Moderator: Redaktörer
celef skrev:för övrigt tycker jag att dessa diffusorer ser ut att ha ett visst släktskap med de diffusorer som ibland syns i ino-ritade rum, är det så?
Strmbrg skrev:En tjockväggad betongbunker har ju nära nog 100% reflexiva väggar.
I stort sett ingenting vare sig absorberas i väggarna eller tar sig igenom dem.
Ett rum där väggarna består av gipsskivor har definitivt inte 100% reflexion.
I det rummet tar sig en avsevärd del av ljudet igenom väggarna och försvinner därmed ur rummet.
Ett "rum" utan väggar golv och tak har 0% reflexion.
Endast direktljudet från ljudkällan hörs.
En "vinge" eller vad vi nu kallar den, av tjock betong absorberar i princip inget ljud i sig. Inget ljud tar sig heller igenom den.
En "vinge" av papp har definitivt inte 100% reflexion.
En stor del av det ljud som riktas mot den tar sig rakt igenom materialet.
Om vi nu placerar "vingen" på en vägg - av tex tjock betong - så kommer ljudet reflekteras av BETONGVÄGGEN och inte av vingen.
Detta eftersom vingen är gjord av ett material som ljudet tar sig rakt igenom.
NiklasF skrev:Jag förstår inte riktigt varför du har hakat upp dig på detta med att den inte "äter upp ljudet 100%" det är nog inte tanken bakom den heller.
Trodde vi hade några som var på föreläsningen men det var det visst inte...
Kronkan skrev:En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkat att fungera.
Vet inte om du lekt kulbana med dina barn. Vi samlade olika typer av material, kartonger papprullar och sådant. Så länge som kulan har en kraft så följer den minsta motsåndets lag. Viss friktion uppstår. Om den inte kan fotsätta så överförs kraften till exempelvis pappen. Inte krångligar än så. En kulbana.
Kronkan skrev:En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkt att fungera.
Vet inte om du lekt kulbana med dina barn. Vi samlade olika typer av material, kartonger papprullar och sådant. Så länge som kulan har en kraft så följer den minsta motståndets lag. Viss friktion uppstår. Om den inte kan fortsätta så överförs kraften till exempelvis pappen. Inte krångligar än så. En kulbana.
Strmbrg skrev:Mätningen skulle indikera i vilken grad ljud INTE tar sig igenom materialet.
NiklasF skrev:Strmbrg skrev:Mätningen skulle indikera i vilken grad ljud INTE tar sig igenom materialet.
Jag förstår inte varför detta är relevant, du får gärna förklara.
Strmbrg skrev:Kronkan skrev:En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkat att fungera.
Vet inte om du lekt kulbana med dina barn. Vi samlade olika typer av material, kartonger papprullar och sådant. Så länge som kulan har en kraft så följer den minsta motsåndets lag. Viss friktion uppstår. Om den inte kan fotsätta så överförs kraften till exempelvis pappen. Inte krångligar än så. En kulbana.
Mätningen skulle indikera i vilken grad ljud INTE tar sig igenom materialet.
I övrigt förstår jag inte riktigt vad du skriver här ovan.
Strmbrg skrev:Kronkan skrev:En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkt att fungera.
Vet inte om du lekt kulbana med dina barn. Vi samlade olika typer av material, kartonger papprullar och sådant. Så länge som kulan har en kraft så följer den minsta motståndets lag. Viss friktion uppstår. Om den inte kan fortsätta så överförs kraften till exempelvis pappen. Inte krångligar än så. En kulbana.
Mja-ä-e...
Nu är det ju inte så, att luftmolekylerna HELLER - om man tänker sig dem som kulorna - tar sig igenom materialet.
Det som sker är ju att luften vibrerar FRAMFÖR och MOT materialet. Materialet sätts i resonans. Blir till ett membran.
Membranet får luften att börja vibrera även BAKOM materialet.
Ljudvågen har TRANSMITTERATS genom materialet.
Ljudet hörs på baksidan av materialet.
NiklasF skrev:Vad gör det om det hörs ljud bakom diffusorn?!
Detta är alltså en diffusor, inte en äta-upp-ljud-mojäng.
paa skrev:
...skulle du räkna den som värdelös då, fast den diffuserat 75%?
Eller måste den diffusera 100%?
Hur många procent måste en absorbent absorbera för att vara ok?
...
Strmbrg skrev:Jag funderar kring materialvalet och dimensioneringen samt hur mycket effektivare den skulle kunna vara om den tillverkades av ett mer reflexivt dvs mindre membranbeteende material.
mzi skrev:Strmbrg skrev:Jag funderar kring materialvalet och dimensioneringen samt hur mycket effektivare den skulle kunna vara om den tillverkades av ett mer reflexivt dvs mindre membranbeteende material.
Jag tror att tjockväggade betongbunkerdiffusorer har en mindre marknad än de som visades på mässan i helgen.
Strmbrg skrev:Ja, alltså jag har inte påstått den är VÄRDELÖS.
Jag funderar kring materialvalet och dimensioneringen samt hur mycket effektivare den skulle kunna vara om den tillverkades av ett mer reflexivt dvs mindre membranbeteende material.
NiklasF skrev:
...
Så tror ju inte att dessa står och flexar som om det vore gele.
Kronkan skrev:
...
Du måste söka förstå minsta motståndets lag. Om du sätter något framför och nära ett högtalarelement så utsätter du den ju inte för den det är beräknad/utprovad för. ...
robsarve skrev:
...
Personligen känner jag mig lite skeptisk, en lös diffusor inslängd i ett rum är ju lite otilltäckligt. Och få har tillräckligt förstående fruar eller bankmän för att bygga ett level 3 rum....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster