Moderator: Redaktörer
paa skrev:Är kanske SEAS nya lilla mellanregister bra?
Jocke skrev:Men ett 7" element bryter ju upp från 1kHz. Det är inte bara spridningen det handlar om utan konen slutar uppföra sig som en kolv. Tror det är svårt att komma åt detta hur bra elementen än bli.
+1petersteindl skrev:Ett högtalarelement behöver inte röra sig som en kolv för att vara användbar. Själv eftersträvar jag inte det på grund av att jag vill ha en annan ljudutbredningskarakteristik. Ingen soft dome rör sig som en kolv. Membran behöver inte bryta upp på ett "fult" sätt.
MvH
Peter
Jocke skrev: Anar att X-max inte har samma betydelse som i ett baselement heller... kanske rent av kan vara en nackdel?
aisopos skrev:Går det att hitta något diagram eller tabell eller liknande som ger en hint över hur mycket luft det måste flyttas vid olika frekvenser för att erhålla samma dB.
Ursäkta att frågan är svår att förstå, det beror på att jag inte riktigt vet vad jag frågar om.![]()
Men ni kanske förstod vad jag är ute efter ...
Kraniet skrev:SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.
Men mellanregister kan ju vara olika saker beroende på vilket register det ska täcka. SPL är ju också en faktor.
Jocke skrev:Kraniet skrev:SB Acoustics mellanregister SB12MNRX25-4 testades i Voice Coil och verkar vara ett riktigt fint element.
Men mellanregister kan ju vara olika saker beroende på vilket register det ska täcka. SPL är ju också en faktor.
Kikade på specarna och det verkar lovande!
Jocke skrev:Tyckte Zaph hade mätt på en bas som hette 23 någonting som verkade ha hyggligt låg dist iaf. Efter turbulensen på Tympani avfärdade jag nog SB - lästa att de inte va så bra i början men det här verkar ju vara utmärkt! Får se om det blir läge att testa...
Jocke skrev:Jag tror att vi rätt generellt kör med för stora element i mellanregistret. Visst kan exotiska material och kluriga tekniska lösningar sträcka ut frekvensområdet mot högre frekvenser men det finns ändå naturlagar kring uppbrytning kontra storlek som är svåra att ta sig runt... Gissar nu men tror att högre frekvenser hörbart kan moduleras av bas i tex en 2-vägare.
Max_Headroom skrev:Jocke skrev:Jag tror att vi rätt generellt kör med för stora element i mellanregistret. Visst kan exotiska material och kluriga tekniska lösningar sträcka ut frekvensområdet mot högre frekvenser men det finns ändå naturlagar kring uppbrytning kontra storlek som är svåra att ta sig runt... Gissar nu men tror att högre frekvenser hörbart kan moduleras av bas i tex en 2-vägare.
Jag tror det är tvärtom. Många mellanregister är för små, menar jag.
Jocke skrev:"Kontrollerat mjuka" har jag inte hört förrän i denna tråden... men det påminner mig om att det labbats med olika konmaterial för att komma tillrätta med (vad jag kan förstå) just uppbrytningsfenomenen. Jag vill inte tro att det är någon större skillnad mellan olika konmaterial så länge konen rör sig som en kolv.
Bextrene utvecklades väl av BBC en gång just för att komma tillrätta med uppbrytningsfenomenen... Det anses väl som hopplöst ompdernt idag men jag har hört flera konstruktioner som låtit fint! Det ersattes väl i princip med polypropylen. Det verkar som att uppbrytningen mer eller mindre absorberas i den här typen av material. Jag tycker att det är att föredra framför ringningar i mellanregister och diskant. Nu har det ju kommit en lång rad nya konmaterial men de rena metallkonerna kommer jag nog att vilja undvika även i fortsättningen...
Kraniet skrev:...
De flesta element idag är ju av den "hårda" typen. Dvs dom är styva upp till en viss frekvens där hela skiten bryter lös. Det ger visserligen på ett enkelt sätt en rak återgivning upp till en viss frekvens men sen blir det som det blir. Det ställer krav på filtret och i vissa fall även på delningsfrekvensen. Ett exempel är vissa aluminiumelement som har störningar långt under den stora uppbrytningstoppen. Ett exempel är Seas L16 som har sin peak vid 5kHz men som har störningar ner till 1500Hz.
Sen finns det ju exempel på hårda koner som är kontrollerade. Men man bör nog ta en titt på andra saker än frekvenskurvan för att bilda sig en uppfattning om dess kvalitéer.
celef skrev:mellanregister tycker inte jag ska vara för små, lagom är 6tum och 5tum som ett absolut minimum, med mindre element börjar det låta leksak
6tummare med stor bandbredd och fint beteende och rimlig dist ger fint mellanregister, men som vanligt hänger allt på delningsfiltret som verkligen kan stjälpa allt
paa skrev:celef skrev:mellanregister tycker inte jag ska vara för små, lagom är 6tum och 5tum som ett absolut minimum, med mindre element börjar det låta leksak
Bara 3" mellanregister, och leksaker alltså?
(ATC SCM100)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster