High-end mässan 11-12 februari

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-13 17:26

Plan 2 var väl i mitt tycke rätt illa generellt. Hotellet ligger bra till, men det är ju onekligen en rätt trist inställning som de visar upp.

Även jag noterade att Peter såg rätt moloken ut i lördags, men det förstår man ju nu. Av ljudet förstod man det inte riktigt. Tonalt tyckte jag äggen lät riktigt bra. Ljudbildsidéen är jag inte säker på att man kan få fram i det begränsade utrymmet. (Lyssnade både med och utan centern)

Övriga synpunkter, jag är ju främst högtalarnörd... Och rummen var som sagt usla i sin akustik. (Tar fram skyddsrocken och hjälmen för att skydda mig mot de som inte delar mina intryck. Notera dock att alla hör vi olika och det skiljer mycket på var man hamnar i rummet, vilken musik som spelas vid tillfället och hur mycket folk det är där.)

Vi har de intressanta svenska högtalarna med staplade kuber och hornladdad diskant, de lät dock mer intressant än bra. Då rekommenderar jag hellre Decisive Audios jätteburkar för den som vill ha cervin-vega tryck med lite kontroll.
Lyssnade tydligen på Pip för första gången. Hade ingen aning. Undrade varför någon hade ställt en sub som spelade entonsbas på väldigt hög volym i rummet. Slog ett snabbt öra på Pip och och tyckte att det var iaf någon som tänkt till och ställt en lagom stor högtalare i rummet, att femman lät trevligt, men synd på en så pass billig och skänig diskant till den.
Magneplan hade de kombinerat med någon elektronik med extremt högt grundbrus och det gjorde att de lät skräniga. I grund och botten är det nog riktigt trevliga högtalare för gigantiska rum, nära så blir ljudbilden lite skum då instrument reproduceras på olika höjder beroende på frekvens.
Nola är trivsamma men inget man rockar på med, blir som många dipoler med små element lätt ansträngda.
Klipsh spelade extremt högt. På hornladdat (de verkar vara trendsättare, men jag misstänker att det faktiskt är Amphion som satt fart på det intresset igen) Inte tillräckligt döv än för de volymerna.

På tal om Amphion så spelade Patrik något väldigt distat på dem när jag stack in huvet. Han brukar dema bra, men min tajming var inte bra så jag hoppade vidare. Klev in till AudioNord som spelade på några svarta tingestar. Förra året stod det ett par Wilson där. Synd att det inte gjorde det i helgen, för de svarta var inte värda att stå där. De hade dock en del kul elektronik tyckte jag.
Och sen har vi Svanå och MBL-rummet. Absolut de högtalare jag köpt om jag var Bondskurk och skulle inreda mitt näste. De spelade dock något slags surroundspår med spridda plonk på en flygel, I stort sett omöjligt att tycka nått om. Har dock varit och lyssnat på "bakkanalerna" på Kungsholmen. De låter riktigt bra i övre registret, men basdelen hänger inte med.
XTZ. Divine måste vara ett klipp som högtalare. Köp och sätt i ett bättre filter så spöar den mycket, oavsett pris. I grunden lite vär rå i övre mellanregister. (Thiel är inte lätta att jobba med)
T+A. Märkligt. Bra i grunden, men drabbade av fasfel (provade flera olika sittplatser) och saknade minst en oktav i botten. När man har gigantiska högtalare bör man inte ha det problemet
TAD. Bästa demon i mitt tycke, märks att de är proffs. Spelar onödigt högt dock. På vissa ställen i rummet blir det faseffekter som gör att det blir lite skarpt. I mitt fall särskillt på de nya "billiga". Ändå mässans bästa ljud för mig, särskillt från Reference. Men Compact reference är den jag hade handlat om lottoraden hade infallit.

Bäst på mässan: Anna-Lotta Larsson med "En ros"
Hon bad om ursäkt för ljudkvalitén, och jag hade föredragit en akustik spelning. men till och med jag måste erkänna att B¤$e-pinnen inte är så dum vid de här tilfällena, den ger iaf inte fasfel.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-13 18:22

robsarve skrev:Magneplan hade de kombinerat med någon elektronik med extremt högt grundbrus och det gjorde att de lät skräniga. I grund och botten är det nog riktigt trevliga högtalare för gigantiska rum, nära så blir ljudbilden lite skum då instrument reproduceras på olika höjder beroende på frekvens.

Att Spectral skulle ha extremt högt grundbrus håller jag som osannolikt (kanske lät inspelningen skränig :wink: ) och att du skulle höra instrumenten på olika höjd beroende på frekvens förstår jag inte då elementen sitter sida vid sida och är lika långa.
Håller dock med om att man inte skall sitta nära.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-02-13 21:05

petersteindl skrev:
HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?

Jag hade bokat rum 216 (som jag skulle ha på mässan) torsdag till fredag för att kunna göra precis som du föreslår. Jag blev ganska förvånad när de sa att rummet redan var uthyrt och jag tilldelades ett rum på våning 4. :evil:
1900kr spänn plus 400kr för garage till ingen nytta, nåja jag fick ju förstås en frukost som de annars debiterar 259kr för...

Vilket rum fick du istället? Låg det på ett annat plan? De erbjöd mig ett annat rum men jag tackade nej. Vad skall jag med ett annat rum till? Hela grejen med Sheraton var inte speciellt roligt för oss utställare den här gången. Logistiken var minst sagt usel.

MvH
Peter

Jag förklarade om mina planer vid incheckningen men jag fick ändå kalla handen och tilldelades ett rum på plan 4. De skyllde på att mässarrangörerna hade bokat av mitt rum...
Håller med om att det mesta från arrangörernas sida (information, service, logistik mm) var kasst, tur att alla besökare var så himla trevliga.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-13 21:14

HolographicAudio™ skrev:
petersteindl skrev:
HolographicAudio™ skrev:
Nattlorden skrev:Rent generell fråga till vem som helst som ställer ut... Är ett dygn extra rumshyra så tokdyrt att det inte finns som alternativ för att kunna bära och ställa upp, provspela, fixa vad man vill i akustikväg, äta och sova ordentligt och starta först mässdagen utvilad och skarp?

Jag hade bokat rum 216 (som jag skulle ha på mässan) torsdag till fredag för att kunna göra precis som du föreslår. Jag blev ganska förvånad när de sa att rummet redan var uthyrt och jag tilldelades ett rum på våning 4. :evil:
1900kr spänn plus 400kr för garage till ingen nytta, nåja jag fick ju förstås en frukost som de annars debiterar 259kr för...

Vilket rum fick du istället? Låg det på ett annat plan? De erbjöd mig ett annat rum men jag tackade nej. Vad skall jag med ett annat rum till? Hela grejen med Sheraton var inte speciellt roligt för oss utställare den här gången. Logistiken var minst sagt usel.

MvH
Peter

Jag förklarade om mina planer vid incheckningen men jag fick ändå kalla handen och tilldelades ett rum på plan 4. De skyllde på att mässarrangörerna hade bokat av mitt rum...
Håller med om att det mesta från arrangörernas sida (information, service, logistik mm) var kasst, tur att alla besökare var så himla trevliga.

Jag vill skilja på mässarrangören och Sheraton. Sheraton funkade inte bra, däremot fungerade arrangören för mässan.

Har du frågat arrangören om de hade bokat av din rumsbokning? Om inte, så ligger problemet hos Sheraton. Då kan man faktiskt misstänka att Sheraton inte vill att utställare börjar förbereda rummen en dag tidigare innan rummen är utrymda på sängar och dylikt. Men i så fall vore det bättre av Sheraton att säga detta redan från början. Men det kan ha varit olyckliga omständigheter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2012-02-13 21:44

petersteindl skrev:Har du frågat arrangören om de hade bokat av din rumsbokning? Om inte, så ligger problemet hos Sheraton. Då kan man faktiskt misstänka att Sheraton inte vill att utställare börjar förbereda rummen en dag tidigare innan rummen är utrymda på sängar och dylikt. Men i så fall vore det bättre av Sheraton att säga detta redan från början. Men det kan ha varit olyckliga omständigheter.

MvH
Peter

Du har rätt, jag skall kolla upp saken med arrangören.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2012-02-13 22:00

Panelguy skrev:
robsarve skrev:Magneplan hade de kombinerat med någon elektronik med extremt högt grundbrus och det gjorde att de lät skräniga. I grund och botten är det nog riktigt trevliga högtalare för gigantiska rum, nära så blir ljudbilden lite skum då instrument reproduceras på olika höjder beroende på frekvens.

Att Spectral skulle ha extremt högt grundbrus håller jag som osannolikt (kanske lät inspelningen skränig :wink: ) och att du skulle höra instrumenten på olika höjd beroende på frekvens förstår jag inte då elementen sitter sida vid sida och är lika långa.

Då hade jag otur med två låtar efter sig... men så kan det ju vara.

Jag var nog otydlig om vad jag menade, beroende på villken frekvens som instrumentet spelar så återges det på olika ställen på membranytan. Det gör att när man sitter nära så blir effekten (för mig) att instrumenten återges på olika ställen i höjdled.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-13 22:11

robsarve skrev:
Panelguy skrev:

Då hade jag otur med två låtar efter sig... men så kan det ju vara.

Jag var nog otydlig om vad jag menade, beroende på villken frekvens som instrumentet spelar så återges det på olika ställen på membranytan. Det gör att när man sitter nära så blir effekten (för mig) att instrumenten återges på olika ställen i höjdled.

Okey, då förstår jag. Jag håller helt med om att man inte skall sitta nära stora paneler (eller andra stora högtalare heller för den delen) då de inte integrerar och det blir också lite som att sitta på första bänk på en bio med stor duk. Jag sitter 4 meter ifrån mina 3.7.
Du hade nog otur för jag tror inte det var Spectral förstärkeriet som ställde till det :wink: . Dansken hade däremot en tendens att dra på alltför högt tycker jag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-13 22:24

Jag tyckte också att Magneplanarerna inte kom till sin rätt. Det lät verkligen som om slagverken spelade ovanför huvudet på mig och emellanåt lät det bumligt i basen på ett sätt som jag inte förknippar med elektrostater, så jag skyller på rummet. Någon däremot?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-13 22:28

petersteindl skrev:Fredagen var extremt jobbig av olika skäl som Murphy. Jag körde in grejerna till Sheraton vid midnatt mot lördag och vi började bära in grejerna. Vid 01:30 åt jag en räkmacka som fredagslunch i baren. Sedan fortsatte jag i rummet till 04:30 och då fick jag 3 timmars sömn och sedan frukost och fortsätta sätta upp apparaterna i rummet. Kl 11:40 öppnade jag dörren, så jag kände mig ganska mosig under lördagen.

MvH
Peter

Ja, du såg verkligen sliten ut när vi bultade på vid halvtolvtiden, för att kolla så det inte pågick någon sluten demo. Hur var det med centern? Användes den under första demonstrationen? Och hur mycket påverkades systemet av att du tvingades använda "lösväggar"?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-13 22:28

hifikg skrev:Jag tyckte också att Magneplanarerna inte kom till sin rätt. Det lät verkligen som om slagverken spelade ovanför huvudet på mig och emellanåt lät det bumligt i basen på ett sätt som jag inte förknippar med elektrostater, så jag skyller på rummet. Någon däremot?

Ja; Magnepan är en magnetostat, inte en elektrostat.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-02-13 22:36

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Jag tyckte också att Magneplanarerna inte kom till sin rätt. Det lät verkligen som om slagverken spelade ovanför huvudet på mig och emellanåt lät det bumligt i basen på ett sätt som jag inte förknippar med elektrostater, så jag skyller på rummet. Någon däremot?

Eller kanske en dipol? Fast det förklarar väl inte ljudet på mässan. Jag har hört Magneplanarer många gånger och de har länge stått på "önskelistan" liksom en o annan Martin Logan. Och så blev det Quad ESL... idag... snart dags för premiär. Vem vinner Carlsson eller Walker, det blir min egen lilla mässa så småningom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-13 22:38

hifikg skrev:
Nattlorden skrev:

Eller kanske en dipol? Fast det förklarar väl inte ljudet på mässan. Jag har hört Magneplanarer många gånger och de har länge stått på "önskelistan" liksom en o annan Martin Logan. Och så blev det Quad ESL... idag... snart dags för premiär. Vem vinner Carlsson eller Walker, det blir min egen lilla mässa så småningom.

Inte kanske. Det är den. Men det har ingen bäring på om den är magnetostat eller elektrostat, för det är (normalt) bådadera.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-13 22:46

Det kan ha berott på att dansken tiltade panelerna bakåt vilket jag inte alls förstod. Lät bättre tidig lördag när de inte var tiltade. Visst spelade de en ovanligt kraftig bas och det hjälpte nog rummet till med.
Som jag skrev tidigare var vi några stycken som gick direkt från Spectral/3.7 till den betydligt dyrare VTL/Wilson riggen och tyckte det var ett rejält nedköp men det är väl en smaksak vad man gillar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-13 22:53

Det är ju dessutom så, med stormembranare, att sitter man "nära" så blir det en upplevelsemässigt ogynnsam kvot mellan direktljud och rumsljud.
Detta eftersom konstruktionen sprider ljudenergin väldigt annorlunda än en lådhögtalare gör.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-02-13 23:02

Strmbrg skrev:Det är ju dessutom så, med stormembranare, att sitter man "nära" så blir det en upplevelsemässigt ogynnsam kvot mellan direktljud och rumsljud.
Detta eftersom konstruktionen sprider ljudenergin väldigt annorlunda än en lådhögtalare gör.

Kanske därför jag tyckte "äggen" lät mindre bra? satt längst fram till höger väldigt nära högra högtalaren.

Hmm, trodde jag hade bästa platserna längst fram som oftast var tomma i många rum :oops:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-13 23:26

Har varit på väg att skriva här emellanåt,men känner att jag inte orkar riktigt. Fortfarande trött från resan. Stort tack till det trevliga resesällskapet!

Stort tack till mösten som stod för husrum!

Tyckte att det var betydligt mycket mindre med sura rum här i år än tidigare mässor jag varit på, en positiv utveckling. Många säljare fokuserar på musik istället för att snacka i oändlig tid om massa mumbojumbo, också positivt. Inget uppenbart kabelkrängeri heller, inte vad jag såg iaf.

Jag tyckte själv att jag fann mig tillrätta bäst hos Amphion. Dessutom är högtalarna nästan greppbara när det gäller pris jämfört med mycket annat på mässan. Killen som demade hade en schysst positiv inställning utan att bli för glättig eller påklistrad. Blir fortfarande provocerad av företag som säljer dac:ar för 1,2 miljoner.

Kul är när utställarna spelar någon minut och sedan bytar och spelar någon minut så att man kan bilda sig uppfattning av anläggningen. Någon utställare satte på surjazz i 10 min i sträck.

Det var många utställare så det är svårt att skriva om allt. Har lite svårt för musiken som spelas på mässor, men jag hade heller inte med några egna skivor så det är nog fel av mig av kritisera detta. Inte lätt när man inte köra med CD eller vinyl aktivt hemma.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-13 23:33

Ingen av er som var inne i Audio Note-rummet och kan delge ett lyssningsintryck?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-13 23:37

Tar mod/admin bort bilderna jag har länkat ifrån Euphonia, dom gråter där borta för att jag länkar bilderna.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-02-13 23:39

bensnake skrev:Ingen av er som var inne i Audio Note-rummet och kan delge ett lyssningsintryck?

Jopp. Satt där ett tag, tyckte att det lät rätt okej. Man hörde musiken väldigt tydligt och det var engagerande med intressanta musikval men det fanns några otrevligheter i det lägre mellanregistret/mellanbasen jag inte gillade. Kan bero på hörnplaceringen, är högtalarna konstruerade för att stå sådär?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-13 23:40

robsarve skrev:Jag var nog otydlig om vad jag menade, beroende på villken frekvens som instrumentet spelar så återges det på olika ställen på membranytan. Det gör att när man sitter nära så blir effekten (för mig) att instrumenten återges på olika ställen i höjdled.

Nja, så tror jag inte det är. I höjdled är visserligen det stora membranet avdelat men det påverkar lågfrekgensåtergivningen. Längst ner sitter den största delen som har lägst basresonans, längre upp är det en annan undre resonansfrekvens men hela vägen är högre frekvenser med. Mellanregistet är aktivt över ett litet frekvensområde, ca 300-2000 Hz, om ens det. Däröver är det den 150 cm långa banddiskanten som tar över, samma frekvensomfång hela vägen nedifrån och upp. För god integration måste man sitta en bit ifrån, under 2 m är det knappast lönt. Sitter 3.5 m från mina Magnepan.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2012-02-13 23:41

Stod mest och pratade med Gabriel, men visst lyssnade jag lite på deras grejer.
Det lät inte illa, me nvar knapapst prisvärt.

Edit: Det var Audionote det gällde.
\\Sky

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 00:05

Jag hade ingen koll alls på Audio Note innan mässan, men Jansson och jag stack in näsorna där och blev kvar en stund.
Hemsk musik. Hemsk.
Värsta sortens mässjazz och saxofonerna fick mig att åtminstone fundera på att riva av mig öronen men....det lät faktiskt ganska fint.
Levande, realistiskt, spelglädje i kubik!

Vi bad demokillen om en presentation av grejorna som demades och då började man förstå att det säkert inte är billigt.
Allt görs in-house, från transformatorlindning till kondensatorer. Allt är special, och inte en enda transistor används vad jag förstår.
Nu började det gå upp varifrån den enorma hettan i rummet kom ifrån..

Man bra lät det onekligen. Han körde en välkänd demolåt efter demon - har glömt vilken - men klart njutbart! Tycker nog att det var bland det bättre på mässan.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-02-14 08:43

NiklasF skrev:Tar mod/admin bort bilderna jag har länkat ifrån Euphonia, dom gråter där borta för att jag länkar bilderna.

Det gör du själv.

/Hobbymoderatorn
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-14 09:01

shifts skrev:
NiklasF skrev:Tar mod/admin bort bilderna jag har länkat ifrån Euphonia, dom gråter där borta för att jag länkar bilderna.

Det gör du själv.

/Hobbymoderatorn

Lite smått irriterad på det hela, jag länkade och visade vilken tråd jag hämtat bilderna ifrån, jag sade vem som tagit bilderna och jag gav beröm för dom fina bilderna.
Ändå sitter dom och gnäller,och just nu skiter jag i vad som sker med bilderna här.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 09:21

KarlXII skrev:Man bra lät det onekligen. Han körde en välkänd demolåt efter demon - har glömt vilken - men klart njutbart! Tycker nog att det var bland det bättre på mässan.

Suck, det rummet missade jag. Tittade in genom dörren men tyckte det var för mycket folk och glömde komma tillbaka.

Nä, det är nog inga billiga grejor men oftast finns det inga genvägar.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-14 09:40

Om man besvärar sig att titta på inlägget så ser man att det redan är fixat. ;)

Jag gjorde det i går em redan.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-14 11:23

NiklasF skrev:
shifts skrev:

Det gör du själv.

/Hobbymoderatorn

Lite smått irriterad på det hela, jag länkade och visade vilken tråd jag hämtat bilderna ifrån, jag sade vem som tagit bilderna och jag gav beröm för dom fina bilderna.
Ändå sitter dom och gnäller,och just nu skiter jag i vad som sker med bilderna här.

Du menar att det inte är ok för att fotografen vill bli tillfrågad innan bilderna visas? Men det är ok att du gnäller för att dom gnäller?
Jag tycker att då en fotograf lägger ner lite arbete på att ta fina bilder och att det inte är bara prouktbilder så kostar det ju inte så mycket att fråga om det är ok då gäller svenska grannforum. Även om du nu tyckte att du var juste så kanske just en fråga innan betyder en del.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-14 11:40

Hade självklart frågat om jag var kvar på den sidan, det var ju inte så att jag mörkade vart ifrån jag visade bilderna precis.

Vill man inte visa allmänheten bilderna så skicka då mail till dom intresserade.

VARFÖR postar man bilder på ett forum om inte tanken är att dom skall visas upp?!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 11:48

KarlXII skrev:Levande, realistiskt, spelglädje i kubik!

Precis så upplevde jag musikpresentationen när jag lyssnade på Audio Note för första gången på mässan för tre år sedan. Jag kunde inte riktigt släppa intrycket, det låg liksom och "gnagde" och la sordin på upplevelserna (eller snarare bristen på sådana) jag fick av min dåvarande anläggning. Till slut kunde jag inte stå emot längre; jag köpte ett par AN-E (tror det var samma modell de demade i år på mässan). Jäkligt trevliga burkar! :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-14 11:56

Erik_AA skrev:
bensnake skrev:Ingen av er som var inne i Audio Note-rummet och kan delge ett lyssningsintryck?

Jopp. Satt där ett tag, tyckte att det lät rätt okej. Man hörde musiken väldigt tydligt och det var engagerande med intressanta musikval men det fanns några otrevligheter i det lägre mellanregistret/mellanbasen jag inte gillade. Kan bero på hörnplaceringen, är högtalarna konstruerade för att stå sådär?

De är konstruerade för hörnplacering, (i princip upptryckta mot sidoväggen och någon decimeter från bakvägg) och rätt stor invinkling. Nu vet jag inte hur det såg ut i rummet eftersom jag inte var där men givetvis spelar rummets egenskaper in för hur talarna presterar. Tror att hörnen bör dämpas (jag håller själv på att labba lite med just detta). Hur upplevde du "otrevligheterna" i det lägre mellanregistret/mellanbasen?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi