Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Jag har OM30 & 40 och jämfört dom med varandra. Dom låter precis lika och ser lika ut vid en FFT analys.
Thomas_A skrev:Har OM40, OM10 men spelar på V15V-JICO SAS. Mest för att den låter bättre i mina öron (och är väldigt noggrant byggd).
Men är lite intresserad av att testa Serato-nålen på OM-huset (tror det ska fungera). I alla fall lite annorlunda, med olika asymmetrisk komplians och 120 um spårförmåga.
http://s120ontrack.com/s-120?phpMyAdmin ... 820aa764ee
Nagrania skrev:Jag glömde att skriva att när jag ställde in min tonarm för OM40 provade jag också spårningen vid olika nivåer. Skivan från HiFi-news har tre spår, +12,14,16 & 18dB/300Hz. Jag lyckades ställa in så att OM40 klarar +18dB med ett nåltryck som jag inte nu är helt säker på...
lennartj skrev:Thomas_A skrev:Har OM40, OM10 men spelar på V15V-JICO SAS. Mest för att den låter bättre i mina öron (och är väldigt noggrant byggd).
Men är lite intresserad av att testa Serato-nålen på OM-huset (tror det ska fungera). I alla fall lite annorlunda, med olika asymmetrisk komplians och 120 um spårförmåga.
http://s120ontrack.com/s-120?phpMyAdmin ... 820aa764ee
Den sopiga forummotorn får spatt när jag försöker citera data från Thomas_A's url ovan, så du får följa länken och öppna S-120 OM Technical Specifications där för att se underlaget för mina kommentarer nedan![]()
Ok,
men Serato-pickupen verkar inte vara optimerad för hifi:
Hur många RIAA steg för MM pallar för en pickup som levererar 10 mV nominellt vid 5cm/sek utstyrning ?
Hifi-inriktade pickuper brukar inte ge mer än 3-5 mV och hur hög utspänning ger en Serato om man till äventyrs hittar en 45-varvare med 120 um utstyrning ?
Vilken MM-ingång klarar det utan att klippa?
Undrar förresten om ett gammalt OM-hus ger lika hög utspänning med en Serato-nål eller om Serato-huset har andra spolar?
Kanalseparationen är usel jämförd med hifi-pickuper,
frekvensgången är inget att skryta med och
rund nål med 4 g rekommenderat och 10 g tillåtet nåltryck är ju värre än gamla SPU.
Huga!
Zzombie skrev:OM40 är som artigt kaffe hemma hos moster på Östermalm ......
mapem skrev:Jag har provat en Ortofon-pickup för längesen, men kör nu med Shure M75MG 2 med en obskyr nål från Svalander med beteckningen HE J. Tror det står för hyperelliptisk.
Det låter så bra så. Kanske inte direkt balkanröj, men definitivt inte artig kaffebjudning hos moster på Östernmalm, även om jag råkar bo där, men mer livligt än försiktigt i alla fall. Spårar mycket bra i min Thorens original "kularm" på TD 150 MkII. Gamla godingar!
Är det stor skillnad på V-15 och M75? Om jag får fråga det i denna tråd, lite OT kanske.
IngOehman skrev:mapem skrev:Jag har provat en Ortofon-pickup för längesen, men kör nu med Shure M75MG 2 med en obskyr nål från Svalander med beteckningen HE J. Tror det står för hyperelliptisk.
Det låter så bra så. Kanske inte direkt balkanröj, men definitivt inte artig kaffebjudning hos moster på Östernmalm, även om jag råkar bo där, men mer livligt än försiktigt i alla fall. Spårar mycket bra i min Thorens original "kularm" på TD 150 MkII. Gamla godingar!
Är det stor skillnad på V-15 och M75? Om jag får fråga det i denna tråd, lite OT kanske.
Har du någon ide om vad det kan vara för fel på din pickup, som gör
att den inte klarar att förmedla det du kallar "artig kaffebjudning"?
Vh, iö
Harryup skrev:Om nu OM40 låter som masterbanden, använder både Bertil Alving och Jan-Eric Person endast OM40? Och använde Bosse Hansson OM40?
Bara undrar.
mvh/Harryup
mapem skrev:Jag tror faktiskt vi är rätt eniga. Gräva fram var inget bra uttryck för vad jag menade. Säga sanningen är bättre, och det kanske inte alltid görs på artiga kaffebjudningar.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 13 gäster