Reklamslogans är inte alltid den närmaste approximationen till sanningen.
Men bra på att återge fonoagrammen kan man argumentera att Quad var,
jämfört med många av konkurrenterna, vid tiden för uttalandet.
lennartj skrev:IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Phonogramtroget kan man ju få hela vägen fram till högtalarutgången, visst. Men sen går uppfattningarna isär, huruvida man vill/kan skapa en illusion av verkligheten i ett befintligt vardagsrum.
Tycker inte det är fel att därifrån prova olika utvägar, tills man känner sig nöjd och glad.
Men kunskap och medvetenhet om vägvalens innebörd, skadar ingen.
Håller med in i minsta detalj.
- - -
Vill även påminna om att "trohet mot fonogrammet" är det enda som en
anläggning kan åstadkomma på konsekvent basis. Och det är även det
enda som inbegrips i förekommande standarder för "hifi".
Och det är ju rätt så självklat egentligen. Anläggningen kan ju inte veta
något om hur troget fonogrammet är mot verkligheten som föregick det.
Man kan värdera fonogrammets trohet om verkligheten, och anläggningens
trohet mot fonogrammet.
Men att tala om
"anläggningens trohet mot ursprungshändelsen" är goddag yxskaft.
Originalhändelsen matas ju inte in i anläggningen.
Vh, iö
Begrepsförvirringen kring vad
hifi är (eller inte är) har ältats till leda i andra trådar. Jag har inte tänkt ta upp någon stridsyxa igen, utan bara påpeka att väljer man fel ord (Ingvar har valt rätt från sitt perspektiv) som utan eftertanke kan tyckas vara synonymt i det praktiska fallet så blir det reaktioner.
Hifi är inte endast mätnormer som DIN 45 500 och IHF definierat utan även ett begrepp som just går ut på jämförelse mot ursprungshändelsen.
I den fetade meningen ovan ska då det understrukna ordet bytas till
återgivningens, då är lyssnaren/människan och dennes perception med och avgörande för hur "hög trohet" återgivningen har jämförd med ursprungshändelsen.
Jag håller förstås med om allt detta (eftersom det är kloka ord, och helt
självklara) - menar till och med att det är fundamentalt.
Vad jag säger är bara att man när man jämför med ursprungshändelsen
(svårigheterna med att kunna göra det är ett kapitel för sig, som jag läm-
nar denna gång) så bör man ha klart för sig att man bedömer fideliteten
för "fonogram+anläggning" - i kombination! Det man hör är inte ensamt
kännetecknande för anläggnigen - hur gärna den som.äger anläggningen
vill, om det lät bra.

Speciellt om personen är den typen som har sina
fonogram för att kunna spela sin anläggning...
- - -
Fonogrammet kan vara mer eller mindre troget ursprungshändelsen och
anläggningen kan vara mer eller mindre trogen fonogrammet. Men ens an-
läggning har inte tillgång till ursprungshändelsen driekt, utan den KAN bara
"återge fonogrammet". Och har man tur så är den bra på det.
Sen kan ju detta självklart göras JUST med avsikt att komma så nära ur-
spruingshändelsen som möjligt. Det är faktikst just det som är skälet till
att JAG försöker återge fonogrammet så väl som möjligt.
(Vilket inte skall förenklas till en transmission, för så enkelt är det det inte,
inte ens nästan; det inbegriper ju en fullskalig flerdimensionell dekodning av
informationen på fonogrammet, baserad på en mer eller mindre väl utarbe-
tad ide om hur kodingen till fonogrammet skedde. Men som väl är är stan-
darden fri i ena änden, läs inspelningsänden. Den är bara fastslagen i den
andra, så så svårt blir det faktiskt inte.)
- - -
Men att man är i händerna på fonogrammakarna är svår att göra annat åt
än att spela in själv och/eller i förekommande fall tillgripa kompensationer*
för färgningar på fonogrammet som är så uppenbara att man kan köra dem
på fri hand. Således kan man hitta en totalåtergivning som känns trolig att
vara närmare den ursprungliga händelsen än återgivning av fonogrammet
utan nämnd kompensation (som kan vara t ex en tonkontroll).
Det är min filosofiska inställning till saken - och jag vågar påstå att den är
framgångsrik. i det att jag spelar musik en mass med stor behållning och
praktiskt taget aldrig reflekterar jag över apparaterna när jag gör det.
Vh, iö
- - - - -
*Kan nämna att det är min uppfattning att sådana kompensationer helst
skall vara helt fria variabler och att de alltså inte bör vara karaktärer som
sitter där obortkopplingsbara - i form av färgningar i anläggningen.
Men jag säger därmed inte att det är en universell sanning och inte heller
att det går att uppnå till 100%. Det är "som jag vill ha det", bara. I varje
fall i någon av mina anläggningar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).