---

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 14:39

Jordade den med moder jord, alltså i nätuttaget.

Det fungerar förvånansvärt bra nu. volympotten funkar, men volymen ökar väldigt fort...

det är dock ett tjut kvar som hörs tydligt

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 14:49

ChrioN skrev:Jordade den med moder jord, alltså i nätuttaget.

Det kan du nog inte göra. Nätagregatet kan ha minus jordat i chassiet och då blir det helt fel i det här fallet .

Slå av agregatet och ohmmät mellan teminal "minus" och chassiet men vänta ett tag så att spänningen har sjunkit till noll. Det mäter troligen noll ohm.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 14:52

Allt det här trasslet beror på att du inte har ett mittjordat nätagregat.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 15:03

tjutsuset är på typ 100hz med övertoner...

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 15:05

Jag har inte lust att lägga ut över 400kr på ett nätagg :/

Finns det inget annat alternativ?

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-07-14 15:06

Det som menas med jord i din koppling är en punkt som du använder som spänningsreferens och som lämpligen ligger mittemellan V+ och V-. Det som är viktigt är att allt som ska kopplas mot jord i schemat kopplas till denna punkt. Sen som Flint säger så kan de nog bli problem med att använda två likspänningsaggregat, jag har aldrig provat, men spontant känns det som om det finns risk att det börjar flyta ström.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 15:08

ChrioN skrev:tjutsuset är på typ 100hz med övertoner...

Det var kanske inte svar på frågan men ändå. Det var ju i alla fall en bra beskrivning på störningens karaktär

Ta bort det du kallar "riktig jordning" och börja spela. Det fungerar ju då.
Senast redigerad av Flint 2005-07-14 15:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 15:11

jo jag har tagit bort den moder jord nu. nu är jordpunkten en samling sammankopplade sladdar bara...precis som innan, fast nu med en liten gnutta brum.

Hur bygger jag ett stabiliserat nätagg?

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-07-14 15:15

Om du har en bula som ger 12V AC eller så ut så kan du fixa din matningsspänning med ett par dioder, kondensatorer och spänningsstabbar. Totalkostand 50 kronor kanske. Har du ingen bula över så kan du köpa en liten trafo på elfa för 50 kronor extra eller så.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 15:15

ChrioN skrev:jo jag har tagit bort den moder jord nu. nu är jordpunkten en samling sammankopplade sladdar bara...precis som innan, fast nu med en liten gnutta brum.

Hur bygger jag ett stabiliserat nätagg?

Leta på nätet.
Senast redigerad av Flint 2005-07-14 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 15:40

d_anders skrev:Om du har en bula som ger 12V AC eller så ut så kan du fixa din matningsspänning med ett par dioder, kondensatorer och spänningsstabbar. Totalkostand 50 kronor kanske. Har du ingen bula över så kan du köpa en liten trafo på elfa för 50 kronor extra eller så.

Hur vet jag vilka diodrar och kondensatorer jag ska använda? Är som sagt färsk. Gör gärna en lista om du har tid och ork :)

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-07-14 16:22

Du kan kolla på nätdelen i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2037&highlight=preamp

Men om det enda problemet du har nu är lite brum så kanske det räcker med att städa lite bland sladdarna, skadar inte att testa.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 16:29

Ja..men det funkar inte riktigt bra ändå...man kan ju knappt röra volymreglaget förräns det blir skithög volym och börjar dista...det verkar vara nått fel. Jag fattar verkligen inte vad som är problemet. Jag har följt schemat till punkt å pricka, men ändå strular det. Det där brummet gick ens inte bort när jag jordade hela förstärkaren till strömnätet, det borde det väl göra? Jag blir bara mer och mer förvirrad. Vad kan vara enklare att bygga än en grado ra1? givetvis ska det strula...känner mig riktigt nere nu..bläää :x

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-07-14 16:29

En plåtlåda runt det hela och brummet kanske minskar. Det vore nog bra om du hade ett par 9V batterier istället för nätagget, även detta kan minska brumm.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 16:34

Nej, något är fel. Det distar när jag vridit potten 20% typ. Då är volymen rätt hög, men knappast örondödande hög.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2005-07-14 16:43

Asch, du ska inte deppa, det blir ofta fel när man bygger!
Ta en paus, låt det ligga någon dag och titta sedan på det igen i lugn och ro. Har man bråttom blir bara mer fel. Ett av mina egna favoritfel är förövrigt att koppla -IN på op'n direkt till jord. Vet inte hur många gånger jag har gjort det eller varför jag gör det.

Generellt är det bra att testa en sak i taget, dvs först se till att du från nätdelen får +- 9 V osv. Om brummet ändrar sig ifall du trycker lite med handen på sladdarna så gissar jag att problemet ligger i ledningsdragningen.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-14 18:06

d_anders skrev:Asch, du ska inte deppa, det blir ofta fel när man bygger!
Ta en paus, låt det ligga någon dag och titta sedan på det igen i lugn och ro. Har man bråttom blir bara mer fel. Ett av mina egna favoritfel är förövrigt att koppla -IN på op'n direkt till jord. Vet inte hur många gånger jag har gjort det eller varför jag gör det.

Generellt är det bra att testa en sak i taget, dvs först se till att du från nätdelen får +- 9 V osv. Om brummet ändrar sig ifall du trycker lite med handen på sladdarna så gissar jag att problemet ligger i ledningsdragningen.

Nej, det tar minst 12 misslyckade byggen innan man kan..

Släng och bygg nåt annat.... :twisted:
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 18:15

Instämmer. Se det som lärpengar. Vi har alla pröjsat dom, och fortsätter att göra.
Skaffa dig lite böcker om grunderna i kretsteknik och testa exemplen. Det är kul.
Å bygg inte den perfekta förstärkaren i första försöket med påkostad låda och marmorhandtag. Den brukar tappa glansen efter ett tag av div. ändranden. Bygg i etapper. Först en prototyp.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 18:28

Jag har faktiskt lägt ut över 1500kr på kringutrustning...och jag tänkte att kan kanske kunde bygga några och sälja en eller två, så har jag tjänat ihop pengarna jag lagt ut på allt material. Men som vanligt, tji fick jag...

Jag byggde precis en 6e, men nu kan jag inte reglera volymen överhuvudtaget. mycket surr också, precis som det ska vara. hehe.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 18:45

ChrioN skrev:Jag har faktiskt lägt ut över 1500kr på kringutrustning...och jag tänkte att kan kanske kunde bygga några och sälja en eller två, så har jag tjänat ihop pengarna jag lagt ut på allt material. Men som vanligt, tji fick jag...

Jag byggde precis en 6e, men nu kan jag inte reglera volymen överhuvudtaget. mycket surr också, precis som det ska vara. hehe.

Jag känner igen det där. Min yngste son gjorde likadant för några år sedan. Satan vad jag felsökte. Man ville ju hjälpa grabben. Vi bor inte under samma tak. Jag sa åt honom, köp inte på dig så mycket. Ta det lite lugnt men han är väl som jag. en tjurskalle. Så inte lyssnade han. Nu har han lugnat ner sig lite. Tyvärr får jag honom inte att utbilda sig inom ämnet. Men jag gillar den där byggarglöden.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 18:56

Japp, känns som en klassisk grej. Men att inte klara bygga en ra1a känns lite pinsamt. Känns inte som att det kommer att bli bra. Jag har 2 problem, och ett beror väl på att jag inte har ett nättagg med jord, men att volympotentiometern inte funkar, det är lite lustigt...Vad skulle kunna vara felet? Jag vet att jag har kopplat rätt. 1an till jord och 2 och 3 in och ut.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 18:59

Ska nätagget vara switchande eller linjärt? Vad är skillnaden? Ska nämligen beställa ett agg med 0a nu.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 18:59

ChrioN skrev:Japp, känns som en klassisk grej. Men att inte klara bygga en ra1a känns lite pinsamt. Känns inte som att det kommer att bli bra. Jag har 2 problem, och ett beror väl på att jag inte har ett nättagg med jord, men att volympotentiometern inte funkar, det är lite lustigt...Vad skulle kunna vara felet? Jag vet att jag har kopplat rätt. 1an till jord och 2 och 3 in och ut.

Har du logaritmisk eller linjär pott?

Lägg in länkar till de agregat du menar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-07-14 19:18

ChrioN skrev:Jag har inte lust att lägga ut över 400kr på ett nätagg :/

Finns det inget annat alternativ?

Jo.

Köp två batterier och prova med.

Du får rätt spänning direkt. Dom brummar inte. Dom räcker säkert några månader, eller i vart fall så länge att du blir helt klar med själva förstärkaren. Kostar inte 400:-

När det funkar med batterier så kan du fortsätta labbandet med att bygga ihop en bra nätdel.

Det _kan_ ju vara så att du har brum ut från ditt nätaggregat och det går i så fall inte bort hur mycket du än jordar. Det är inte alla nätaggregat som är sådär tjusigt stabiliserade som man gärna vill tro.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 19:24

Jag har ett eller två nätagg till, ska testa det senare.

Men det största problemet nu är volymen

Jag köpte linjära pottar pga att alla sa att jag skulle köra på det, både i detta forum och på prisjakt. Men ja, logaritmiska pots kanske man skulle kört på. Men jag tycker inte att volymen borde öka från 0 till väldigt högt så fort man knappt vrider på ratten.

Visst, jag köper nog batterier innan jag beställer psu, men jag vill först fixa till "volymproblemet"

btw, vad är det för skillnad på linjärt och switchande nätagg? Någon som vet? :?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 19:36

ChrioN skrev:

btw, vad är det för skillnad på linjärt och switchande nätagg? Någon som vet? :?

I ett vanlig agregat det som du kallar linjärt sker spänningsomvandlingen i en transformator och vid nätfrakvens 50Hz.
I ett digitalt eller switchat hackar man sönder nätspänningen med en ganska hög frekvens innan man omvandlar den med en typ av transformator men den han göras mindre. Den höga frekvensen gör att man inte behöver så stor järnkärna som när man kör 50Hz. Man tjänar alltså framför allt vikt.

Pottana borde nog vara logaritmiska.
Senast redigerad av Flint 2005-07-14 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 19:38

Jo, men köpt är köpt. Skit också. Men det känns inte som att det beror på pottarna...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-14 20:14

Du behöver en paus. Gå ut och köp två stycken 9V batteri och gå hem och testa det innan du bestämmer dig för att byta hobby. Bara för att se hur det fungerar och om du slipper brum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-07-14 20:17

ChrioN skrev:Jo, men köpt är köpt. Skit också. Men det känns inte som att det beror på pottarna...

Om du har nåt intressant som du vill slippa, skicka mig ett PM med en lista.
Vem vet, kanske jag vill ha nåt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ChrioN

Inläggav ChrioN » 2005-07-14 20:53

Nejnej! Tror ni jag ger upp så här lätt? gahahaha. :P

Men visst, är det någon som behöver 5st 100k potentiometrar, pma mig :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum