Lista bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Lista bra högtalare

Inläggav Martin » 2012-02-01 15:46

Vilka högtalare har ni tyckt gjort ett särskillt bra jobb? Ge gärna en förklaring i vilket sammanhang och varför du tyckte de var så bra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-01 15:54

I min första, lilla, lya tyckte jag att ett par OD-11 fungerade utmärkt. De hängde med länge och hamnade så småningom i farsans sista lya. Sedan gick de till skrot pga fuktskador, aj aj aj...

Mitt andra par högtalare var ett par Zachry TM200 gjorda av Stephan Wänqvist, med psykoakustiskt element och allt. Fungerade riktigt bra i många år, hamnade som andrahögtalare i källaren och levde bra där till den stora översvämningen, då blev det skroten för det paret också...

Mitt tredje och nuvarande par högtalare är ett par OA-52 uppgraderade till .2 och de är så förbaskat bra att jag inte ens hittar något att tråna efter längre. Hoppas översvämningarna håller sig borta från dem i 25 år till.

Edit: Av ren nyfikenhet har jag inhandlat mitt fjärde par högtalare i detta liv och det blev ett par Quad ESL 63. Vill härmed föra in även dem på listan över goda högtalare. Kommer att utveckla mig i min kommande medlemspresentation.
Senast redigerad av hifikg 2012-03-02 00:15, redigerad totalt 2 gånger.
Sitter nöjd :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2012-02-01 15:59

Inte bara gjort ett särskilt bra jobb, utan fortfarande gör, gör Larsen L8.
Spelas på hemmavid och fyller ut hela frekvensgången, jämfört med mina OA51LEII på ett förtjänstfullt sätt.
Alltså upplever jag dem som att ha en bra balans över hela registret. Bra botten tydligt mellanregister och fyllig diskant.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-01 16:14

Fullregister:
Carlsson OA-6 typ1, har satt störst avtryck i mitt hifilyssnande på 70-talet.
OA-2212 i stort rum >30kvm, har jag levt nöjd med i över 30 år.
Lilla piPs imponerar i mindre rum <20kvm, nöjd sedan 5år.

Delat system:
Ino i56 ihop med TC LMS Ultra, imponerar med att kunna leverera på obändigt stark ljudstyrka med vidbehållen hifinivå.

Gillar även:
Focal JM-labs större system.
ALR Jordans större system.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-02-01 16:16

B&W 800. Riktigt avslappnad återgivning med riktig bas trots stor rum. Magneplanar 3,6 på SAS Radisson. Röster lät äkta.
Thiel 3,7 avslappnad återgivning. Lät mycket odistat på musiken som spelades.
Beveridge model 6 som ibland får mig att tro att röster eller ljud egentligen kommer utanför det egna yssningrummet.
Avalon Osiris (tror jag den hette). Eva Cassidys röst lät fantastiskt bra trots att det spelades ganska starkt.
JM Labs Grand Utopia spelade Fear of the dark på realistisk nivå utan att brinna upp. Det är det inte många högtalare som fixar.
Ino audio piP. Fantastiskt prisvärda om man inte spelar särskilt starkt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-02-01 16:25

Klipschorn: Lirar storband så man trillar av stolen. Av lycka! (ca 1974)

ESL-57: mitt första möte var rätt skrämmande. Så realistiskt hade jag aldrig hört något dittills! (ca 1970)

( Jag har levt med ESL-63 sedan -89 och har varit nöjd ibland och missnöjd ibland. Sedan SW-63 kom, har missnöjet avtagit, men helt försvunnit. )
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-02-01 16:54

Komersiellt:

Snell J och K, minns inte sifferbeteckningarna men dom var samtida med Snell E3. För sitt pris så var dessa rena fynd.

Snell E3. Kräver dock ordentlig förstärakre för att fungera bra, även om dom är lätta att handtera för förstärkaren, på pappret.

KEF, en mindre modell med basöppning mitt på lådan typ och ett koaxial-elemetn. Hette väl 103/2 eller nåt sånt.

NHT (minnst inte säkert modellbetecknigen, kan ha varit 2,5)

Semikomersiellt:
INO i28s
INO i56s

Hemmabyggen:
Nerkis JBL-rigg
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-02-01 18:18

OA 52
OA 6 typ I
Quad ESL
Heybrook, flera modeller
piP
Infinity kappa 7

Kommer inte på mer just nu

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-01 18:59

De bästa, enligt mig

Ino, signaturmodellerna.

Näst bästa

B&W 800/801

Finns säkert många fler men de har jag inte lyssnat på. Dock finns många andra som jag lyssnat på som inte fallit mig i smaken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-01 20:03

Jag har spelat på Magnepan 3.6 sedan 2001 men bytte till 3.7 i september. 11 år är den längsta tid jag ägt en högtalare och har man en gång vant sig vid det stora, fria ljudet större paneler ger är det svårt att gå tillbaka till mer "normala lådor". En fantastiskt prisvärd högtalare. Det är dock inget jag skulle rekommendera till dem som mestadels spelar hårdrock och elektronisk musik.

Av de många oöverkomligt dyra högtalarna (för mig och de flesta andra) jag hört är det väl mest Wilson´s större modeller som fastnat i ljudminnet men de kostar ju som sagt en ansenlig summa och kräver rejält tilltagna rum.

För någorlunda överkomliga summor skulle jag, förutom Maggisarna, titta på SF´s olika modeller, Thiel 3.7, Wilson Sophia 3, B&W 802 och en hel drös andra jag inte kommer på just nu.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-01 20:19

Magnepan MG 3.6 är ju vad jag spelar på idag. De äldre och större Tympani IVa är dock ett snäpp bättre vid viss musik men svåra att "gömma undan". När det gäller planarhögtalare har Apogee varit en annan favorit och Quad ESL kommer man inte förbi. Ino pi60 och B&W 801 ska heller inte glömas. Ino piP eller Naqref's pK är små godingar som ger mycket behållning. Martin Persson Miniring var en föregångare till dem med en liten prislapp.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-02-01 20:52

Har ju hört massor med olika högtalare genom åren. De som dock verkligen imponerat på mig mest har varit ganska få. Utan inbördes ordning.

Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal).

Forsman VSS5 - En otroligt rolig högtalare som klarar av att leverera en djupbas som är så mäktig att man trillar av stolen. Detta utan någon hörbar distorsion. Spelar allt med bravur och nästan tvingar en att spela högt bara för att det är så förbaskat roligt.

Infinity renaissance 80 - Detta var den lilla golvare som med en 8 tums bas i sluten låda gick in och golvade allt jag tidigare hört i kompisens vardagsrum. Den åt upp qrs venus till frukost trots att dessa kostar 10ggr så mycket. En högtalare som spelar rent snyggt och väldigt neutralt. Den klarar dessutom att ge dig en enorm ljudbild som verkligen omsluter en. Sen att den matar ut basgångar man aldrig trodde var möjligt i en sådan liten högtalare. Den spelar båda djupt och rent med en enorm pondus. Dock sina begränsningar i ljudtryck så klart, visserligen inget jag någonsin märkt av när man lyssnat på dessa trots hög volym.

Infinity epsilon - Dessa lirar bra, riktigt jävla bra. Det som imponerar mest är hur extremt snabb och dynamisk den är i midbas och mellanregister. Ett trumsolo på dessa är en upplevelse utöver det vanliga. Nu har jag inte hört dessa helt lagade då servostyrningen/baskompenseringen fortfarande inte är hel. Men redan nu lirar de en otroligt trevlig bas (lite ojämn dock). Kan bara tänka mig hur bra de kommer lira när allt är på plats då kommer det nog vara det bästa jag någonsin hört.

Infinity kappa 8a - Dessa högtalare är det jag lirar på nu. Finns egentligen inget i dessa högtalare jag saknar. De spelar så förbaskat bra. Rent snyggt dynamiskt med en enorm ljudbild när det krävs. De trollar bort sig själva i rummet perfekt och du hör inte att det endast är 25m2 betong man spelar i. De har en 3d som bara är löjlig när man placerat dem bra. Basen är både fysisk och ren. Den klarar av att drämma till rejält när det behövs. Detta trots en ynka 12tums bas i extremt liten sluten låda. Dessutom så har basen inte mycket till slaglängd. Det enda man kan klaga på skulle vara att de inte lirar extremt djupt. Ungefär 30hz i mitt rum sen börjar de tappa nivå. Det man måste tänka på med dessa är att de kräver en extremt strömstark förstärkare. De dippar neråt 0,5ohm och har fasvinklar och dumheter för sig som är rent löjliga. Jag driver dem med en avr 7500 på toppen och ett stort slutsteg på basen. Detta gör att jag kan spela väldigt högt innan det hela säger ifrån. Högtalarna inbjuder verkligen till att spela väldigt högt också. De spelar så extremt rent även på nivåer som är onödigt höga :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-02-02 00:42

Beakungen skrev:Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal)

Pass XA30.5 ger i själva verket inte 30w per kanal i 8 Ohm utan 130w.

Bild

"While the XA30.5 may give 30Wpc into 8 ohms in class-A (14.8dBW), the distortion at this power level is low, at 0.015%. The amplifier doesn't actually clip (defined as the THD reaching 1%) until a much higher power level: 130Wpc into 8 ohms (21.14dBW). Even higher powers were available into lower impedances before clipping: 195Wpc into 4 ohms with both channels driven (19.9dBW), and 332W into 2 ohms with one channel driven (19.2dBW)." [img]

http://www.stereophile.com/content/pass ... asurements[/img]
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-02-02 12:19

Rydberg skrev:
Beakungen skrev:Jbl everest- Dessa högtalare drivna med en xa30,5 av nelson pass lirade så sanslöst vackert att jag var på vippen att börja gråta. De fick verkligen musiken att komma till liv. När sen infected spelades gick det att spela sanslöst högt innan steget gav upp (trots allt bara 30watt per kanal)

Pass XA30.5 ger i själva verket inte 30w per kanal i 8 Ohm utan 130w.

Bild

"While the XA30.5 may give 30Wpc into 8 ohms in class-A (14.8dBW), the distortion at this power level is low, at 0.015%. The amplifier doesn't actually clip (defined as the THD reaching 1%) until a much higher power level: 130Wpc into 8 ohms (21.14dBW). Even higher powers were available into lower impedances before clipping: 195Wpc into 4 ohms with both channels driven (19.9dBW), and 332W into 2 ohms with one channel driven (19.2dBW)." [img]

http://www.stereophile.com/content/pass ... asurements[/img]

Ja jäklar det förklarar varför jag tyckte det gick att spela ovanligt högt med bara 30 watt :) Med andra ord är det slutsteget underspecat rejält då :P

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-02 15:12

Nej då. 30 watt avser klass A, därefter smyger den in i klass AB.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-02-05 20:48

Boston a40 för 1200:-.

" klädde av " alla konkurrenter vid jämförelser ( utom snell e111 och heybrook hb 1 ) kom jag ihåg. Sällsynt balanserad sluten låda som kunde spela starkt dessutom.

Ino piP : låter väldigt fint i rätt rum om man inte spelar högt, regnbågsperspektivet gör att illusionen av " ett öppet fönster" blir väldigt fint.

Magneplanar 3. 6 , spelar tom. rock bra fastän det är bandhögtalare, dock bäst på kör och akustiska instrument.

Monitor audio rx 6 , för pengarna, ca 10000:- svårslagen men kräver noggrann installation samt att spikesen monteras...

Klarar både naturlig återgivning samt lyssning efter tunemethod, en ovanlig kombination.

Som jämförelse låter tex pi 60 en aning mjukare i mellanregistret men den kostar ju betydligt mera och saknar " klippet" i ljudet från rx 6 vilket gör det roligare att lyssna till musik på den senare - tycker jag.
8)
Senast redigerad av Richard 2012-02-05 21:05, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-05 21:02

Min upptäckt började med OA6 typ2 på Pub första gången jag lade märke till rummet var så olika i olika inspelningar.
Sen har det varit en del olika horn genom åren inklusive Peter's Lowtherhorn som gav en otrolig realism på röster. Vissa inspelningar lät nästan kusligt bra men visst fanns det inspelningar man inte var så sugen på att lyssna på igen.
Bosse Hanssons horn, första gången jag hörde bas som inte lät bra högtalarbas. Luftigt med en tyngd som jag inte hört sen dess.
Bosse Bengtssons olika högtalare, för pengarna har de olika CM3 varit mycket bang for the buck .
Tympani 4 var trevliga, stora och imponerande på stor orkester.
Snell typ E och A gav lite extra med en avslappnad återgivning där högtalaren ofta försvann i ljudbilden.
Beveridge II och 5, särskilt II'orna gick det att spela oerhört högt med.
Måste upplevas, det tråkiga är ett visst behov av service och en ostabil firma som gör sitt bästa.
m.fl. m.fl.

mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2012-02-05 23:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-05 21:22

De enda högtalare jag tycker "har gjort ett bra jobb" är de jag spelar på för närvarande, dvs Magneplanar MG1.6.

Vad menar jag med det då?

Jo, resultatet av inköpet blev precis det jag i massor av år hade längtat efter, nämligen att nå den punkt där jag inte längre behövde tänka på vare sig prylarnas beteende eller hur det låter.

Just detta - har jag insett - har nog varit mitt (odefinierade) mål från början.

Alldeles oavsett vad andra skulle tycka om ljudet eller hur det "egentligen låter", så kan jag nu sedan ett antal år tillbaka ägna mig fullständigt åt den musik jag spelar och distraheras inte alls av vare sig tankar på apparatprestanda eller rumsakustik när jag spelar skivor.

PS
Tolka inte ovanstående som ett påstående att just dessa högtalare är vare sig bra eller bäst ur ett absolut perspektiv.
Tolka det bara som att mitt mål har uppnåtts i och med inköpet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-02-05 22:48

sprudel skrev:De bästa, enligt mig

Ino, signaturmodellerna.

Näst bästa

B&W 800/801

Finns säkert många fler men de har jag inte lyssnat på. Dock finns många andra som jag lyssnat på som inte fallit mig i smaken.

Oj då, läste inte färdigt, man skulle motivera också.
Ino för att de låter rent, odistorderat. Ja,rent helt enkelt, inget överdrivet som sticker ut och har hög upplösning till skillnad från vad många kallar analytiskt ljud. Det är två olika saker.
Hört dem i några uppsättningar, mest hos mig själv. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-06 10:46

Finns många bra och jag ser ingen anledning att skriva "bra" högtalare utan
drämmer till med den absolut bästa högtalaren jag någonsin hört, och det är
B&W 800D. Motiveringen är väl att den tillsammans med rummet den stod i
levererade fonogram efter fonogram utan egenljud.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-06 12:03

Strmbrg skrev:De enda högtalare jag tycker "har gjort ett bra jobb" är de jag spelar på för närvarande, dvs Magneplanar MG1.6.

Vad menar jag med det då?

Jo, resultatet av inköpet blev precis det jag i massor av år hade längtat efter, nämligen att nå den punkt där jag inte längre behövde tänka på vare sig prylarnas beteende eller hur det låter.

Just detta - har jag insett - har nog varit mitt (odefinierade) mål från början.

Alldeles oavsett vad andra skulle tycka om ljudet eller hur det "egentligen låter", så kan jag nu sedan ett antal år tillbaka ägna mig fullständigt åt den musik jag spelar och distraheras inte alls av vare sig tankar på apparatprestanda eller rumsakustik när jag spelar skivor.

PS
Tolka inte ovanstående som ett påstående att just dessa högtalare är vare sig bra eller bäst ur ett absolut perspektiv.
Tolka det bara som att mitt mål har uppnåtts i och med inköpet.

Kunde skrivit detta själv. I mitt fall handlar det dock om Audio Note AN-E SPe HE. Den enda invändning jag har är att jag inte kan spela riktigt så starkt som jag ibland önskar att jag kunde. Detta beror dock inte på högtalarna utan på att stärkarens effekt inte riktigt räcker till. Eftersom jag gillar stärkaren så till den milda grad, är ovanstående ett "problem" jag kan leva med... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-06 12:27

Flera av de jag tyckt varit bra är redan nämnda i tråden, jag vill bara lägga till TAD Reference 1 till listan.
Det är en av de få som låtit bra på mässorna de senaste åren. Senast var det ju några stora B&W i rummet bredvid, som blev totalt förnedrade av jämförelsen.
Sen är det ju priset, men det är ju ingen kvalitetsparameter brukar det heta.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-02-06 17:42

B&W Matrix 801/802 - Min första upplevelse av en högtalare som jag tyckte lät '100% bra'. Man kunde spela mycket starkt utan att de kroknade. De fungerade förvånansvärt väl i den relativt nakna miljö jag lyssnade i (vilket inte är något större mysterium om man undersöker hur högtalaren är konstruerad!)

NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.

Quad ESL-63/ESL-988 - Vansinnigt bra mellanregister och helt distorsionsfritt ljud. Dock gör deras svagheter dem helt oanvändbara för mig, de kan inte spela tillräckligt starkt. Bristen på bas går ju att lösa dock...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2012-02-06 19:00

Sonus faber, där produkten (vacker x välljud) blir ofantlig hög! Annars är gamla motala-högtalaren Luxor Transmissions line eller Celestion Ditton också skapliga ljudförmedlare, borde finnas för en spottstyver.
Salve

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-02-06 19:57

Tycker också Sonus Faber gör fantastiskt bra högtalare.

Men en del verkar inte gilla dem:
Nattlorden skrev:Sonus faber köper väl folk "enbart" av utseendeskäl?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-06 20:05

I och för sig finns det en drös med högtalare som jag gillar, men av ganska
udda anledningar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-06 20:15

Objektivisten skrev:Men en del verkar inte gilla dem:

Tips: Frågetecken på slutet innebär att det är en fråga, inte ett påstående.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-06 20:17

Nattlorden skrev:
Objektivisten skrev:Men en del verkar inte gilla dem:

Tips: Frågetecken på slutet innebär att det är en fråga, inte ett påstående.

Det är en myt. 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-06 20:19

Diskutera högtalare, inte varandra.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-02-06 23:58

jonasp skrev:NHT 3.3/2.9 - Speciellt 3.3 tycker jag är en fantastiskt bra högtalare. Dessutom var den gjord för att placeras i rum, och inte i någon obskyr halvekofri kammare. Bra på allt, utan egentliga svagheter.

Jag hade en upplevelse med NHT 1.5i i svenska laserförreningens biorum i alvik. Jag tyckte de lät bättre än 2.9 när jag jämförde med dem. Bättre mellanregister. Att det aldrig blev dem beror på att jag aldrig lyckades komma på hur jag skulle lösa basen till en rimlig kostnad, eftersom 1,5i hade en liten sluten låda. 2.5i hade inte den kvalitet i basen som jag var ute efter heller.

En annan upplevelse var Amphion Argon 2, naturligtvis. Inspirerade mig att försöka göra en egen variant av dem som golvhögtalare och för att göra historien kort är det de jag spelar på fortfarande.
MEK - MetallElementKlubben

Nästa

Återgå till Generellt om hifi