High-end mässan 11-12 februari

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-08 17:56

hifikg skrev:Vilken tid uppträder Anna-Lotta och var?

Är hon bra nog, eller finns det kändare och bättre, enligt Faktiskt.se?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-08 22:25

paa skrev:

Hon e bra nog enligt mig. Det räcker ;-)
Och någon mer uppträder väl inte live gissar jag. Om inte Peter sjunger en stump medan han visar sina ägg :lol:
Sitter nöjd :)

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-02-09 02:41

paa skrev:

fråga avr7000.... han skulle väl sålt sina bremenbasar för ett liveframträdande i vardagsrummet
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-09 08:20

hifikg skrev:"Hon framträder 14.30 i Drottningholmssalen B

Vilken dag?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-09 18:32

2-ch skrev:

Vilken dag?

Lördag

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-02-09 20:36

Jag tyckte att Michael Fremer lät intressant......
http://highendmassan.se/?p=384
...... tills jag i texten hängde upp mig på att han skulle göra ett besök på Saab- fabriken m.m.
Upptäckte att länken var från 2010! Lite rörig hemsida......

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-09 20:46

hifikg skrev:
2-ch skrev:

Vilken dag?

Lördag

Det och andra orsaker gör att det blir lördag för min del.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-09 21:45

Jag vill egentligen gå

Men eftersom jag har drabbats av "kronisk" heshet (noll röst faktiskt) så avstår jag nog.

Jag menar, alltid träffar man ju på någon man vill surra med, och så går inte det.
Och det blir ju hyfsat meningslöst att gå med någon kompis också, av samma skäl.

:cry:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-09 23:02

Strmbrg skrev:Jag vill egentligen gå

Men eftersom jag har drabbats av "kronisk" heshet (noll röst faktiskt) så avstår jag nog.

Jag menar, alltid träffar man ju på någon man vill surra med, och så går inte det.
Och det blir ju hyfsat meningslöst att gå med någon kompis också, av samma skäl.

Ta en kopp kamomillte med finhackad vitlök och honung, så får du nog tillbaka lite av rösten i alla fall.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-09 23:13

paa skrev:

Ta en kopp kamomillte med finhackad vitlök och honung, så får du nog tillbaka lite av rösten i alla fall.

Tack för tipset!

Te med honung har jag blaskat i mig varje dag, utan märkbar effekt.
Men det kanske är kamomillen och vitlöken som jag skall komplettera brygden med.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2012-02-10 01:40

Är det någon som vet i vilket rum det skall demas musik i surround med MBL, och om det är någon/några speciella tider som gäller?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-10 08:20

Strmbrg skrev:Te med honung har jag blaskat i mig varje dag, utan märkbar effekt.
Men det kanske är kamomillen och vitlöken som jag skall komplettera brygden med.

Är det stämbandsinflamation du har så hjälper bara tystnad :(

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-02-10 09:56

Strmbrg skrev:
paa skrev:

Tack för tipset!

Jag vill vänligt men bestämt avråda från att inmundiga vitlök innan man går på mässa.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-10 10:48

Hjälpte inte den starkare drycken heller?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-10 11:48

Är det för trångt i något intressant rum, så lägg lite nyspulver i mustagen. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-11 11:41

Såg kön klockan tio, tog en fika o nu e jag på g!

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2012-02-11 15:39

Hemma igen efter mässbesök.
Sammanfattning:
Sjuuuukt mycket nördar :)
Bremen var bra. Grattis Peter!
Desicive audio var bra; förutom den konstiga tyska låten. Bra jobbat killar!
Komorok och Alexi såg fina ut i lts-båset.
Fjonken och Karl12 bakom mig i något rum; Karl såg lite pömsig ut. Fjonken såg lite skånsk ut.
Holographic var stabil. piP med duntäcken på golvet. Hehe.
Fikat var sådär.
Trångt på vissa ställen.
Svettlukt hos Audio Concept. Kan ha varit MBL:erna...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-11 18:16

hifikg skrev:Såg kön klockan tio, tog en fika o nu e jag på g!

Är du säker på att du var påväg till rätt mässa??
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-11 19:30

JanBanan skrev:
Strmbrg skrev:
paa skrev:

Tack för tipset!

Jag vill vänligt men bestämt avråda från att inmundiga vitlök innan man går på mässa.

kombinerat med att inte borsta tänderna på en vecka, och inte duscha å tvätta håret
Bikinitider

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-11 21:15

Jara skrev:Hemma igen efter mässbesök.
Sammanfattning:
Sjuuuukt mycket nördar :)

Trångt på vissa ställen.
Svettlukt hos Audio Concept. Kan ha varit MBL:erna...

Å då var jag ändå inte där och satt i svettspoten. Jag vet inte om jag i morgon vill gå för jag har ju redan riktigt högtalare.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-02-11 21:45

Holographic Audio med piP och de stora MBL:arna lät bäst, tycker jag. Megnepan lät bra till och från.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-11 21:50

Det kanske är lite "fusk" att köra med fullregistersdipoler på en hotellmässa?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-11 22:29

Amphion och den lilla TAD var det jag tyckte lät bäst.
Men mest kul var att träffa bekanta. Hoppas ni har skoj hemma hos komorock ikväll. Men den här gången klipper väl inte hans RS2000 :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-12 00:46

TADs nya lilla spelade man för starkt på, slutstegen klippte och högtalarn komprimerade å distade i diskanten. Karraktären var ändå lik de stora så bara man inte spelats så starkt så funkar de, men 300kkr? 8O
Men som vanligt var stora TAD bäst ljud och bäst demo.

Näst bäst tyckte jag Maarten var, lite bumling bas längst bak, men annars har jag inga invändningar.

Trea världspremiären ny svensk högtalare Wavelit Direkt! Bra demo, han spelade vilken musik man ville höra och det gick att spela mycket starkt å rent, vilket inte är så konstigt eftersom de har 98dB känslighet å 1000w effekt. Trots det spelade han vid ett tillfälle iaf elektronisk musik så starkt att slutstegen klippte. Men de spelade rent å snyggt, enda abret var att de föll av lite i översta diskanten, så saknades lite luftighet.

Fyra Holograficrummet, lite väl mycket bas, men annars lät det riktigt bra.

Femma Bremen, väldigt avslappnat å öppet med mycket luftighet. Men jag tror något var fel på deras stereosurroundmojäng, för stark nivå vid 20khz men framförallt så lät röster mycket skumt, som om vänster högtalare körade den högra. Men instrumental musik funkade det mycket bättre på.

Sexa Decisive Audio, trevlig liten popburk med extra punsch i basen. Kan nog ha sin marknad för alla oss som gillar lite extra bas ibland. Men blir nog lite entonigt i längden. Diskanterna distade dock rejält om man pressade dem med orgel.

MBL var roliga att se också men klassisk musik på låg volym är så tråkigt, de kunde lika gärna varit tysta. De gick inte att göra några bedömningar alls. Hörde dock att de brassat på med orgelmusik på 120dB vid något tillfälle, men det missade jag. :(

Resten var helt ointressant, enligt mig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-12 01:28

Skoj med mässa!
Speciellt kul att träffa så mycket likasinnade. :)

Nu hann jag inte med alls så mycket som jag hade velat så jag åker in imorron igen. Eftersom jag hört för lite är det meninglöst att försöka ringordna.

Av det jag hörde idag så spelade iaf MBL i en alldeles egen klass. Det var löjligt bra och det blir nästan svårt att bedöma. Man sitter mitt i orkesterdiket, blundar man är illusionen total. Och detta i Drottningsalen där ingenting tidigare låtit ens i närheten av bra.

Men som sagt, även prislappen och inte minst det fysiska utrymmet gör att detta är i sin egen klass. När man väl lastat in huvudhögtalare, basarna, bakkanaler och själva riggen med slutsteg i truck-klass i ett normalt vardagsrum får man nog sitta på klappstol i bästa fall; en soffa lär inte få plats.

Äggen spelade fantastiskt idag. De sätter verkligen musiken i fokus och erbjuder en väldigt annorlunda upplevelse än i andra rum. Det låter inte högtalare, helt enkelt. Tipptopp.

Amphion Argon 7L hos Kavena lät väldigt trevligt idag. Ett stort nöje är som vanligt att höra musiken som Patrik spelar, han berättar lite kring den och kommer ständigt med sånt man aldrig hört förut.

Tycker överhuvudtaget att det spelades mycket bra musik idag! Bara ett ställe, vad jag hörde, lirade den klassiska mässjazzen - men så var det tomt i det rummet också. Underbart med TrackID och SoundHound på telefonen - jag har fina spellistor där nu.

TAD är bra, mycket trevlig tonalt men sitta 1,5 meter framför/strax utanför högerkanalen ger inte så mycket. De spelade lite för starkt på den lilla modellen tycker jag.

Återkommer med mer intryck imorron. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-12 01:30

Jara skrev:Fjonken och Karl12 bakom mig i något rum; Karl såg lite pömsig ut.

Jara! Du skulle ju ha morsat, så kanske man hade piggnat på sig lite. :)

Håller med om kaffet! Jansson, nästa gång bjuder jag!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 01:51

Tar en sväng imorgon, fick TCMs biljett.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-12 02:18

Som väl var började jag min odyssé på översta våningen av mässan och gick medsols. Det innebar att det tog en stund innan jag sprang på något som började likna något. B&O´s rymdskeppsliknande högtalare var åtminstone spektakulära att se på. I nästa rum fanns minimala högtalare som tillsammans med en hyfsat liten subwoofer skulle funka utmärkt i barnbarnets rum. Tror hon skulle uppleva en ny dimension av Nalle Puh. Dyra var de inte heller. I jämförelse med mycket annat på mässan.

Först i hörnsviten, hos Audiotrade, sjönk jag ner och njöt en liten stund. Om det berodde på den exklusiva mässingsparabolen eller på resten av anläggningen låter jag vara osagt. Tack vare, eller trots, en uppsjö av prylar spelades det så vackert att jag och min polare utnämnde rummet till bäst hittills. Det fick utställaren att skina av glädje, till vi berättade att vi inte hunnit med att lyssna på särskilt mycket än.

Inte långt därefter hittade vi Bremen-rummet. Låst. Knackade på och fick höra att allt inte var i ordning än och att vi var välkomna tillbaka en halvtimma senare, två timmar efter mässöppning. Gissar att Peter & Co haft en jobbig start på dagen. För att få tiden att gå snubblade vi in i Holographics rum och kanske var det första gången jag lyssnade på Pip, om det nu var dem vi lyssnade på. Vi blev i varje fall imponerade av ljudkvalitén i förhållande till uppgivet pris och storlek, fast något direkt habegär väckte inte anläggningen, trots att vi fick hålla i den Bladeliusliknande fjärrkontrollen med bara två knappar.

En mycket snabb vända in till Magneplanar 3.7 innan vi återvände till äggen. Den vändan var för kort, så vi återvände senare. Så ramlade vi in, som första åhörare till äggen. Peter snurrade, med visst besvär, igång Oppon och ljudet började strömma ut och visst lät det vackert. Riktigt trevligt. Nästan som hemma. Äggen var det mest Carlsson-lika jag hörde på årets mässa. Nu vet jag inte om de fick optimalt väggstöd när de var monterade på lösa väggar, men jag misstänker att så inte var fallet. I varje fall stannade jag relativt länge i rummet utan att börja ta mig åt plånboken. Äggen, som de lät idag, vore inget jättelyft vs 52:orna, men givetvis lät de fullständigt lysande.

Vinglade vidare i korridorerna på jakt efter trappan som ledde ner till våningen under. På vägen mot den trappan hittade vi Arthos Audio Thunder som lät riktigt uppfriskande. Det rummet är värt att besöka om du hinner läsa det här innan ditt mässbesök. På övervåningen var det helt klart hörnrummet, Bremen, Holographic och Thunder som gav störst behållning.

Sedan trappade vi ner och då blev det en helt annan mässa... för att inte bli alltför långrandig så hamnade vi i T&A´s demorum, eller demosalong. Där hade jag kunnat stanna resten av året. De hade verkligen fått till ett storartat ljud. Dagens första stora WOW. Fast prislappen inbjöd inte till något spontanköp. Vi räknade ihop det till runt 500.000, fast vi blev osäkra på valutan. Dessutom var bilen full...

För att säkra en plats på Anna-Lotta Larssons liveshow (eh!?) drog vi oss till XTZ-rummet och avnjöt deras minsta och deras största högtalare i en hel halvtimma. Det var alltså inte välljudet som höll oss kvar, även om Divine inte var helt oävna och säkert går att ratta in mer optimalt än vad de var idag. Anna-Lotta och hennes pianist bjöd på fler låtar än jag vågat hoppas på och det blev riktigt intimt och bra i Drottningholmssalen. Tack för det, vem det nu var som tagit det initiativet.

Efter lite irrande hos Genlec, Marten och ytterligare någon hamnade vi i MBL-rummet hos Audio Concept. En mycket engagerad man berättade om olika orglar och kyrkor när vi kom in. Och så började det spelas. Och det var så in i helv... bra att jag trodde att jag aldrig mer skulle kunna lyssna på musik hemma igen. Det kan inte vara möjligt att få en ljudanläggning att låta bättre än så. Då satt jag utanför sweetspot, en position som jag senare skulle uppskatta mer än att sitta i själva sweetspot. Det spelades multikanalsmusik, inspelade särskilt för ändamålet. Upplevelsen blev lite av att sitta mitt i orkestern och det är åtminstone ingen position som jag är van att lyssna från. Därför upplevde jag ljudet mer naturligt och njutbart när jag satt längst bak i lokalen. Kanske en vanesak, kanske är jag trög.

Efter den ljudupplevelsen föll alla andra anläggningar platt. Inte ens Magneplanar 3.7 lät särskilt upplyftande när vi återvände dit. Kanske var det rummet som inte passade dem, kanske var det jämförelsen med det vidunderliga MBL-systemet som gjorde det. I TAD-rummet fick vi aldrig komma in. De hade ordnat ett fiffigt kösystem, så vi skulle få kika in på söndag om vi ville. Fast då är vi inte i huvudstaden så om TAD säger jag inget. Hifiklubben släppte in oss och spelade på nya högtalare och bra elektronik, åtminstone om man ska tro på prislappen. Likväl... ja, ni förstår. En jäkla tur att vi inte började mässan hos Audio Concept.

Däremot avslutade vi mässan där, trots att det hade varit bättre för våra egon att avsluta hos någon med dyra och mindre välljudande prylar. Fast efter att ha lyssnat på Laleh i min mediokra bilstereo på hemvägen så var det ändå riktigt skönt att avsluta dagen med en timma i lyssningsrummet.

Ledsen att det blev långt (hoppade ändå över några av rummen vi besökte), men du har säkert inte läst ända hit ändå.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-12 02:51

Tack för ett fylligt å mycket bra mässreportage . . .nu slipper man
nästan att gå själver ju, fi fan, en hundring, nästan sparad . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-12 03:44

Efter lite olika inlägg här och åsikter av vänner här så blir det återbesök kort imorgon. Stort tack till komorok.

Totalt omdöme kommer senare. Jara skulle verkligen klappat mig på axeln så kunde vi sagt hej. Måste nästan varit i Amphions rum? Jag tror inte jag ser skånsk ut, men jag låter skånskt!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi