Moderator: Redaktörer
ChrioN skrev:Jordade den med moder jord, alltså i nätuttaget.
ChrioN skrev:tjutsuset är på typ 100hz med övertoner...
ChrioN skrev:jo jag har tagit bort den moder jord nu. nu är jordpunkten en samling sammankopplade sladdar bara...precis som innan, fast nu med en liten gnutta brum.
Hur bygger jag ett stabiliserat nätagg?
d_anders skrev:Om du har en bula som ger 12V AC eller så ut så kan du fixa din matningsspänning med ett par dioder, kondensatorer och spänningsstabbar. Totalkostand 50 kronor kanske. Har du ingen bula över så kan du köpa en liten trafo på elfa för 50 kronor extra eller så.
d_anders skrev:Asch, du ska inte deppa, det blir ofta fel när man bygger!
Ta en paus, låt det ligga någon dag och titta sedan på det igen i lugn och ro. Har man bråttom blir bara mer fel. Ett av mina egna favoritfel är förövrigt att koppla -IN på op'n direkt till jord. Vet inte hur många gånger jag har gjort det eller varför jag gör det.
Generellt är det bra att testa en sak i taget, dvs först se till att du från nätdelen får +- 9 V osv. Om brummet ändrar sig ifall du trycker lite med handen på sladdarna så gissar jag att problemet ligger i ledningsdragningen.
ChrioN skrev:Jag har faktiskt lägt ut över 1500kr på kringutrustning...och jag tänkte att kan kanske kunde bygga några och sälja en eller två, så har jag tjänat ihop pengarna jag lagt ut på allt material. Men som vanligt, tji fick jag...
Jag byggde precis en 6e, men nu kan jag inte reglera volymen överhuvudtaget. mycket surr också, precis som det ska vara. hehe.
ChrioN skrev:Japp, känns som en klassisk grej. Men att inte klara bygga en ra1a känns lite pinsamt. Känns inte som att det kommer att bli bra. Jag har 2 problem, och ett beror väl på att jag inte har ett nättagg med jord, men att volympotentiometern inte funkar, det är lite lustigt...Vad skulle kunna vara felet? Jag vet att jag har kopplat rätt. 1an till jord och 2 och 3 in och ut.
ChrioN skrev:Jag har inte lust att lägga ut över 400kr på ett nätagg :/
Finns det inget annat alternativ?
ChrioN skrev:
btw, vad är det för skillnad på linjärt och switchande nätagg? Någon som vet?
ChrioN skrev:Jo, men köpt är köpt. Skit också. Men det känns inte som att det beror på pottarna...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster