Tack!
Stefan
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
schmutziger skrev:Fjonken hade hittat en väldigt trevlig ny artist. En sann gitarrvirtuos som imponerade stort! Spelade på som om där inte vore en morgondag.
Tror han är svensk till och med han hette Nils Löfgren
Fjonkalicious skrev:Jag tänkte göra ett inlägg här men jag känner lite såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=orZoO85RThU
Fjonkalicious skrev:Jag tänkte göra ett inlägg här men jag känner lite såhär:
Kribban skrev:Fjonkalicious skrev:Le TV box. Exakt vilken vet jag inte, kändes rätt windows-aktigt.
Förmodligen en av Telias digitalTV-boxar
Glebster skrev:Fjonkalicious skrev:Jag tänkte göra ett inlägg här men jag känner lite såhär:
Var f-n grävde du upp den?! Spela svår liksom...
jonasp skrev:Hej, tack för alla glada tillrop. Jag lovade att återkomma med lyssningsintryck. Skälet till att det fick vänta var att jag ville spela några av låtarna som vi körde på Unholys OA51 på mitt eget par.
Nu är den jämförelsen lite orättvis. Hos Unholy spelade vi fullregistrigt större delen av tiden - jag delar mina OA51or vid 80 Hz och därunder är de assisterade av 4 st NHT1259 med basreflexavstämning.
Men Unholy, jag funderar uppriktigt på om det inte är något fel på ditt par. Typ om du har fått delningsfilter eller så. Alternativt är det bara rummet som ställer till det. Skillnaden i hur jag upplever dina OA51 och mina egna är helt enkelt grotesk!!!
Vi tar det från början, igen:
Unholys OA51
Jag upplevde djupbasen som betonad. Unholys tidigare strul med att få till basen i han rum gör att detta inte var någon större överraskning. Resten av registerna är svårare att beskriva. Det är något instängt i röståtergivningen, något murkigt - som gör att över delen av röstområdet dessutom blir lite murkigt. Samtidigt upplevdes mellanbasen fullständigt impotent.
Unholys pi60s
Överlag lät dessa mycket mer homogent. Givetvis var de även betydligt mer potenta, gick djupare basen och man kunde dra på riktigt ordentligt utan tillstymmelse till missljud från högtalaren. I flera fall tyckte några i publiken att det var för starkt (se t ex Fjonkis kommentar ovan). Jag hade utan tvekan kunnat tänka mig att dra på betydligt mer i ett par fall, men gillar inte att misshandla grannar i andras lägenheter. (Mina egna är bortskrämda eller döva sedan länge) Uppfattar energikurvan som lite väl fallande. Tror det beror på att rummet är mycket obehandlat akustiskt.
Jonasp OA51
Har spelat samtliga låtar där jag tyckte att röster lät illa/murkiga på Unholys OA51. Dessa är bland andra Depeche Mode Enjoy the Silence, Rhythm Divine (Yello), m fl. På mina OA51 låter det inte murkigt alls, och inte heller vasst. Däremot är klangen en smula slank (vilket har sin helt naturliga förklaring i högtalarens konstruktion). Enda abret hemma hos mig är en lätt väsighet i övre röstområdet/nedre diskanten. Denna verkar avta med tiden, men kan troligen tillskrevas rummet. Mina OA51 låter MYCKET bra och jag föredrar dem lätt framför LTS S2. De är oerhört mycket renare och tydligare i ljudet, utan att för den skull bli hårda. Jämfört med pi60s hos Unholy är skillnaden liten, men jag tror de blir ledsna om jag försöker spela allt för starkt... pi60s är fenomenalt ren när det spelas väldigt starkt.
PappaBas skrev:Skriver bara kort från min telefon:
Tack för jättetrevlig tillställning!
Intressanta reflektioner om individuell känslighet.
Jag är känslig för betonad diskant där det väser och sörjar ihop.
Det var något skumt med OA51:orna för det lät inte alls som hos Smutz.
Oklart varför. Bom Ellberg:s steg lät jättefint tyckte jag och det var otroligt snyggt innuti!Kanske Bo kan brusfixa Unholys steg med den manligaste kondensatorbanken jag sett?
Mitt intryck av OA12 består, den låter helt underbart som en högtalare att leva med, som lounge högtalare. Låter stort och mysigt.
Sedan var det ju pi60... Först lät den lite "mörk" men sedan insåg jag att det bara var diskanten som var perfekt! Precis som jag vill att det skall låta!
Detta är helt klart min nya referens!
Bästa ljudåtergivare jag hört! Punkt!
Fantastiskt kul gäng och kul att träffa alla kunniga personer...
Själv sjunker jag djupare hifiträsket...här skall det mätas och konstrueras filter
Tack till Unholy för allt. Hälsa flickvännen att hon måste öva på ursäkterna för att inte närvara!
schmutziger skrev::D
Tack för en fantastiskt trevlig kväll!
Pappa-musik, basportsfladder och lyxservering av schnaps!
I just detta specifika fallet så måste jag säga att OA51LE2 lät rätt entusiastiska i diskanten på ett sätt jag inte känner igen hemifrån. Misstänker skarpt att kablarna inte var av långkristallint koppar och det är det lätt hänt att högtalare upplevs som just ljusa då...
Eller kanske rummet.
Pi60s lät väldigt trevligt, trots avsaknad av de inte så fantastiskt vackra absorbenterna. Man såg dock klara influenser från Hificonsult och deras växtbaserade lösningar här istället. Verkar funka prima.
Fjonken hade hittat en väldigt trevlig ny artist. En sann gitarrvirtuos som imponerade stort! Spelade på som om där inte vore en morgondag.
Tror han är svensk till och med han hette Nils Löfgren
En av få nerdträffar där vi inte lyssnade på Dire Straits, inte ens på skoj! Trots att det blev en hel del pappa-musik.
jonasp skrev:Nyligen rullade Five Miles Out på undertecknads OA51LE2, spelade hyfsat starkt men inte jättestarkt.
Det lät inte hårt någonstans!!!
Glebster skrev:jonasp skrev:Nyligen rullade Five Miles Out på undertecknads OA51LE2, spelade hyfsat starkt men inte jättestarkt.
Då återstår det att se om det är rummet eller högtalarna som spökar hos den ohelige.
UnholyRishna skrev:Glebster skrev:jonasp skrev:Nyligen rullade Five Miles Out på undertecknads OA51LE2, spelade hyfsat starkt men inte jättestarkt.
Då återstår det att se om det är rummet eller högtalarna som spökar hos den ohelige.
Så då är frågan hur vi löser detta spörsmål. Jag kan ju släpa med mig mina hem till någon som har ett par också..
Glebster skrev:UnholyRishna skrev:Glebster skrev:jonasp skrev:Nyligen rullade Five Miles Out på undertecknads OA51LE2, spelade hyfsat starkt men inte jättestarkt.
Så då är frågan hur vi löser detta spörsmål. Jag kan ju släpa med mig mina hem till någon som har ett par också..
...förslagsvis till Schmutzi eller jonasp som uttryckligen sagt sig vara förskonade från problematiken. *vid det här laget mycket nyfiken*
jonasp skrev:Förslagsvis till undertecknad. Schmutzi vill av någon outgrundlig anledning lyssna på de gamla liken LTS S2.
Och.... the more the merrier!
paa skrev:Snitsigt, men jag vet inte varför den skulle kallas "gyro"- nånting, det är ju inget gyro inbyggt, däremot skulle "cardanserve" vara ett mer passande namn.bomellberg skrev:Jag tog också en bild av GyroServe:
PappaBas skrev:Jag tyckte inte OA51:orna lät alls som hos Schmutz och tror definitivt att det kan vara värt att se över dem. De var mycket mer påträngande än mina MMX:or i diskanten?! Rummet kändes väl rätt normalt?
Pi60s var verkligen fantastiska!Men man kanske klarar sig på lite mindre?
Får skaffa en stor kakburk och lägga all växel i den....
Ringer i veckan Bo.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster