Byggtråd Kraken 212

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
barco

Byggtråd Kraken 212

Inläggav barco » 2012-01-27 22:38

Ett glas rött, en 12" bas, en skål med jordnötsbågar och ett 140kg 11bitars pussel är fredagsmys för mig. Perfekt nervarvning och start av bygget av horn nr 2 av Petters design.

Bild

Se "designtråden" : http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35581

hififorumtråd om denna design : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78063
DIYaudio : http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/160879-build-your-own-2x12-th.html

EDIT: Länk till provlyssningsinlägg http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1288872#1288872

EDIT: Lagt till fler bilder med mått då den saknas i en del trådar...

BildBild
Bild
Bild
Senast redigerad av barco 2013-11-15 23:57, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-27 22:56

Spännande. Sågvin kan behövas. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2012-01-27 23:16

Kul! Kör hårt 8) Vi kallar den för Kraken 212, den namngavs av föstebyggaren på DIY-Audio :)
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-27 23:34

Ragnwald skrev:Spännande. Sågvin kan behövas. :)

Som tur är så är det inte sågvin. Allt har jag fått uppsågat av lokala sågen (har dålig erfarenhet av sågning på egen hand) till det högst acceptabla priset 60kr. Det är "bara" att rita in var saker skall sitta och varva upp kexmaskinen. Men det blir imorgon, tror inte husets sovande innevånare skulle uppskatta det nu.

PetterPersson skrev:Kul! Kör hårt 8) Vi kallar den för Kraken 212, den namngavs av föstebyggaren på DIY-Audio :)

Ett mycket bra namn. Vore kul om man kunde få med det på något sätt "på fronten" men det lämnar jag nog till mina vänner som är mer lagda åt sådant.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-28 13:18

Ny dag och resten av familjen ville åka och titta på hästtävling.
Perfekt för mig.

Lite kexhål gjorda och utritad placering av lite bitar
Bild

Precis nu innan lunch hann jag limma lite och sätta i spänn. Man behöver ALLTID fler och större tvingar verkar det som....
Bild

Dags att hämta elementskruvar och fixa hål i biten där de 2 12"arna skall bo. (efter maten alltså).
Senast redigerad av barco 2013-11-11 10:44, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-28 13:28

Såja. Nu börjar det fanimig likna nåt. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Byggtråd Kraken 212

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-28 13:58

barco skrev:Ett glas rött...

Varning där. Jag gjorde sammalunda härom sommaren, efter en eftermiddag vid grillen skulle jag "bara" fixa till några gavlar och stag till pågående bygge. Tre av tre skivor blev kapade till fel mått. Jag släckte och stängde till garaget utan att meddela omgivningen resultatet.

Sedan dess är det "dont drink and DIY" för min del :oops: .

Uppmuntrande annars, att det finns fler som trotsar ett stökigt garage för viktigare projekt. "Reclaim the garage"!

140kg horn - antar att du har en plan för hur dina monster ska förflyttas efter färdigställande. Eller har du möjligen sweet spot mellan vinterdäck och strandmadrasser 8) ?!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-28 14:17

Kalejdokom skrev:Sedan dess är det "dont drink and DIY" för min del :oops: .

Nja.. alltså en öl eller ett glas vin, kan ju ibland vara förutsättningen för att väcka kreativiteten och att slå bort manjanatänket. :wink:

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-28 14:21

Kalejdokom skrev:

Varning där. Jag gjorde sammalunda härom sommaren, efter en eftermiddag vid grillen skulle jag "bara" fixa till några gavlar och stag till pågående bygge. Tre av tre skivor blev kapade till fel mått. Jag släckte och stängde till garaget utan att meddela omgivningen resultatet.

Uppmuntrande annars, att det finns fler som trotsar ett stökigt garage för viktigare projekt. "Reclaim the garage"!

140kg horn - antar att du har en plan för hur dina monster ska förflyttas efter färdigställande. Eller har du möjligen sweet spot mellan vinterdäck och strandmadrasser 8) ?!

Allt redan färdigsågat från sågen, annars hade jag inte gjort det... handlade bara om att lägga ut bitarna och rita lite. Men jag gör förmodligen större misstag när jag INTE dricker vin, för då är jag så stressad.

Stökigt garage? Jag lovar att ta bilden från andra hållet nästa gång idag så får du se hur det ser ut. Du kommer hålla med om att den sida du ser är den städade.

När jag byggde första hornet så hade jag approximerat vikten till 100kg utifrån antal kvm 22 mdf och det är ju helt okey att bära om man är två. När jag och kompisen tog tag i det så insåg man direkt att det inte fanns en chans att det vägde 100kg. Men vi lyckades bära in det ändå, inga trappor som tur är. Väl inne vägde vi det till 140kg.

Så, plan och plan, vi hugger väl i igen antar jag. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-01-28 19:46

Ja, det blir ju inte några lättviktare det där med horn... Är det inte bäst att bygga på den plats där det skall bo när det är färdigt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-28 20:04

100kilo i pi60-format är ingen enkel match för två heller. Hoppas du har rullplattor el. dyl.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-28 21:24

Max_Headroom skrev:Ja, det blir ju inte några lättviktare det där med horn... Är det inte bäst att bygga på den plats där det skall bo när det är färdigt?

Nja, bygga den på plats är inte så bra, blir så dammigt i bion och där skall det inte vara något damm (enbart popcorn är godkänt).

Nattlorden skrev:100kilo i pi60-format är ingen enkel match för två heller. Hoppas du har rullplattor el. dyl.?

Nej, inga rullplattor. Vi bar in det förra och visst var det tungt men inte så överjävligt. Drygt 140kg blir ju ca 70kg per person och det funkar (faktiskt, hade inte trott det om jag vetat det innan vi gjorde det). Det jobbiga är att man får böja sig för att få det genom dörren, men det går det med.

Här är dagens sista bild, det är ju svårt att få till ett riktigt effektivt bygge när man måste vänta på att limmet torkar (kanske väntar jag onödigt länge, men det är ju lika bra).
Nästan allt "inuti" hornet är fastlimmat. Hål borrade och förskruvade för elementskruvarna (det glömde jag förra gången och det var lite struligt att komma åt) innan jag limmade dit baffeln.
Jag är osäker på om jag hinner bli klar med allt imorgon eller om det blir så att överdelen får lyftas på plats och limmas på måndag eller liknande.

Bild
Senast redigerad av barco 2013-11-11 10:45, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-28 21:53

Nattlorden skrev:100kilo i pi60-format är ingen enkel match för två heller. Hoppas du har rullplattor el. dyl.

Mina baslådor i flytspackel vägde 250 kilo.
Dom tog vi på två. Ibland är det fördel att inte vara en tanig akademiker, utan en byggare. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-28 22:07

bakerman22 skrev:Ibland är det fördel att inte vara en tanig akademiker, utan en byggare. :wink:

Visst, det är därför vi anställer er ibland. :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-28 22:34

Bar bakerman in dina i28?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-28 23:52

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Ibland är det fördel att inte vara en tanig akademiker, utan en byggare. :wink:

Och det är därför vi saltar fakturorna till just er. :wink:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-28 23:53

Ragnwald skrev:Bar bakerman in dina i28?

Ja. Han trodde att dom var fastlimmade i golvet, men jag tog en på varje axel. :D

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-29 20:18

Idag blev det familjeutflykt med korvgrillning, djurklappning och pulkåkning och ingen av dess härliga aktiviteter byggde klart hornet.

Jag hann i alla fall limma dit lite fler bitar och rita på innefrån på "locket" så jag vet var jag skall kexa (många kex blir det när man lägger på locket).

Kvar är stagning med plywood och att lägga på locket. Ja, sätta dit elementen kan ju vara bra, annars känner man sig nog lätt dum när man limmat ihop.

Bild
Senast redigerad av barco 2013-12-06 00:50, redigerad totalt 3 gånger.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-29 20:20

Då borde du bli klar ikväll. Limmet torkar ju på runt 20-30 minuter, inte helt men absolut så det är hanterbart. :)

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-29 20:37

KarlXII skrev:Då borde du bli klar ikväll. Limmet torkar ju på runt 20-30 minuter, inte helt men absolut så det är hanterbart. :)

Min erfarenhet är att det inte alls torkat på den tiden. Men jag har löjligt mycket lim. Jag brukar ge det minst 4h, då känns det okey.

Jag kan i alla fall inte fortsätta idag sovdags för lilltjejen och sågen för att göra stagning låter för mycket.
Jag gillar: Horn, crtprojektorer, mikroprocessorer, datorer, större fyrtaktsenduro och min familj.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-01-29 22:37

barco skrev:
KarlXII skrev:Då borde du bli klar ikväll. Limmet torkar ju på runt 20-30 minuter, inte helt men absolut så det är hanterbart. :)

Min erfarenhet är att det inte alls torkat på den tiden. Men jag har löjligt mycket lim. Jag brukar ge det minst 4h, då känns det okey.

Jag kan i alla fall inte fortsätta idag sovdags för lilltjejen och sågen för att göra stagning låter för mycket.

Äh, barn är ljudtåliga !
Jag kommer ihåg på Countryfestivalen i Vaxholm sent sjuttital, då kröp det in en unge i bashornet, sen kröp han ut och somnade framför. (undrar om denne växte upp och blev basnörd).
Själv har jag sovit mig igenom nån tråkig gospelkonsert på konserthuset som 5:åring.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-29 22:41

slockna skrev:
Äh, barn är ljudtåliga !
Jag kommer ihåg på Countryfestivalen i Vaxholm sent sjuttital, då kröp det in en unge i bashornet, sen kröp han ut och somnade framför. (undrar om denne växte upp och blev basnörd).
Själv har jag sovit mig igenom nån tråkig gospelkonsert på konserthuset som 5:åring.

Korrekt, men jag har på empirisk väg kommit fram till att kexmaskinen går bra, sticksågen och bandslipen går inte bra.
Inte värt att chansa i alla fall :) SÅ bråttom har jag inte, sker ingen biotittning när det inte är helg i alla fall så bara det blir klart i veckan så är det lugnt.

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-30 22:56

Inte går det fort nu inte, men hann i alla fall handsåga (när dottern sover) stagningen i plywood.

Bild

Nästa steg "storkexningen" av locket.
Senast redigerad av barco 2013-10-28 22:21, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-30 22:57

Ragnwald skrev:Bar bakerman in dina i28?

i28 är lätt runtbollade. pi60s-s är en helt annan division.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-30 22:58

bakerman22 skrev:
Nattlorden skrev:

Och det är därför vi saltar fakturorna till just er. :wink:

Och sen får våra vänner advokaterna jobb i nästa skede...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-30 22:59

barco skrev:Inte går det fort nu inte, men hann i alla fall handsåga (när dottern sover) stagningen i plywood.

Bild

Nästa steg "storkexningen" av locket.

Häftigt bygge!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-30 23:17

Ja jösses, nu får bilen stå ute i kylan.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-30 23:43

Barco kanske har en Smart.
Den kan han parkera med ett horn som carport.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-30 23:53

Kalejdokom skrev:

De där var väl inget, jag rev ett kök på fyllan en gång, det skulle ändå göras, men det blev lite på impuls när man dragit i sig lite vin. Kändes bra när jag började. Frugan var utomlands nån vecka och jobbade, gissa om jag var klar när hon kom hem - NOT
inte ok...
Men det blev bra till slut, fick ställa in ett par bjudningar också som vi skulle hålla i 8)

Nä, man skall hålla sig från drickat när det finns verktyg i närheten...

Användarvisningsbild
barco

Inläggav barco » 2012-01-31 13:32

Ragnwald skrev:Ja jösses, nu får bilen stå ute i kylan.

Inget nytt där. Var länge sedan bilen slutade få plats i det garaget, ungefär två motorcyklar sedan. Det finns inte ens som plan längre att få in bilen :)

Nästa

Återgå till DIY-forum