för en utomstående betraktare framstå som postulat. Kan du tänka dig att utveckla påståendet något, vad har du för belägg för ovanstående?
IngOehman skrev:Glebster skrev:bakerman22 skrev:En film som t.ex Cloverfield, skulle det vara skräp som inte är meningen att det ska finnas där...?
Det är ju just det som Steveo säger, att informationen finns "alltid" där av en anledning.
Öhman säger att det är bara på en handfull av filmer per år som informationen hamnar där av fri vilja.
Jag tror jag har läst allt det som steveo1234 har skrivit och
jag har dels inte invänt i sak mot några av hans presenterade fakta (efter-
som de är riktiga). Och hans åsikter är ju subjektiva så dessa har jag ju
självklart inga invändningar mot, heller.
(
steveo1234 skrev:Har du undersökt detta mera? Jag ser att Ingvar inte svarat, men, du kanske undersökt själv av eget intresse? Vad har du hittat och vilka slutsatser drar du?
Wikipedia skrev:Universal Studios and Jennings Lang wanted Earthquake to be an "Event Film" - something that would draw audiences in to the theatre multiple times. After several ideas were tossed about (which included bouncing styrofoam faux "debris" over audience members' heads), Universal's sound department came up with a process called "Sensurround" - a series of large speakers and a 1,500 watt amplifier made by Cerwin-Vega, that would pump in sub-audible "infra bass" sound waves at 120 decibels (equivalent to a jet airplane at takeoff), giving the viewer the sensation of an earthquake. The process was tested in several theatres around the United States prior to the film's release, yielding various results. A famous example is Grauman's Chinese Theater in Hollywood, California, where the "Sensurround" cracked the plaster in the ceiling. The same theatre premiered Earthquake three months later – with a newly-installed net over the audience to catch any falling debris – to tremendous success.[2]
The "Sensurround" process proved to be a large audience draw, but not without generating a fair share of controversy. There were documented cases of nosebleeds generated by the sound waves. When the film premiered in Chicago, Illinois, the head of the building and safety department demanded the system be turned down, as he was afraid it would cause structural damage. In Billings, Montana, a knick-knack shop next door to a theatre using the system lost part of its inventory when items from several shelves were thrown to the floor when the system was cued during the quake scenes.
Sensurround was used again for the films Midway (1976), Rollercoaster (1977) and Battlestar Galactica (1979).[8]
jonasp skrev:steveo1234 skrev:Har du undersökt detta mera? Jag ser att Ingvar inte svarat, men, du kanske undersökt själv av eget intresse? Vad har du hittat och vilka slutsatser drar du?
Nej, jag har inte undersökt detta i någon större utsträckning. Däremot konstaterar jag att i filmen Earthquake från 1974 experimenterade man med infraljud i biosalonger, med intressanta resultat:Wikipedia skrev:Universal Studios and Jennings Lang wanted Earthquake to be an "Event Film" - something that would draw audiences in to the theatre multiple times. After several ideas were tossed about (which included bouncing styrofoam faux "debris" over audience members' heads), Universal's sound department came up with a process called "Sensurround" - a series of large speakers and a 1,500 watt amplifier made by Cerwin-Vega, that would pump in sub-audible "infra bass" sound waves at 120 decibels (equivalent to a jet airplane at takeoff), giving the viewer the sensation of an earthquake. The process was tested in several theatres around the United States prior to the film's release, yielding various results. A famous example is Grauman's Chinese Theater in Hollywood, California, where the "Sensurround" cracked the plaster in the ceiling. The same theatre premiered Earthquake three months later – with a newly-installed net over the audience to catch any falling debris – to tremendous success.[2]
The "Sensurround" process proved to be a large audience draw, but not without generating a fair share of controversy. There were documented cases of nosebleeds generated by the sound waves. When the film premiered in Chicago, Illinois, the head of the building and safety department demanded the system be turned down, as he was afraid it would cause structural damage. In Billings, Montana, a knick-knack shop next door to a theatre using the system lost part of its inventory when items from several shelves were thrown to the floor when the system was cued during the quake scenes.
Sensurround was used again for the films Midway (1976), Rollercoaster (1977) and Battlestar Galactica (1979).[8]
Nattlorden skrev:Farsan såg den när det begav sig.
screen skrev:Nattlorden skrev:Farsan såg den när det begav sig.
Jordbävningen! Javisst, den såg jag på Vinterpalatset i Stockholm och jäklar vad det skakade i bänkraderna.![]()
screen skrev:Jag var rätt liten då så hifi-nörderiet hade inte tagit fart ännu.
Här lite från Wiki:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterpalatset,_Norra_Bantorget
Rulla ner lite på denna sida:
http://bengtskaleidoscope70mm.blogspot.com/2011/09/my-fair-lady-on-blu-ray.html
Här är hela historien:
http://www1.tripnet.se/~adler/windjammer/vinterpalatset.html
Användare som besöker denna kategori: genstruktur, RogerGustavsson och 6 gäster