Iron Maidens Ullevikonsert

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Iron Maidens Ullevikonsert

Inläggav Hetsporren » 2005-07-09 10:08

I kväll brakar det loss och Maiden-febern är högst påtaglig i stan. Får se om jag tar mig in, något som bara för några dagar sen hade vart helt otänkbart men efter att ha hört Håkan Perssons Maiden-special på P3 i veckan och efter att ha läst om att de bara kommer spela låtar från deras fyra första album, så blir även jag lite sugen på hårdrocksfolkfest... Kul grepp det där förresten, vilket motiveras med att "de unga fansen inte hört de plattorna", och tänk om t ex U2 gjorde nåt liknande och bara spelade låtar från Boy, October, War och The Unforgettable Fire!? Hm, då hade man förstås gått miste om låtar som Where The Streets Have No Name, I Still Haven't Found What I'm Looking For och One... 8O :wink:

PS: Maidens trummis spelade 90 min fotboll i Paddigtons publag (bestående av personal och stammisar!) på Överåsvallen i går. Glenn Hyséns 15-årige son, Anton, avgjorde: 0-1.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-07-09 12:20

Synd att biljetterna tog slut så fort.......annars hade jag(vi) varit där :cry:

Nu försöker jag hitta en billig tv-motagare alt tv-kort för att kunna titta på konserten via projektorn.......annars får jag hoppas att nån spelar in den på hårddisk el dvd.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-09 13:15

Magnus skrev:Synd att biljetterna tog slut så fort.......annars hade jag(vi) varit där :cry:

Nu försöker jag hitta en billig tv-motagare alt tv-kort för att kunna titta på konserten via projektorn.......annars får jag hoppas att nån spelar in den på hårddisk el dvd.

jag spelar in den på DVD+! Biljetter brukar gå att köpa utanför för ca 200:- st, om man är kall...

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-07-09 13:26

Hmm. man kanske skulle åk ner till gbg ändå........nu är bilen lite paj och vi skulle behöva dra om ett par timmar senast för att hinna......
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-07-10 04:24

Nån som såg killarna i gummibåten innan konserten?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-10 10:10

Tja, vad säger man? Halvkul hårdrocksfest med bra publikrespons
men med lite för få riktiga ljusglimtar, där framförallt heavy metal-
symfonin "The Phantom of The Opera" höjde sig över mängden...

PS: Jag har konserten inspelad på DVD+ om nån vill kopiera. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-10 15:10

Jag var inte hemma under lördagskvällen, här gällde grillfest i Bromma :-)

Men min dator funkade som den skulle och jag har förevigat såväl TV2- som P3 Live- sändningen. Lite snabbkoll har visat att burken klarade av att spela in båda delarna utan problem.

Var det en bra konsert?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-10 20:26

Jag såg typ halva på TV. Jag tyckte inte det var så kanon, lite enahanda liksom. Mer variation tack!

Bra fart på sångaren (Dickenson?) i alla fall. Tyckte dock han hördes lite dåligt. Kanske avsiktligt, kanske klantigt mixat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-11 00:35

Man kan ju disskutera om dom ändå inte tagit sig vatten över huvudet då det bara var låtar från det fyra första plattorna...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-11 00:48

Manzarek skrev:Man kan ju disskutera om dom ändå inte tagit sig vatten över huvudet då det bara var låtar från det fyra första plattorna...

Det var väl då dom var bra... 8)

Alltså, jag har egentligen aldrig gillat IM. Men så hörde jag deras konsert i Sthlm förra året (förförra?) och tyckte den var ganska najs. En lyssning på deras senaste studioalbum bekräftade dock att jag inte gillar IM. Så jag gissar att det var deras live-framträdande jag gillade och inte deras musik som sådan. Ja, eller nåt. Kanske dom har rätt i att dom är ett live-band och har svårt att fånga musiken på CD.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-07-11 11:08

Jag såg konserten från ca kl 22.00 och blev mycket imponerad. Iron Maiden är ett band som är mycket lätt att tycka om. Intelligenta, sympatiska människor som trivs med vad de gör, och gör det bra. Sedan får man ta att musiken kan bli något enahanda emellanåt. Hårdrock ska uppenbart, liksom jazz, blues och en del annan musik, upplevas live för att komma till sin rätt. Konstrasten är bara alltför tydlig mellan energin och glädjen hos dessa medelålders hårdrockare och en hel hög dysterkvistar till singer-songwriters som ser ut som om de sålt smöret och tappat pengarna. Minus för de pratiga och okunniga kommentatorerna från SVT och P3 som borde ha strukits helt eller ersatts av mer initierade personer. Jag själv hade kunnat bjuda på mer relevanta kommentarer, som t ex det faktum att klippen var alltför snabba och inte fokuserade på de enskilda instrumentala insatserna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-11 16:08

"En lyssning på deras senaste studioalbum bekräftade dock att jag inte gillar IM."

Låt bli att basera dina slutsatser på några sena album. Håll dig till de fyra första istället, precis som du själv skrev lite längre upp var det ju då de var (riktigt) bra. Visst har de blixtrat till ibland senare också, men i synnerhet Piece of Mind är oöverträffad.

Att de skulle ha tagit sig vatten över huvudet genom att bara spela tidiga låtar tycker jag motsägs ganska kraftigt av att de sålde ut Ullevi på ett par timmar. Av stämningen i publiken att döma var det heller inte något större fel på låtvalet...

Själv tycker jag spellistan var så gott som perfekt, med undantag för att de lite tristare extranumren hade kunnat bytas ut mot t.ex. Flight of Icarus och The Prisoner. Ljudet var bra, man behövde inte ens öronproppar, annat än mellan låtarna, för att inte bli döv av publikljudet. Det som hade kunnat vara bättre var scenen, den hade gärna fått vara någon meter högre.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-07-11 16:37

Kul att SVT börjat spela in och sända med 5.1 ljud (exempelvis den här konserten)!
Och visst kan Maiden rocka! :)

Lage

Inläggav Lage » 2005-07-11 17:51

Konserten var suverän, det var ett otroligt ös och ljudet var helt ok, betydligt bättre än det som SVT sände (dåligt med bas).

Manzarek skrev:Man kan ju disskutera om dom ändå inte tagit sig vatten över huvudet då det bara var låtar från det fyra första plattorna...

Vad menar du?
Det ger många fans chans att få höra låtar som kanske aldrig mer kommer att spelas, vilket är anledningen att de bara körde låtar från de 4 första albumen. Flera resencenter tycker att de tog inte med de bästa låtarna som Children of the damned, Flight of Icarus & the Prisoner, men det är ju låtar som de brukar spela live och troligvis kommer att spela igen. Då tycker jag det var bättre att de körde lite udda låtar så att man fick chans att höra dem. Det är inte särkilt roligt med best of varje turné!

Nästa turné kommer att bli vintern 2006 med ett nytt album i bagaget och på turnen efter det kommer de köra låtar från de 4 albumen mellan 1984-1990, dvs. Powerslave --> No prayer for the dying

Även In Flames var bra och det var ovanligt mycket ös i publiken för att vara ett förband.

Hetsporren skrev:
PS: Maidens trummis spelade 90 min fotboll i Paddigtons publag (bestående av personal och stammisar!) på Överåsvallen i går. Glenn Hyséns 15-årige son, Anton, avgjorde: 0-1.

Det var visserligen basisten Steve Harris som spelade fotboll, medan trummisen Nicko McBrain spelade golf :wink:

Heder åt SVT som sänder en sådan här livekonsert, hoppas att de fortsätter med liknande arrangemang :D

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-07-11 18:11

Heder åt SVT som sänder en sådan här livekonsert, hoppas att de fortsätter med liknande arrangemang

Verkligen :) , vad jag hört(läst) så har väl SVT frågat flera band :?: Men fått nej av dom flesta.
Finns inte så många stora band med en sån härlig inställning till sig själva och sin musik som IM 8)
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-11 23:25

Bill50x skrev:Det var väl då dom var bra... 8)

Alltså, jag har egentligen aldrig gillat IM. Men så hörde jag deras konsert i Sthlm förra året (förförra?) och tyckte den var ganska najs. En lyssning på deras senaste studioalbum bekräftade dock att jag inte gillar IM. Så jag gissar att det var deras live-framträdande jag gillade och inte deras musik som sådan. Ja, eller nåt. Kanske dom har rätt i att dom är ett live-band och har svårt att fånga musiken på CD.

/ B

Gillade inte heller senaste studioplattan speciellt mycket.

Kolla upp från debutverket fram till skiva nr 7 (Seventh son of a seventh son), bra blanding av lätt och svåtlyssnat.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-12 09:05

Lage skrev:
Hetsporren skrev:PS: Maidens trummis spelade 90 min fotboll i Paddigtons publag (bestående av personal och stammisar!) på Överåsvallen i går. Glenn Hyséns 15-årige son, Anton, avgjorde: 0-1.

Det var visserligen basisten Steve Harris som spelade fotboll, medan trummisen Nicko McBrain spelade golf :wink:

Jo, jag har fått höra att jag blandade ihop dem. Sorry.
Steve skriver väl dessutom nästan alla Maidens låtar?

PS: Tydligen höll man sig inom Miljöförvaltningens decibelgräns (100 i snitt)! 8O

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-12 14:28

"Steve skriver väl dessutom nästan alla Maidens låtar?"

Faktiskt inte. Han har skrivit en hel del låtar förvisso, men faktum är att alla utom Nicko (fast nu lär även han ha gjort det!) har skrivit låtar. Många låtar har också fler än en upphovsman.

"PS: Tydligen höll man sig inom Miljöförvaltningens decibelgräns (100 i snitt)!"

Förvånar mig inte, jag stod ganska långt fram och behövde som sagt inte proppar, annat än som skydd mot publikljudet.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-12 22:04

Lage skrev:Konserten var suverän, det var ett otroligt ös och ljudet var helt ok, betydligt bättre än det som SVT sände (dåligt med bas).

Vad menar du?
Det ger många fans chans att få höra låtar som kanske aldrig mer kommer att spelas, vilket är anledningen att de bara körde låtar från de 4 första albumen. Flera resencenter tycker att de tog inte med de bästa låtarna som Children of the damned, Flight of Icarus & the Prisoner, men det är ju låtar som de brukar spela live och troligvis kommer att spela igen. Då tycker jag det var bättre att de körde lite udda låtar så att man fick chans att höra dem. Det är inte särkilt roligt med best of varje turné!

Nästa turné kommer att bli vintern 2006 med ett nytt album i bagaget och på turnen efter det kommer de köra låtar från de 4 albumen mellan 1984-1990, dvs. Powerslave --> No prayer for the dying

Det jag menade var det är storartat nu, och kommer bli överjävligt bra nästa turne - Powerslave till No prayer -. Vad som sen väntar är perioden Fear of the Dark till Brave new World. Maidens sämsta i karriären. Kommer gå och se dem (2007?), och visst finns det aldrig spelade guldkorn som britterna kan vaska fram, men det kommer garanterat bli en VÄLDIGT ojämn setlist :evil: .

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-13 07:57

Nästa turné ja, sa inte Bruce att de kommer till Scandinavium i vinter?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-13 10:12

Det var väl det han sa. De skulle ju tydligen släppa ett nytt studioalbum. Inte för att jag vill vara negativ, men jag har svårt att föreställa mig att de kommer att kunna komma ens i närheten av sin forna storhet.

Lage

Inläggav Lage » 2005-07-13 13:14

Bruce sa "Next Winter" vilket jag antar betyder vintern 2006, eftersom de turnerar tills början av september och sedan ska in i studion och spela in skivan så har jag svårt att tro att de hinner släppa skivan och turnera igen till denna vintern.

Manzarek skrev:
Det jag menade var det är storartat nu, och kommer bli överjävligt bra nästa turne - Powerslave till No prayer -. Vad som sen väntar är perioden Fear of the Dark till Brave new World. Maidens sämsta i karriären. Kommer gå och se dem (2007?), och visst finns det aldrig spelade guldkorn som britterna kan vaska fram, men det kommer garanterat bli en VÄLDIGT ojämn setlist :evil: .

Det har de aldrig sagt att de ska göra!

De har bara planerat in två turnéer, vilka är för nästa skiva och sedan följande 4 skivor (skulle inte förvåna mig om de tar med fear of the dark också). Jag tror inte de kommer att göra en tredje turné på samma tema, eftersom anledningen till denna turnén var att spela låtar för fansen som de troligtvis inte kommer höra igen (och tjäna pengar förstås :wink: ). De senare skivorna har de ju turnerat med relativt nyligen så det finns inget behov av att göra spelningar med bara de skivorna.

Som tur är kan man ju välja om man vill gå på en konsert eller inte :wink:

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-14 22:30

Lage skrev:Det har de aldrig sagt att de ska göra!

De har bara planerat in två turnéer, vilka är för nästa skiva och sedan följande 4 skivor (skulle inte förvåna mig om de tar med fear of the dark också). Jag tror inte de kommer att göra en tredje turné på samma tema, eftersom anledningen till denna turnén var att spela låtar för fansen som de troligtvis inte kommer höra igen (och tjäna pengar förstås :wink: ). De senare skivorna har de ju turnerat med relativt nyligen så det finns inget behov av att göra spelningar med bara de skivorna.

Som tur är kan man ju välja om man vill gå på en konsert eller inte :wink:

Jävligt kul om de skiter i en turne tillägnad 90- tals verken. Skulle ju vara samma sak som att erkänna bristen i materialet de spelade in under den tiden. Om du sen räknar dem som "De senaste skivorna" får det stå för dig. Att materialet från dessa skivor varit underrepresenterat på (best of)turneér vet nog alla. :wink: Besöker deras konserter gör jag ändå, de tillhör faktiskt kategorin arenarockare med väldigt hög lägstanivå, tillsammans med Bossen och några andra.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-15 08:00

Manzarek skrev:de tillhör faktiskt kategorin arenarockare med väldigt hög lägstanivå, tillsammans med Bossen och några andra.

Skillnaden är bara att Bossen (& Co) har en betydligt högre högstanivå än Iron Maiden... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-15 18:30

Hetsporren skrev:
Manzarek skrev:de tillhör faktiskt kategorin arenarockare med väldigt hög lägstanivå, tillsammans med Bossen och några andra.

Skillnaden är bara att Bossen (& Co) har en betydligt högre högstanivå än Iron Maiden... :mrgreen:

Högre lägstanivå också 8).

Tänk om han gjort en Early Days turne! Från Greetings till Darkness!! Hade lätt följt hela jävla Europaturnen.

Off topic... :wink:

Lage

Inläggav Lage » 2005-07-19 22:42

Manzarek skrev:
Jävligt kul om de skiter i en turne tillägnad 90- tals verken. Skulle ju vara samma sak som att erkänna bristen i materialet de spelade in under den tiden. Om du sen räknar dem som "De senaste skivorna" får det stå för dig. Att materialet från dessa skivor varit underrepresenterat på (best of)turneér vet nog alla. :wink: Besöker deras konserter gör jag ändå, de tillhör faktiskt kategorin arenarockare med väldigt hög lägstanivå, tillsammans med Bossen och några andra.

Lage skrev:De senare skivorna har de ju turnerat med relativt nyligen så det finns inget behov av att göra spelningar med bara de skivorna.

Med detta menade jag de senaste två, dvs Brave new world, 2000 och Dance of death, 2003. På dessa live shower spelade de låtarna från de albumen och dessutom flera låtar från X factor, Virtual X, faktiskt fler än de spelade från Seventh son of a seventh son, Caught somewhere in time, och lika många som de spelade från The number of the beast.

Skulle det blivit en tredje turne på samma tema skulle de spelat de sista fem skivorna No prayer for the dying--> Dance of death. Eftersom Bruce hoppade av efter Fear of the dark så kommer den nog vara med på nästa early years turné.

90-talsverken som du tycker det är "jävligt kul om de skiter i" blir då No prayer for the dying, 1990, The X factor, 1995 & Virtual XI, 1998 där de två senare är med Blaze Bayley på sång.

Visst 90-tals materialet är sämre än tidigare utgivna skivor och även sämre än de två senaste, men varför skulle de ge sig ut på en turné och spela bara 90-tals materialet när de dessutom har spelat det år 1998, 2000 & år 2003. Själva meningen med "early years" att få höra låtar man inte hört på länge och kanske aldrig kommer att få höra igen.

Alla artister som håller på länge gör mer eller mindre dåliga skivor emellanåt. Om om de inte åker ut och spelar just de sämre skivorna live varför skulle det "vara samma sak som att erkänna bristen i materialet de spelade in under den tiden". Musik handlar inte om detta, jag tror du har missat något vitalt nämligen att musik ska vara kul.

Jag antar att du inte skulle vilja att bossen gav sig ut på spelningar med sitt sämsta material och jag antar också att du inte skulle tycka att han erkänner bristen i sitt materialet om han inte gör så :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-19 22:57

OT: Denna diskusion påminner mig om hur Pixies gjorde på förra
sommarens turné (eller i alla fall i Lissabon, där jag såg dem i juni),
de spelade en (1) låt från deras allra bästa album "Bossanova"...
Trots det så var konserten en riktig höjdare och snudd på magisk!

PS: Pixies gjorde totalt fem album, mellan 1987-91.

Lage

Inläggav Lage » 2005-07-20 15:45

Pixies är jättebra!

Är nyfiken, vilken låt spelade de från Bossanova :?:

VH
Håkan

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-20 16:04

Det var "Velouria", av alla klassiker! 8O

Bild
Joey Santiago spelar på sin hattbeklädda gitarr,
med en trumpinne, just innan konserten är över.
I bakgrunden syns Frank Black kompa...

At 9 o´clock, ponctually, they appeared! I couldn´t beleive that, the crowd went crazy, everybody junpping, screaming all the songs! They where all there for the Pixies! 50 or 60 thousand people! I think the band was surpriesed with all that, Kim was allways smillig but I thought she was a little bit disttant from the other members(just my oppinion). Frank was GREAT, almost can´t discribe him! He looked like he was enjoing a lot, like he knew he was beeing so important to all those people, he even smiled to the crowd(like he knew what that moment meant for all of us). Joey was perfect! And David also. I wanted to tell you so many other things but , you know, I´m not recouvered yet, never will be!
I got so many good pictures! I´ll send them later. Just another thing, my son saw on the news that there were people from New Zeland, Australia, Spain,... just for the Pixies! The festival got their better nigth just because of them! This is really crazy! I only understod that it was so full of people when I was almost smashed by the crowd in my back. I´m AMAZED. There will never be any band like the Pixies. They have a strengh, they go deep inside me.

Citat och foto lånat av Rita Ramunni, från ett Pixies-forum.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-21 14:40

Lage skrev:Visst 90-tals materialet är sämre än tidigare utgivna skivor och även sämre än de två senaste, men varför skulle de ge sig ut på en turné och spela bara 90-tals materialet när de dessutom har spelat det år 1998, 2000 & år 2003. Själva meningen med "early years" att få höra låtar man inte hört på länge och kanske aldrig kommer att få höra igen.

Alla artister som håller på länge gör mer eller mindre dåliga skivor emellanåt. Om om de inte åker ut och spelar just de sämre skivorna live varför skulle det "vara samma sak som att erkänna bristen i materialet de spelade in under den tiden". Musik handlar inte om detta, jag tror du har missat något vitalt nämligen att musik ska vara kul.

Du har säkert hört klyschan om "banden som toppade på 80- talet men tappade i kvalité under 90- talet" allt för många ggr redan. Emellertid är den intressant. Min grundtanke är följande: Om nu Maiden skulle göra en turne med material uteslutande från den period du och jag tjatar så mycket om, finns där förvisso glömda guldkorn att vaska fram, men som helhet skulle en sådan konsert inte hålla om man jämnför med vad som senast på Ullevi levererades.

Och det där sista, att musik ska vara kul. Betalas i runda slängar 500 riksdaler för ett evenemang på (ca) tvåtimmar blir timpriset 250 spänn. Då ska man inte ha kul, utan - för att citera Pelle och Erik Gustafsson - "hamna i koma". Det du skriver är dock ett utbrett fenomen. Tror t. ex. att många på Eminems spelning i höst kommer bevittna denna just för att han gjort "en massa kul musik". :?

Nästa

Återgå till Musikstugan