BREMEN HD12, info om denna här

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-31 15:25

Tumme skrev:Till påsken måste väl äggen vara klara :wink:

Ska bli väldigt intressant att få höra dessa skapelser.

Thomas

Hej Tumme

Vad jag förstår så är gjutverktygen för industriell serieproduktion nu tillverkade och under nästa vecka kommer de första samples att gjutas. Det skall bli spännande. Det är tänkt att jag skulle åka ner till fabriken i Italien den 6e februari. (jag har åkt på något som heter astmavirus :( och det skulle kunna förhindra en resa)

Jag tippar att vissa efterjusteringar av verktyget kommer att behövas; det brukar vara så med gjutverktyg. Man tillverkar gjutverktygen med tanke på att kunna efterjustera eftersom man endast kan justera åt ett håll, d v s man kan bara fräsa ur ett verktyg vilket för med sig mindre volym i verktyget och mer volym på den gjutna detaljen. Därför lägger man sig lite "snett" vid första proverna för att därefter exakt kunna mäta utfallet på den gjutna detaljen för att därefter kunna finlira på gjutverktyget. Detta brukar ta några veckor.

Därefter skall det kunna gjutas ägghögtalare för fulla muggar. När alla delar är godkända av mig och av tillverkaren så att man gemensamt kan garantera det som i investorssammanhang kallas för PROVEN MANUFACTURING PROCESS, så är det ett jättekliv framåt. Jag hoppas verkligen att det inte uppstår oväntade osannolika olösliga problem, så ännu ropar jag inte hej. Påsk är i början på april, det blir tajt men inte omöjligt, fast förpackningsmaterialet tar också sin tid eftersom det också kräver gjutverktyg.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-01-31 15:38

fast förpackningsmaterialet tar också sin tid eftersom det också kräver gjutverktyg.

Men det är väl närmare sanningen (färdigt) då du redan visat (i mina ögon) ett fungerande koncept på det i Skillingaryd?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-31 16:25

screen skrev:
fast förpackningsmaterialet tar också sin tid eftersom det också kräver gjutverktyg.

Men det är väl närmare sanningen (färdigt) då du redan visat (i mina ögon) ett fungerande koncept på det i Skillingaryd?

Konceptet och ritningar är klara. Den innerförpackning jag hade med mig till Skillingaryd var fräst och inte gjuten. I produktion skall de gjutas och då skall verktyget fram. Det tar ungefär 8-12 veckor. De gjutna delarna blir dessutom betydligt snyggare eftersom plasten blir lite blank och slät.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-31 17:10

när finns dom i butik?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-31 18:54

Haakan_W skrev:när finns dom i butik?

Vet inte. Det beror på många faktorer, varav en är att delarna i chassiet måste vara godkända.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-31 19:34

nåt hum borde du väl ha? veckor månader eller år :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-31 19:45

känns rimmligt att tro på minst ett år om kapital finns
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-31 21:37

MagnusÖstberg skrev:känns rimmligt att tro på minst ett år om kapital finns

Om det finns erforderlig mängd kapital så bör det gå betydligt fortare än ett år om det inte finns tekniska hinder.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-31 21:42

Haakan_W skrev:nåt hum borde du väl ha? veckor månader eller år :)

Om det inte föreligger tekniska förhinder så bör 120-150 dagar räcka till för att få fram en första batch monterade och paketterade ägghögtalare. Sedan är det så att de kan bokas av internationella distributörer och då får butiker i Sverige vänta.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-01-31 21:44

petersteindl skrev:

Om det finns erforderlig mängd kapital så bör det gå betydligt fortare än ett år om det inte finns tekniska hinder.

MvH
Peter
Med dom två om:en så tycker jag att ett år låter rätt rimligt. Gignos 2011 kanske :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-31 21:53

Alexi skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter
Med dom två om:en så tycker jag att ett år låter rätt rimligt. Gignos 2011 kanske :)

Vi får se.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-01-31 22:48

Det ska bli riktigt spännande att få höra dessa ägg nån gång!

Men jag måste säga att usch vilket dyrt projekt det verkar vara att få igång
produktionen. Det har ju talats om dem länge här på forumet menar jag.

Lycka till iaf Peter

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-03-14 18:00

Nåt nytt?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-14 18:40

Några lärdomar borde väl kommit ur pK-äventyret?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-14 19:09

paa skrev:Några lärdomar borde väl kommit ur pK-äventyret?
Vilka då? :?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-03-14 19:17

Om inte annat så att det finns ett sug efter bra högtalare.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2011-02-13 17:46

Vad tyckte ni som var på mässan och lyssnade?

Thomas

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-02-13 19:28

petersteindl skrev:
Haakan_W skrev:nåt hum borde du väl ha? veckor månader eller år :)

Om det inte föreligger tekniska förhinder så bör 120-150 dagar räcka till för att få fram en första batch monterade och paketterade ägghögtalare. Sedan är det så att de kan bokas av internationella distributörer och då får butiker i Sverige vänta.

MvH
Peter

Kommer de att levereras i sex- eller tolvpack?
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-13 21:11

Hur dum får man va . . . :roll: hette de inte HD12 ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-02-13 21:16

Vore jäkligt skönt om de levererades i äggkartonger – då får ju kunden akustikfixen på köpet.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-02-13 23:28

de levereras i en tjusig kartong altså en äggkartong
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-21 15:28

Laila skrev:Hur dum får man va . . . :roll: hette de inte HD12 ? :D

Det blir väl sex ägg i kartongen då.

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-03-10 16:13

Tumme skrev:Vad tyckte ni som var på mässan och lyssnade?

Thomas

Här kommer en personlig reflektion från mig.. lite sent kanske, men ändå.

(Jag förbehåller mig för att det var trångt och ingalunda lätt att koncentrera sig fullt ut samt att inspelningarna som demades var okända för mig.)

Först det positiva - Det lät stort och livekänslan var verkligen där som utlovat! Basen hängde med bättre än vad man skulle kunna tro när man ser högtalarna.

Den kritik jag kommer på är att jämfört med de högtalare som jag är van att lyssna på (framförallt mina egna Mark & Daniel) så lät det något grovhugget och inte så detaljerad och "hifi" som jag är van vid.
Det var vid några tillfällen som det smärtade/ringde lite i öronen när det spelades på hög ljudnivå, något jag tolkar som distorsion. Om det uppstod i högtalarna eller fanns i inspelningen eller något annat vet jag inte.

Ljudbilden var placerad rätt högt upp i rummet som jag kommer ihåg det - det kändes som musiken spelades uppe på en 2-2,5m hög scen ungefär..

Som en parantes kan jag tillägga att jag upplevde något märkligt.. det var att musiken växlande fokuserades på olika ställen i ljudbilden. Svårt att förklara och det var inte jättetydligt men det gick liksom lite fram och tillbaks, utan att bli något lugn. Detta kan säkert ha berott på allt folk i lokalen eller min egen utmattning efter några timmar på mässan..

Allt som allt blev jag inte helsåld på högtalarna under mässan men de gav definitivt mersmak. Med musik som jag vet hur det "borde" låta skulle jag gärna ge äggen fler chanser. När centerkanalen släpps kanske det kan bli aktuellt att testa en hemmabiouppsättning :)

De lät iaf bättre än många andra uppställningar enligt mig.. (t.ex PMC, IS, Gdis, Aurelia, Amphion, Linn, Triangle)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-10 17:56

Hej Metalfan

Välkommen till Faktiskt :) På mässor försöker jag göra så gott jag kan, men det är ändå svårt att få till det som man vill ha det. Det är ju många som skall lyssna samtidigt och då ställer jag in för det. I hemmamiljö kan man ställa in för en mindre lyssnaryta, men med mer fokuserad ljudbild. Frekvensgången i olika riktningar är densamma, men andra psykoakustiska parametrar gör sig gällande.

Du bor i Stockholm, så det bör väl kunna bli fler tillfällen då du kan få lyssna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
metalfan

Inläggav metalfan » 2011-03-10 19:18

Hej Peter och tack för välkomnandet! En stor anledning till att jag gick till mässan i år var just för att lyssna på dina högtalare. Jag är en sucker för koncept och tekniker som ställer invanda tankesätt på ända.

Jag är fullt medveten om begränsningarna vid mässor och man kan ju egentligen inte dra så värst många slutsatser vid sådana lyssningar. Likaväl är det kul att höra hur olika uppsättningar presterar..
Jag ser som sagt fram emot fler lyssningstillfällen under mer ordnade former!

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2012-02-05 08:07

Då är det inte långt kvar till mässan och möjlighet att lyssna på äggen igen. När jag var och lyssnade på mässan förra gången så var all musik okänd för mig och det gjorde det svårt att få någon riktig känsla för hur dom lät förutom att det lät stort vilket jag gillar. Jag vet att det är svårt att få till ljudet på mässor men med helt okänd musik så har i alla fall jag ingen referens alls.

Så min fråga Peter är kan du redan nu mindre än en vecka kvar till mässan möjligen avslöja något i musikväg du tänker spela så att man skulle ha möjlighet att i förhand bekanta sig med musiken?

Kommer det vara ungefär samma upplägg på demon som sist? alltså att man inte stänger/låser dörren och låter folk komma och gå som dom vill. Jag hadde önskat demos på bestämda tider eller när det blir fullt för att kunna få höra hela demon från början och inte komma in i mitten av demon och inte veta vad man missat.

Thomas

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-05 12:26

Absolut bästa är att ta med sig egen musik, har inte träffat på någon utställare som har sagt nej än, tvärtom verkar dom tycka det är rätt skoj.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-02-05 12:45

Jag gissar att "Keith don´t go" kommer att spelas. Peter var faktiskt den gjorde att jag fick upp ögonen för just den låten. Som sedan har blivit en stor favorit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-05 13:31

Fast just den fälldes kommentaren om på vår träff igår att den inte är värst utslagsgivande, utan låter bra på allt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-05 13:40

Nattlorden skrev:Fast just den fälldes kommentaren om på vår träff igår att den inte är värst utslagsgivande, utan låter bra på allt...

Bra, bättre, bäst.
Eller galet tokbra kan den också låta med rätt förutsättningar.

Jag tycker iofs det är sant för mycken musik som är vettigt inspelad.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd