phon skrev:Ja? Dom vill väl ha maximal njutning. Ungefär som att hälla 45 liter bearnaise-sås på biffen. Maximalt helt enkelt.
Måsteru ta i så förbaskat . . .

räcker te för å testa . . .

Moderator: Redaktörer
phon skrev:Ja? Dom vill väl ha maximal njutning. Ungefär som att hälla 45 liter bearnaise-sås på biffen. Maximalt helt enkelt.
phon skrev:För att återknyta till tråden, ännu konstigare är väl att den kraftiga motkopplingen i Bryston inte gick att höra?
Det är ju motkopplingen som förstör musikaliteten i anläggningen, hela ljudet blir ju fördröjt och konstigt. Jag menar, man hör musiken, och sen hör man den motkopplade musiken en stund senare tillsammans med ny musik, det går ju inte. Å alla transienter är som helt bortkopplade. Eller hur, Bensnake?
Och ändå hörde ingen allt det här. Märkligt. Motkoppling som är så dåligt. Mycket värre än grå färgning. Möjligen skulle grå motkoppling kunna toppa det hela.
phon skrev:Okejrå ... 4.5 liter, bara liite färgning.
bensnake skrev:Om man ändå (trots akustikfix, bra högtalare och högklassig inspelning), tycker att återgivningen känns artificiell, grå, trist, tråkig och oengagerande när väl Brystonapparaten står hemma i den egna anläggningen, vad kan detta bero på?
bensnake skrev:phon skrev:För att återknyta till tråden, ännu konstigare är väl att den kraftiga motkopplingen i Bryston inte gick att höra?
Det är ju motkopplingen som förstör musikaliteten i anläggningen, hela ljudet blir ju fördröjt och konstigt. Jag menar, man hör musiken, och sen hör man den motkopplade musiken en stund senare tillsammans med ny musik, det går ju inte. Å alla transienter är som helt bortkopplade. Eller hur, Bensnake?
Och ändå hörde ingen allt det här. Märkligt. Motkoppling som är så dåligt. Mycket värre än grå färgning. Möjligen skulle grå motkoppling kunna toppa det hela.
Om man ändå (trots akustikfix, bra högtalare och högklassig inspelning), tycker att återgivningen känns artificiell, grå, trist, tråkig och oengagerande när väl Brystonapparaten står hemma i den egna anläggningen, vad kan detta bero på?
bensnake skrev:Om man ändå (trots akustikfix, bra högtalare och högklassig inspelning), tycker att återgivningen känns artificiell, grå, trist, tråkig och oengagerande när väl Brystonapparaten står hemma i den egna anläggningen, vad kan detta bero på?
bensnake skrev:phon skrev:För att återknyta till tråden, ännu konstigare är väl att den kraftiga motkopplingen i Bryston inte gick att höra?
Om man ändå (trots akustikfix, bra högtalare och högklassig inspelning), tycker att återgivningen känns artificiell, grå, trist, tråkig och oengagerande när väl Brystonapparaten står hemma i den egna anläggningen, vad kan detta bero på?
Almen skrev: Inspelningen kanske måste färgas av slutstegets interaktion med högtalaren för att uppskattas av den specifika lyssnaren?
Ragnwald skrev:Tänk om det gick att F/E-testa den inre referensen.
DQ-20 skrev:Brist på magi tror jag. Jag tycker mig se stora inslag av antropomorfism: Johan Bernström uttryckte det tydligen som att "rör har själ". Det säger mycket. Apparaterna blir besjälade och medmusikanter som ställer upp när det gäller. Det visuella intrycket är ju också mycket viktigt. Det är slående hur mycket kinesisk steam-punk som kommer till väst i form av rörförstärkare. Allt är exponerat så man riktigt kan se hur apparater "jobbar" med musiksignalen. Så tror jag.
/DQ-20
IngOehman skrev:Ragnwald skrev:Tänk om det gick att F/E-testa den inre referensen.
Om du men "F/E-testa" menar F/E-lyssna:
Klart man kan!
Det gör man ju varje gång man exponerar sig för akustisk musik! Hur tror
du att den inre referensen kommit till egenligen? Den är genom åren fram-
modellerad just genom att om och om igen ha jämförts med originalet.
Så man inte bara kan F/E-lyssna den inre referensen - den justeras också,
av det.
Tänk om alla apparater gjorde detsamma...
Vh, iö
bensnake skrev:DQ-20 skrev:Brist på magi tror jag. Jag tycker mig se stora inslag av antropomorfism: Johan Bernström uttryckte det tydligen som att "rör har själ". Det säger mycket. Apparaterna blir besjälade och medmusikanter som ställer upp när det gäller. Det visuella intrycket är ju också mycket viktigt. Det är slående hur mycket kinesisk steam-punk som kommer till väst i form av rörförstärkare. Allt är exponerat så man riktigt kan se hur apparater "jobbar" med musiksignalen. Så tror jag.
/DQ-20
Konspirationsteori med paranoida inslag. Dessutom irrelevant för frågan.
Är citatet ovan ditt svar på varför vissa inte föredrar Bryston?
bensnake skrev:Konspirationsteori med paranoida inslag. Dessutom irrelevant för frågan.
Är citatet ovan ditt svar på varför vissa inte föredrar Bryston?
KarlXII skrev:Njae..?
Konspirationsteorier finns väl främst på "the receiving end", medan konspirationerna i sig frodas på den andra sidan.
DQ-20 skrev:KarlXII skrev:Njae..?
Konspirationsteorier finns väl främst på "the receiving end", medan konspirationerna i sig frodas på den andra sidan.
Njae..?
Konspirationsteorier är just teorier som är och förblir teorier och det finns ingen "the receiving end" eftersom det inte finns någon konspiration, medan konspirationerna i sig lyser med sin frånvaro på den andra sidan. (Andra sidan av vad förresten? Styx?)
/DQ-20
IngOehman skrev:Menar du att du utesluter att han kan ha rätt?
I enskilda fall alltså.
Vh, iö
IngOehman skrev:En teori som är per definiton falsk...Vad är det för ett djur?
Menar du alltså att konspirationsteorier bara är konspirationshypoteser, och
att du därtill vill auto-falsifiera dem på direkten?
Jag håller inte med alls.
De som kallas konspirationsteorier må för det mesta vara bara konspirations-
hypoteser. Men att påstå att det inte kan ligga något i dem verkar inte helt
genomtänkt.
Då skulle man ju kunna eliminera all konspirativ ondska bara genom att säga
att den finns och lancera sitt påstående som en konspirationsteori. Så enkelt
är det tyvärr inte.
Vh, iö
bensnake skrev:IngOehman skrev:Menar du att du utesluter att han kan ha rätt?
I enskilda fall alltså.
Vh, iö
Nej. Jag utesluter inte heller att det i enskilda fall förekommer att folk sitter med en stärkare de egentligen inte gillar men envisas med att behålla bara på grund av det faktum att den visat nollresultat vid en F/E-lyssning.
Men det är nog inte så vanligt.
Panelguy skrev:Almen skrev: Inspelningen kanske måste färgas av slutstegets interaktion med högtalaren för att uppskattas av den specifika lyssnaren?
Eftersom man inte kan F/E lyssna högtalare borde det väl, om jag förstår rätt, vara svårt att uttala sig om högtalaren är absolut neutral eller bidrar med en viss färgning. I sådana fall kan det kanske vara så att vissa slutsteg passar bättre till vissa högtalare och således uppskattas mer än Bryston?
DQ-20 skrev:Jag har full förståelse för att man gärna vill tro att de sinnestryck man upplever verkligen är en objektiv avspegling av verkligheten, trots att det inte är så. Har man byggt sin verklighetsuppfattning på ett sådant antagande och dessutom låst upp sig socialt vid det så blir det för de flesta helt klart svårt att byta uppfattning.
Almen skrev:Panelguy skrev:Almen skrev: Inspelningen kanske måste färgas av slutstegets interaktion med högtalaren för att uppskattas av den specifika lyssnaren?
Eftersom man inte kan F/E lyssna högtalare borde det väl, om jag förstår rätt, vara svårt att uttala sig om högtalaren är absolut neutral eller bidrar med en viss färgning. I sådana fall kan det kanske vara så att vissa slutsteg passar bättre till vissa högtalare och således uppskattas mer än Bryston?
I och för sig kan man väl F/E-lyssna högtalare, men det är krångligt, svårt, och genererar kanske inte entydiga resultat. Så visst, jag håller med.
Om en högtalare uppfattas som neutral om den drivs av ett slutsteg som konstruerats för att fungera som en ideal spänningsförstärkare så är ju sannolikheten stor att den inte uppfattas som neutral om den drivs av ett slutsteg vars utspänning varierar inte bara med originalmusiksignalen utan också med högtalarens impedansvariationer.
Och tvärtom.
Panelguy skrev:Magnepan själva anser uppenbarligen att Bryston gör deras högtalare mest rättvisa då 28B SST2 oftast används, innebär det då att högtalaren är neutral?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 20 gäster