mzi skrev:Objektivisten skrev:Gör han?
http://www.guardian.co.uk/music/2012/feb/01/neil-young-ipod-steve-jobs skrev:Young is a notorious opponent of MP3s and other compressed music formats. He even criticises CDs, which he claims offer only 15% of the audio information contained on master recordings. "What everybody gets [on an MP3] is 5% of what we originally make in the studio," he said. "We live in the digital age, and unfortunately it's degrading our music, not improving."
Han skyller alltså på formaten, inte på mastringen (eftersom den är perfekt (100%) enligt hans resonemang).
Här pratar han om compressed music formats och om CD som är något för sig d v s inte tillhör compressed music formats. Däremot kritiserar han även CD. Han säger att på CD finns endast 15 % av den hörbara informationen som finns på inspelningens master d v s on master recordings.
Mastern är i inspelningsteknikerns värld den master som finns före mastring. Så har det varit förut i alla fall. Det är alltså den master som överlämnas till mastring eller för CD-produktion där mastring kan ingå. Mastern är den version som musiker, producent och inspelningstekniker godkänner.
Därefter fixar Mastraren resten. Därmed är det inte sagt att man använder uttrycket konsekvent och frågan är vad man egentligen bör kalla för mastern. Jag anser dock att mastern är just det stadium som är efter nedmixning och som de berörda parterna lyssnar på och godkänner.
Om man använder och kallar detta stadium i inspelningsprocessen som master så blir all annan efterföljande manipulation en förändring av mastern, men man kan då alltid gå tillbaks till den fil som är den egentliga mastern eller masterkopian.
Det Neil Young nämner är "master recording" och som jag ser det så innebär detta steget efter recording men före mastring.
Om inspelningsteknikern väljer att själv tokkomprimera och/eller topplippa musikmaterialet t.ex. 50 % av den totala speltiden och om alla i produktionsled och musiker jublar i högan sky så är det bara att gilla läget liksom. Då behövs ju inte någon mastrare och the master recording is already set.
Jag tippar att Neil Young inte tillhör dessa sistnämnda.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.