Hur funkar dessa akustikhanterare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-12 19:42

Hm, det var väl ungefär så jag burgade, men jag fick ju mest bara svar av typen fråga Svanå, gå och lyssna själv samt förklaringar till principerna för reflexion av ljudvågor.

Då kör jag denna variant så får vi se:
(Man kanske blir spärrad pga tjatighet om inte annat...)

Låt säga ATT de fungerar.
VARFÖR fungerar de, trots att de är tillverkade av dessa tunna och ljudgenomsläppliga material?

Skulle de fungera mer effektivt om de var gjorda av tex sten eller betong?
Låt oss nu bortse från att de blir svårare att tillverka då, och att de blir dyrare och tyngre etc.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-12 19:53

Betong släpper ju även det igenom ljud, och det ganska väl ( detta vet vi som har bott i lägenheter och har haft arga grannar på besök :D )
Men även otroligt otympligt/tungt, tror inte dom hade fått sålt en endaste enhet faktiskt.

Vet inte hur ljud fungerar, men bör inte detta ta lättaste vägen att vandra?

Andra diffusorer är gjorda i trä,plast,frigolit.
Så att dessa i MDF,akryl inte skulle fungera ser jag inte som konstigt.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-13 17:59

jag förstår inte förvåningen över materialvalet i dessa diffusorer,
jag tycker kartong är ett i förhållandevis hårt material ytmässigt, det tycker jag till och med hörs när man håller i kartongen hur den prasslar och lever om

för övrigt tycker jag att dessa diffusorer ser ut att ha ett visst släktskap med de diffusorer som ibland syns i ino-ritade rum, är det så?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 18:09

celef skrev:för övrigt tycker jag att dessa diffusorer ser ut att ha ett visst släktskap med de diffusorer som ibland syns i ino-ritade rum, är det så?

Den modellen har jag missat helt, har du någon bild?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-13 18:58

Principen verkar vara att göra rummet så att det fungerar såsom olika stort. Alltså inte ha en stor stående våg utan flera mindre. Vilken frekvens den stående vågen antar beror ju på längden/bredden/höjden osv av rummet. Vajre längd motsvarar en potentiell stående våg om inte materialet ger vika.

Här leds ju bara vågen om vilket säkert utsätter materialet för betydligt mindre påfrestningar än om det skulle stoppa vågen. Själva formen av ytan är krökt vilket torde göra den stabilare.

Skulle kunna be min dotter om det det. Hon räknade i höst på dynamiska och statiska krafter (jordbävning) på en vattendamm i Kina. Nu i kärnkraftverk tror jag men det har hon inte berättat för far sin. Hon vill inte ha frågor.

Om någon del av vågen absorberas i materialet eller passerar genom en sådan absorbent är det nog inga större bekymmer bara den inte sätter igång med en egen frekvens.

Bara en tes av kanske flera möjliga.

I alla fall skall jag nog själv skaffa en sådan när det går att köpa. Djupet får dock inte vara för stort. Och måtten i övrigt hyggligt för uppgiften.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 18:59

En tjockväggad betongbunker har ju nära nog 100% reflexiva väggar.
I stort sett ingenting vare sig absorberas i väggarna eller tar sig igenom dem.

Ett rum där väggarna består av gipsskivor har definitivt inte 100% reflexion.
I det rummet tar sig en avsevärd del av ljudet igenom väggarna och försvinner därmed ur rummet.

Ett "rum" utan väggar golv och tak har 0% reflexion.
Endast direktljudet från ljudkällan hörs.

En "vinge" eller vad vi nu kallar den, av tjock betong absorberar i princip inget ljud i sig. Inget ljud tar sig heller igenom den.

En "vinge" av papp har definitivt inte 100% reflexion.
En stor del av det ljud som riktas mot den tar sig rakt igenom materialet.

Om vi nu placerar "vingen" på en vägg - av tex tjock betong - så kommer ljudet reflekteras av BETONGVÄGGEN och inte av vingen.
Detta eftersom vingen är gjord av ett material som ljudet tar sig rakt igenom.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-13 19:07

Strmbrg skrev:En tjockväggad betongbunker har ju nära nog 100% reflexiva väggar.
I stort sett ingenting vare sig absorberas i väggarna eller tar sig igenom dem.

Ett rum där väggarna består av gipsskivor har definitivt inte 100% reflexion.
I det rummet tar sig en avsevärd del av ljudet igenom väggarna och försvinner därmed ur rummet.

Ett "rum" utan väggar golv och tak har 0% reflexion.
Endast direktljudet från ljudkällan hörs.

En "vinge" eller vad vi nu kallar den, av tjock betong absorberar i princip inget ljud i sig. Inget ljud tar sig heller igenom den.

En "vinge" av papp har definitivt inte 100% reflexion.
En stor del av det ljud som riktas mot den tar sig rakt igenom materialet.

Om vi nu placerar "vingen" på en vägg - av tex tjock betong - så kommer ljudet reflekteras av BETONGVÄGGEN och inte av vingen.
Detta eftersom vingen är gjord av ett material som ljudet tar sig rakt igenom.

Minsta motståndets lag gör att vågen följer konturerna. En tes i alla fall
Senast redigerad av Kronkan 2012-02-13 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 19:08

Jag förstår inte riktigt varför du har hakat upp dig på detta med att den inte "äter upp ljudet 100%" det är nog inte tanken bakom den heller.

Trodde vi hade några som var på föreläsningen men det var det visst inte...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 19:09

Vid mycket höga frekvenser kan det kanske fungera med en "vinge" av de material som de avbildade exemplaren var gjorda av.

Men, det är ju bara att ställa upp "vingen" i frifält placera en högtalare intill dess framsida och en mikrofon intill dess baksida.
Sedan undersöker man vad som händer vid diverse frekvenser med respektive utan "vingen" mellan högtalare och mikrofon.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 19:13

NiklasF skrev:Jag förstår inte riktigt varför du har hakat upp dig på detta med att den inte "äter upp ljudet 100%" det är nog inte tanken bakom den heller.

Trodde vi hade några som var på föreläsningen men det var det visst inte...

Jag menar inte att den måste vara 100% reflexiv.
Och naturligtvis inte att den skall äta upp ljudet.
Det är ju uppenbarligen inte en absorbent.

Det är alltså inte det som är min poäng.
Jag försökte bara vara metodiskt pedagogisk genom att ta ytterligheterna som ett försök till tydliggörande.

Men, jag har så himla svårt att tro att dess verkan kan bli speciellt stor, så länge den består av dessa höggradigt genomsläppliga material.

Dock, och som jag redan påpekat:
Det kan ju vara något beträffande mekanik och akustik som jag fått om bakfoten.
Det kan ju även vara så, att det räcker jättebra att göra "vingen" i de där tunna materialen, trots att tjockare gods kanske skulle ge än större effekt.

Eller:
Så KAN det KANSKE vara så att konstruktören faktiskt har tänkt lite galet, då han konstruerade den fysiska produkten, trots att principerna är helt adekvata.
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-13 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-13 19:17

En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkt att fungera.

Vet inte om du lekt kulbana med dina barn. Vi samlade olika typer av material, kartonger papprullar och sådant. Så länge som kulan har en kraft så följer den minsta motståndets lag. Viss friktion uppstår. Om den inte kan fortsätta så överförs kraften till exempelvis pappen. Inte krångligar än så. En kulbana.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 19:23

Kronkan skrev:En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkat att fungera.

Vet inte om du lekt kulbana med dina barn. Vi samlade olika typer av material, kartonger papprullar och sådant. Så länge som kulan har en kraft så följer den minsta motsåndets lag. Viss friktion uppstår. Om den inte kan fotsätta så överförs kraften till exempelvis pappen. Inte krångligar än så. En kulbana.

Mätningen skulle indikera i vilken grad ljud INTE tar sig igenom materialet.
I övrigt förstår jag inte riktigt vad du skriver här ovan.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 19:29

Kronkan skrev:En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkt att fungera.

Vet inte om du lekt kulbana med dina barn. Vi samlade olika typer av material, kartonger papprullar och sådant. Så länge som kulan har en kraft så följer den minsta motståndets lag. Viss friktion uppstår. Om den inte kan fortsätta så överförs kraften till exempelvis pappen. Inte krångligar än så. En kulbana.

Mja-ä-e...

Nu är det ju inte så, att luftmolekylerna HELLER - om man tänker sig dem som kulorna - tar sig igenom materialet.
Det som sker är ju att luften vibrerar FRAMFÖR och MOT materialet. Materialet sätts i resonans. Blir till ett membran.
Membranet får luften att börja vibrera även BAKOM materialet.
Ljudvågen har TRANSMITTERATS genom materialet.
Ljudet hörs på baksidan av materialet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 19:29

Strmbrg skrev:Mätningen skulle indikera i vilken grad ljud INTE tar sig igenom materialet.

Jag förstår inte varför detta är relevant, du får gärna förklara.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 19:31

NiklasF skrev:
Strmbrg skrev:Mätningen skulle indikera i vilken grad ljud INTE tar sig igenom materialet.

Jag förstår inte varför detta är relevant, du får gärna förklara.

Medan du skrev detta så skrev jag också ett inlägg som hamnade precis ovanför ditt.

Hoppas att det förklarar mitt resonemang lite.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 19:34

Vad gör det om det hörs ljud bakom diffusorn?!

Detta är alltså en diffusor, inte en äta-upp-ljud-mojäng.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-02-13 19:36

Strmbrg skrev:
Kronkan skrev:En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkat att fungera.

Vet inte om du lekt kulbana med dina barn. Vi samlade olika typer av material, kartonger papprullar och sådant. Så länge som kulan har en kraft så följer den minsta motsåndets lag. Viss friktion uppstår. Om den inte kan fotsätta så överförs kraften till exempelvis pappen. Inte krångligar än så. En kulbana.

Mätningen skulle indikera i vilken grad ljud INTE tar sig igenom materialet.
I övrigt förstår jag inte riktigt vad du skriver här ovan.

Du måste söka förstå minsta motståndets lag. Om du sätter något framför och nära ett högtalarelement så utsätter du den ju inte för den det är beräknad/utprovad för. Sätt den på den plats där den är tänkt att vara på och mät resultatet. Verkar principen fungera. Om det finns olika modeller så jämför. Ger en stabilare utformning bättre resultat rent akustiskt. Jämför mot ej påverkan.

För mig så verkar ett realistiskt test och test av om resultatet är det utlovade som det bästa. Inte att utsätta ett material för krafter som de inte är tänkta att utsättas för.

Ta din hustru, ställ henne bakom ett hörn. Ge henne en ända av damsugarslangen. Viska något vackert i den andra. Hör hon är väl frågan. Damsugarslangen är ju riktigt dåligt utformad. Ger ju onödigt mycket friktion. En test en tes.

Nu utanför täckning snart.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-13 19:41

Strmbrg skrev:
Kronkan skrev:En sådan mätning säger ju inget om prylen fungerar. Ställ den vid en vägg. Skicka ut något att mäta på. Mät akustiskt vad som händer och om den får avedd verkan. Alltså mindre dalar och toppar vid ett frekvenssvep. Krusningar kommer att finnas med att dalar och toppar blir mindre. Så tror jag att det är tänkt att fungera.

Mja-ä-e...

Nu är det ju inte så, att luftmolekylerna HELLER - om man tänker sig dem som kulorna - tar sig igenom materialet.
Det som sker är ju att luften vibrerar FRAMFÖR och MOT materialet. Materialet sätts i resonans. Blir till ett membran.
Membranet får luften att börja vibrera även BAKOM materialet.
Ljudvågen har TRANSMITTERATS genom materialet.
Ljudet hörs på baksidan av materialet.

Tänk om 50% reflekteras av det "tunna" materialet i diffusorn när ljudvågen går igenom första gången, och resten diffusseras. Och sedan kommer en reflex från betongväggen bakom och hälften igen diffusseras, skulle du räkna den som värdelös då, fast den diffuserat 75%?
Eller måste den diffusera 100%?
Hur många procent måste en absorbent absorbera för att vara ok?

Tänk att man bygger en fyrkantig låda av 6 sådana diffussorer och sätter en liten högtalare inuti den lådan. Hur mycket högre nivå kan man gissa att det blir inuti lådan än utanför? Där i skillnaden har man ett mått på hur mycket som diffussorerna reflekterar tillbaka i förhållande till hur mycket den släpper igenom. Om det skiljer mer än bara 3dB så skulle jag tycka att den borde vara relativt ok. Men jag är säker på att en sådan låda skulle dämpa mer än 3 dB i det aktuella frekvensregistret.

Man kan ju även jämföra med öronen, hur kan dom tunna fladdriga skinnklädda broskbitarna reflektera nåt ljud, dom som inte är gjorda av sten eller metall?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 19:55

NiklasF skrev:Vad gör det om det hörs ljud bakom diffusorn?!

Detta är alltså en diffusor, inte en äta-upp-ljud-mojäng.

Det ljud (den ljudenergi) som går rakt igenom diffusorn, diffuseras ju inte av diffusorn.
Denna del av ljudet (denna del av ljudenergin) som går rakt igenom diffusorn kommer istället att nå rumsväggen bakom diffusorn.
RUMSVÄGGEN kommer då att reflektera denna del av ljudet på (ungefär) samma sätt som om diffusorn INTE satt på väggen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 19:58

paa skrev:
...skulle du räkna den som värdelös då, fast den diffuserat 75%?
Eller måste den diffusera 100%?
Hur många procent måste en absorbent absorbera för att vara ok?

...

Ja, alltså jag har inte påstått den är VÄRDELÖS.

Jag funderar kring materialvalet och dimensioneringen samt hur mycket effektivare den skulle kunna vara om den tillverkades av ett mer reflexivt dvs mindre membranbeteende material.

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2012-02-13 20:01

Strmbrg skrev:Jag funderar kring materialvalet och dimensioneringen samt hur mycket effektivare den skulle kunna vara om den tillverkades av ett mer reflexivt dvs mindre membranbeteende material.

Jag tror att tjockväggade betongbunkerdiffusorer har en mindre marknad än de som visades på mässan i helgen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 20:19

mzi skrev:
Strmbrg skrev:Jag funderar kring materialvalet och dimensioneringen samt hur mycket effektivare den skulle kunna vara om den tillverkades av ett mer reflexivt dvs mindre membranbeteende material.

Jag tror att tjockväggade betongbunkerdiffusorer har en mindre marknad än de som visades på mässan i helgen.

Det tror jag också.

Frågan är OM detta kan vara ett skäl till varför "vingarna" är konstruerade av just de material som de är konstruerade av.

Det är ju hyfsat allmänt känt att många av de sk beräkningsmodeller som finns för högtalarplacering är högst teoretiska.
Detta OAKTAT om modellen är relevant ens i teorin eller ej.

Modellerna tar ju i princip ALDRIG hänsyn till väggars golvs och taks akustiska egenskaper.
I stort sett ALLA dessa räkneverk FÖRUTSÄTTER ju att allt ljud studsar mot ytorna och tillbaks in i rummet. Dvs 100% reflexion.
Det enda som alltså beräknas är baserat på rummets mått.
Dvs en grov förenkling och ett mer eller mindre galet resultat som följd.

Samma sak med dessa "vingar" där det inte heller räcker med att dimensionera dem måttsmässigt och geometriskt.
Även hos "vingen" spelar materialets reflexionsgrad in i resultatet.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 20:27

Strmbrg skrev:Ja, alltså jag har inte påstått den är VÄRDELÖS.

Jag funderar kring materialvalet och dimensioneringen samt hur mycket effektivare den skulle kunna vara om den tillverkades av ett mer reflexivt dvs mindre membranbeteende material.

Tror inte ens en riktig hardcore akustiknörd vill ha dessa i betong även om dom hade varit mer effektiva.

Var vingblad är delat i tre bitar som sedan sitter ihop, sen en topp och botten på detta som är lite stöddigare än själva vingen.
Så tror ju inte att dessa står och flexar som om det vore gele.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 20:30

NiklasF skrev:
...

Så tror ju inte att dessa står och flexar som om det vore gele.

Det tror inte jag heller.
Definitivt inte, till och med.

Det gör ju inte tex en gipsvägg heller.
Eller en skokartong som man fäst ett högtalarelement i.

Flexar som det vore gelé alltså.

Det vore bra om vi kunde minimera övertolkningar, med andra ord.
Senast redigerad av Strmbrg 2012-02-13 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-02-13 20:30

Skulle vara kul att konsultera firman och göra en fullständig rumsakustisk
åtgärd. För några år sedan provade jag några basfällor från samma firma
av en vän som köpt fyra stycken, och det var fantastiskt vad dessa gjorde
med basen. Den blev ren, bummelfri och tajt. Kostar inte såå mycket eg
om man jämför med vad vissa lägger på dyrkablar...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 21:46

Kronkan skrev:
...
Du måste söka förstå minsta motståndets lag. Om du sätter något framför och nära ett högtalarelement så utsätter du den ju inte för den det är beräknad/utprovad för. ...

Anledningen till att jag tänker mig en placering nära är att minimera ljudenergi-andelen som når micken indirekt.

Men, om man tänker sig ett reflexionsfritt rum, så är det ju inga reflexer och därmed enbart våglängd contra hindrets storlek som påverkar vad som "rundar" hindret.

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-13 21:51

Det är helt enkelt så att energin i ljudvågorna avtar kraftigt med ökande frekvens. Så de behöver inte vara så tunga eller tjocka för att ge effekt.

Tack vare att diffusorn i fråga har en relativt djup profilering så torde den bli tillräckligt styv även med ett tunväggigt material (jämför med korrugerrad plåt)

Dock bör den i de flesta rum få en egensvängning i ett visst område, som då färgar den frekvensen och dess övertoner. Men det kanske man tar igen på effekten som den ger.

Personligen känner jag mig lite skeptisk, en lös diffusor inslängd i ett rum är ju lite otilltäckligt. Och få har tillräckligt förstående fruar eller bankmän för att bygga ett level 3 rum....
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 22:03

En helt annan fundering i sammanhanget:

Jag har förvisso mycket liten kännedom om Svanå, men på något svagt gnagande sätt UPPLEVER jag det som att vissa firmor och tillverkare ifrågasätter "man" inte.
Dessa vissa är helt enkelt "ofelbara", vetenskapliga och gör rätt.

Det är alltså en upplevelse jag har, och som därför självklart inte behöver stämma med verkligheten.

---

Med tanke på de - i mitt tycke - ofta övertolkande och onyanserade reaktionerna jag fått på en del av det jag skrivit tidigare, så vill jag tillägga:

Tolka det INTE som att jag påstår att Svanå är helt ute och cyklar, tack!

Tolka det helst ENBART som att jag inte förstår konstruktionen av dessa vingar.
Eller snarare: att jag inte förstår varför Svanå valt att bygga dem av dessa material och att jag inte får ihop det baserat på mina resonemang.

Tack på förhand.

:)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 22:08

robsarve skrev:
...

Personligen känner jag mig lite skeptisk, en lös diffusor inslängd i ett rum är ju lite otilltäckligt. Och få har tillräckligt förstående fruar eller bankmän för att bygga ett level 3 rum....

Om diffusorn placeras på den plats där man - från lyssningsplats - skulle se högtalaren om sidoväggen var av spegelglas, så sitter den ju på rätt ställe för att ha förutsättningar att ge en god effekt.

Åtminstone ungefär, eftersom ögat inte sitter inne i örat.
:wink:

Jag kan som sagt tänka mig att den funkar någorlunda för riktigt höga toner, men att den skulle klara av att bearbeta frekvenser i storleksordningen 400 Hz får jag inte ihop.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 22:15

Jag har frågat Matts själv, men det kom inte dom raka svaren jag sökte.
Skall se om jag kan hitta dit så att jag kan klippa och klistra lite.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi