Tumme skrev:Till påsken måste väl äggen vara klara![]()
Ska bli väldigt intressant att få höra dessa skapelser.
Thomas
Hej Tumme
Vad jag förstår så är gjutverktygen för industriell serieproduktion nu tillverkade och under nästa vecka kommer de första samples att gjutas. Det skall bli spännande. Det är tänkt att jag skulle åka ner till fabriken i Italien den 6e februari. (jag har åkt på något som heter astmavirus

Jag tippar att vissa efterjusteringar av verktyget kommer att behövas; det brukar vara så med gjutverktyg. Man tillverkar gjutverktygen med tanke på att kunna efterjustera eftersom man endast kan justera åt ett håll, d v s man kan bara fräsa ur ett verktyg vilket för med sig mindre volym i verktyget och mer volym på den gjutna detaljen. Därför lägger man sig lite "snett" vid första proverna för att därefter exakt kunna mäta utfallet på den gjutna detaljen för att därefter kunna finlira på gjutverktyget. Detta brukar ta några veckor.
Därefter skall det kunna gjutas ägghögtalare för fulla muggar. När alla delar är godkända av mig och av tillverkaren så att man gemensamt kan garantera det som i investorssammanhang kallas för PROVEN MANUFACTURING PROCESS, så är det ett jättekliv framåt. Jag hoppas verkligen att det inte uppstår oväntade osannolika olösliga problem, så ännu ropar jag inte hej. Påsk är i början på april, det blir tajt men inte omöjligt, fast förpackningsmaterialet tar också sin tid eftersom det också kräver gjutverktyg.
MvH
Peter