Moderator: Redaktörer
robsarve skrev:Det handlar ju om hur mycket effekt du tänker ha och om du vill att transienterna (framförallt i basen) skall komma till sin rätt.
Vill du bara att det skall låta så kan du ju dra en lampsladd.
jannemannen skrev:Vid exvis en bastransient. Borde det inte gå ut en hel del ström till högtalarna då ?
Då borde det kunna bli spänningsfall om man har tunna kablar väl ?
Mvh/Janne
Nefilim skrev:jannemannen skrev:Vid exvis en bastransient. Borde det inte gå ut en hel del ström till högtalarna då ?
Då borde det kunna bli spänningsfall om man har tunna kablar väl ?
Mvh/Janne
Hur många ampere kan man belasta t.ex en 1,5mm2 EKK eller FK med i en
fast elinstallation utan större spänningsfall? Det blir rätt många ampere det..
Vargen skrev:Om man behöver 8m kabel till varje surroundhögtalare, kommer man då undan med 1.5mm eller behöver man gå upp till 2.5mm? Det finns inga större välljudsambitioner utan jag vill bara att det ska funka smärtfritt utan att jag eldar watt för kråkorna.
Ragnwald skrev:Om jag låter min lilla byggfläkt på 2000W gå konstant i flera timmar över en 0,75 kvadratkabel 30 meter lång, så blir kabeln aningens lite varm.
Musiksignal beter sig lite annorlunda.
Svante skrev:Igen: Effekten som man ska leverera till högtalaren spelar ingen roll. Ingen.
De problem som kan tänkas uppstå är precis lika stora vid 0,1 watt som vid 100 watt.
jannemannen skrev:Nu vet inte jag exakt vilka spänningar & strömmar som normalt går ut till exvis en stor subwoofer när en baskagge slår till. Men det måste ju vara några Ampere väl ?
Jag har frågat här förut, hur mycket ström som typiskt går ut i kablarna vid exvis bastransienter. Men ingen verkar veta.![]()
Mvh/Janne
adzer skrev:Strömmen kan beräknas med roten ur(effekten / impendansen)
Så säg 100w med en baslåda som har en nominell impendans på 4ohm.
sqrt(100/4) = 5A
Men just transienter bidrar inte till någon direkt värmeutveckling då de är så kortvariga. Det är medeleffekten/strömmen som är det intressanta och medeleffekten till ett par surroundhögtalare är mycket låg.
Jax skrev:jannemannen skrev:Nu vet inte jag exakt vilka spänningar & strömmar som normalt går ut till exvis en stor subwoofer när en baskagge slår till. Men det måste ju vara några Ampere väl ?
Jag har frågat här förut, hur mycket ström som typiskt går ut i kablarna vid exvis bastransienter. Men ingen verkar veta.![]()
Mvh/Janne
Spännande att se den här myten att bas drar mer ström frodas lite här och var.
Jag skulle tro att ett lätt kantslag på virveltrumman kräver betydligt mer ström än ett hårt slag på kaggen. I alla fall om inspelningen inte är söndermastrad.
jannemannen skrev:adzer skrev:Strömmen kan beräknas med roten ur(effekten / impendansen)
Så säg 100w med en baslåda som har en nominell impendans på 4ohm.
sqrt(100/4) = 5A
Men just transienter bidrar inte till någon direkt värmeutveckling då de är så kortvariga. Det är medeleffekten/strömmen som är det intressanta och medeleffekten till ett par surroundhögtalare är mycket låg.
Tack för formeln ! Visste inte att det var så enkelt.![]()
Men om man räknar på detta sätt så är det väl ändå något sorts "medelvärde" man får ut ? Det går ju åt mer effekt att sätta igång elementet (transient) än att hålla det i rörelse.
Jämför med att slå på en gammal dammsugare på 1500 Watt. Motorn drar mycket mer effekt vid tillslaget.
Mvh/Janne
Jax skrev:jannemannen skrev:Nu vet inte jag exakt vilka spänningar & strömmar som normalt går ut till exvis en stor subwoofer när en baskagge slår till. Men det måste ju vara några Ampere väl ?
Mvh/Janne
Spännande att se den här myten att bas drar mer ström frodas lite här och var.
Jag skulle tro att ett lätt kantslag på virveltrumman kräver betydligt mer ström än ett hårt slag på kaggen. I alla fall om inspelningen inte är söndermastrad.

Svante skrev:Mja, det där varierar ju dels med musikstil, men också med om man avser medeleffekt över någon tid eller toppeffekt.
Här är några exempel på ungefär hur det blir om man delar vid 80 Hz och 2000 Hz.
[...]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster