Ett portat system som är bra optimerat flyttar ju runt 3gånger så mycket luft som ett slutet system med ett element med samma luftfluttningsförmåga.
Detta gäller ju i området runt dess avstämning, över detta område så är det ju jämt och är det dessutom sällan av så stor vikt med hög luftpumpningsförmåga då det är tämligen "lätt" att spela högt ändå...)
Och under den portade lådans avstämning så vinner den slutna i och med en flackare avrullning.
Jag har för mig att ca 0,5oktav över och 0,5oktav under Avstämningsfrekvensen (kan vara mer!) så kan man se den portade lådan som med kapabel än den slutna dito.
Detta eftersom portens bidrag har både en viss amplitud men även ett Q, alltså över hur brett område som porten hjälper till kan variera mycket mellan konstruktioner.
Så... Då kan man väll säga att en portad låda flyttar ca 3ggr så mycket luft runt avstämningsfrekvensen (+/- 1oktav) som en sluten låda med samma element?!
Alltså, om ett element i sluten låda flyttar 1liter så flyttar samma element i en bra optimerad portad låda ca 3liter som maximalt över detta område

Då, hur mycket luft flyttar Inos olika element ?
Av dem idag kända elementen i alla fall... Hur ser det ut ?
Hur mycket luft har Ingvar lyckats optimera dom portade konstruktionerna till att flytta ?
Skulle vra väldigt kul att veta då detta ofta kommer på tal lite här och där, alltså hur mycket luft flyttar den ena eller den andra konstruktionen...
Och jag har inte någon gång sett något riktigt givande svar på detta någonstans ifrån...
Så jag skulle vilja veta detta, Ha ett svar en gång för alla !

Kom med era ideer och tankar här !
Jag är nyfiken på att höra alla era ideer och tankar kring detta akademiska ämne.

Edit:
Såhär skringer Ingvar i denan tråden på sida3.
"Jag har ju dimensionerat dem inte bara med hänsyn till maximal linjär
slaglängd utan också att de skall vara väbetedda vid överstyrning, och att
de skall ha lägsta möjliga hörbarhet per mätbarhet. Men Y-basen (W121)
kan i förekommade fall nå runt 3,5 - 4 cm slaglängd p-p utan att de som
lyssnar rapporterar att de tycker det låter distorderat. X-basen (W104)
kan slå 2,5-2,8 cm för samma kriterium - lyssning i rum på normalt pro-
grammaterial. Båda kan slå mycket längre än så utan att ta skada av det.
Max användbar slaglängd för Y-basen är väl ungefär 5 cm.
- - -
Men - jag är av uppfattningen att headroom är alltför ofta undervärdetat,
och jag skulle inte råda någon att dimensionera sitt bassystem snålare än
att man når vad man tycker att man behöver, vid bara utnyttjade av
hälften av maximalt användbart slag.
Så om man ser sina X-basar slå mer än 1,4 cm p-p dagligdags, så menar
jag att man behöver ett större system. Och ser man sina Y-basar slå mer
än 2 cm så gäller samma sak. Marginaler är en viktig komponent i jakten
på välljud. 6 dB är lagom, tycker jag. "