Ortofon OM 40

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-16 17:36

Jag har OM30 & 40 och jämfört dom med varandra. Dom låter precis lika och ser lika ut vid en FFT analys.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-02-16 19:01

Nagrania skrev:Jag har OM30 & 40 och jämfört dom med varandra. Dom låter precis lika och ser lika ut vid en FFT analys.

Det förvånar mig inte alls.
Om du inte har ett antal likadana testskivor, utsatta för olika typer av slitage och misshandel samt minst en perfekt, kommer dina mätningar inte att avspegla den subjektiva upplevelsen av hur olika typer av nålslipning som line contact, fine line, Gyger, Shibata och allt vad de heter i olika grad glider över defekter i skivspåren samtidigt som de har varierande förmåga att fånga de minsta nyanserna från mastern.

Jag undrar om ens en vanlig ellipsnål (OM20 har en 8/18, tror jag) skulle göra sämre ifrån sig än OM40 med FG70-slipning med en perfekt testskiva.
Nja, kanske förresten. Trackability anges till 90 um för OM30 och OM40, men 80 um för OM20 vid 315 Hz, men vet vi om nålupphängningen i OM20 är identisk med de dyrare OM30-40 eller om "sämre" elastomer används i den?
Min erfarenhet säger att det är oftast mycket liten hörbar skillnad mellan olika nålslipningar så länge man spelar nästan perfekta skivor och utstyrningen inte är extremt hög.

Det som får mig att välja mer avancerade nålslipningar än vanlig ellips är deras förmåga att göra "grus till guld" med en våldsamt överdriven liknelse.
Jag som letar efter obskyra skivor på begagnatmarknaden får ibland vara glad för att jag hittat ett exemplar över huvud taget även om skicket är ganska dåligt.
Ju längre anliggningsytan är i verikalled på en line contact-nål desto större är chansen att den ignorerar de skador som vanliga runda och elllipsnålar oftast orsakar på ett distinkt spårdjup.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-16 21:41

Det är inte så lätt att hitta testskivor med rosabrus. Men den jag använder idag är från Hifi-news. Jag använder testskivor och band mycket sparsamt för att inte slita alltför mycket. Jag har alltså lyssnat på musik och jämfört OM30 & 40 monterat i samma puppa. Anledningen till mitt test var egentligen att jag ville se hur och på vilket sätt frekvenskurvan ändras med olika impedans och kapacitansinställningar i Riaa förstärkaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-02-17 00:21

Har OM40, OM10 men spelar på V15V-JICO SAS. Mest för att den låter bättre i mina öron (och är väldigt noggrant byggd).

Men är lite intresserad av att testa Serato-nålen på OM-huset (tror det ska fungera). I alla fall lite annorlunda, med olika asymmetrisk komplians och 120 um spårförmåga.

http://s120ontrack.com/s-120?phpMyAdmin ... 820aa764ee
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-17 00:49

Varför på ett OM-hus? Concord-huset är ju supercoolt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-17 00:59

Jag glömde att skriva att när jag ställde in min tonarm för OM40 provade jag också spårningen vid olika nivåer. Skivan från HiFi-news har tre spår, +12,14,16 & 18dB/300Hz. Jag lyckades ställa in så att OM40 klarar +18dB med ett nåltryck som jag inte nu är helt säker på men jag tror att det var 2 pound.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-17 01:38

Nagrania skrev:... OM40 klarar +18dB med ett nåltryck som jag inte nu är helt säker på men jag tror att det var 2 pound.

907,2 gram låter lite högt, eller tungt rättare sagt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-02-17 02:37

Thomas_A skrev:Har OM40, OM10 men spelar på V15V-JICO SAS. Mest för att den låter bättre i mina öron (och är väldigt noggrant byggd).

Men är lite intresserad av att testa Serato-nålen på OM-huset (tror det ska fungera). I alla fall lite annorlunda, med olika asymmetrisk komplians och 120 um spårförmåga.

Den sopiga forummotorn får spatt när jag försöker citera data från Thomas_A's url ovan, så du får följa länken och öppna S-120 OM Technical Specifications där för att se underlaget för mina kommentarer nedan :(

Ok,
men Serato-pickupen verkar inte vara optimerad för hifi:

Hur många RIAA steg för MM pallar för en pickup som levererar 10 mV nominellt vid 5cm/sek utstyrning ?
Hifi-inriktade pickuper brukar inte ge mer än 3-5 mV och hur hög utspänning ger en Serato om man till äventyrs hittar en 45-varvare med 120 um utstyrning ?
Vilken MM-ingång klarar det utan att klippa?
Undrar förresten om ett gammalt OM-hus ger lika hög utspänning med en Serato-nål eller om Serato-huset har andra spolar?
Kanalseparationen är usel jämförd med hifi-pickuper,
frekvensgången är inget att skryta med och
rund nål med 4 g rekommenderat och 10 g tillåtet nåltryck är ju värre än gamla SPU.
Huga! 8O
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-17 02:40

För att slippa skriva en massa så nöjer jag mig med att instämma till 100%
i allt det som innehållits i båda Lennartj:s två senaste inlägg.

Jag skulle kunna lägga till en del, men det nämnda räcker ändå rätt så långt.

Nagrania skrev:Jag glömde att skriva att när jag ställde in min tonarm för OM40 provade jag också spårningen vid olika nivåer. Skivan från HiFi-news har tre spår, +12,14,16 & 18dB/300Hz. Jag lyckades ställa in så att OM40 klarar +18dB med ett nåltryck som jag inte nu är helt säker på...

Ja, det är en extremt väl spårande pickup. Den har nästan ingen konkurrens
överhuvudtaget därvidlag (bland pickuper med nåltryck som skivorna över-
lever utan permanenta skador vill säga).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-02-19 16:32, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-02-17 08:47

lennartj skrev:
Thomas_A skrev:Har OM40, OM10 men spelar på V15V-JICO SAS. Mest för att den låter bättre i mina öron (och är väldigt noggrant byggd).

Den sopiga forummotorn får spatt när jag försöker citera data från Thomas_A's url ovan, så du får följa länken och öppna S-120 OM Technical Specifications där för att se underlaget för mina kommentarer nedan :(

Ok,
men Serato-pickupen verkar inte vara optimerad för hifi:

Hur många RIAA steg för MM pallar för en pickup som levererar 10 mV nominellt vid 5cm/sek utstyrning ?
Hifi-inriktade pickuper brukar inte ge mer än 3-5 mV och hur hög utspänning ger en Serato om man till äventyrs hittar en 45-varvare med 120 um utstyrning ?
Vilken MM-ingång klarar det utan att klippa?
Undrar förresten om ett gammalt OM-hus ger lika hög utspänning med en Serato-nål eller om Serato-huset har andra spolar?
Kanalseparationen är usel jämförd med hifi-pickuper,
frekvensgången är inget att skryta med och
rund nål med 4 g rekommenderat och 10 g tillåtet nåltryck är ju värre än gamla SPU.
Huga! 8O

Visst är det en DJ PU, men den har intressanta egenskaper. Jag dömer inte ut en nål efter de specificerade data som du räknar upp. Jag vill gärna lyssna och mäta på den, ffa distorsion. (Nåltrycket gäller rån 1.5 gram och uppåt.)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-02-17 09:00

OM40 är som artigt kaffe hemma hos moster på Östermalm och DL-103 som en svartkrog i Malmö med balkanröj...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-17 10:25

Zzombie skrev:OM40 är som artigt kaffe hemma hos moster på Östermalm ......

Bra där, en snäller omskrivning av korrekt . . . ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-17 11:14

En sak jag kan uppskatta med en korrekt återgivare kan återge allting,
t ex en svartkrog i Malmö med balkanröj... ;)

För nog är det lämpligt att skilja mellan modellen och kameran. Den ena
"är", den andra förmedlar det som är. Görs det 100% korrekt så finns
det inga gränser för vad som kan förmedlas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-02-17 11:16

Jag har provat en Ortofon-pickup för längesen, men kör nu med Shure M75MG 2 med en obskyr nål från Svalander med beteckningen HE J. Tror det står för hyperelliptisk.

Det låter så bra så. Kanske inte direkt balkanröj, men definitivt inte artig kaffebjudning hos moster på Östernmalm, även om jag råkar bo där, men mer livligt än försiktigt i alla fall. Spårar mycket bra i min Thorens original "kularm" på TD 150 MkII. Gamla godingar!

Är det stor skillnad på V-15 och M75? Om jag får fråga det i denna tråd, lite OT kanske.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-17 11:21

Ragnwald skrev:
Nagrania skrev:... OM40 klarar +18dB med ett nåltryck som jag inte nu är helt säker på men jag tror att det var 2 pound.

907,2 gram låter lite högt, eller tungt rättare sagt. :wink:

Ja det var ett rolig påpekan Ragnwald. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-17 18:38

mapem skrev:Jag har provat en Ortofon-pickup för längesen, men kör nu med Shure M75MG 2 med en obskyr nål från Svalander med beteckningen HE J. Tror det står för hyperelliptisk.

Det låter så bra så. Kanske inte direkt balkanröj, men definitivt inte artig kaffebjudning hos moster på Östernmalm, även om jag råkar bo där, men mer livligt än försiktigt i alla fall. Spårar mycket bra i min Thorens original "kularm" på TD 150 MkII. Gamla godingar!

Är det stor skillnad på V-15 och M75? Om jag får fråga det i denna tråd, lite OT kanske.

Har du någon ide om vad det kan vara för fel på din pickup, som gör
att den inte klarar att förmedla det du kallar "artig kaffebjudning"?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-17 22:29

Jag har en Ortofon VMS-20 som spelas med ibland. Även den med en obskyr nål från Svalander, som skulle få moster på Östermalm att rodna. :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-02-18 00:49

Det satt en originalmonterad VMS 20E på min Dual 601 som jag köpte 1976.
Fjädringsmjukheten var hela 30 um/mN och rekommenderat nåltryck ynkliga 10 mN,
Den spårade alla mina plana LP utan problem med det låga nåltrycket och det mesta lät rent och vackert men utan "jäklar anamma"
Ett bekymmer var att efter oljekrisen pressades de flesta LP på 120 g vinyl eller mindre och väldigt många var skeva eller och då hade min VMS 20E stora problem. Efter korta gupp gungade armen flera cykler som gav mycket störande svaj.
Jag vann en Grado FCE+ (tror jag att det var) som var betydligt styvare och svajade mindre men spårade uselt vid höga utstyrningar och flög konsekvent ur spår på vissa högt utstyrda skivor trots nåltryck uppåt 20 mN.
Gradon var roligare att lyssna på så länge den inte spårade ur.
När jag kom över en Goldring 910IGC funkade allt som det borde från 15 mN nåltryck.
Ragnwald, är din utbytesnål också supermjuk?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-18 01:19

Det har jag ärligt talat inte tänkt på. Kan bero på att jag inte har kvar några vågiga LP, men jag kan testa med något från EP-hyllan.
Vem som tillverkat nålen och om den verkligen motsvarar originalet fullt ut, är jag inte klar över. Fylligare ljud (om man får säga så) än OM i alla fall.

Goldring 910 IGC, har jag haft glädjen att äga. Mer Balkanljud. :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-02-18 09:59

IngOehman skrev:
mapem skrev:Jag har provat en Ortofon-pickup för längesen, men kör nu med Shure M75MG 2 med en obskyr nål från Svalander med beteckningen HE J. Tror det står för hyperelliptisk.

Har du någon ide om vad det kan vara för fel på din pickup, som gör
att den inte klarar att förmedla det du kallar "artig kaffebjudning"?

Vh, iö

Nja, vet inte om det är något fel på den alls. Uttrycket "artig kaffebjudning" tolkar jag som en tillställning där allt som sägs är bara på ytan och det mesta blir outtalat. Allt förmedlas alltså inte. Och sån är inte min pickup. Den gräver fram det mesta. Fast det säkerligen inte är världens bästa pickup och kanske inte världens bästa spelare heller.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-18 12:10

En pickup som återger prefekt, kan återge vad som helst.

Och den inte bara återger alla detaljer, den bibehåller proportionerna
också, till exempel de som råder under en artig kaffebjudning.

"Vad som helst" inkluderar ju allt. Inte bara alla delar/detaljer, utan
även alltings relativa proportioner.

Uppfattar ofta att detaljåtergivning och vad det är missförstås, och att
skärpa blandas ihop med upplösning. Man kan tydliggöra detaljer med
skärpning, men den faktiska upplösningen kan man inte förbättra med
några metoder, man kan bara låta bli att förstöra den.

Högupplöst betyder inte att något har grävts fram. Snarare tvärtom.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-02-18 15:54

Jag tror faktiskt vi är rätt eniga. Gräva fram var inget bra uttryck för vad jag menade. Säga sanningen är bättre, och det kanske inte alltid görs på artiga kaffebjudningar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-19 02:52

Enligt en gammal tråd, så är det inte många på forumet som skräder orden ens på kaffebjudningen. :wink:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=47469

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-19 03:35

Om nu OM40 låter som masterbanden, använder både Bertil Alving och Jan-Eric Person endast OM40? Och använde Bosse Hansson OM40?

Bara undrar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-19 03:43

Harryup skrev:Om nu OM40 låter som masterbanden, använder både Bertil Alving och Jan-Eric Person endast OM40? Och använde Bosse Hansson OM40?

Bara undrar.

mvh/Harryup

Ja självklart. 8)

Har förövrigt en ny OM-40 nål på jobbet. Så nog finns dom att få tag i.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-19 03:46

Jag är lite intresserad av testet som du gjorde Ingvar där du kom fram till att detta var den allsmäktiga pickupen.
Antar att det testades åtminstone ett par hundra olika pickuper? Rangordnades dom på något sätt? Vilket år gjordes det? Hur många armar testades pickuperna i?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-19 03:51

Intressant fråga faktiskt.
Var där med några MC?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-19 03:51

Personligen skulle jag aldrig dra slutsatsen att en pickup låter precis som masterbanden då tonarm och skivspelare möjligen kan påverka ljudet också och en ensam OM40 borde inte låta alls.
Tveksamt att en OM40 låter likadant i en FR-66ss som i en Hadcock. Och nog kan det skilja i ljudet ifrån en linn som tydligen svajar illa mot en stor Transrotor eller kanske en 1210.
Så nä, för att göra den slutsatsen behöver man veta mer.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-02-19 03:54

mapem skrev:Jag tror faktiskt vi är rätt eniga. Gräva fram var inget bra uttryck för vad jag menade. Säga sanningen är bättre, och det kanske inte alltid görs på artiga kaffebjudningar.

Ja, kanske är vi helt överens.

Men - jag anar att vi gör helt olika bedömningar av OM40 och dess förmåga.

Jag som jämfört vad den får ut vindningarna på en noga övervakad gravering
av ett masterband med avspelning av masterbandet direkt, vågar påstå att
OM40 inte är ett kaffefilter... ;)

Den filtrerar mindre än någon annan pickup jag undersökt. Pickuper som går
att köpa då alltså.

- - -

Men jag talar självklart om en OM40 korrekt justerad och extemt noga lastad
för att skapa optimala arbetsbetingelser. Just värdet av att låta en pickup få
arbeta under optimala elektriska betingelser är oerhört undervärderat, för att
inte säga nästan okänt för de flesta, nuförtiden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-19 03:58

Hur lastar du den?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi