Hur skapas bra mellanregister i högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-11 16:26

chrisss skrev:
LasseA skrev:
Kan du beskriva hur en flackare/högre delning gör att "energiresponshoppet" blir mindre?

Lasse, du läste lite slarvigt :P
Jag skrev "Om man delar flackt så blir hoppet i energirespons inte lika tydligt"

Att dela högt gör förståss hoppet större.

Flackare delning förbättrar.

Med oändligt brant delning kan man direkt läsa på offaxisgraferna vad
som händer.

Med flackare delning smetas hoppet ut.
Ah, jo det är uppenbart att jag läste lite slarvigt ja. :oops:

Att oändligt brant delning ger det skarpaste "knycket" off-axis vid delningen är ju helt logiskt, då tror jag att jag greppar vad du menar.

Men borde inte lägre delningsfrekvens till ett bredspridande mellanregister egentligen vara att föredra om det är jämn off-axisrespons man är ute efter?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-11 18:21

LasseA skrev:Men borde inte lägre delningsfrekvens till ett bredspridande mellanregister egentligen vara att föredra om det är jämn off-axisrespons man är ute efter?

B&W 802

Bild

Har inte lyssnat på B&W på flera år men de har låtit bra förr... Funderar på om dippen off axis i högre mellanregistret är en medveten "finess". Vi har tidigare resonerat kring problem i detta frekvensområde. Högtalarens direktljud är ju rakt men energiresponsen kommer att sjunka här - om det kan vara ett sätt att hantera problemet...? Tydligen är örats känslighet högst i det här området - kan det verka "förlåtande" kanske?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-11 18:26

Jocke skrev:
LasseA skrev:Men borde inte lägre delningsfrekvens till ett bredspridande mellanregister egentligen vara att föredra om det är jämn off-axisrespons man är ute efter?

B&W 802

Bild

Har inte lyssnat på B&W på flera år men de har låtit bra förr... Funderar på om dippen off axis i högre mellanregistret är en medveten "finess". Vi har tidigare resonerat kring problem i detta frekvensområde. Högtalarens direktljud är ju rakt men energiresponsen kommer att sjunka här - om det kan vara ett sätt att hantera problemet...? Tydligen är örats känslighet högst i det här området - kan det verka "förlåtande" kanske?

man måste tänka på att dylika grafer bara mäter relativt, så dippen offaxis är relativt onaxis, hurvida onaxis har en peak i nämnda område förtäller inte historien
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-11 19:06

celef skrev:man måste tänka på att dylika grafer bara mäter relativt, så dippen offaxis är relativt onaxis, hurvida onaxis har en peak i nämnda område förtäller inte historien
Ja, 802D har en topp on-axis i den regionen och en dipp i efterföljande region med "förtäting" off-axis.
Bild

Det har däremot inte Sony SS-AR1, som är väldigt linjär on-axis.

B&W 800D har liknande off-axis-beteende som 802 men saknar de kompensatoriska on-axis-krumbukterna:
Bild
Bild

Ännu ett exempel på mindre mellanregisterdiameter och lägre delning (YG Acoustics Anat Reference II, 5,5" mellanregister, delning under 2kHz):
Bild
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-11 19:43

det är konstigt med B&W eftersom de verkar gå åt ett helt annat håll än tidigare. Första ordningsfilter och knepiga frekvenskurvor med dålig spridning. Äldre högtalare som tex Matrix 801 mäter ju bättre.

Är som att de går bakåt i utvecklingen när det gäller mer grundläggande saker som frekvensgång och spridning etc.. Kanske är det marknadsavdelningen som bestämmer..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-11 19:48

celef skrev:
Jocke skrev:

B&W 802

Bild

man måste tänka på att dylika grafer bara mäter relativt, så dippen offaxis är relativt onaxis, hurvida onaxis har en peak i nämnda område förtäller inte historien

Å f*n... det var väl ett j-a dumt sätt att bara presentera den relativa skillnaden... tycker grafen skulle vara långt mer informativ om den presenterade den faktiska responsen... tyckte väl den var lite väl rak... Haha ;-)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-11 21:12

Här är PX17-LTS. Smått otrolig spridning för en 6,5tumsbas.
Det är Nagref som postat.

Bild

Visar mätningarna för Px17-LTS i riktningarna o grader, 15 grader, 30 grader, 45 grader samt 60 grader off axis horisontellt. Jag har separerat dem med 2 dB för att de ska synas enklare.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=69455
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-02-11 23:59

LasseA skrev: Men borde inte lägre delningsfrekvens till ett bredspridande mellanregister egentligen vara att föredra om det är jämn off-axisrespons man är ute efter?

Ja, men... med risk för ökad distortion i diskanten undre register.
Lagom är bäst.

Att lyckas med en konstruktion är att hitta den bästa kompromissen.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-12 00:37

Kraniet skrev:Här är PX17-LTS. Smått otrolig spridning för en 6,5tumsbas.

Bild

Visar mätningarna för Px17-LTS i riktningarna o grader, 15 grader, 30 grader, 45 grader samt 60 grader off axis horisontellt. Jag har separerat dem med 2 dB för att de ska synas enklare.

Det är banne mig så snyggt så man nästan blir religiös... sparade ner den där, jag med... Så ställer jag mig frågan - vad är det som gör det så bra? Hur ser dist osv ut för det elementet?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-12 00:45

Kraniet skrev:Här är PX17-LTS. Smått otrolig spridning för en 6,5tumsbas.

<snip>

Onekligen ser den klart bättre ut spridningsmässigt högre upp i frekvens än andra 6.5" jag sett, det vore väldigt trevligt om man kunde få se 0,30,60 utan separationen mellan kurvorna för att lättare få en god överblick dock.

Man måste ju uppenbarligen inte använda ett mellanregister med liten kondiameter för att få "bredare" spridning högre upp i frekvens.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-12 00:49

chrisss skrev:Ja, men... med risk för ökad distortion i diskanten undre register.
Lagom är bäst.

Att lyckas med en konstruktion är att hitta den bästa kompromissen.
Absolut. Jag tycker dock de flesta diskanter som jag sett distmätningar på verkar klara delning (LR4) kring 2kHz utan ökande dist (gäller inte alla såklart). Om man delar lägre än så eller flackare så blir det värre, man måste som du säger hitta en god kompromiss.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-14 18:49

Så här ser förresten Hifi&Musiks mätning på B&W 802D ut:

Bild
Även här svackor i spridningen off-axis under delningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-14 19:07

Kan man tro att det finns någon poäng med det eller hade det räckt att flytta mätmicken lite...?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-14 19:09

Jocke skrev:Kan man tro att det finns någon poäng med det eller hade det räckt att flytta mätmicken lite...?
Flytta mätmicken? Den är ju flyttad 9 gånger i steg om 10 grader lateralt.

Edit: Jag har fått för mig att det är en designfilosofi som B&W använder sig av, hög delningsfrekvens med flacka filter. Om det hade varit bättre utan svackan är svårare att uttala sig säkert om men så vitt jag kan förstå det så är de flesta auktoriteter överens om att jämn spridning off-axis utan sådana dippar är att föredra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-02-14 19:21

LasseA skrev:
Jocke skrev:Kan man tro att det finns någon poäng med det eller hade det räckt att flytta mätmicken lite...?

Edit: Jag har fått för mig att det är en designfilosofi som B&W använder sig av, hög delningsfrekvens med flacka filter. Om det hade varit bättre utan svackan är svårare att uttala sig säkert om men så vitt jag kan förstå det så är de flesta auktoriteter överens om att jämn spridning off-axis utan sådana dippar är att föredra.

ja det är ju ett välbekant faktum att flacka delningsfilter ger problem off-axis. Vet inte varför B&W håller på med sån skit riktigt..

edit: det är ju lustigt att dom nya modellerna presterar sämre ur teknisk hänsyn än äldre modeller..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-14 19:59

Kraniet skrev:
LasseA skrev:

ja det är ju ett välbekant faktum att flacka delningsfilter ger problem off-axis. Vet inte varför B&W håller på med sån skit riktigt..

edit: det är ju lustigt att dom nya modellerna presterar sämre ur teknisk hänsyn än äldre modeller..

Svackan offaxis kan väl sannolikt bero på (1) dåligspridning/urfasningar på mellanreg eller (2) helt skilda fokalpunkter på mellanreg och diskant eller (3) något helt annat :roll: .
Jag tycker att det hela verkar märkligt men det finns säkert någon godtagbar förklaring.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-14 21:38

Är det inte samma som Zaph mätte på?

http://zaphaudio.com/temp/B&W-FST-LF00264-CSD.gif

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-14 21:54

Jocke skrev:Är det inte samma som Zaph mätte på?

Kanske det, den zaph mätte på hade superlåg dist men inga offaxis kurvor redovisades. Jag tycker nog att zaph har gjort ett förträffligt jobb, men personligen tycker jag att det är lite synd att elemneten inte är uppmätta offaxis.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-14 22:30

skrutten skrev:
Jocke skrev:Är det inte samma som Zaph mätte på?

Kanske det, den zaph mätte på hade superlåg dist men inga offaxis kurvor redovisades. Jag tycker nog att zaph har gjort ett förträffligt jobb, men personligen tycker jag att det är lite synd att elemneten inte är uppmätta offaxis.

Men CSD´n jag länkade då? Fattar jag fel eller...? Jag tycker nog CSD´n svarar väl mot den andra mätningen...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-14 22:43

Jocke jag vet inte om jag riktigt häger med, kanske ngn post jag missat?

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-14 22:50

Jocke skrev:Men CSD´n jag länkade då? Fattar jag fel eller...? Jag tycker nog CSD´n svarar väl mot den andra mätningen...
Vet inte om jag missförstår det du säger men CSD och off-axis mätning är fundamentalt olika saker.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-14 22:56

John själv beskrev i sin blogg att han inte var så förtjust i att presentera kurvorna som CSD och menade att det var samma värden som han annars presenterade som kurvor... Själv har jag inte satt mig in i det men han brukar ju vara påläst... Vad är det då vi betraktar i grafen?

OK - ser nu att det handlar om hur lång tid en puls lever vid olika frekvenser - vad menade karlen då...? ^^

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-14 23:40

jag förstår inte alls kritiken kring flacka filter

det är inte alls så att flacka filter ger sämre mätresultat offaxis horisontalled, snarare tvärtom!

problemet är uteslutande brist på spridning i mellanregistret

kombinerar man bristande spridning med ett brant filter så får man en enorm dipp = ett brant filter + ett brant filter blir ett jättebrant filter
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-14 23:54

Med en WG på diskanten kan man kompensera ett mellanregister som faller av lite för tidigt offaxis. Det finns många trick att få det att fungera, men jämn spridning/energirespons runtomkring delningen är väl det man vill ha.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-02-16 11:04

skrutten skrev:
Kraniet skrev:
LasseA skrev:

Svackan offaxis kan väl sannolikt bero på (1) dåligspridning/urfasningar på mellanreg eller (2) helt skilda fokalpunkter på mellanreg och diskant eller (3) något helt annat :roll: .
Jag tycker att det hela verkar märkligt men det finns säkert någon godtagbar förklaring.

Det är mest (2) för att de valde att flytta fram diskanten "framför" mellanregistret för att kunna använda bara en kondensator i diskantens delningsfiltret. Det är för att kompensera fasförskjutningen i filtret. De har då prioriterat fasöverenstämmelsen on axis och låtit fasfelet växa off axis istället. Det är därför man får dippen på det där sättet. Annars är deras "klot/droppe" till mellanregistret under diskanten ganska smart på det sättet att direktiviteten i diskanten dämpas en del för att matcha mellanregistret. Synd bara att någon varit där och petat på diskantplaceringen...
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-17 00:45

Kraniet skrev:
LasseA skrev:

ja det är ju ett välbekant faktum att flacka delningsfilter ger problem off-axis.

Njae, håller inte med om att problemet har så enkel grund. En kombination
av hög delningsfrekvens, ovanligt stor skillnad mellan både membran- och
baffelstorlek och en hög (fast inte jättehög) ljudhastighet i det större mem-
branet skulle jag snarare sammanfatta beteendets orsaker.

Kraniet skrev:Vet inte varför B&W håller på med sån skit riktigt..

Den förklaring jag fått av dem är att hög delningsfrekvens ger hög effekt-
tålighet, samt att de i sina lyssningstestar fått subjektiv preferens för ver-
sioner med enklare filter (färre komponenter), i form av både uppevelser av
mera liv och kvaliteten som de kallar "slam". Det kan nämnas att de i lik-
nande lyssningstester fått preferens även för spikfötter. Inga ursprungsjäm-
förelser har då gjorts, utan man har bara jämfört subjektiva preferenser
mellan olika versioner av högtalare.

Kraniet skrev:edit: det är ju lustigt att dom nya modellerna presterar sämre ur teknisk hänsyn än äldre modeller..

Fast det beror ju på hur man definierar "ur teknisk hänsyn" (som jag i sin
tur förmodar åsyftar "ur teknisk synvinkel").

För att man skall kunna tolka en mätning således att dess resultat kan
värderas, måste (eller i varje fall bör) man ha en mall att tolka den efter.
Och gärna då också en förklaringsmodell för att motivera mallens riktighet.
Raka streck har ju inget egenvärde om man inte har klart för sig VARFÖR
man tycker de skall vara just raka.

Med det sagt, så skall jag nu bli lite subjektiv, och berätta att jag förvisso
gillar (ljudåtergivningen från) just den allra sista versionen av 801 med 12"
bas - som hade ett mycket mera komplicerat filter (delningarna var närmast
4:e ordningens) och ett betydligt större förhållande mellan högsta frekven-
sens (=kortaste) våglängd och membranstorlek för mellanregisterelementet.

Tror det var den sista versionen av högtalaren som John Bowers själv var
inblandad i. Därefter tog yngre krafter vid, med andra ideal och kanske även
helt andra ideer om vad målet med högtalarna är.

Företaget har varit mycket framgångsrikt även efter skiftet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-17 02:20

MagnusÖstberg skrev:Med en WG på diskanten kan man kompensera ett mellanregister som faller av lite för tidigt offaxis. Det finns många trick att få det att fungera, men jämn spridning/energirespons runtomkring delningen är väl det man vill ha.

Tycker du faktiskt reser en väldigt intressant fråga där. Och min allra som
första kommentar är frågan:

"Man" = alla?

Kanske har du rätt med avseende på vad väldigt många människor vill?

Inte vet jag. Men jag tror faktiskt att det finns en hel del vars mål-vilja inte
är alls är vilar på en teknisk specifikation på det viset. Fast kanske mera då
när det gäller högtalar-köpare än högtalar-diy:are.

Det kan ju finnas många saker man kan vilja ha, och olika människor kan
dessutom tänkas vilja olika saker, och göra helt olika prioriteringar. Och som
sagt - jag tror det finns rätt så många (insiktsfulla människor) som inte upp-
lever att de har kunskap nog att stödja sin värdering på en graf - och som
därför inte baserar sina mål efter sådana.

De vill ha högtalaren till andra saker än att producera mätkurvor, även om
många av dem säkert förstår värdet av att mäta, för vissa konstruktörer.

- - -

Kanske skulle man kunna säga att det finns i varje fall tre tänkbara (kanske
flera?) sätt att angripa konstruerandet, det vill säga vad man vill optimera
en konstruktion efter.

1. Raka kurvor (eller i varje fall enkla kurvor - baserade på tumregel-ideer
om vad man väl "väl vill ha").

2. Subjektiva upplevelsen (där den tekniska orsaken till upplevelsen som
regel är underställd upplevelsen).

3. Ursprungstrohet (baserat på en teknisk analys av vad det kräver).

Både de sistnämda beror förstås av högtalarnas tekniska egenskaper, allt
det man kan mäta (och kanske lite till), men de vilar inte på lika enkla bilder
av målet som mål i nummer 1 - ett mål som jag upplever har fått en väldigt
dominerande roll i den här tråden, och som jag tror riskerar att leda många
lite vilse.

Inget av de tre målen är mera rätt eller fel än någon annan, men jag kan
tänka mig att de olika filosofierna tilltalar olika människor.

- - -

Och nu skall jag avsluta med att säga att mitt mål (för det mesta, och för i
varje fall en av mina anläggningar) är nummer tre - men trots att det kan
verka som ett rätt så tekniskt mål så kan jag meddela att jag känner mig
väldigt främmande inför de resonemang som förs av dem som har mål 1, och
det är det faktiskt MIN erfarenhet (andra behöver inte hålla med) att de till-
verkare av högtalare som agerar efter mål nummer 2 oftast lyckas mycket
bättre än de som agerar efter nummer 1.

Jag tror skälet är att mål nummer 2 har fördelen att de som har det tar till
sig en arbetsprincip som faktiskt återkopplar JUST det som man skall använ-
da högtalaren till - att lyssnas på! Den som fokuserar på upplevelsen under-
söker ju just den! Visst kan man invända att en maximerad upplevelse inte
är alls samma sak som en maximalt usprungstrogen återgivning, men det är
i varje fall en som involverar hörandet.

De som, till förmån för fokus på kurvor som tolkas dubiöst eller i varje fall
väldigt förenklat, tappar fokus på resultatet ur ett hörperpektiv, jobbar om
inte i blindo, så i dövo. Risken är i varje fall avsevärd.

Det man hör beror som sagt ALLTID på de fysikaliska egenskaperna, så är
det och något övernaturligt behövs inte för att förklara det man upplever,
med - det är så himla lätt att tro att det man hör kan förenklas till att alltid
bero på just det som man just har skaffat sig mätmöjlighet att se. Men att
kunna mäta distorsion gör inte distorsionen ett dugg viktigare än den var
innan man kunde mäta den, och att kunna mäta tonkurvan ökar inte dess
betydelse.

Med eller utan möjlighet att mäta den ena eller andra egenskapen, är den
ändå bara den lilla del av det totala sammanhanget som den var innan man
hade skaffat sig möjlighet att mäta den.

Det är så himla lätt att glömma det - och att börja tro att man får en rik
och rimligt komplett totalbild från bara några enkla mätningar. Min uppfatt-
ning är att man bedrar sig om man konstruerar högtalare från en sådan ut-
gångspunkt.

- - -

Och till sist: Jag ber om ursäkt om detta inlägg kan uppfattas som inkon-
sekvent i relation till vad jag skrev alldeles nyss om olika versioner av B&W
801 - och jag vill därför be dem som uppfattar att jag varit inkonsekvent
att extra noga läsa detta:
Jag argumenterar INTE att det finns ett omvänt samband (att det som i ett
enkelt perspektiv ofta bedöms vara bra mätkurvor skulle betyda att något
är dåligt) - bara att det inte är så enkelt som det är lätt (och kanske även
farligt inbjudande för den som vill ha enkla sanningar?) att tro.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-17 09:57

Bra inlägg IÖ! :)

Ja, jösses så många timmar jag ägnat åt att lyssna efter effekten av små justeringar i filter... Tror det finns musik som jag kan utantill både fram och baklänges...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-17 10:30

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:Med en WG på diskanten kan man kompensera ett mellanregister som faller av lite för tidigt offaxis. Det finns många trick att få det att fungera, men jämn spridning/energirespons runtomkring delningen är väl det man vill ha.

Tycker du faktiskt reser en väldigt intressant fråga där. Och min allra som
första kommentar är frågan:

"Man" = alla?

Kanske har du rätt med avseende på vad väldigt många människor vill?

Inte vet jag. Men jag tror faktiskt att det finns en hel del vars mål-vilja inte
är alls är vilar på en teknisk specifikation på det viset. Fast kanske mera då när det gäller högtalar-köpare än högtalar-diy:are.

:D

Klassisk "man-sjuka" som är detsamma som "jag-sjukan", dvs man = jag (och kanske många fler som sagt, men vad vet jag :)

Tack för samtalet igår, himla mycket lättare att komma fram i tankarna om man får bolla dem med någon. Problemet är väl att mina skisser nu tenderar till att se rätt roliga ut, faktum är att det nog inte finns någon marknadsavdelning som skulle köpa skisserna och lägga dem till produktion :D

Jag borde nog förtydliga mig lite, jag menar att övergången mellan elementen skall rendera i det resultat man vill. Duh, det är väl självklart, men poängen är att trots det är det ju inte ovanligt med jättekonstiga lösningar i det området.

Som jag ser det ger ju en wg en aktivt strålande ytan som man kanske kan se som större än det fysiska elementet litegrann med tanke på dess ökande effektivitet i det nedre området. Det må se konstigt ut för många när man mäter på enbart diskanten, men eftersom dess direktivitet ökar med frekvensen kan man ju utnyttja det motsatta för dess nedre register och låta det hjälpa till i mellanregistrets övre register som alltså, precis som för diskanten förlorar sin spridningsförmåga med ökande frekvens. Den ökande känsligheten gör ju dessutom att diskanten inte belastas med slaglängdsbehov i samma utsträckning som hade varit fallet utan en wg så effekttåligheten på systemet behöver kanske inte belastas negativt av en sådan lösning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-02-17 10:42

Bra tänk enligt mig Magnus! :) Kan ju bero på mitt pågående evighetsprojet...^^ I praktiken är jag inte helt säker på att jag uppskattar WG´ns betoning på "transientvillighet" men det kan säkert finnas sätt att hantera det! ;-)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum