Moderator: Redaktörer
phon skrev:Svante skrev: Jag störs också av det vinylknaster som åtminstone inte jag kunde låta bli att få på mina skivor.
Jag har länge önskat mig en liten vinylknastergenerator så jag kan få riktigt ljud från cd.
Kan du inte hacka ihop en enkel sådan, du är ju bra på små roliga program?
PekkaJohansson skrev:Jag spelar vinyl om plattan inte finns på cd, om den finns i en avgjort sämre version på cd och när jag bara är nyfiken på hur en originalpressning låter. I 95 procent av fallen stänger jag av vinylskivan inom 10 sekunder för att det låter så illa. Jag har för övrigt en del olyssnad vinyl hemma, framför allt vismusik, som ska få en chans senare i livet.
Med vänlig hälsning
Pekka
lennartj skrev:PekkaJohansson skrev:Jag spelar vinyl om plattan inte finns på cd, om den finns i en avgjort sämre version på cd och när jag bara är nyfiken på hur en originalpressning låter. I 95 procent av fallen stänger jag av vinylskivan inom 10 sekunder för att det låter så illa. Jag har för övrigt en del olyssnad vinyl hemma, framför allt vismusik, som ska få en chans senare i livet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Säger inte det uttalandet mer om vad du (inte) gjort för att optimera din vinylavspelning än om mediet som sådant?
PekkaJohansson skrev:Jag spelar vinyl om plattan inte finns på cd, om den finns i en avgjort sämre version på cd och när jag bara är nyfiken på hur en originalpressning låter. I 95 procent av fallen stänger jag av vinylskivan inom 10 sekunder för att det låter så illa. Jag har för övrigt en del olyssnad vinyl hemma, framför allt vismusik, som ska få en chans senare i livet.
phon skrev:Svante skrev: Jag störs också av det vinylknaster som åtminstone inte jag kunde låta bli att få på mina skivor.
Jag har länge önskat mig en liten vinylknastergenerator så jag kan få riktigt ljud från cd.
Kan du inte hacka ihop en enkel sådan, du är ju bra på små roliga program?
lennartj skrev:Vad har du för nålslipning? Enligt egna och ändras erfarenheter är van den Hul bäst på att återge slitna skivor med minimerad distorsion etc. Gyger och några till är också
ganska bra. Vanlig rund eller ellips bör absolut undvikas för sådana följer just den del av spårväggarna som redan är som mest sliten och skadad.
shaft skrev:Fjonkalicious skrev:Jajjemän:
Frank Valdor!
Letar efter honom på loppisar
Fast du borde ha visat ett omslag istället....
Fjonkalicious skrev:Jajjemän:
Fjonkalicious skrev:shaft skrev:Fjonkalicious skrev:Jajjemän:
Frank Valdor!
Letar efter honom på loppisar
Fast du borde ha visat ett omslag istället....
Jag letar också efter honom. Har en samling på iaf 20-30 olika album och några dubbletterHe is the man! (jag har en rolig historia att berätta om honom med!)
Jocke skrev:
Kan det vara någon vits att uppfinna hjulet igen?![]()
http://www.winamp.com/
http://www.winamp.com/plugin/vst-winamp-bridge/146317
http://freemusicsoftware.org/category/free-vst-effects-2/vinyl-simulation
Fjonkalicious skrev:Oja, det är väl bara två eller tre. I vilket fall, jag har alla. Någon dubblett i sämre skick. Dock brukar innanmätet saknas, men jag har två eller tre barhanddukar
PekkaJohansson skrev:He he, n... Men vad ska man göra när man vill åt musiken?
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:PekkaJohansson skrev:He he, n... Men vad ska man göra när man vill åt musiken?
Med vänlig hälsning
Pekka
Man måste ha en annan skivspelare än en Dual 50# med en OM##. Om man har en sådan skivspelare är det du vill jättesvårt. Om det fortfarande är så att du stänger av 95 % av alla skivor sedan du hört 10 sekunder av dem (eller vad det var du nu skrev) är det uteslutet att bristerna ligger någon annanstans än hos dig. Eyy annat sätt att få det du vill kan vara att sluta att läsa i LTS tidning - det finns mycket skit att läsa om skivspelare i den tidningen.
Objektivisten skrev:Jag har "transparens" som ljudideal, däremot vill jag inte höra vad som finns på skivan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster