Moderator: Redaktörer
Beakungen skrev:Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal)
Rydberg skrev:Beakungen skrev:Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal)
Pass XA30.5 ger i själva verket inte 30w per kanal i 8 Ohm utan 130w.
"While the XA30.5 may give 30Wpc into 8 ohms in class-A (14.8dBW), the distortion at this power level is low, at 0.015%. The amplifier doesn't actually clip (defined as the THD reaching 1%) until a much higher power level: 130Wpc into 8 ohms (21.14dBW). Even higher powers were available into lower impedances before clipping: 195Wpc into 4 ohms with both channels driven (19.9dBW), and 332W into 2 ohms with one channel driven (19.2dBW)." [img]
http://www.stereophile.com/content/pass ... asurements[/img]
sprudel skrev:De bästa, enligt mig
Ino, signaturmodellerna.
Näst bästa
B&W 800/801
Finns säkert många fler men de har jag inte lyssnat på. Dock finns många andra som jag lyssnat på som inte fallit mig i smaken.
Strmbrg skrev:De enda högtalare jag tycker "har gjort ett bra jobb" är de jag spelar på för närvarande, dvs Magneplanar MG1.6.
Vad menar jag med det då?
Jo, resultatet av inköpet blev precis det jag i massor av år hade längtat efter, nämligen att nå den punkt där jag inte längre behövde tänka på vare sig prylarnas beteende eller hur det låter.
Just detta - har jag insett - har nog varit mitt (odefinierade) mål från början.
Alldeles oavsett vad andra skulle tycka om ljudet eller hur det "egentligen låter", så kan jag nu sedan ett antal år tillbaka ägna mig fullständigt åt den musik jag spelar och distraheras inte alls av vare sig tankar på apparatprestanda eller rumsakustik när jag spelar skivor.
PS
Tolka inte ovanstående som ett påstående att just dessa högtalare är vare sig bra eller bäst ur ett absolut perspektiv.
Tolka det bara som att mitt mål har uppnåtts i och med inköpet.
Nattlorden skrev:Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Objektivisten skrev:Men en del verkar inte gilla dem:Nattlorden skrev:Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Men en del verkar inte gilla dem:Nattlorden skrev:Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Tips: Frågetecken på slutet innebär att det är en fråga, inte ett påstående.
jonasp skrev:NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster