Underlaget påverkar en tranistorförstärkares ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Underlaget påverkar en tranistorförstärkares ljud?

Ja, olika underlag och fötter, både hårda och mjuka ändrar ljudet klart hörbart.
3
4%
Ja, i vissa fall kan ändras ljudet
6
9%
Nja, i specialfall kan mjuka kuddar få exempelvis kondesatorer att vibrerar mindre vilket kan vara hörbart
5
7%
Nej, under normal förhållanden så blir det ingen hörbar ljudskillnad om tranistorförstärkaren placeras på olika underlag eller fötter
54
79%

Antal röster : 68

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 19:33

Flint skrev:IngOehman
Tror du att oljan i en PIO har verkan av elastisk stötdämpare och på det sättet fixerar folielagren?

Ja
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 19:35

IngOehman
Jag hade fel. Eller också har du ändrat dig.

Jag hade då nyligen haft en hjärtinfarkt. Beklagar turbulensen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-15 19:45

Nej för fasen! Du behver verkligen inte beklaga något. Jag gläder mig åt den nya Flint istället!

Har dom mekat med ditt hjärta eller fixade det sig själv?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 19:49

I frågan om underlaget påverkar hur transistorförstärkare uppför sig så tror jag inte det. Däremot kan nog rörpytsar påverkas. Jag har dock aldrig märkt det. I alla fall inte med hela rör dvs. icke felaktiga. Påståendet är därför ett antagande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 19:52

IngOehman skrev:Nej för fasen! Du behver verkligen inte beklaga något. Jag gläder mig åt den nya Flint istället!

Har dom mekat med ditt hjärta eller fixade det sig själv?

Vh, iö

Mekat, men den enklare metoden ballongsprängning. Det sitter fyra rör i pumpen numera. Passande för en rördiggare.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-15 21:57

IÖ skrev:
Eftersom det här på faktiskt verkar finnas ovanligt många undantag från den regeln, vågar jag slänga tanken ur mig. Varför stelnar folk (utanför faktiskt) i sitt sätt att relatera till omvärlden

Det är bekvämast så! Kravlöst och enkelt, men så kan livet ruska tag i en genom en genomgripande händelse t e x olycka, brott, svår sjukdom etc. Det kan få till följd att man öppnar ögonen/sinnet och vågar ta till sig kunskaper och fakta med ett mer prestigelöst sinne. Resultatet blir ett rikare och intressantare liv. :)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-15 22:38

hajen1 skrev:IÖ skrev:
Eftersom det här på faktiskt verkar finnas ovanligt många undantag från den regeln, vågar jag slänga tanken ur mig. Varför stelnar folk (utanför faktiskt) i sitt sätt att relatera till omvärlden

Det är bekvämast så! Kravlöst och enkelt, men så kan livet ruska tag i en genom en genomgripande händelse t e x olycka, brott, svår sjukdom etc. Det kan få till följd att man öppnar ögonen/sinnet och vågar ta till sig kunskaper och fakta med ett mer prestigelöst sinne. Resultatet blir ett rikare och intressantare liv. :)

Jag tror att det finns en positiv funktion i det. Samhället skulle kunna skena iväg i vilken riktning som helst om folk hela tiden bytte tankeriktning. Det är ju inte säkert att allt nytänkande är positivt. Det kan lika gärna vara destruktivt om bara fel ledare är "karismatisk" nog. Tänker på Tyskland på 30-talet. Trögheten är nog stabiliserande på något sätt.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-16 00:09

Flint skrev:
hajen1 skrev:IÖ skrev:

Jag tror att det finns en positiv funktion i det. Samhället skulle kunna skena iväg i vilken riktning som helst om folk hela tiden bytte tankeriktning. Det är ju inte säkert att allt nytänkande är positivt. Det kan lika gärna vara destruktivt om bara fel ledare är "karismatisk" nog. Tänker på Tyskland på 30-talet. Trögheten är nog stabiliserande på något sätt.

Nja Flint, med all respekt. Beror väl på vad man lägger in i " stelna " Det jag lägger in i det begreppet är ju att gå i från gamla dogmer och uppfattningar som inte längre håller måttet. När jag växte upp så var ju klasstillhörigheten skarpt uttalad. Man umgicks t e x inte med ungdomar som gick i läroverk. Det var dumt att plugga! Säkert många begåvningar som har tappats bort på det sättet.
I Tyskland på 30-talet så flydde ju flera av de stora vetenskapsmännen och nytänkarna. De som inte hann undan avrättades. Fanns inget rum för nytänkande. Företrädare för modern konst och musik föföljdes. Att Hitler tog över kan lika gärna bero på trögheten.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-16 09:03

hajen1 skrev:Nja Flint, med all respekt. Beror väl på vad man lägger in i " stelna " Det jag lägger in i det begreppet är ju att gå i från gamla dogmer och uppfattningar som inte längre håller måttet. När jag växte upp så var ju klasstillhörigheten skarpt uttalad. Man umgicks t e x inte med ungdomar som gick i läroverk. Det var dumt att plugga! Säkert många begåvningar som har tappats bort på det sättet.
I Tyskland på 30-talet så flydde ju flera av de stora vetenskapsmännen och nytänkarna. De som inte hann undan avrättades. Fanns inget rum för nytänkande. Företrädare för modern konst och musik föföljdes. Att Hitler tog över kan lika gärna bero på trögheten.

Så kan man också se det. Kanske var det det ekonomiska läget på 30-talet som möjliggjorde "ledaren". Kanske bäst att vi slutar här för att inte hamna allt för mycket OT.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-07-16 11:39

Flint skrev:
hajen1 skrev:Nja Flint, med all respekt. Beror väl på vad man lägger in i " stelna " Det jag lägger in i det begreppet är ju att gå i från gamla dogmer och uppfattningar som inte längre håller måttet. När jag växte upp så var ju klasstillhörigheten skarpt uttalad. Man umgicks t e x inte med ungdomar som gick i läroverk. Det var dumt att plugga! Säkert många begåvningar som har tappats bort på det sättet.

Så kan man också se det. Kanske var det det ekonomiska läget på 30-talet som möjliggjorde "ledaren". Kanske bäst att vi slutar här för att inte hamna allt för mycket OT.

:) Inte vill man hamna OT!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-07-16 20:04

IngOehman skrev:
*Är förbryllad över rigiditet som fenomen. Ibland får jag intrycket att det är en sorts darwinistisk drivkraft att alla vill "bestämma sig för vad de skall tycka resten av livet" så fort som möjligt, så att livet sedan kan få övergå till att vara en behaglig matmältningsprocess. De flesta verkar stelna till redan i 20-årsåldern, och över 35 är det sällsynt med att någonsomhelst flexibilitet finns kvar.

Eftersom det här på faktiskt verkar finnas ovanligt många undantag från den regeln, vågar jag slänga tanken ur mig. Varför stelnar folk (utanför faktiskt) i sitt sätt att relatera till omvärlden?

"Då en stark känsla av rotlöshet infinner sig i människan kan hon ibland bygga ett yttre skal av bestämdhet och oförmåga att lyssna på andra kring sig. Karaktärsutvecklingen riskerar att minimeras, och hon arbetar hårt för att skapa en yttre konsekvens kring sin person. Beteendet är speciellt vanligt hos personer efter puberteten."

William C. Schutz - Framstående amerikansk psykolog vid Esalen- institutet i Kalifornien

För övrigt mår min 34 och 306 bra ovanpå en gammal skänk 8) .

Användarvisningsbild
drKvack_inaktiv

Inläggav drKvack_inaktiv » 2005-07-16 22:00

Psykologens synsätt är att de som påverkades värst på 30-talet var de rigida. När de rigida påverkas är det farligt eftersom de fass-nar i sin föreställning. De flexibla slår aldrig över så illa att det blir farligt.

drk

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-16 22:09

Jag ska säga mitt kort...

Ja allt hörs då man trixar med underlag på all elektronik enligt mig.
Och hörs det INTE så.. Då skulle jag bli väldigt orolig över grejen jag testar. eller tweekar osv... Eller mer hela systemet som INTE svarar.. Då är det flera "fel" att fixa... :)

Men men. Denna åsikt på faktiskt är inte flertalets vet jag... Så man duckar här nu djupt.. Men håller på vad jag sagt ändå här.....

STHLM resa den 22 denna månad.... Ska Pmá Johan o höra om han har tid med en hifidåre ifrån södern då.....8)

Användarvisningsbild
drKvack_inaktiv

Inläggav drKvack_inaktiv » 2005-07-16 22:15

Menar du att det är bra att en apparat är så känslig så att den påverkas av underlaget? Är det inte bättre att den påverkas av insignalen endast? Hur tycker du att Belt-produkter fungerar i din anläggning? Mycket eller lite, bra eller dåligt?

drk

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-17 17:04

drKvack skrev:Menar du att det är bra att en apparat är så känslig så att den påverkas av underlaget? Är det inte bättre att den påverkas av insignalen endast? Hur tycker du att Belt-produkter fungerar i din anläggning? Mycket eller lite, bra eller dåligt?

drk

Jag menar inte direkt aparaten. Utan att systemet är i så fall rent kasst som INTE har tillräkligt hög nivå på sitt ljud så det KAN dedektera skillnader man gör.. DVS att systemet inte "svarar" på förändringar... :)

Så har man startat bråk igen då... 8O :lol:

Men jo.. Jag menar som jag säger här oavsett jag vet det är en rad här som "laddar sina tangenter" nu kanske...

Den ända gång jag NÅGONSIN träffat på att system INTE reagerar på saker ÄR tyvärr på klart ej välljudande system. Där det fattas MASSOR med saker enligt mitt förmenande i ljud o kvalitet...

Därmed inte sagt att det inte ändå KAN låta bra.. Men det kan alltid förbättras vid dessa tillfällen...

ALLT enligt MITT sätt att se o tycka... Ni andra får gärna ha ert sätt självklart.... Och jag tänker inte frälsa nån av er.. Så sök ej frälsning via nån debatt.. Såvida ni inte VILL blir frälsta vill säga.... :lol:

Då ställer pastor Mayro gärna upp med "kabelfrälsandets" gåva.... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-17 17:20

Mayro skrev:
Jag menar inte direkt aparaten. Utan att systemet är i så fall rent kasst som INTE har tillräkligt hög nivå på sitt ljud så det KAN dedektera skillnader man gör.. DVS att systemet inte "svarar" på förändringar... :)

du menar att systemet är så orobust byggt att det reagerar på alla störningar i omgivningen

såna produkter känns inte direkt färdiga att släppa ut på marknaden
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-07-17 19:18

Style skrev:
Mayro skrev:

du menar att systemet är så orobust byggt att det reagerar på alla störningar i omgivningen

såna produkter känns inte direkt färdiga att släppa ut på marknaden

nä.. just så.. Nad borde inte släppt 208.. heller ingen annan borde släppt sina grejor...

Dom reagerar ju.. 8O .. så synd det skulle bli knäpp tyst i alla stugorna... :lol:

Edit.
Men som sagt. DET ÄR enbart min åsikt jag utalat.... Så din / er åsikt står er fritt att berätta om... Att försöka ändra MIN åsikt ger inget alls.. Samt att JAG förväntar mig att FÅ ha mina erfarenheter samt åsikter oavsett om dom stämmer med andras övertygelser....

Jag LOVAR jag skall fråga den dagen jag vill bli "omvänd"...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-07-17 21:12

Om jag har förstått Pastor Mayro(skämtar bara Tobbe :D ) rätt här, så menar han att en kabel (till exempel) i ett högupplöst highEnd anläggning kan göra större skillnad än i ett midfianläggning. I midfi är det nog inte så stor skillnad och då duger det med en Ekk kabel, vilket det nog inte gör i en äkta HighEnd anläggning, där krävs det nog bättre komponenter.

Jag tror Tobbe menar så
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-20 11:27

Nu har vårt systerforum knäckt nöten, de mätte utamplituden från högtalarna från 20-20kHz med ett verktyg med 0,5 dB upplösning då effektsteget var uppsatt på olika puckar o fötter, de fick fram (som de sa) "trovärdiga skillnader" (dvs en plutt här och där hade flyttat sig på mätinstrumentet).

En orgie reabilitet och validitet alltså :mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-20 12:11

Tittade på mätningarna. Vad jag kan konstatera är att olika underlag inte påverkar alls, inte signifikant i alla fall. De mätte inte statistiskt heller så en förändring på 0.5dB på ett band ligger klart inom felmarginalerna. Sedan påpekades att prylar i rummet kunde ha flyttats mellan mätningarna och det påverkar säkert betydligt mer än underlagen.

Dock är det nog ett stabilt och bra slutsteg de körde på.
- Militant slacker

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-07-20 13:13

Jag har ingen erfarenhet av att analysera sådana grafer.
Men ändå, hur jag än tittar och jämför kan jag inte se ngn skillnad i graferna. Kanske ngt enstaka sträck.
Hade jag sett grafer helt okommenterade så skulle min slutsats bli 'ingen skillnad'.
Skulle kanske bli tydligare om graferna övelappades?
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-20 14:05

Jag tippar att det är större risk att förstärkaren påverkar underlaget än tvärs om.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-20 14:59

Min kommentar till den där mätningen är att man kanske tänkt lite snett om man bestämt sig för att mäta högtalarnas utsignal för att få veta om förstärkaren påverkats.

I synnerhet om man gör det i en miljö där högtalarnas utsignal definitivt kan påverkas av objekt i högtalarnes närhet. Dessutom är det faktiskt så att mätningar i rum aldrig är absolut statiska.

Även om allting (inklusive människorna i rummet) är absulot still , inte bara under mätningen, utan även mellan (annars kommer de ju inte att stå på exakt samma plats) så finns värmerörelserna, som har ganska kraftigt stokastiska ingredienser. De syns inte jättemycket i små rum, men min grundtes är:

Om man är ute efter att hitta saker som syns extremt dåligt med just tonkurvemätningar, således att de borde ge upphov till bara mikroskopiska avvikelser, är det inte optimalt att leta efter dem i en miljö som garanterat (när saker flyttats i miljön) kan påverka tonkurvan mycket mer än så.

Bästa sätt att undersöka mikrofoni enligt min erfarenhet, är att utsätta apparaten för en kort akustiskt puls (stark) och samtidigt spela in dess elektriska utsignal. Det är då klokt att placera inspelningsutrustningen i ett angränsande rum.

Till sist bör man undersöka kabeln från förstärkaren till inspelningsutrutningen, gärna genom att kortsluta den i förstärkaränden (koppla bort förstärkaren först) och sedan köra den korta akustiska pulsen igen, på samma sätt i förhållande till kabeln och spela in även detta (för att kunna utesluta kabalns inverkan).

Till sist kan man välja att antingen lyssna på inspelningarna, eller att analysera dem tekniskt.

Vill man ha något att öva på kan man använda en grammofonspelare, för de har stor mikrofoni (om de inte heter Luxman, med vakuum-tallrik).

Vh, iö

PS. Det är bra om pulsen (t ex en sin^2-puls med 0,5 ms varaktighet) skapas så nära objektet som möjligt, gärna bara ett par dm ifrån, för den försunkas snabbt om den kommer via rummets inverkan.

Det viktigaste är dock att hålla förutsättningarna så lika som möjligt hela tiden. Uppkopplingen gör dock att förstärkaren inverkan slipper vara en signal som summeras till andra signaler, utan den blir en multiplikator, varför dess påverkan inte drunknar i okända variablers inverkan - en förstärkaren med dubbla mikrofonin kommer att ge dubbla signalen. :P

Vill man undersöka taktofonin kan man ersätta den aksutiska insignalen med en mekanisk. Jag brukar tycka att en bra sådan sågnal fås om man släpper en ståldant från en given höjd på en given plats - på objektet, eller på en skiva som objektet står på. I sisnämnda fallet kan uppställningen även användas för att studera den gynnsamma effekten av olika vibrantionsisolerande fötter. Man kan förslagsvis använda spikförtter som antireferens - alltså sämsta möjliga utgångspunkt. Sen kontrollerar man hur mycket bättre olika vibrationsisolatorer är.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-20 15:22

IngOehman
Jag uppskattar detta inlägg. :lol:

Någon på LTS, skicka mig ett inbetalningskort. Jag går med igen. Om ni vill ha mig. Ni har min adress. Den är inte ändrad sen sist. Sist var ca 1997. Om jag inte minns fel är mitt medlemsnummer 2079. Kan ha fel. Kan ha rätt.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-07-21 13:16

Rydberg skrev:de fick fram (som de sa) "trovärdiga skillnader" (dvs en plutt här och där hade flyttat sig på mätinstrumentet).

Ibland kan det vara nyttigt att styra tillbaka till den ofärgade sanningen.
Vi har inte pratat om några "trovärdiga skillnader".

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-07-21 13:19

Jax skrev:Sedan påpekades att prylar i rummet kunde ha flyttats mellan mätningarna och det påverkar säkert betydligt mer än underlag.

Var står det någonstans...?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-21 14:35

Timbre skrev:
Rydberg skrev:de fick fram (som de sa) "trovärdiga skillnader" (dvs en plutt här och där hade flyttat sig på mätinstrumentet).

Ibland kan det vara nyttigt att styra tillbaka till den ofärgade sanningen.
Vi har inte pratat om några "trovärdiga skillnader".
Syftade på Bernts kommentar :)

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-07-21 14:44

Bernt som alltså inte deltog i övningarna.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-07-21 14:47

Timbre skrev:Bernt som alltså inte deltog i övningarna.
Ja det var hans konklusion om mätningarnas trovärdig jag hade i åtanke :oops: .

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-21 15:43

Timbre skrev:
Jax skrev:Sedan påpekades att prylar i rummet kunde ha flyttats mellan mätningarna och det påverkar säkert betydligt mer än underlag.

Var står det någonstans...?

Inlägg 43 i tråden.

Jag sa att prylar kunde ha flyttats, inte att prylar faktiskt flyttades. :D

Var det folk i rummet under mätningen?
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi