Skifta ultraljud till det hörbara området? (Min verklighet!)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Skifta ultraljud till det hörbara området? (Min verklighet!)

Inläggav LypsylateX » 2012-02-13 16:12

Hej ni.

Om ni hade möjlighet, skulle ni då flytta ljud en bit ovanför eran hörgräns ner in i det hörbara området. Alltså, skulle ni vilja att ultraljud frekvensskiftades ner?

Hifimässigt borde det väl vara uteslutet. :D

Det är verklighet för mig nämligen. Det är dags för nya hörapparater igen, det var kanske sex år sedan sist, och en funktion som har tillkommit är att ljud i frekvenser högre än apparaten kan återge flyttas ner i frekvens till där de kan återges.

Den övre gränsen börjar falla någonstans vid 6-7kHz, och hur långt ovanför detta den flyttar ner är jag osäker på. För mig blir det samma sak som om ultraljud skiftades ner för er. (Eftersom det behövs cirka 80dB ljudtryck ovanför denna frekvens för att jag ska höra det, plus så mycket som apparaten dämpar fysiskt där den sitter.)

Jag är allmänt skeptisk, men det ska bli kul att prova. Funktionen går att slå av.

Dagens audiogram (i dB över normal hörtröskel.)

Jag har alltid inbillat mig att det där motsvarar ett par bra öronproppar, finns det någon som sett mätningar på sådana?

Nä, man noterar inte särskilt enkelt att jag hör dåligt när jag får ha rätt hjälpmedel. Nu kommer det bli maskiner med det ofantligt manliga namnet Phonak Exélia Art CIC/MC P Petite. 8)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-13 16:52

Ingen aning om hur det är att ha hörapparater men det känns spontant som att det borde bli konstigt. Sen ska man nog inte underskatta hjärnans kapacitet till anpassning. Kanske låter väldigt underligt till en början men när du väl vant dig skulle du aldrig vilja vara utan.

Min dotter har cochlea-implantat och där finns det såvitt jag har förstått (i princip) inga tekniska begränsningar uppåt map frekvensomfång men man har ändå valt att lägga övre gränsen runt 6kHz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-13 21:42

Åjeflar, det var inget roligt audiogram. Hur har det gått till?

Själv har jag lekt med tanken att spela in fladdermössen när de flyger över sjön på landet och skifta ner dem till hörbara frekvenser. Det skulle jag vilja prova. Men permanent vete 17. Det enda rimliga är väl att skifta ner det till ungefär det högsta man hör och då skulle det bli en massa diskant. Jag tycker man tröttnar på sånt ljud ganska fort.

Har ingen aning om vad jag skulle tycka som hörselskadad däremot. Och hoppas att jag ska slippa ställas inför valet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-13 22:45

Jag träffade för 15 år sedan en man som varit helt döv. På honom gjordes det ett Kochlea inplantat som gjorde att han på något vis kunde få tillbaka någon form av hörsel in i hjärnan. Det konstiga var att ingen riktigt kunde förklara hur han uppfattade omvärldens ljud. Mycket märkligt tycker jag.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-14 01:20

lgs skrev:Ingen aning om hur det är att ha hörapparater men det känns spontant som att det borde bli konstigt. Sen ska man nog inte underskatta hjärnans kapacitet till anpassning. Kanske låter väldigt underligt till en början men när du väl vant dig skulle du aldrig vilja vara utan.

Nej, man ska inte underskatta hjärnans förmåga att vänja sig. Jag bytte från analoga till digitala hörapparater runt 1999 och var bland de absolut första i Sverige. Skillnaden som användare är otroligt stor eftersom dom digitala korrigerar ljudet för bäst taluppfattning i realtid.

Grovt förenklat: tänk dig en dåre som sitter och rycker i en EQ på din hörsel. Otroligt irriterande i början, tog ett kvartal att vänja sig.

lgs skrev:Min dotter har cochlea-implantat och där finns det såvitt jag har förstått (i princip) inga tekniska begränsningar uppåt map frekvensomfång men man har ändå valt att lägga övre gränsen runt 6kHz.

Hur fungerar det för henne?

Svante skrev:Åjeflar, det var inget roligt audiogram. Hur har det gått till?

Medfött. Jag har tack och lov en väldigt, väldigt hög obehagsgräns* (som lägst 130dB men 135 och 135+ vid de flesta uppmätta frekvenserna) vilket gör att det finns mer är nog med dynamik att leka med.

Ett audiogram säger dock inte hela sanningen, man brukar t.ex. prata om diskriminationsnivå. Man mäter hur många procent av spondéer (enstaviga ord: "Nu hör du... båt") hörda i brus som man uppfattar korrekt. De flesta typer av nersättningen där inneörat, hörselnerven eller hjärnbarken är inblandade påverkar detta olika. Mina båda öron ser ganska lika ut i det där diagrammet, men jag har otroligt mycket svårare att tolka stimuli korrekt på vänstra örat. Höger är lungt.

Generellt tycker jag att min mätning nu snarare visar på en förbättring av min hörsel, jämfört med den här som gjordes 1997 och det verkar totalt ologiskt. Jag har inget minne av att jag var förkyld då -97 heller.

Jag har deltagit i en del forskningsprojekt där jag varit med om långa mätsessioner, och har då blivit väldigt mycket bättre på att koncentrera mig samtidigt som jag är avslappnad i den typen av situation. Ljud i öronen resulterar direkt i att tummen trycker på knappen, otroligt fort, har väldigt låga reaktionstider. Det kanske är därför mätningarna är bättre nu?

20dB bättre vid 6kHz på vänster öra känns ändå ganska mycket, och då har jag haft en skrikande liten dotter på den axeln de senaste åren.

Svante skrev:Det enda rimliga är väl att skifta ner det till ungefär det högsta man hör och då skulle det bli en massa diskant. Jag tycker man tröttnar på sånt ljud ganska fort.

Det är det jag är rädd för. Sen är min personliga uppfattning att det inte finns särskilt mycket nyttoinformation däruppe i frekvens, så jag är tveksam till nyttan. Ett och annat s-ljud på sin höjd, om ens det.

Ett irritationsmoment är att somliga puckon lägger brandlarm, inbrottslarm och liknande runt 4kHz eftersom normalmänniskan normalt hör som bäst där, till följd av hörselgångens längd. Piper ett sånt larm och jag har hörapparater på mig skär det lika illa i öronen som för alla andra, och jag tycker det är STARKT. Sen tar jag av mig hjälpmedlen, och då är ljudet borta. Totalt borta.

Larm borde alltid vara i form av mekaniska klockor! :D

Som jag skrev tidigare, jag är lyckligt lottad så tillvida att med de i princip osynliga hörapparater jag använder i kombination med min nersättning brukar människor bli förvånade när jag berättar att jag är hörselskadad och använder hörapparater.

* = Ofta får man en lägre obehagsgräns än en normalhörande person om nedsättningen sitter i inneröra, hörselnerv eller hjärnbark. Den sitter förmodligen i innerörat hos mig, men ändå har den förskjutits uppåt. Det är ovanligt.
Senast redigerad av LypsylateX 2012-02-14 01:35, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-14 01:23

LypsylateX skrev:Grovt förenklat: tänk dig en dåre som sitter och rycker i en EQ på din hörsel. Otroligt irriterande i början, tog ett kvartal att vänja sig.

Det här är för övrigt en av anledningarna till att jag älskar piP. Hörapparaterna försöker alltid skära bort distorderad insignal, vilket gör att det rycks och slits något alldeles oerhört i den där EQn om man lyssnar på dåliga högtalare.

Med piP är det lugna gatan. Man kan spela rejält starkt innan något händer, och om något väl händer är det oftast på icke lägenhetsvänlig volym och med distade Rammstein-gitarrer.

Det finns fördelar också! Jag har alltid hörselskydd på mig, som aktiveras automatiskt! Jag störs inte lika lätt av oljud när jag ska sova. Skulle aldrig kunna sova om jag tvingades höra dessa jävla prasslande lakan. :D

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-14 09:30

LypsylateX skrev:
lgs skrev:Min dotter har cochlea-implantat och där finns det såvitt jag har förstått (i princip) inga tekniska begränsningar uppåt map frekvensomfång men man har ändå valt att lägga övre gränsen runt 6kHz.

Hur fungerar det för henne?

Det fungerar fantastiskt bra. Helt otroligt att man kan trycka in så mycket teknologi och funktion i dom små apparaterna :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-14 09:39

lgs skrev:Det fungerar fantastiskt bra. Helt otroligt att man kan trycka in så mycket teknologi och funktion i dom små apparaterna :)

Coolt. Har det gått bra med talinlärning? Uppskattar hon musik? :)

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-14 10:05

LypsylateX skrev:
lgs skrev:Det fungerar fantastiskt bra. Helt otroligt att man kan trycka in så mycket teknologi och funktion i dom små apparaterna :)

Coolt. Har det gått bra med talinlärning? Uppskattar hon musik? :)

Hon pratar för fullt (ligger på samma nivå som normalhörande) och älskar att lyssna på musik.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-14 10:08

lgs skrev:Hon pratar för fullt (ligger på samma nivå som normalhörande) och älskar att lyssna på musik.

Vad härligt! Då verkar det verkligen ha gått framåt sedan jag först hörde om de här implantaten i början på 80-talet. 8)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-02-14 10:49

Man forskar väldigt mycket på det. Ni handlar det mycket om att få tidsförloppen korrekta men det är komplext.
På cochlea-implantaten är det numera fler elektroder och i takt med bättre elektronik mer avancerad signalbehandling. Det coola är att man ofta kan uppgradera den yttre apparaten till äldre implantat! :)
Pratade med en patient som som fick hörsel tillbaks efter flera år och beskrev ljudet som "Kalle Anka i en kakburk" men hjärnan anpassas sig snabbt!
Jättespännande fält och får man mer priset skulle mängder av människor bara hjälpa av dessa!

På youtube finns massor med klipp där barn hör för första gången googla "Cochlea implant" man fasar in det långsamt! Men helt överväldigande upplevelse :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-14 11:34

LypsylateX skrev:
20dB bättre vid 6kHz på vänster öra känns ändå ganska mycket, och då har jag haft en skrikande liten dotter på den axeln de senaste åren.

Här tänker otränade lilla jag på att träning ger färdighet. 8O
Skaffa en unge till höger öra också .... :D

LypsylateX skrev: Det här är för övrigt en av anledningarna till att jag älskar piP. Hörapparaterna försöker alltid skära bort distorderad insignal, vilket gör att det rycks och slits något alldeles oerhört i den där EQn om man lyssnar på dåliga högtalare.

... och här tänker jag förstås på mätmetod ... 8O

Med nån form av hörapparat-EQ-funktion implementerad i ett mätsystem kan man vaska fram/sålla bort dåliga högtalare, alternativt använda mätsystemet för att förbättra dom. :D

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-14 11:52

Det som det pratas om här i tråden är just det jag benämner inre referens. Ljudvågorna som når trumhinnan kan vara de samma men det medvetna ljudet skiljer sig markant. Det betyder att den signal som överförs in i nervsystemet inte längre uppfattas som likadant och uppfattbarheten kan till en början vara extremt låg. Nervsystemet har svårt att slussa aktionspotentialerna i rätt banor och på bästa sätt genom synapsövergångarna.

Tillvänjningsperioden är just att den inre referensen ombildas och aktionspotentialer får ta andra banor och denna minnesstruktur ger en annan kartbild av aktionspotentialer som efterhand kan kännas igen. Det handlar om att nervsystemet ställer in sig efter de nya förutsättningarna.

Om signalen d v s de akustiska ljudvågorna mot trumhinnorna kallas Input och det upplevda ljudet kallas Output så är det den inre referensen som bestämmer Output. Input är vad det är, men Output sorteras fram i synapsövergångarna.

Med hörapparat förändras förutsättningarna vid Input, men den inre referensen ställer om sig så att förändringen i Output minimeras och man kan höra och uppfatta Input ungefär som förut trots att Input är förändrat. Hela nervsystemet är plastiskt och anpassningsbart efter förutsättningarna. Det tar dock flera månader för det centrala nervsystemet att plastiskt formera om sig. I början har Input förändrats och sorteringsarbetet funkar dåligt. Igenkänningen av Input är låg. Efterhand börjar igenkänningsprocessen och det beror på plastisk förändring i det centrala nervsystemet. Man kan alltså inte som på en kamera vrida linsen för att få skärpa och focus i realtid. Det finns en tröghet i minnet och den inre referensen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-14 11:59

phon skrev:Här tänker otränade lilla jag på att träning ger färdighet. 8O
Skaffa en unge till höger öra också .... :D

Jag har svårt att producera en sån alldeles ensam, men om jag hittar rätt kontrahent... så visst. :)

On a more serious note: Mina vänstra apparat är trasig just nu, och nu är det helt plötslit otroligt obehagligt om hennes mun råkar komma för nära örat när hon gastar.

Den där inbyggda hörselskyddsfunktionen är fantastiskt praktisk.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-14 12:46

petersteindl skrev:<Bortklippt bra text.>

Hav också i minne att förändringar på vägen in till rätt delar av hjärnan inte alltid går att vänja sig vid i det måtto att det går att läsa ut lika mycket information. Signalen kan degraderas i kvalitet.

Ett belysande exempel på hur bra moderna hörapparater kan fungera:

När jag fick mina första digitala apparater gjordes binaural talaudiometri i fritt fält, med fix nivå 65dB. Detta i form av att lyssna på tidigare nämnda spondéer.

BRUS!
"Nu hör du... båt".
Va, va... kåt? Nej, dom kan väl inte ha sagt kåt. Jag drar till med låt.
"Låt!"
BRUS

Utan hörapparater låg jag på 20% korrekta svar, och med första generationens digitala CIC-apparater och med väldigt liten tillvänjningstid låg jag på 64% rätt. Skillnaden är monumental. Jag når på höger öra nästan upp i samma värden som en normalhörande, men vänster öra sackar lite.

Värt att notera är att taluppfattningen förbättras vid binauralt hörande, även som signalen är mono. Sägnen säger att dom upptäckte detta faktum vid operan i Paris för länge sedan. Be mig inte om källa, jag har inte tid att Googla just nu. ;)

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-14 13:50

@Peter
Det du beskriver är precis vad CI-opererade upplever. Till en början är ljud fullständigt kaos men hjärnan lär sig så sakteliga att tolka signalerna och slutligen blir det normalt. Det är väl också därför man inte själv upplever försämringar i hörseln förrän det gått väldigt långt. Hjärnan anpassar sig successivt till den förändrade inputen.

En sak som verkligen imponerat på mig är att hjärnan hos ci-opererade (trots bristfällig input) lyckas lära sig att riktningsbestämma ljud. Det sitter en fantastiskt kraftfull signalanalysator i andra änden av örat :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-14 14:22

Jo, ljud från reella ljudkällor är mono :)

I hörlurar kan man få tre olika situationer. Ljud i ena hörlurssnäckan och den andra snäckan tyst vilket bennämns monotic presentation, samma ljud i båda hörlurssnäckorna som kallas diotic presentation eller helt olika ljud som finns simultant i båda hörlurssnäckorna och detta kallas dichotic presentation.

Man kan läsa lite här

Vad gäller taluppfattbarhet så går ljudsignalerna från höger öra till vänster hjärnhalva och vice versa. Om jag minns rätt så är kognitiva delar av tal eller språkcentra i ena hjärnhalvan. Då kan man tänka sig att det öra som ligger på motsatt sida som ju ger direktsignal till den hjärnhalva som har talcentra funkar bättre vad gäller taluppfattbarhet under förutsättning att båda öronen är jämndåliga.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 14:23

Igår på Vetenskapens värld var ett reportage om en blind bergsklättrare.
Han hade en lågupplöst kamera på ett par solglasögon, som skickade signalen till en platta att ha på tungan. På plattan satt en matris av små elektroder - motsvarande pixlar - som ritade upp, eller snarare strömsatte bilden som kameran skickade.
Grabbens tunga blev på så sätt hans ögon.

Hjärnan är fantastisk.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-14 14:26

Just det, jag glömde skicka med denna länk i tidigare inlägg. Kolla hela filmen.

http://svtplay.se/v/2707605/vetenskapens_varld/del_3_av_4

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-14 14:35

lgs skrev:@Peter
Det du beskriver är precis vad CI-opererade upplever. Till en början är ljud fullständigt kaos men hjärnan lär sig så sakteliga att tolka signalerna och slutligen blir det normalt. Det är väl också därför man inte själv upplever försämringar i hörseln förrän det gått väldigt långt. Hjärnan anpassar sig successivt till den förändrade inputen.

En sak som verkligen imponerat på mig är att hjärnan hos ci-opererade (trots bristfällig input) lyckas lära sig att riktningsbestämma ljud. Det sitter en fantastiskt kraftfull signalanalysator i andra änden av örat :)

Ja, signalanalysatorn är kraftfull, men den fungerar inte som man tror. Det är inte endast signalen i sig som är intressant, utan det är i vilka nervanor denna signal går som sätter vilken upplevelse det blir. Samma kod i två olika nervbanor ger olika upplevelse. Om man ser hjärnan som en kodknäckningsmaskin så är det inte enbart koden som skall knäckas, det skall knäckas till vilken position i kodknäckningsmaskinen koden skall slussas. Kodknäckningsmaskinen är nämligen platsberoende och möjligtvis (troligtvis) även differentiellt platsberoende. Då är det så att koden kan slussas runt för att hamna på ungefär rätt plats och då knäcks den. Dock är det så att det tappas lite då koden måste slussas runt i andra nervbanor än de primärt avsatta därför, men man kan ändock tillgodogöra sig koden och det är det väsentligaste.

mvH
Peter

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-14 14:37

LypsylateX skrev:Värt att notera är att taluppfattningen förbättras vid binauralt hörande, även som signalen är mono. Sägnen säger att dom upptäckte detta faktum vid operan i Paris för länge sedan. Be mig inte om källa, jag har inte tid att Googla just nu. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound#History

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-14 17:42

LypsylateX skrev:
Svante skrev:Det enda rimliga är väl att skifta ner det till ungefär det högsta man hör och då skulle det bli en massa diskant. Jag tycker man tröttnar på sånt ljud ganska fort.

Det är det jag är rädd för. Sen är min personliga uppfattning att det inte finns särskilt mycket nyttoinformation däruppe i frekvens, så jag är tveksam till nyttan. Ett och annat s-ljud på sin höjd, om ens det.

Nej, telefonerna skär ju bort allt som är över 3,5 kHz, så uppenbarligen klarar man sig utan det för talad kommunikation iaf. Dock tycker jag att det låter väldigt fint med det där "tjing"-et i cymbalerna. Men det är mer estetiskt än informationsbärande.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-02-14 17:55

Det här är inget nytt!

Vi som är lite äldre minns westernserier på TV där det var ett nästan ständigt ljud av cikador så fort scenen var utomhus och på natten. Dåtida TV-apparater (och antagligen kjedjan innan) ansågs inte kunna klara av cikadornas högfrekventa ljud, så dessa 'skiftades' nedåt en oktav. Enkel bondteknik var det, man körde bandspelaren med cikadorna på halvfart när man gjorde ljudet i TV-studion!

JohanR

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-14 20:12

Svante skrev:Nej, telefonerna skär ju bort allt som är över 3,5 kHz

Dessutom bara åtta bitars upplösning!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-14 21:33

LypsylateX skrev:

Ja, fast A-law. Bitreduktion modell Ä. Finfina grejor.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2012-02-15 00:48

Svante skrev:
LypsylateX skrev:

Ja, fast A-law. Bitreduktion modell Ä. Finfina grejor.

Nu är du inne på mina grejor. :) Jag jobbar med telefonisystem, ner på den nivån. (Bland mycket annat.)

Återgå till Generellt om hifi