Värt att notera.Kicken skrev:Obs!
Lägg märke till att skalningen på frekvensmätningen ha större upplösning för den ofasade mätningen i Troels mätningar = variationer ser större ut på den ofasade mätningen.
Moderator: Redaktörer
Värt att notera.Kicken skrev:Obs!
Lägg märke till att skalningen på frekvensmätningen ha större upplösning för den ofasade mätningen i Troels mätningar = variationer ser större ut på den ofasade mätningen.
MagnusÖstberg skrev:Värt att notera.Kicken skrev:Obs!
Aerob skrev:MagnusÖstberg skrev:Värt att notera.Kicken skrev:Obs!
Är det inte samma mätning med två olika skalor för att tydliggöra skillnaden mellan kurvorna?
Alla tre bafflarnar är ju representerade med varsin färg..
Eller svamlar jag fortfarande
paa skrev:Aerob skrev:MagnusÖstberg skrev:Värt att notera.Kicken skrev:Obs!
Är det inte samma mätning med två olika skalor för att tydliggöra skillnaden mellan kurvorna?
Alla tre bafflarnar är ju representerade med varsin färg..
Eller svamlar jag fortfarande
Jo det ser faktiskt ut som du har rätt!
Sidan är lite rörigt uppställd måste man nog säga, man får lätt intrycket att grafer ovanför varann visar samma fall med olika mätningar, men så är det alltså inte alls.
MagnusÖstberg skrev:Värt att notera.Kicken skrev:Obs!
paa skrev:paa skrev:IngOehman skrev:Istället för att göra åtgärder sådär på tumregelbasis, så föreslår jag att man
undersöker det enskilda fallet istället. Jag har stött på massor av fall där det
varit bättre att inte fasa insidan. Att då ha fasat den är ju lite synd.![]()
Tumregler är dåliga regler.
Vh, iö
Vilken funktion har då tunneln och den smala spalten som uppstår,
mellan tunnelns slut där på insidan och magneten, i förbättringen som du
upplevt eller mätt? Det blir kanske ungefär som med den yttre baffeln
med hål för magneten på basen till Carlssontrevägaren, fast den sitter på
utsidan. Skulle tänka mig att det är lite halvkritiskt med spaltbredd och sådant?
Skulle du rekommendera att undersöka i varje enskilt fall,
om det blir en förbättring när man skapar en extra lång tunnel
på insidan av baffeln, t.ex genom att limma dit en extra ring?
Jag hade inte sett Troels sida om fasning tidigare och när man granskar den noga så är det uppenbart att den slutsats som Troels drar är felaktig. Det verkar som om Troels har gått in i sin undersökning med en förutfattad mening och "bekräftat den" med sitt resultat. Jag kan tänka mig att lyssningsupplevelsen kan överensstämma med Troels upplevelse (400-1200Hz 2-3dB lägre än den fasade lådan och lägre än registret 2-4kHz kanske låter "On C we hear a full-bodied sound with deep and wide low-end response where A will make the sound thin with an unpleasant presence. It sounds congested.") men prestandamässigt är ju varianten utan fasning bättre. Med bättre menar jag att den har jämnare frekvensgång, vilket gör den klart mer lättarbetad vid filtertillverkning än den fasade varianten.Aerob skrev:Precis, det är viktigare för ett element som spelar mer än bara bas.
http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm

Det är just därför det är så viktigt att de som har stor kunskap i ett område delar med sig av kunskapen till de som vet mindre. Så har en den stora majoriteten av människosläktets samlade kunskapsbank uppkommit. Detta utesluter såklart inte att de som behöver lära sig även gör egna experiment men med grundkunskaper som inhämtats från mer erfarna i ämnet kan man göra rätt experiment och lära sig snabbare och mer effektivt.IngOehman skrev:paa skrev:Skulle du rekommendera att undersöka i varje enskilt fall,
om det blir en förbättring när man skapar en extra lång tunnel
på insidan av baffeln, t.ex genom att limma dit en extra ring?
Det där är faktikt en rätt intressant fråga, filosofiskt alltså.
Skall man alltid testa ALLA de saker som hypotetiskt går att tänka fram?
Det blir ju för praktiskt bruk närmast oändligt många saker som man kan
testa, tillräckligt för att räcka en livstid, även om man bara sysslar med en
enda konstruktion.
Japp!IngOehman skrev:MagnusÖstberg skrev:Värt att notera.Kicken skrev:Obs!
Titta noggrannare istället så ser ni förhoppningsvis att ni har fel.
Svante skrev:Självklart ska man försöka lära av andra. Självklart ska man dela med sig av det man vet. Man ska dock i sitt lärande vara kritisk mot källorna och försöka förstå det de säger, inte bara acceptera det.
Och även om det för det mesta är så att den ene vet mer än den andre så bör samtalsparterna förstå att varje kunskapsutbyte kan vara dubbelriktat och alltså gynna båda på de mest oväntade sätt. Den självutnämnda experten brottas med ett problem: han ser kunskapsutbyte som enkelriktat, dvs att kunskap bara strömmar ur honom. Det gör honom blind för inlärning, han blir dum och inte alls någon expert.
Jag har träffat många sådana, de fastnar oftast på någon mellannivå i sin yrkeskarriär och blir lätt lite dryga. De verkliga experter jag har träffat har med få undantag varit väldigt ödmjuka och lyssnande.
Jag är en stor vän av att uppfinna hjulet igen, för i den processen lär man sig hur hjulet fungerar. Det hindrar inte att man sneglar på andras hjul när man gör det.
Flummigt?
Användare som besöker denna kategori: exmag och 19 gäster