Pumpvolym Profundus vs Infra

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Pumpvolym Profundus vs Infra

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 10:35

Hur mycket luft flyttar respektiva system ?

Ett portat system som är bra optimerat flyttar ju runt 3gånger så mycket luft som ett slutet system med ett element med samma luftfluttningsförmåga.

Detta gäller ju i området runt dess avstämning, över detta område så är det ju jämt och är det dessutom sällan av så stor vikt med hög luftpumpningsförmåga då det är tämligen "lätt" att spela högt ändå...)
Och under den portade lådans avstämning så vinner den slutna i och med en flackare avrullning.

Jag har för mig att ca 0,5oktav över och 0,5oktav under Avstämningsfrekvensen (kan vara mer!) så kan man se den portade lådan som med kapabel än den slutna dito.
Detta eftersom portens bidrag har både en viss amplitud men även ett Q, alltså över hur brett område som porten hjälper till kan variera mycket mellan konstruktioner.
Så... Då kan man väll säga att en portad låda flyttar ca 3ggr så mycket luft runt avstämningsfrekvensen (+/- 1oktav) som en sluten låda med samma element?!

Alltså, om ett element i sluten låda flyttar 1liter så flyttar samma element i en bra optimerad portad låda ca 3liter som maximalt över detta område :)

Då, hur mycket luft flyttar Inos olika element ?
Av dem idag kända elementen i alla fall... Hur ser det ut ?

Hur mycket luft har Ingvar lyckats optimera dom portade konstruktionerna till att flytta ?

Skulle vra väldigt kul att veta då detta ofta kommer på tal lite här och där, alltså hur mycket luft flyttar den ena eller den andra konstruktionen...
Och jag har inte någon gång sett något riktigt givande svar på detta någonstans ifrån...
Så jag skulle vilja veta detta, Ha ett svar en gång för alla ! :)

Kom med era ideer och tankar här !
Jag är nyfiken på att höra alla era ideer och tankar kring detta akademiska ämne. :)

Edit:

Såhär skringer Ingvar i denan tråden på sida3.

"Jag har ju dimensionerat dem inte bara med hänsyn till maximal linjär
slaglängd utan också att de skall vara väbetedda vid överstyrning, och att
de skall ha lägsta möjliga hörbarhet per mätbarhet. Men Y-basen (W121)
kan i förekommade fall nå runt 3,5 - 4 cm slaglängd p-p utan att de som
lyssnar rapporterar att de tycker det låter distorderat. X-basen (W104)
kan slå 2,5-2,8 cm för samma kriterium - lyssning i rum på normalt pro-
grammaterial. Båda kan slå mycket längre än så utan att ta skada av det.
Max användbar slaglängd för Y-basen är väl ungefär 5 cm.

- - -

Men - jag är av uppfattningen att headroom är alltför ofta undervärdetat,
och jag skulle inte råda någon att dimensionera sitt bassystem snålare än
att man når vad man tycker att man behöver, vid bara utnyttjade av
hälften av maximalt användbart slag.

Så om man ser sina X-basar slå mer än 1,4 cm p-p dagligdags, så menar
jag att man behöver ett större system. Och ser man sina Y-basar slå mer
än 2 cm så gäller samma sak. Marginaler är en viktig komponent i jakten
på välljud. 6 dB är lagom, tycker jag. "
Senast redigerad av DVD-ai 2012-01-25 13:41, redigerad totalt 4 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-24 11:35

SD=336 kvadratcentimeter på X-modulerna idag.

Slaglängden är väl runt 12mm

Den som orkar kan räkna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-24 11:38

0,8 liter (p-p)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 12:23

blir då 1,6Liter för ett par i slutet, eller 4,8Liter för 2st portade då ?

Om nu slaglängd och area stämmer vill säga, antar att 12mm p-p är menat som Xmax och inte Xmec ?
eller vad anser du Magnus ?

Vore ju grymt om Ingvar ville kommentera :)
Så att vi får klarhet i detta en gång för all !
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-24 13:06

Ja, det är bättre om han verifierar.

Jag har sett uppgifter på 16mm p-p och 24mm p-p så det ligger nog däremellan iallafall.

Xmech är ju inte intressant, där vill man ju inte vara i närheten iallafall.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 13:13

MagnusÖstberg skrev:Ja, det är bättre om han verifierar.

Jag har sett uppgifter på 16mm p-p och 24mm p-p så det ligger nog däremellan iallafall.

Xmech är ju inte intressant, där vill man ju inte vara i närheten iallafall.

Jo det är intressant, av helt andra orsaker som ite har med "vad man vill använda" att göra :)
bara ren "tålighet" liksom... :)

16mm p-p = 8mm one-way....
det låter lite om det skulle vara one-way utan borde vara 24mm p-p = 12mm one- way

Detstämmer ganska bra med vad man kan "uppskatta" det till om man bara rent víssuellt försöker avgöra hur mycket dom jobbar när man ligger under den gräns då dom börjar låte tråkigt... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 13:40

Från någon gammal Audio Pro-broschyr vill jag minnas att deras största basmoduler B4-200 pumpade 6 liter, 110 dB vid 20 Hz ståendes i rum. Av de 6 kom 4.5 liter från basreflexporten. Alltså 4 gånger mera än elementens pumpvolym. Det går kanske att räkna baklänges på någon Ino modell? Det finns väl uppgifter om max ljudnivå på flera av dem?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 13:43

Ja, därav vill jag gärna vet av konstruktören själv också :)

men tills han kommenterar får det stå kvar i rubriken att deär okontrollerade uppgifter så att ingen annan tror något annat !

jag har inte lust att ringa honom och störe om detta obetyderliga ämne... han får hemsk gärna kommentera dock för jag är redigt nyfiken på hur det förhåller sig :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-24 13:47

Ah... så då kommer mina profX-4 att kunna maxpumpa lika mycket som mina andra baslådor? Förvånar mig iofs inte med tanke på hur bra effekt jag fått av dem i min lilla bio.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-24 14:10

Varför finns det inga riktiga xmax uppgifter på inoelement så folk slipper spekulera så mkt?

Inte första tråden jag läst som folk spekulerar och gissar i angående inoelements slaglängd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-24 14:11

zapanasta skrev:Varför finns det inga riktiga xmax uppgifter på inoelement så folk slipper spekulera så mkt?

Inte första tråden jag läst som folk spekulerar och gissar i angående inoelements slaglängd :)

För att endast ingvar vet med säkerhet och han har inte släppt de upgifterna.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 14:25

Det är lite synd... då det blir så mycket speculationer av det hela...

Men jag ville gärna höra vad ni alla har för tanker kring detta och vad ni har för uppfattning :)

Om man ska gå på tekniken bakom och hur Ingvar uppger förhållandet mellan Infra och profundus så borde portnignen i Ino's Profundus moduler bidra med an faktor om minst 3 !
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-24 14:34

Har sett ino-x basarna i verkligheten,ser ut som en sls-10 bas med sls-12 magnet.

Nu finns det ju mer saker man kan ändra på som inte syns såklart,men sls tolvan har ett x-max på 8,3mm och jag tror inte ino-x basarna har så mkt mer.

Sls-12.. http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-12-woofers/peerless-sls-830669-12-woofer-coated-paper-cone/

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-24 14:34

Varför undrar du över detta? Tror du dig mäktig att bygga bättre lådor än Ingvar?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-24 14:36

Ja det e lite tråkigt. Jag hade JÄTTEGÄRNA haft alla parametrar på elementen så man kan simulera i basta.

Sen vad gäller prestanda mellan infra och prof så har väl ingvar endast uppget att man behöver ca 3ggr så många infra som prof för att få samma ljudtryck runt avstämningen. Om 1st prof eller 3st infra ger lite mer än den andra har jag aldrig läst han skriva om.

Om vad gäller pumpförmåga under avstämningen så tror jag att en oktav är väldigt positivt räknat. Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med ino modulerna men de lådor jag simulerat på faller bara några Hz under avstämningen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-24 14:41

Ragnwald skrev:Varför undrar du över detta? Tror du dig mäktig att bygga bättre lådor än Ingvar?

Varför skulle jag tro det? Bara för att jag diskuterar utseendet på ett element 8O

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-24 15:11

adzer skrev:
zapanasta skrev:Varför finns det inga riktiga xmax uppgifter på inoelement så folk slipper spekulera så mkt?

Tycker det är lite konstigt.. Känns lite som hysh-hysh, och det brukar det ju oftast vara om något är lurt.
Kan det vara så att det helt enkelt är vanliga XXLS som det sitter ett klistermärke som det står Ino på ?
Om någon börjar protestera hej vilt mot att det skulle vara helt vanliga XXLS så kan ju denne då redovisa uppgifterna eftersom Ingvar då aldrig har "släppt dom uppgifterna" ?

Det står ju styckepriser i prislistan på alla element "för dom som vill leka själva" ?
Hur är det meningen att man ska kunna leka själv om man inte har parametrar på elementen ? Ska man chansa sej fram till en låda då, eller ska man enbart bygga efter Ingvars rekommendationer ?
Känns inte som så mycket "lek" då...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 15:21

Ragnwald skrev:Varför undrar du över detta? Tror du dig mäktig att bygga bättre lådor än Ingvar?

Riktat till mig ?

Ehhh, nej... :?
har jag väll inte påstått... av ren nyfikenhet bara och vilja att få veta saker och av intresse för vad ni på forumet anser/ tror er veta och vill veta gällande detta :)

Därav startade jag tråden !

Och jag kräver inte att någon svar kommer fram, men det vore kul Om det gjorde det...

Som sagt, det är nyfikenheten som driver mig i allt jag gör !
Och har altid gjort, och komemr förhoppningsvis alltid att göra också ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 15:25

adzer skrev:Ja det e lite tråkigt. Jag hade JÄTTEGÄRNA haft alla parametrar på elementen så man kan simulera i basta.

Sen vad gäller prestanda mellan infra och prof så har väl ingvar endast uppget att man behöver ca 3ggr så många infra som prof för att få samma ljudtryck runt avstämningen. Om 1st prof eller 3st infra ger lite mer än den andra har jag aldrig läst han skriva om.

Om vad gäller pumpförmåga under avstämningen så tror jag att en oktav är väldigt positivt räknat. Nu vet jag inte exakt hur det ligger till med ino modulerna men de lådor jag simulerat på faller bara några Hz under avstämningen.

Jag skrev fel...

0,5Okt över och 0,5Okt över skulle det varit !
det är vanligast :)

det va altlså vad jag menade men formulerade det fel !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 15:34

bakerman22 skrev:
adzer skrev:

Tycker det är lite konstigt.. Känns lite som hysh-hysh, och det brukar det ju oftast vara om något är lurt.
Kan det vara så att det helt enkelt är vanliga XXLS som det sitter ett klistermärke som det står Ino på ?
Om någon börjar protestera hej vilt mot att det skulle vara helt vanliga XXLS så kan ju denne då redovisa uppgifterna eftersom Ingvar då aldrig har "släppt dom uppgifterna" ?

Det står ju styckepriser i prislistan på alla element "för dom som vill leka själva" ?
Hur är det meningen att man ska kunna leka själv om man inte har parametrar på elementen ? Ska man chansa sej fram till en låda då, eller ska man enbart bygga efter Ingvars rekommendationer ?

Följande är vad jag på rak rm kan komma på som skiljer dom åt vad jag sett :)

1: Ino basen har inte dubbla spolar. (någon XXLS version har det)

2: ino basen har en någon djupare korg då jag sett 8har inte sett alla XXLS vaerioner)

3: Ino basen heter inte samma sak som XXLS basen

4: Ino basen har ett annat lim på damkåpan än vad jag stött på hos XXLS

5: Nominella impedansen anges vara högre
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-24 18:44

Jag tror det är rimmligt att anta att Xmax är i närheten av SLS12 på X-modulerna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-24 18:45

DVD-ai skrev:
bakerman22 skrev:
adzer skrev:

Följande är vad jag på rak rm kan komma på som skiljer dom åt vad jag sett :)

1: Ino basen har inte dubbla spolar. (någon XXLS version har det)

2: ino basen har en någon djupare korg då jag sett 8har inte sett alla XXLS vaerioner)

3: Ino basen heter inte samma sak som XXLS basen

4: Ino basen har ett annat lim på damkåpan än vad jag stött på hos XXLS

5: Nominella impedansen anges vara högre

Ingen skillnad alls då egentligen ?
Lite lim, annat namn och kan vara mätt och specad annorlunda ?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-24 18:53

DVD-ai:s tankar började när jag skojade med honom på MHB och skrev att fyra LMS 5400 U motsvarar ca Prof X-72. :wink:
Men det stämmer nog inte. Det är nog mer i stil med Prof X-45. :)

Därav denna fundering om mängd svept luft.
Jag vill också veta. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-24 18:54

Någon som vet SD och xmax på ybasarna?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 18:59

Om du menar på att det jag just räknade upp inte skulle vara någon skillnad så undrar jag:

Vad vill DU att en skillnad ska bestå utav för att få vara just "tillräcklig" för att få kallas en skillnad ?

Jäkla märklig frågeställning va ? :P

Det är för att jag inte alls förstår hur du utefter det som jag skrev, som va basserat på vad JAG har sett, hur du kan skriva att det inte är någon skillnad då jag faktiskt angav sådant som helt rakt av är skillnader ?! :?

Små förändringar kan göra stora resultat och det faktum att korgen ÄR djupare är för att bla ge mer Xmax och eftersom (enligt ingvar) motorsystemet är ett helt annat så har elementet givits helt andra egenskaper.

Om du kräver att det måste vara store vissuella skillnader för att det ska få godkännas så, ja tyvärr då blir du nog besviken...
Men ca 2cm djupare korg och andra klart synbara "små" skillnader finns ju, och som (rätt utförda) kan ge stora förändringar på sättet som elementet arbetar.

Annars får man väll ta samma element och byta korg, måla konen svart och sätta andra anslutningar på så att det ser jätte annorlunda ut men har samma egenskaper.
Blir jätte mycket dyrare helt i onödan... Men då har man en vissuell skillnad.

Detta gäller ju alla ellement, stor prestandamässig Skillnad är INTE = stor vissuell skillnad.

KAN vara det, men är absolut inget krav... :)

Edit: la till lite Smilisar för att förtydliga att detta inte hade en bitter underton vilket jag märkte det framstod som när jag läste genom det själv :S
Är bara genuit nyfiken på detta med vad Ino basarna har för Pumpförmåga och genuint nyfiken på vad du Backerman22 tycker är tillräckligt stora skillnader :)

Edit2: stavfelen kommer på köpet... Buss + Ifån !!!
Senast redigerad av DVD-ai 2012-01-24 19:13, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 19:01

bakerman22 skrev:DVD-ai:s tankar började när jag skojade med honom på MHB och skrev att fyra LMS 5400 U motsvarar ca Prof X-72. :wink:
Men det stämmer nog inte. Det är nog mer i stil med Prof X-45. :)

Därav denna fundering om mängd svept luft.
Jag vill också veta. :)

Det är ingen tävling Bagarn, så du behöver inte larva dig ;)
Och även om det vore det så efter det jag hört så spelar det nog bättre hemma hos mig nu med två st små skitlådor än din stora as... :P ;)
(Fixa rummet FFS!!! ) ( eller 8st basar till ! :D)

Nej jag har funderat till och från under något år, men inte blivit av att jag frågat Ingvar...

Din kommentar va det som fick mig att åter igen börja fundera ch skapDe tråden, det har du rätt i :)

Ska dock göra det nästa gång vi ses jnder avslappnade förhållanden (Lltså inte stressigt läge)

Är kul att veta, även om det bara är av akademiskt värde så är jag nyfiken och jag gillar att stilla min nyfikenhet :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 19:15

Bagarn:

Fan, om de stämmer att dom skulle vara som 45st pX moduler skulle det vara närmare 100-110 liter....
då måste du fan ge dig och fixa ditt problem på något vis... :P
E ju fan inte klokt... Du borde ha MASSAOR med kapacitet!
Och om man ska tro alla som varit hos dig så är det verkligen inte så...

De e tråkigt tycker jag :(
Jag vet ju vad du vill ha och känns kasst att du inte får det... :?
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-24 19:20

Ett LMS5400 har ca 17ggr mer VD än ino x-basen så 4st LMS5400 motsvarar infraX-68 ungefär. Vore coolt att ha :D

Men om man går på portat så klarar man sig med 23st profundusX :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-01-24 22:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-24 19:27

Exakt min tanke :)

Om man nu tänker att en pX modul levererar ca 2,4liter :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-24 19:30

DVD-ai skrev:Exakt min tanke :)

Om man nu tänker att en pX modul levererar ca 2,4liter :)

Nja nu har jag räknat enkel väg med xmax på 8mm dvs 0,27liter.
Vore skoj om invar kunde bekräfta verkliga xmax på denna.

Gör vi en annan jämförelse mot L26ROY som har en VD på 0,51l så blir det 9ggr så många L26 som LMS5400.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino