av lennartj » 2012-01-31 02:36
Den my(s)tiska 2A3 förstärkaren, tror jag är konstruerad och byggd i endast ett exemplar för konstruktörens eget bruk av samme man som för 25 år sedan på min begäran gjorde en radikal ombyggnad av mitt första par Dynaco Mk.III till SRPP i klass-A.
Som sagt, några månader innan F/E-lyssningen ägde rum besökte jag Lech och hade med mina nyss nämnda slutsteg samt några utvalda inspelningar som jag spelat i dussintals olika anläggningar.
Givetvis spelade Lech sin favoritmusik först. Återgivningen var mäktig, homogen och rumsfyllande, var man än befann sig i det stora L-formade rummet lät det ungefär likadant, men behagligast i bortre änden av L-et för det spelades STARKT.
Sedan fick jag spela mina medhavda inspelningar. Instrumentens storlek och positioner var mycket diffusa mot vad jag är van vid, men jag noterade att det lät som sångsolisten hade minst två meter bred käft.
Så bytte vi till mina slutsteg och spelade samma musik igen. Borta i rummets andra ände lät det spretigt och inte alls lika njubart som innan, MEN mitt i soffan, en aning framåtlutad framträdde en tydlig sweetspot, på gott och ont. Sångsolisten var närapå punktformig och instrumenten hade naturlig storlek och placering. Nu lät mina medhavda inspelningar mycket mer likt vad jag är van vid hemma och hos mina vänner.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]