Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:8" infraelement.... det är Xmax vi diskutterar då va?
Alexi skrev:Jag är mycket skeptisk till Fletcher och Munsons resultat, jag har dock inte läst orginalrapporten. Men hade de verkligen tillgång till utrustning för att kunna spela upp infra toner 1933? Eller är kurvan under 20Hz ett antagande?
Robinson och Dudsons forskning visar ju att Fletcher och Munson hade fel i det övre registret, men deras forskning går bara ner till ca 20Hz och är genomförd med hörlurar.
Alexi skrev:Jag är mycket skeptisk till Fletcher och Munsons resultat, jag har dock inte läst orginalrapporten. Men hade de verkligen tillgång till utrustning för att kunna spela upp infra toner 1933? Eller är kurvan under 20Hz ett antagande?
Robinson och Dudsons forskning visar ju att Fletcher och Munson hade fel i det övre registret, men deras forskning går bara ner till ca 20Hz och är genomförd med hörlurar.
Ja eftersom vi slutar höra ljudet bara med öronen, vi börjar även känna det med hela kroppen, organet som lyssnar är alltså enormt mycket större, alltså borde även tröskeln för uppfattning av ljudet bli lägre och inte högre någonstans under 20hz.Ragnwald skrev:Alexi skrev:Eller är kurvan under 20Hz ett antagande?
Finns det verkligen anledning att anta att kurvan skulle ändra riktning under 20Hz?
Fredrikb72 skrev:Bara jag som tycker infraljud låter/känns väldigt enformigt, tråkigt och meningslöst (från en högtalare)?
Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...
Nattlorden skrev:Fredrikb72 skrev:Bara jag som tycker infraljud låter/känns väldigt enformigt, tråkigt och meningslöst (från en högtalare)?
Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...Floopp...Floopp... Floopp...Floopp...Floopp...
Då har du kanske inte hört tillräckligt bra infraljud ännu?
Vad stämmer? Dom stämmer ungefär, när man plockat bort avvikelser så har man lyckats få ihop kurvor som iaf visar tendenser. Vad man kan se tydligt är iaf att loudnesskurvan är olika vid olika ljudtryck och stiger mot lägre frekvens.celef skrev:trots kritik till gamla arbeten så överenstämmer dom ju alla med varandra, detta trots olika metoder och långa tidsperioder mellan undersökningarna, kanske dags att kavla upp armarna och göra egna forskningar i ämnet!?
Alexi skrev:Dessutom är konfidensen bara 95%![]()
Naqref skrev:Alexi skrev:Dessutom är konfidensen bara 95%![]()
Du har inte läst så många vetenskapliga undersökningar eller?
CI på 95% är norm.
Hm ja jag var lite otydlig, var den här texten jag relaterade till:Naqref skrev:Alexi skrev:Dessutom är konfidensen bara 95%![]()
Du har inte läst så många vetenskapliga undersökningar eller?
CI på 95% är norm.
Väldigt luddigt uttryckt, eller så missförstår jag helt vad de försöker säga.Given the high standard deviations, it should be expected that, at a 95% confidence interval, some individuals could be more sensitive than the average by 10 dB or more.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster