Thomasbergman skrev:Nej, det är så sant, att om man spelar en HDCD CD i en spelare för 795 kr, utrustad med HDCD-decoder, faller det hela förmodligen på annat en HDCD-chipet i sig. Det är ju inget trolleri. Visst är det så du menar?
Nej, jag menar det jag skrev.
Alltså att jämföra en CD uppspepad i en perfekt CD-spelare, med samma CD uppspelad i valfri (hur bra du vill) HDCD-spelare, kommer alltid att blir till CD-spelarens fördel. Objektivt sett. Någon som lyssnar kan förstås tycka något annat, inklusive att kassettband låter bättre.
Sedan var det mitt osmidiga val av uttrycket "om bakfoten", som jag använde i början. Men faktiskt. Om man som du, anser sig ha god information om en sak utan att faktiskt ha det, och sedan formar en nedlåtande, förlöjligande bild av saken, så skadar det ju mer än det är informativt.
Hypotetiskt. Vem säger att jag inte har god information? Det enda jag sagt är att HDCD god stora ansträgningar för att upprätthålla ett avsevärt hemlighetsmakeri, till skillnad från alla seriösa system som alltid stöds av en omfattande offentlig dokumentation. Om du kan hjälpa till att sprida info så alla heder till dig!
Jag tänker på det du skriver här ovan: "PS. Att hävda att en HDCD (som dels slänger bort en bit i upplösning när den spelas i en konventionell CD-spelare, men den gör annat också...) skulle låta bättre än en konventionell CD-spelare är lika absurt det också. Det stämmer inte alls! "
Så här är det på riktigt:Den där förlorade biten är en bit som används i syfte för att "en-coding" ska kunna informera de-kodern. Den används som mest 5% men oftast 1% till 2% av tiden och då som "dithering" för de övriga 15 bitarna. Den kan mätas men upplevs inte.
Som sagt - att förlorad information "skulle låta bättre än en konventionell CD-spelare är lika absurt det också". Man kan naturligtvis hävda att detta inte hörs, men vad du påstod var att det skulle bli BÄTTRE än samma CD (utan HDCD) skulle låta bättre i en HDCD-spelare, samt att en HDCD-skiva låter bättre än en CD avspelad i en CD-spelare utan HDCD. Direkt från reklammaterialet, och det var bara det jag vända mig emot.
Sedan skriver du på ett sätt som verkligen kan skada:
"Jag personligen, tycker inte aktörer som dels kommer med falska påståenden, och som dessutom håller på med en massa hemlighetsmakeri har i seriösa sammanhang att göra. HDCD-aktörerna har sedan starten vägrat att klart redogöra för vad HDCD gör för något. Inget dokument som beskriver processerna på annat sätt än rent säljsnack finns. Mycket oseriöst. Kejsarens nya kläder ungefär."
Visst. Man måste få skriva vad och hur man vill. Men ibland handlar det om att med hjälp av bristande kunnighet som grund, skapa ett smittande rykte, ibland livsfarligt för en produkt eller ett projekt.
Jag kan inte ta ansvar för HDCD's hemlighetsmakeri, men om du kan göra bot mot det så all heder till dig!
Jag vill därför härmed lysa ut ett omfattande material skrivet av två från Pacific Microsonics, varav en är Keith O. Johnson, som sedemera bildade Reference Recordings.
Maila mig på
thomas@hitbutiken.com så skickar jag dig genast. Jag är borta från 2005 07 17 och fram till näst kommande söndag.
Ok. Du ha redan fått mitt email!
Jag tror förvisso jag läst det förut (i JAES), men det skadar aldrig med repetition. I texten framgår om jag minns rätt alla problem med systemet.
("Professor" Johnsson startade RR redan på 70-talet om jag inte minns fel. Superba inspelningar många av dem. Verkligen. En av de första som förstod behovet av kompensering för njurmikrofoners inverterade proximiy-effekt. Än i dag är denna i stort sett okänd för nästan alla aktiva inspelningstekniker.)
Avslutningsvis vill jag uttrycka min respekt för SACD som många gånger låter bättre än HDCD. Däremot är dom flerkanaliga utgåvorna ibland lite konstiga i hur man gjort ljudet i flerkanal. En av dom jag däremot tycker kan få detta att fungera riktigt bra är Opus3. Jag rekomenderar dom!
Jag håller med om det där med Opus3. Det är befriande "okomplicerade" helakustiska inspelningar. oh om sanningen skall fram betyder ju inspelningstekniken oerhört mycket mer än vilket medium man väljer att lägga inspelningen.
Personligen tycker jag att upplösningen hos CD, HDCD och SACD för praktiskt bruk inte skiljer sig så väldigt mycket dock.
SACD har större bandbredd och är förvisso bättre än CD vid låga frekvenser

, men är upplösningsmässigt sämre än CD vid höga frekvenser.

HDCD är bättre än CD under gynnsamma omständigheter och förutsatt en HDCD-spelare

, men sämre än CD på en CD-spelare utanHDCD, det vill säga på >90% av marknadens alla CD-spelare.
DVD-A däremot är något helt annat...
Ett äkta högupplösningssystem. 256 ggr högre upplösning i amplituddomän, och mer är en oktav större bandbredd än CD, till och med > två oktaver extra i tvåkanalsmode.
Trevligt.
Vh, iö
[Edit:
Morello!
Detta är andra gången du får in inlägg medan ja sitter och skriver!
Ja, det du beskriver stämmer utmärkt med mitt minne. utan HDCD-dekodning kan dynamiska olinjäriteterna bli rätt allvarliga - lite åt reklamradiohållet, vilket häpnadsväckande nog har anförst från HDCD-håll som något som är en fördel, eftersom det komprimerade ljudet låter bättre!
Det skall till tilläggas dock, att kompressionsartefakterna från HDCD inte behöver bli så stora som du nämner, det beror ju på hur origialinspelningen såg ut.
Vh, iö]
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).